Από την ημερίδα

Σύγχρονος Δήμος

Εισαγωγή: Ο Σύγχρονος Δήμος προχωρά στην δημοσίευση των προτάσεων για θέματα περιβάλλοντος, χωροταξίας και οικιστικών, έτσι όπως καταγράφηκαν στην ημερία που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 24 Ιουλίου 2006 στο Εμπορικό Επιμελητήριο. Ο Σύγχρονος Δήμος σκοπεύει να διαμορφώσει την στρατηγική και το πρόγραμμα της παράταξης και με βάση όλα όσα ειπώθηκαν και κατατέθηκαν στη θεματική αυτή συνάντηση.

 
Μαζί με τις προτάσεις των φορέων και τις σκέψεις των στελεχών μας, τα παρακάτω θα αποτελέσουν τη βάση για την σύνταξη του προγράμματος μας.
 
Θεωρούμε πως η διαδικασία αυτή ήταν πολύ χρήσιμη, κατάφερε να κινήσει το ενδιαφέρον πολλών συμπολιτών, ανάδειξε ζητήματα, πλούτισε τη σκέψη μας και αποτελεί και ένα δείγμα για το πώς σκεφτόμαστε να συνεργαστούμε με φορείς και πολίτες από την 1η του Γενάη ως Δημοτική Αρχή.
 
Ευχαριστούμε όσους συνέβαλαν στην οργάνωση αυτών των συναντήσεων και όσους ανταποκρίθηκαν και κατέθεσαν τις απόψεις τους.
 
Η Κατάσταση
 
Η περιοχή του δήμου έχει αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό άναρχα. Η δόμηση στα κέντρα έγινε με όρους (ύψη, συντελεστής, αποστάσεις κτιρίων) που συναντά κανείς σε πυκνοδομημένες περιοχές της Αθήνας (π.χ. Παγκράτι). Αυτό είχε τραγικά αποτελέσματα σε περιοχές με μεγάλη ανάπτυξη, όπως ο Άγιος Νικόλαος και εν συνεχεία το Σχίσμα Αλλά και περιοχές που δεν είχαν την ίδια εκρηκτική εξέλιξη, η απουσία κάποιου ελέγχου της μορφής των προσόψεων των κτισμάτων, έχει δημιουργήσει οικισμούς με αποκρουστική εμφάνιση.
 
Η αρχαιολογία έχει επιβάλει κάποιους περιορισμούς στην όψη, που όμως δεν τηρήθηκαν. Έτσι επικρατεί μια διάχυτη απαισιοδοξία για το αν ο Δήμος θα μπορέσει να αποκαταστήσει το πρόσωπο του γραφικού θέρετρου που είχε κάποτε. Η κατάσταση επιδεινώνεται από τα γνωστά ροβλήματα κυκλοφορίας και ηχορύπανσης. Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκονται δύο σοβαρές χωροταξικές μελέτες:
 
Το Σχέδιο οργάνωσης ανοικτής πόλης (ΣΧΟΑΠ) και η χωροταξική μελέτη του Κόλπου της Ελούντας. Παρόλο, ότι οι μελέτες αυτές βρίσκονται σε αρχικό στάδιο, οι μεν πολίτες αισθάνονται ότι δεν ενημερώνονται και δεν τους ζητείται να συμμετέχουν σε τέτοιες μελέτες που είναι καθοριστικές για τα επόμενα 50 χρόνια, ενώ οι μελετητές έχουν την έντονη αίσθηση, ότι ο Δήμος δεν συμμετέχει στις μελέτες αυτές όσο θα έπρεπε, ενώ υπάρχει και η πρόθεση και η τεχνογνωσία από την πλευρά των μελετητών, με αποτέλεσμα να μην πετυχαίνεται το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα.
 
Έτσι, υπάρχει μια διάχυτη διάθεση απαξίωσης των μελετών από την πλευρά των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου, αποτέλεσμα του οποίου είναι ότι ποτέ δεν εφαρμόζονται οι μελέτες, αλλά τροποποιούνται κατά το δοκούν στην πορεία.. Ταυτόχρονα, μελέτες πολεοδομικές του Ίστρον και της Αμμουδάρας έχουν σταλεί από το 1999 για έγκριση και λιμνάζουν με πρόσχημα την ασφάλεια των αστικών συγκοινωνιών και την ύπαρξη των πυλώνων. Καθώς η διαχείριση τέτοιων σχεδίων απαιτεί μεγάλα κονδύλια για την εφαρμογή τους, αμφισβητείται αν η έγκριση θα έχει σαν αποτέλεσμα την υλοποίηση σε λογικό χρονικό διάστημα.
 
Η εικόνα δηλαδ που προβλήθηκε, είναι η εικόνα ενός Δήμου που δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένος για να διαχειριστεί τις μελέτες για την ανάπτυξή του. Ο Αθερινόλακος μας έφερε σοβαρό πρόβλημα περνώντας πυλώνες στο Ίστρον και την Αμμουδάρα. Ήδη απαιτείται η δημιουργία ζώνης πρασίνου 100 μέτρων παράλληλα με τους πυλώνες, που θα γίνει σύντομα τουλάχιστον 160 μέτρα, χωρίς να λύνεται το πρόβλημα, μια και επίκειται αύξηση της ισχύος του Αθερινόλακου. Ένα πρόβλημα που σύντομα θα πρέπει να αντιμετωπίσει ο Δήμος είναι το πρόβλημα της υδροδότησης μια και τα τελευταία χρόνια η στάθμη των υπογείων υδάτων κατεβαίνει με ρυθμό 5 μέτρα ετησίως.
 
Προβλήματα καθαριότητας στην πόλη και εκτός, κυκλοφοριακό και ηχορύπανση καθώς και η παντελής έλλειψη χώρου πρασίνου για τα παιδιά, συμπληρώνουν μια εικόνα, που όμως δε θα πρέπει να θεωρείται εντελώς απογοητευτική, μια και η περιοχή εξακολουθεί να διαθέτει φυσικό κάλος και δεν έχει φτάσει σε επίπεδα οπτικής ρύπανσης σαν τους οικισμούς στα νότια, ή χάος και ηχορύπανση σαν τα Μάλια. Ένα σοβαρό πρόβλημα του Δήμου είναι η εγκατάλειψη των περιαστικν περιοχών και ο υδροκεφαλισμός του Αγ. Νικολάου.
 
Οι μελέτες σε εξέλιξη δεν έχουν σκοπό να καλύψουν την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου, παρά μόνο έμμεσα και εφόσον ο Δήμος το απαιτήσει και συμμετάσχει στον σχεδιασμό. Ένα ακόμη πρόβλημα είναι η προσπάθεια δημιουργίας ΠΕΡΠΟ στην Ελούντα που αποτελεί στίγμα για την περιοχή και η στάση του Δήμου στο θέμα αυτό. Η προσπάθεια αυτή είναι δυνατόν να τελεσφορήσει με αποτέλεσμα να απαξιωθούν μικρές ιδιοκτησίες πολλών δημοτών.
 
Προτάσεις
 
Α) Οργανωτικά – άμεσα Η νέα δημοτική αρχή πρέπει να δημιουργήσει μια πολύ πιο πολύπλοκη δομή, με σκοπό να διαχειριστεί τις μελέτες που είναι απαραίτητες για την χάραξη της μελλοντικής πορείας και ανάπτξης του Δήμου αλλά και να αναπτύξει πολύπλευρη επιχειρησιακή δράση. Ο Δήμος πρέπει να αναπτύξει επιχειρησιακή δράση για κάθε θέμα που τον αφορά άμεσα ή έμμεσα, συνεργαζόμενο με όσους φορείς εμπλέκονται και μπορούν να επηρεάσουν την έκβαση ή την δρομολόγηση των θεμάτων αυτών, όπς είναι οι μελέτη για το υδάτινο οικοσύστημα, το master plan για τη διαχείριση του όρμου της Ελούντας και άλλες, η έκβαση των μεγάλων έργων, η επέκταση του Αθερινόλακου, η δρομολόγηση νέων μελετών για έργα (π.χ. βιολογικός Καλού Χωριού), ή μελλοντικές αλλαγές, όπως η μεταφορά του νοσοκομίου ή άλλων υπηρεσιών, η χρηματοδότηση της εφαρμογής των μελετών, η εκπόνηση των μελετών των περιαστικών περιοχών που πάγωσε από τον Δήμο, η τοποθέτηση σε σχέση με την προσπάθεια δημιουργίας ΠΕΡΠΟ στην Ελούντα κλπ. Έτσι οι τεχνικές υπηρεσίες προτείνεται να έχουν τρία τμήματα: 
  • Μελέτες
  • Έργα
  • Πολεοδομικές εφαρμογές
 
Η τρίτη υπηρεσία θα κάνει τις παρεμβάσεις που είναι απαραίτητες για την διασφάλιση της ποιόττας ζωής της πόλης (π.χ. χώροι στάθμευσης σε κάθε νέα οικοδομή, παρέμβαση σε μορφολογικά χαρακτηριστικά, τήρηση των περιορισμών της αρχαιολογίας), αλλά επίσης και κυκλοφορία, συγκοινωνία, κοινωνικές υποδομές. Η νέα δημοτική αρχή πρέπει να δημιουργήσει υπηρεσία περιβάλλοντος στο Δήμο. Στην λήψη αποφάσεων για σοβαρά ζητήματα, σαν αυτά που αναφέρθηκαν στην αρχή της ενότητας, είναι σωστό να συμμετέχουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό και οι δημότες που τους αφορά το θέμα (stakeholders).
 
Για το σκοπό αυτό προτάθηκε:
  • Να ενημερώνονται οι δημότες σε ανοικτές συγκεντρώσεις όπως αυτή
  • Να στηθούν κουτιά στις πλατείες στα οποία οι δημότες να στέλνουν γραπτά τα προβλήματά τους.
  • Να θεσμοθετηθούν τοπικά δημοψηφίσματα
  • Να δημιουργηθεί συμβουλευτικό όργανο του Δημάρχου από εμπειρογνώμονες και όχι εκπροσώπους φορέων.

Β) Παρεμβάσεις για ποιότητα ζωής

  • Ευαισθητοποίηση των πολιτών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Οι λύσεις δεν πρέπει να έρχονται από πάνω, αλλά από κάτω.
  • Διαμόρφωση στρατηγικής και παρεμβάσεις για τον πολεοδομικό κανονισμό των οικισμών. Ακούστηκε ότι τώρα που έχει κτιστεί όλο το παράλιο μέτωπο δεν έχει νόημα να μειώσουμε τους σντελεστές.
  • Σχέδιο ανάπτυξης για την Ρούσα Λίμνη πριν καταστραφεί
  • Δακτύλιος – πεζοδρομήσεις. Ακούστηκαν οι γνωστές απόψεις με τα προβλήματα της καθεμιάς και τα αναπάντητα ερωτηματικά, καθώς και κάποιες λύσεις που έχον ήδη καταγραφεί στην δεύτερη ημερίδα. Τα κυκλοφοριακά μέτρα αναλύονται στο τέλος
  • Να ασχοληθεί σοβαρά ο Δήμος με την αφαλάτωση των νερών του Αλμυρού. Να επιδιωχθεί Κοινοτική Επιδότηση.
  • Να εκπονηθεί εξ αρχής μελέτη για την Κριτσά
  • Φωτισμός Ελούντας στην περιοχή των ξενοδοχείων.
  • Καθημερινή αποκομιδή των σκουπιδιών (7 ημέρες).
  • Καθαρισμός δρόμων (και Εθνικής Οδού) και απομαμακρυσμένων παραλίων.
  • Διεκδίκηση των χρηματοδοτήσεων που αναλογούν στον Δήμο σαν πρωτεύουσα του Νομού.
  • Να διατυπώσουμε μια σαφή θέση για το αν θέλουμε ή δεν θέλουμε αυτοκίνητα στην πόλη. Ανάλογα θα πάρουμε μέτρα για την ανακούφιση της κυκλοφορίας ή την τάθμευση στην περιφέρεια.
  • Λειτουργία της καθαριότητας σε ώρες πουν να μην επηρεάζουν την κυκλοφορία: Βραδινές ώρες και πολύ πρωί.
  • Να μελετήσουμε μελέτες για την κυκλοφορία ΑΜΕΑ στον Άγιο Νικόλαο και να τις υλοποιήσουμε
  • Ωράρια τροφοδοσίας καταστημάτων με μεγάλα οχήματα καθορισμένες ώρες (έως09:00)εκτός αιχμής κυκλοφορίας.
  • Πολιτική αντιμετώπισης ηχορύπανσης. Ώρες λειτουργίας μπίκων και εκτός σεζόν. Μονοδρόμηση ανηφορικών δρόμων ώστε να είναι κάθοδοι (αν γίνεται). Εφαρμογή των διατάξεων για ηχορύπανση.
  • Δημιουργία μηχανισμού παρέμβασης σε προσόψεις κτιρίων, επιγραφές, χρωματισμούς κλπ. κατά το πρότυπο των Αρχανών και άλλων περιοχών με συνολικό σχέδιο που θα εκπονηθεί από τον Δήμ και επιδότηση των ιδιοκτητών με το 40% του κόστους. Να ενταχθεί η προσπάθεια σε κάποιο Κοινοτικό πρόγραμμα.
  • Απαίτηση δυναμικά να απομακρυνθούν οι πυλώνες από τους οικισμούς.
  • Αποκατάσταση του πρασίνου όπου έχει καταστρτηγηθεί για να μπορούν να παίζουν κάπου τα παιδιά.
  • Περίφραξη του γηπέδου μπάσκετ.
  • Κυκλοφοριακά μέτρα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα:

    Μεταφορά της Λαϊκής στον περιφερειακό της μαρίνας. 
    Απομάκρυνση των ταξί αό την πλατεία (μεταφορά στο φαρμακείο Κουτάντου). 
    Απομάκρυνση του πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής. Στη θέση του υπόγειο πάρκιν και πράσινο. 
    Απελευθέρωση του πάρκιν της Νομαρχίας από τα αυτοκίνητα των υπαλλήλων. 
    Άνοιγμα του Α’ Δημοτικού και Α’ Γυμνασίου για πάρκιν το αλοκαίρι 
    Δακτύλιος 1/7 – 31/8 από Κιτροπλατεία με τρενάκι δωρεάν για κίνηση εντός. 
    Απομάκρυνση του γηπέδου ποδοσφαίρου και του Κολυμβητηρίου. 
    Διάνοιξη της Κοντογιάννη, μονοδρόμηση ώστε να είναι μόνο έξοδος.
    Κυτοποίηση του ποταμού μέχρι τη θάλασσα 
    Μεταφορά δημοσίων υπηρεσιών εκτός κέντρου
    Μεταφορά του Α’ Δημοτικού.
    Μεταφορά του λιμανιού. 
    Προτάσεις για γέφυρες σε Κιτροπλατεία και λιμάνι και χαμήλωμα του δρόμου της ανατολικής πλευράς του λιμανιού.
    Να γίνει μόνιμη πεζοδρόμηση του κέντρου με μελέτη για την στάθμευση και κίνησ στο κέντρο.

Άγιος Νικόλαος 21 Αυγούστου 2006

Υποψήφιος Δήμαρχος Δημήτρης Κουνενάκης

Print Friendly, PDF & Email

Από manos