Η καύση των νεκρών αποτελεί πράξη αποτρόπαια και απαξιωτική

Κυριακή Β' νηστειών

ο σύγχρονος άνθρωπος δρά κυρίως εγκεφαλικά, παρορμητικά και συμβολικά

Πλήθος κόσμου παρέστη το βράδυ της  Β΄ Κυριακής των Νηστειών 27 Μαρτίου στον Ι. Κ. Ναό Αγίας Φωτεινής Ιεράπετρας. στην ακολουθία του Αρχιερατικού Κατανυκτικού Εσπερινού, κατά την οποία τέθηκε σε προσκύνηση τεμάχιο του ιερού λειψάνου του Οσιομάρτυρος Εφραίμ του νεοφανούς. Ακολούθησε επίκαιρη ομιλία με θέμα: «Η καύση των νεκρών ως αίτημα των καιρών και η θέση της Εκκλησίας. Θεολογική, Αγιολογική και ποιμαντική προσέγγιση» από τον Επικ. Καθηγητή της Πατριαρχικής Ανωτάτης Εκκλ/κής Ακαδημίας Κρήτης κ. Εμμ. Δουνδουλάκη.

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Ευγένιος, προλογίζοντας το θέμα της ομιλίας, σημείωσε ότι «ο σύγχρονος άνθρωπος δρά κυρίως εγκεφαλικά, παρορμητικά και συμβολικά. Προσπαθεί να ξεχάσει μεγάλα γεγονότα της ζωής και μάλιστα ακόμα και τον θάνατο, ο οποίος είναι το πιό σίγουρο και βέβαιο γεγονός στη ζωή του. Τελευταία γίνεται πολύς λόγος  και πολλοί ασχολούνται ή νομοθετούν για την καύση των νεκρών. […] Είναι απαίτηση των καιρών και των δυσκολιών να έχομεν «λόγον έμπρακτον και πράξιν ελλόγιμον» κατά τον εορταζόμενο σήμερα άγιο Γρηγόριο Παλαμά, μεγάλο διδάσκαλο της Εκκλησίας μας που κατοτρώπωσε τους Δυτικούς αιρεσιάρχες και πρόβαλε την αξία του  «συναμφότερου» ψυχής και σώματος».

Ο κ. Εμμ. Δουνδουλάκης στην εμπεριστατωμένη ομιλία του από θεολογικής, Αγιολογικής και ποιμαντικής πλευράς, επεσήμανε ότι «η πρακτική της καύσης των νεκρών που προβάλλεται ως δικαίωμα από ορισμένους συσνθρώπους μας, υπήρξε πράξη ατιμωτική, αποτρόπαια, εκδικητική κατά τό παρελθόν. Η Ορθόδοξη Εκκλησία με θεολογικά, λειτουργικά, κανονικά, ιστορικά, παραδοσιακά, κοινωνικά, ποιμαντικά, ψυχολογικά και αγιολογικά κριτήρια οριοθετεί υπέρ του ενταφιασμού, όπου  τα σώματα «καθεύδουν» στον τάφο και αναμένουν την ανάσταση και αντιτίθεται στην καύση των νεκρών. Το πρόσωπο, κάθε μέλος του σώματος του πλάσματος θεωρείται ιερό στην Ορθόδοξη Θεολογία και Παράδοση, διότι δημιουργήθηκε από τον Θεό, αποτελεί ναό του Αγίου Πνεύματος, είναι δηλ. αγιασμένος ναός του Θεού, κατά τον Απ. Παύλο. Επίσης, διότι ο ίδιος ο Υιός και Λόγος του Θεού το προσέλαβε ακέραιο, κατά τήν Ενανθρώπησή Του και το διατήρησε κατά την Ανάληψή Του, διότι καθαγιάζεται με το βάπτισμα και τα λοιπά Ιερά Μυστήρια και διότι λαμβάνει κι εκείνο τον αρραβώνα των μελλόντων αγαθών, σύμφωνα με τη διδασκαλία του Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά».

Κυριακή Β' νηστειών

Εμμ. Δουνδουλάκης: τα οστά διατηρούν ζωντανή τη βιολογική ταυτότητα του νεκρού

Ο ομιλητής με σαφήνεια τόνισε ότι  τα οστά διατηρούν ζωντανή τη βιολογική ταυτότητα του νεκρού, σύμφωνα με τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και μετά το χωρισμό της ψυχής από το σώμα, δεν καταργείται η υπόσταση, η οποία παραμένει αχώριστη και αναφέρθηκε στην τιμή των λειψάνων των αγίων, καθώς σ’ αυτά αναγνωρίζουμε τη Χάρη του Θεού που παραμένει στα σώματα και μετά τον θάνατο, η οποία τα κάνει να μυροβλύζουν και να ευωδιάζουν, να επιτελούν θαύματα και να αγιάζουν τον τόπο και όσους βρίσκονται σε αυτόν, σύμφωνα με τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά και τον Μέγα Βασίλειο.

Καταλήγοντας ο Καθηγητής της Πατριαρχικής Ανωτάτης Εκκλ/κής Ακαδημίας Κρήτης σημείωσε ότι: «Η καύση των νεκρών ως προβαλλομένη δυνητική επιλογή, σήμερα, λόγω δήθεν χωροταξιακών και άλλων παραμέτρων, αποτελούσε πάντοτε πράξη απαξιωτική, σύμφωνα με την Αγία Γραφή και την Ιερά Παράδοση. Ο σωματικός θάνατος θεωρείται σωτηριολογικά από τους Πατέρες της Εκκλησίας και χαρακτηρίζεται ως ύπνος, κατά τη διάρκεια του οποίου δεν διαλύεται η ουσία του σώματος. Επίσης τα νεκροταφεία χαρακτηρίζονται ως κοιμητήρια και οι νεκροί ως κεκοιμημένοι, διότι βρίσκονται, ως υπνούντες, μέσα στα μνήματά τους και αναμένουν την ανάστασή τους. Τα κοιμητήρια αποτελούν για τους ορθοδόξους χριστανούς τόπο διδασκαλίας και μνήμης, αφού διδάσκουν ότι «πάντα ματαιότης τα ανθρώπινα…» και υπομνιμνήσκουν τις στιγμές που ζήσαμε με τον κεκοιμημένο.

Ο Σεβ. κ. Ευγένιος ευχαρίστησε εγκάρδια τον ομιλήτη για τη μεστή και περιεκτική παρουσίαση των θέσεων της Ορθόδοξης Εκκλησίας επί του θέματος και ανακοίνωσε το θέμα της επόμενης ομιλίας, μετά το πέρας του Αρχιεραικού Κατανυκτικού Εσπερινού της Κυριακής της Σταυροπροσκυνήσεως 3/4 στον ίδιο ναό, από τον Πανοσιολ. Αρχιμ. Νικηφόρο Κουνάλη, Ιεροκήρυκα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης: «Ο Σταυρός πριν και μετά το πάθος του Κυρίου. Από φονικό όργανο, σύμβολο νίκης και αγάπης», ενώ κατά τη διάρκεια της ακολουθίας θα τεθεί σε προσκύνηση τεμάχιο ιερού λειψάνου της Αγίας Οσιοπαρθενομάρτυρος Παρασκευής.

Print Friendly

You may also like...

%d bloggers like this: