Ελληνικά Ολοκαυτώματα 1941-45, η περίπτωση της Κρήτης
από την εκδήλωση

Επειδή το παρόν αποτελεί συνέχεια του παρελθόντος, είναι υποχρέωση του Λυκείου να φροντίζει οι μαθητές να  αποκτούν την επίγνωση ότι το παρελθόν συνδέεται άμεσα με τη ζωή τους και το μέλλον τους. Η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης και η καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης των μαθητών δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη συγκρότηση υπεύθυνων, ενεργών και συνειδητών πολιτών. Σε αυτό το ρόλο μπορούν να συνεισφέρουν ουσιαστικά οι αποκαλούμενες «σχολικές γιορτές» στις επετειακές εκδηλώσεις, επειδή απαλλάσσουν τα παιδιά από το άγχος του μαθήματος της ιστορίας, αλλά και τους προσφέρουν τη δυνατότητα συμμετοχής και γνώσης πηγών-μαρτυριών με διαφορετικό τρόπο.

     Με αυτές τις σκέψεις επιλέχτηκε να παρουσιαστεί το θέμα των μαζικών αντιποίνων την περίοδο της Κατοχής στην Κρήτη και η διεκδίκηση των οφειλών της Γερμανίας, την Παρασκευή 25.10.19,από΄τους καθηγητές του σχολείου μας Αντωνία Κυπριωτάκη και Γιώργο Μουτσιούδη, ώστε να συμβάλει η επέτειος στη συγκρότηση της δημοκρατικής συνείδησης των μαθητών.

Πρόκειται, ούτως ή άλλως, για τραυματικά και επίμαχα ιστορικά γεγονότα που διεγείρουν έντονα συναισθήματα.  Η επικαιροποίησή τους προβάλλει και εξηγεί ορισμένους σύγχρονους προβληματισμούς και ανησυχίες , όπως  η έξαρση της  ακροδεξιάς, της βίας, της ξενοφοβίας, και του ρατσισμού, ό,τι δηλαδή συμπεριλαμβάνεται στις έννοιες του φασισμού και ναζισμού.

    Η εστίαση στις περιπτώσεις των μαρτυρικών πόλεων και χωριών κατά την περίοδο 1941-1944, στην Κρήτη, όπου η πρακτική των αντιποίνων κατά του άμαχου πληθυσμού κορυφώθηκε, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση τη μείωση της σημασίας που έχει μία πιο διευρυμένη οπτική αλλά αποσκοπεί στο να οδηγήσει αφενός στη γνώση της τοπικής ιστορίας και αφετέρου στην κριτική απέναντι σε ιδεολογίες με ολοκληρωτικό χαρακτήρα.

     Οι πηγές της προφορικής ιστορίας, που συνόδευσαν τα κείμενα, είναι αυτές που έδωσαν «φωνή» στους απλούς ανθρώπους που βίωσαν τα ιστορικά γεγονότα, φωτίζοντας πολλαπλές εκδοχές της ιστορίας και βοηθητικά οι δευτερογενείς πηγές, όπως η λογοτεχνία, τα τραγούδια και τα ντοκιμαντέρ, μετέφεραν το ιστορικό πλαίσιο και το κλίμα της εποχής συμβάλλοντας στη βαθύτερη ιστορική κατανόηση.

Συγχαρητήρια στους υπεύθυνους καθηγητές και τους μαθητές που πλαισίωσαν την γιορτή και καθήλωσαν τους συμμαθητές τους!

Θερμές ευχαριστίες οφείλουμε στον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη μας κ.κ. Γεράσιμο, που πάντα με τον καθοδηγητικό του λόγο παροτρύνει τους νέους μας στην πορεία τους στην ζωή, στις υπεύθυνες του ΚΕΣΥ Λασιθίου κ. Μπουκουβάλα Έφη και Μαρκάκη Μαρία καθώς και στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων.

Η Δ/ντρια

Μ. Κωστάκη

φιλόλογος

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos