Απόστολος  Δοξιάδης -Γιάννης Σταμέλος Πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου στον Αγιο Νικόλαο, η εκδήλωση του Παραρτήματος Λασιθίου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (EME) με θέμα «Τα αφηγηματικά μαθηματικά και οι λέσχες ανάγνωσης του Ομίλου “Θαλής + Φίλοι” και με ομιλητή τον μαθηματικό, συγγραφέα και σκηνοθέτη Απόστολο Δοξιάδη.
 
Παρουσιάζοντας τον ομιλητή, ο Πρόεδρος του Παραρτήματος Λασιθίου της ΕΜΕ κ Γιάννης Σταμέλος έκανε αρχικά ένα σύντομο απολογισμό δράσεων καταλήγοντας για την εκδήλωση ότι αποτελεί συνέχεια άλλων ανάλογων με τον ίδιο στόχο: την ενημέρωση των μαθηματικών για τις εξελίξεις της επιστήμης και την ανάδειξη των αλληλεπιδράσεών της με την κοινωνία και τον πολιτισμό.
 
Ποιος θα τολμούσε πριν από τον «θείο Πέτρο» να ισχυριστεί ότι οι μαθηματικές ιστορίες, το θεώρημα της μη πληρότητας και η εικασία του Γκόλντμπαχ θα μπορούσαν να συγκινήσουν πολλή όσμο; Αν το επιχειρούσε κανείς θα τον θεωρούσαν Αρειανό. Ο Δοξιάδης άνοιξε το δρόμο με τρόπο υποδειγματικό. Θα πρέπει να είναι ευχαριστημένος, όμως, γιατί η παγκόσμια κοινή γνώμη του το αναγνώρισε σχεδόν αμέσως.
 
Στη συνέχεια δε, βρήκε και αρκετούς μιμητές. Η «μαθηματική λογοτεχνία», παρά το ότι δεν του αρέσει ο όρος, ζει μια από τις καλύτερες εποχές της στις μέρες μας. Το βράδυ της Παρασκευής, στις εκδηλώσεις του τετραημέρου Λόγου και Τέχνης του Πολιτιστικού Οργανισμού Αγίου Νικολάου, είχαμε την τύχη να δούε μια άλλη υποδειγματική ιστορία αφήγησής του: «Την τραγική ιστορία του Τζάκσον Πόλοκ».
 
 Του Απόστολου Δοξιάδη του αρέσει να αφηγείται ιστορίες και το κάνει γράφοντας λογοτεχνικά έργα, θεατρικά, σενάρια για τον κινηματογράφο, ια το θέατρο σκιών, ακόμα και για κόμικς. Και τι σχέση έχουν όλα αυτά με τα μαθηματικά; Η πεμπτουσία των μαθηματικών που βρίσκεται στην απόδειξη των θεωρημάτων, ισχυρίζεται, είναι μια υποδειγματική ιστορία αφήγησης.
 
Του αρέσει να κέφτεται με εικόνες, γι αυτό αγαπάει και τη σκηνοθεσία Στη γεμάτη αίθουσα του 3ου ορόφου του REX παραβρέθηκαν και αρκετοί μη μαθηματικοί που ήρθαν για να ακούσουν και να δουν από κοντά τον διεθνούς ακτινοβολίας δημιουργό. Ο κ Σταμέλος τον παρακάλεσε, πριν αναφερθεί στο κυρίως θέμα του, να κάνει μια αναφορά στη ζωή και το έργο του εν γένει.
 
Ο κ Δοξιάδης αποδεχόμενος την πρόταση άρχισε την ομιλία του αναφερόμενος στον τρόπο που «ανακάλυψε» τα Μαθηματικά, τη βαριά σκιά του πατέρα του-του γνωστού πολεοδόμου Ντίνυ Δοξιάδη-τις σπουδές του, τους τρόπους που προσεγγίζει τα θέματά του, τις αφηγηματικές τεχνικές και τα μέσα που χρησιμοποιεί, τον αντίκτυπο που έχει το έργο του και τις σχέσεις του με άλλους δημιουργούς.
 
Για τα «αφηγηματικά μαθηματικά», είπε πως ζούμε στις μέρες μας μια επανάσταση σε εξέλιξη. Μια επανάσταση που άλλοτε μπορεί να έχει τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Ελύτη ή του Μαγιακόφσκι ενώ άλλοτε φαίνεται να είναι πιο συγγενική με τον Σεφέρη και τον Έλιοτ. Τα «αφηγηματικά μαθηματικά» προέκυψαν από μια ανάγκη: να τα βρουν άνθρωποι και αριθμοί. Να βγουν δηλαδή τα μαθηματικά από το «χρυσό κλουβί» τους και να λειτουργήσουν μέσα στην κοινωνία. Να αποτελέσουν ένα ζωντανό κομμάτι της.
 
Ο Όμιλος «Θαλής + Φίλοι» έχει ιδρυθεί για να μελετήσει τη σχέση Μαθηματικών και αφήγησης και να συμβάλλει στο γεφύρωμα του χάσματος που παρατηρείται έντονα κατά τους τελευταίους αιώνες, λόγω της υπερπαραγωγής των Μαθηματικών. Ο Όμιλος δραστηριοποιείται στη Μέση Εκπαίδευση υποστηρίζοντας τις λέσχες ανάγνωσης μαθηματικών βιβλίων που αφηγούνται ιστορίες ή αφορούν βιογραφίες. (Όποιος επιθυμεί να οργανώσει μια λέσχη ανάγνωσης μαθηματικού βιβλίου μπορεί να έρθει σε επαφή με το Παράρτημα Λασιθίου της ΕΜΕ ή απ’ ευθείας με τον «Θαλής +Φίλοι»).
 
Μετά την ολοκλήρωση της εισήγησής του έγινε συζήτηση και απάντησε σε ερωτήσεις. Η εκδήλωση έκλεισε με την προσφορά από το Παράρτημα στον διακεκριμένο ομιλητή αναμνηστικών δώρων που προσέφεραν οι γλύπτες Νίκος και Παντελής Σωτηριάδης, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λασιθίου και ο Δήμος Αγίου Νικολάου.
 
Το Παράρτημα Λασιθίου της ΕΜΕ τους ευχαριστεί θερμά καθώς επίσης και τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Αγίου Νικολάου και ιδιαιτέρως τον Πρόεδρό του κ Οδυσσέα Σγουρό για την όλη βοήθεια και συμπαράσταση. Ευχαριστούμε, τέλος, κα τα ΜΜΕ, τα οποία όλες αυτές τις μέρες πρόβαλαν με ξεχωριστό τρόπο τις δραστηριότητές μας.
 
Ο κ. Δοξιάδης, όπως μας είπε, έχει διδάξει μαθηματικά ελάχιστες ώρες στο πλαίσιο των πανεπιστημιακών σπουδών του. Θελήσαμε, όπως συνήθως γίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις, να μάθουμε τι απήχηση είχε στο ακροατήριο. Μιλήσαμε με πολλούς, όλοι, σαν να είχαν συνεννοηθεί, ένα πράγμα μας επισήμαναν: «Έτσι έπρεπε να είναι ο δάσκαλος στο σχολείο», «Με τον Δοξιάδη δάσκαλο θα μάθαινα κι εγώ μαθηματικά…»

Print Friendly, PDF & Email

Από manos