Το εξώφυλλο του λευκώματοςΕίναι ο τίτλος ενός λευκώματος, μιας νέας έκδοσης της Ιεράς Μητρόπολης Πέτρας και Χερρονήσου, με ιδιαίτερο βάρος στις φορητές εικόνες που διασώζονται μέχρι σήμερα και αρκετές από αυτές αναπαράγονται στην έκδοση με σχετική ακρίβεια. Η παρουσίαση του λευκώματος έγινε το βράδυ της Κυριακής (8/3) στην αίθουσα του Εκκλησιαστικού Πνευματικού Κέντρου της Μητρόπολης στη Νεάπολη. Παρουσίασαν οι συντελεστές του έργου, αρχιμανδρίτης Τίτος Ταμπακάκης και ο δάσκαλος Γιώργος Μαμάκης.

Όπως μας λέει ο Αρχιμανδρίτης Τίτος:
Έχοντας τις ρίζες της στην Κωνσταντινούπολη, ή Κρητική Σχολή συνιστά ένα κίνημα επιστροφής κατ’ αρχήν στις αντί-κλασσικές βυζαντινές παραδόσεις. Παράλληλα, αποτελεί και την τελευταία συνειδητή και καλλιτεχνικά αξιόλογη προσπάθεια να ενσωματωθούν μεν κάποια από τα επιτεύγματα της δυτικής τέχνης στο παραδοσιακό πλαίσιο, χωρίς όμως να φαίνεται ότι παραβιάζεται ή βυζαντινή παράδοση. Ή Κρητική Σχολή συνδύασε την αυστηρότητα τής βυζαντινής παράδοσης με τον ρεαλισμό τής δυτικής αναγέννησης και αναγνωρίζεται από την ηρεμία και την καθαρότητα των μορφών και την προτίμηση στα απαλά χρώματα και στους σκοτεινότερους προπλασμοί, κυρίως στα πρόσωπα, όπου χρησιμοποιείται το καφέ και όχι το πράσινο χρώμα τής Μακεδονικής Σχολής. Ή τέχνη είναι απλή, λιτή, με μυστικό ασκητικό χαρακτήρα. Το φώς είναι πλέον λιγοστό και μοιάζει να πηγάζει από κάποιο βάθος, στοιχείο πού υποβάλλει στον θεατή αποφατισμό και βαθιά κατάνυξη.
Ο αρχμανδρίτης Τίτος Ταμπακάκης, παρουσιάζει το λεύκωμαΣτη συνέχεια ο Γιώργος Μαμάκης έδωσε μια σειρά στοιχεία για τις εικόνες που περιλαμβάνονται στο λεύκωμα, που βρίσκονται, ποιας τεχνοτροπίας, πως ενσωματώνονται κάποια αισθητικά στοιχεία της δύσης, αλλά και για το χρονολογικό πλαίσιο, δηλ. από τη πτώση της Κωνσταντινούλης μέχρι τη κατάληψη της Κρήτης από τους Τούρκους, οπότε παύει να υφίσταται η Κρητική Σχολή, όπως και πολλά άλλα που υπήρχαν επί Ενετικής κατοχής.
Κλείνοντας τη βραδιά, ο Μητροπολίτης Πέτρας και Χερρονήσου  Νεκτάριος, αφού ευχαρίστησε του συντελεστές της έκδοσης, έθεσε για άλλη μια φορά το μέγα και δυσεπίλυτο πρόβλημα της συντήρησης τόσο των εικόνων, όσο και των ναών, αλλά και την έλλειψη ουσιαστικής παιδείας, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα την ανεκτίμητης αξίας εικόνα του Παντοκράτορα του 16ου αιώνα που βρέθηκε να σκεπάζει ένα πιθάρι.
Ο Μητροπολίτης πρότεινε να αναλάβουν οι τεχνικές υπηρεσίες των δήμων το έργο της συντήρησης και αναστήλωσης, υπό την επίβλεψη της εφορίας βυζαντινών αρχαιοτήτων.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos