Γκούερνικα«Όχι τη ζωγραφική δεν τη χρησιμοποιούμε για να στολίζουμε τα σπίτια μας. Είναι ένα εργαλείο πολέμου» είπε ο ισπανός Πάμπλο Πικάσο, που φιλοτέχνησε την Γκούερνικα, τον διάσημο πίναα κατά τη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου πολέμου, ως αντίδραση στο βομβαρδισμό που εξαπέλυσαν οι Ναζί ενάντια στο ομώνυμο βασκικό χωριό.
Ο πίνακας θεωρείται από πολλούς ως το πιο σημαντικό αντιπολεμικό έργο ζωγραφικής στην ιστορία της τέχνης. Αρχικά το έργο δημιούργησε έντονες αντιδράσεις (Παρίσι 1937) αργότερα θεωρήθηκε αριστούργημα.
 
Στις 11 Σεπτεμβρίου 2001, ημέρα που συγκλόνισε τον κόσμο και άλλαξε τη γεωπολιτική θεώρηση τω πραγμάτων – ο συγγραφέας Russell Martin είδε για πρώτη φορά τον πίνακα από κοντά. Την ίδια στιγμή κάποιος άγνωστος του μίλησε για τις επιθέσεις στην Αμερική και του είπε να βρει μία τηλεόραση.
 
Ο Martin στο βιβλίο «Guernica, o πόλεμος του Πικάσο», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γκοβόστη, μιλά για τους παραλληλισμούς μεταξύ του «τρόμου και της ανείπωτης σκληρότητας» της 11ης Σεπτεμβρίου και της Γκερνίκα με τρόπο που καθιστά το βιβλίο επίκαιρο.
 
Ο συγγραφέας συνδέει την Πολιτική, την Ιστορία, την Τέχνη και την Επιστήμη με την περιγραφή του μνημειώδους πίνακα.
 
Ο Πάμπλο Πικάσο, εξοργισμένος από το βομβαρδισμό του Χίτλερ στη Γούερνικα της βόρειας Ισπανίας στις 26 Απριλίου 1937 αντέδρασε στην καταστροφή της πατρίδας του με τη δημιουργία αυτού του πίνακα.
 
Στον «πόλεμο του Πικάσο» ο συγγραφέας παρακολουθεί τη Γκερνίκα μέσα στο χρόνο και το χώρο, κατασκευάζοντας μια ιστορία για τη γεμάτη πάθος δημιουργία της και τον αγώνα να βρεθεί ίχνος ελπίδας ανάμεσα στις πράξεις του τρόμου.
 
Έχουμε ακόμη μια συναρπαστική αφήγηση για το ιστορικό γεγονός που ενέπνευσε έναν από τους πιο φημισμένους και αμφιλεγόμενους πίνακες ζωγραφικής και για τον καλλιτέχνη που με το πάθος και το όραμά του άλλαξε την πορεία της σύγχρονης Ιστορίας και της Τέχνης.
 
«Τι θαρρείτε πως είναι ένας καλλιτέχνης; Ένας ηλίθιος που έχει μάτια μόνο αν είναι μουσικός ή μια λύρα σε κάθε γωνιά της καρδιάς του μόνο αν είναι ποιητής ή μόνο μπράτσα αν είναι πυγμάχος; Κάθε άλλο: είναι ταυτόχρονα ένα πολιτικό ν που ευαισθητοποιείται διαρκώς από τα θλιβερά, τα παράφορα ή τα ευχάριστα που συμβαίνουν στον κόσμο και διαπλάθεται απόλυτα καθ΄ ομοίωση τους … Όχι, τη ζωγραφική δεν την χρησιμοποιούμε για να στολίζουμε τα σπίτια μας. Είναι ένα εργαλείο πολέμου».
Πάμπλο Πικάσο
 
Ο Russell Martin είναι ακόμη ο συγγραφέας της εμπορικής επιτυχίας «Η Κόμη του Μπετόβεν».
 
γράφει η Βίκυ Αγγελοπούλου

Print Friendly, PDF & Email

Από manos