DSC00235Άλλη μια σύσκεψη για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η “βαριά βιομηχανία” της Ιεράπετρας, δηλ. η αγροτική παραγωγή, έγινε το απόγευμα της Τρίτης (25/10), στο Δημαρχείο, παρόντων του Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη, του αντιπεριφερειάρχη Λασιθίου Νίκου Καστρινάκη, αλλά και εκπροσώπων των αγροτικών συλλόγων της περιοχής, καθώς και ενδιαφερομένων. Όπως ήταν αναμενόμενο, κυριάρχησε το πρόβλημα των μεταφορών προς τη κεντρική χώρα και από εκεί στην υπόλοιπη Ευρώπη, με φρέσκια την απεργία των ναυτεργατών που ζημίωσε συνολικά το νησί.
Βέβαια πέρα από τις προτάσεις, δεν υπήρξε κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα, με τον Περιφερειάρχη να δηλώνει αμέσως μετά, ότι στο μέλλον θα γίνει προσπάθεια για καλυτέρευση των συνθηκών μεταφορών. Όσον αφορά στη δακοκτονία, ο κύριος Αρναουτάκης τόνισε ότι, δεν είμαστε ικανοποιημένοι με το τρόπο που γίνεται σήμερα αναμένοντας τη σχετική ρύθμιση του υπουργείου, ενώ επανέλαβε για ακόμα φορά τη πιστοποίηση των Κρητικών προϊόντων πάντα σε συνδυασμό με το όνομα Κρήτη. Μέχρι τέλος του Νοέμβρη η Περιφέρεια θα παρουσιάσει τη πρόταση της για τον πρωτογενή τομέα, με στόχο καλύτερη αγροτική παραγωγή.
Βέβαια μέσα στην αίθουσα ήταν εμφανής η έλλειψη συνενόησης ανάμεσα στους αγρότες της Ιεράπετρας, που δεν προχωρούν στη δημιουργία ενιαίου φορέα εκπροσώπησης παρά τη νομική υποχρέωση που εισήγαγε ο Καλλικράτης.

Ο Δήμαρχος Ιεράπετρας κατέθεσε πρόταση για την αντιμετώπιση της Κρήτης ως Περιφέρεια με μειονεκτική γεωγραφική θέση στο πλαίσιο των πολιτικών της Ε.Ε. για την Εδαφική Συνοχή με στόχο τη στήριξη των μεταφορών που σχετίζονται με τον πρωτογενή τομέα:
Η κοινή ευρωπαϊκή πολιτική, μέχρι σήμερα, έχει δύο βασικές αρχές: Την ενίσχυση της οικονομικής συνοχής και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Πάνω σε αυτές στηρίζονται τα βασικά χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. και αυτές υπηρετούν τα έργα και οι δράσεις που χρηματοδοτούνται.

Από το 2013, εισάγεται, επίσημα πλέον στις αρχές της Ε.Ε. και η εδαφική συνοχή, που θα αποτελέσει αναπόσπαστο τμήμα της πολιτικής για τη συνοχή, όπως προβλέπεται τόσο από τη συνθήκη της Λισαβόνας όσο από την στρατηγική της Ε.Ε. με τίτλο «Ευρώπη 2020».

Το κριτήριο της εδαφικής συνοχής υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι δεν πρέπει να τίθενται σε μειονεκτική θέση λόγω του χώρου στον οποίο τυχαίνει να ζουν και να εργάζονται. Στόχος είναι να υπάρχει πιο ισόρροπη ανάπτυξη και να εφαρμόζονται πολιτικές που να αποτρέπουν τις εδαφικές ανισορροπίες.

DSC00236Μια από τις παραμέτρους που είναι κρίσιμη για την ενίσχυση της εδαφικής συνοχής είναι και η βελτίωση της σύνδεσης των περιοχών. Η Κρήτη ως νησιωτική Περιφέρεια της Ευρώπης που αντιμετωπίζει θέμα διασύνδεσης με τις άλλες περιφέρειες, θα πρέπει να αναγνωριστεί ως εδαφική περιφέρεια με μειονεκτική γεωγραφική θέση, γιατί η έλλειψη ολοκληρωμένων δικτύων μεταφοράς λειτουργεί ανασταλτικά στην αναπτυξιακή δυναμική που παρουσιάζει το νησί.

Γνωρίζουμε όλοι από την μέχρι σήμερα εμπειρία, πως το μικρό μέγεθος της τοπικής αγοράς και οι μεγάλες αποστάσεις από τις ευρωπαϊκές αγορές, συνεπάγονται πρόσθετο κόστος στην παραγωγή όλου του πρωτογενή τομέα του νησιού, είτε πρόκειται για τα πρώιμα κηπευτικά, είτε για το ελαιόλαδο είτε ακόμα και για τα κτηνοτροφικά προϊόντα.

Οι συνθήκες αυτές επηρεάζουν αρνητικά και με καθοριστικό τρόπο την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας του νησιού και δημιουργούν ασφυκτικές πιέσεις στην παραγωγή. Το γνωρίζουμε πολύ καλά εδώ στην Ιεράπετρα, γιατί ζούμε καθημερινά, αυτό το πρόβλημα με τους χρόνους που απαιτούνται για την μεταφορά των προϊόντων μας στις αγορές της κεντρικής Ευρώπης.

Η οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση τόνισε την ανάγκη για μια πολιτική που επενδύει στην ανταγωνιστικότητα όλων των περιφερειών καθώς και για τη συνέχιση της στήριξης της ανάπτυξης σε περιφέρειες με χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Αυτό το παραδέχεται επίσημα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υιοθετώντας πέρυσι την έκθεση για την εδαφική συνοχή και παραδέχεται επίσης πως η μελλοντική χρηματοδότηση πρέπει να επικεντρώνεται σε περιορισμένο αριθμό προτεραιοτήτων, σύμφωνα με τους στόχους που έχει θέσει η στρατηγική Ευρώπη 2020 για την επίτευξη μιας «έξυπνης, διατηρήσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης».

Αυτός ακριβώς ο στόχος πιστεύουμε πως θα υπηρετηθεί με μια πολιτική που θ’ αναγνωρίζει τη μειονεκτική γεωγραφική θέση της Κρήτης και θα δώσει τα κατάλληλα κίνητρα για ν’ αλλάξει η κατάσταση που βιώνουμε σήμερα.

Ακόμα ο Δήμαρχος Ιεράπετρας, έδωσε στον Περιφερειάρχη υπόμνημα με τα κυριότερα προβλήματα του Δήμου:

1. Απορρίμματα. Μετά την απόρριψη της αίτησης του Δήμου Ιεράπετρας για χρηματοδότηση από το ΕΠΠΕΡΑΑ του έργου κομποστοποίησης γεωργικών αποβλήτων μαζί με την αποκατάσταση ΧΑΔΑ Ιεράπετρας (εγκρίνεται μόνο το τελευταίο έργο με το επιχείρημα ότι ο ΧΑΔΑ δεν είναι ενεργός ενώ συμβαίνει το αντίθετο), πρέπει η Περιφέρεια να αναλάβει το κόστος δημιουργίας της μονάδας επεξεργασίας γεωργικών αποβλήτων Ιεράπετρας κατά τον ΠΕΣΔΑ Κρήτης. Αποτελεί υποχρέωσή της όπως μας δηλώθηκε από το ΥΠΕΚΑ. Επισημαίνομε ότι χωρίς τη μονάδα αυτή δεν μπορεί να δημοπρατηθεί η αποκατάσταση του ΧΑΔΑ.

2. Πορεία έργων ΠΕΠ. Ανάγκη για άμεση κήρυξη των απαλλοτριώσεων των έργων «Νότιος οδικός άξονας: Τμήμα Ιεράπετρα Φέρμα και Τμήμα Πηλαλήματα προς Σητεία», ώστε να μην απενταχθούν.

3. Δεν απαντήθηκε το αίτημά μας για επανεξέταση της απένταξης του έργου «Εγκατάσταση δικτύων ύδρευσης – αποχέτευσης Δήμου Ιεράπετρας» από το ΠΕΠ. Σε αρνητική απάντηση να εξεταστεί η δυνατότητα ένταξης κατ’ εξαίρεση του έργου «Δυτική εξωτερική αρτηρία Ιεράπετρας», έργο που θα προσπαθήσουμε να ωριμάσουμε σύντομα.

4. Να γίνει παρέμβαση στο ΥΠΟΜΕΔΙ  ώστε να ενταχθεί στο έργο του Διευρωπαϊκού Δικτύου η Ανατολική Παράκαμψη Ιεράπετρας. Υπάρχει ετοιμότητα από πλευράς μελετών και εγκρίσεων και μπορεί να κηρυχθεί άμεσα η απαλλοτρίωση.

5. Να εγκριθεί η σύναψη ΠΣ για να συνεχιστεί η εκπόνηση και προώθηση των πολεοδομικών σχεδίων αναπτυσσόμενων οικισμών του Νομού. Η αρμόδια Δ/νση Πολεοδομικού Σχεδιασμού της ΝΑ περιήλθε στο Δήμο Αγίου Νικολάου. Ο Δήμος Ιεράπετρας ενδιαφέρεται για 5 εκπονούμενες μελέτες. Έχουμε γνωστοποιήσει στην ΠΕ Λασιθίου ότι για τις μελέτες αυτές θα υποβάλλουμε σύντομα σχέδιο ΠΣ.

6. Να εξεταστεί η δυνατότητα χρηματοδότησης από το πρόγραμμα της Περιφέρειας, με την ένταξη νέας μελέτης,  της αντιπλημμυρικής προστασίας με έργα σε 3 ρέματα δυτικά και ανατολικά της Ιεράπετρας. Η Ν.Α. Λασιθίου ολοκλήρωσε τη διαδικασία για το ρέμα Διαβατών.

7. Να γίνουν δεκτές οι προτάσεις μας στην ΠΕ Λασιθίου για το έργο ασφάλειας της επαρχιακής οδοποιίας που θα ενταχθεί στο ΠΕΠ.

8. Υπερτοπική συγκέντρωση σκουπιδιών στην παραλία Παχειάς Άμμου. Μέχρι πριν 2 χρόνια ο Δήμος Ιεράπετρας τοποθετούσε δίχτυ στη θάλασσα, το οποίο συγκρατούσε τις σακούλες κλπ. που ξεβράζει η θάλασσα. Για λόγους μη νομοθετικής πρόβλεψης και σύγκρουσης απόψεων 2 υπουργείων, η σχετική δαπάνη από τότε δεν εγκρίνεται από τον Επίτροπο. Αντίστοιχη προσπάθεια της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης δεν ευοδώθηκε, με την απόρριψη του εντάλματος από τη Δ/νση Δημοσιονομικού Ελέγχου.  Η Περιφέρεια πρέπει να ασχοληθεί με την επίλυση του προβλήματος, που ξεπερνά τις δυνάμεις του Δήμου, αρχίζοντας από την εκκρεμότητα του ανωτέρω εντάλματος.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos