ομιλία μετά τον κατανυχτικό εσπερινόΜε θέμα την ουρανοδρόμο Κλίμακα και ομιλητή τον Οσιολογιώτατο αγιορείτη Ιερομόναχο π. Αθανάσιο Σιμωνοπετρίτη συνεχίστηκαν την Κυριακή 14 Απριλίου στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Αγίας Φωτεινής Ιεραπέτρας οι ομιλίες της περιόδου της Μεγ. Τεσσαρακοστής, αμέσως μετά το πέρας του Αρχιερατικού Κατανυκτικού Εσπερινού στον οποίο χοροστάτησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Ευγένιος.

Ο Σεβ. κ. Ευγένιος προλογίζοντας τον ομιλητή σημείωσε ότι την Δ´ Κυριακή των Νηστειών καθώς εισερχόμαστε στην πέμπτη εβδομάδα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και εντατικοποιείται ο αγώνας της πνευματικής αναβάσεως και προετοιμασίας για την υποδοχή των θείων Παθών και της Ζωηφόρου Αναστάσεως του Κυρίου, η  Αγίας μας Εκκλησία τιμά τον Όσιο Ιωάννη τον Σιναΐτη, ο οποίος συνέγραψε την ουρανοδρόμο Κλίμακα, σύμφωνα με την οποία η ταπείνωση είναι ένας ανεμοστρόβιλος που αρπάζει τον άνθρωπο και τον οδηγεί στον ουρανό. Καλωσορίζοντας τον ομιλητή τόνισε ότι διακρίνεται για την πνευματική του εμπειρία ως Πνευματικός και Εξομολόγος, τη θεολογική του κατάρτιση αλλά και ως Υμνογράφος του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου.
Ο π. Αθανάσιος ευχαρίστησε τον Σεβ. κ. Ευγένιο για την πρόσκληση εκφράζοντας την προσωπική του χαρά για την ευλογία της έλευσής του στην Ανατολική Κρήτη και της προσκύνησης του Οσίου Ιωσήφ του Γεροντογιάννη και των λοιπών  τοπικών Αγίων.
Στο ξεκίνημα της ομιλίας του έκανε τη διάκριση ανάμεσα στον νοητό και αισθητό κόσμο και μεταξύ πνευματικής και επιστημονικής γνώσης. Λόγω της αμαύρωσης του ανθρώπου από την αμαρτία, η γνώση και η επαφή με τον Θεό έπαψε να είναι άμεση, όπως συνέβη με τον θεόπτη Μωυσή και τους Προφήτες της Π.Δ. Ο χριστιανός γνωρίζει πλέον τον Θεό μόνο μέσω της Αγίας Γραφής, με την οποία «χαλκιδεύουμε τη σωτηρία μας και μας κάνει οκνηρότερους ως προς την αμαρτία», κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, ο οποίος σημειώνει ότι «η δε των Γραφών ανάγνωσις Θεού ομιλία εστί».
Σύμφωνα με τον ομιλητή η Αγία Γραφή που ξεκινά από τα θεόπνευστα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης αποτελεί μία προδευτική-σταδιακή αποκάλυψη του Θεού στόν κόσμο. Εκτός από το «χρυσορυχείο» της Αγ. Γραφής, υπάρχουν τα «βιβλία των αγραμμάτων» δηλ. οι ιερές εικόνες, αλλά και τα ζωντανά Ευαγγέλια που είναι οι Άγιοι της Εκκλησίας μας, καθώς και το πνευματικό βιβλίο της Κλίμακας του Οσίου Ιωάννου του Σιναΐτου, ο οποίος «της φωνής του Ευαγγελίου του Κυρίου ακούσας, τον Κόσμον κατέλιπε, τον πλούτον και την δόξαν εις ουδέν λογισάμενος».
Όπως σημείωσε ο π. Αθανάσιος, η κλίμακα της πνευματικής ζωής αποτελείται από τριάντα κεφάλαια -«Λόγους», οι οποίοι ξεκινούν από την αποταγή και ανεβάζουν κλιμακωτά τον πιστό στην κλίμακα των αρετών, καταλήγοντας στην αγάπη. Στο σημείο αυτό υπογράμμισε ότι η άσκηση είναι υποχρέωση όλων ανεξεραίτως των πιστών και όχι μόνο των μοναχών. Ενώ η άσκηση του μοναχού είναι η παρθενία, η νηστεία, η αϋπνία και η ακτημοσύνη, ο πιστός μέσα στον κόσμο οφείλει να αγωνίζεται για την πνευματική του τελείωση αντίστοιχα για εγκράτεια, ολιγοφαγία, λίγη ανάπαυση και απόκτηση τίμιας περιουσίας.
Όπως χαρακτηριστικά είπε, ο θεσμός του μοναχισμού είναι ιερός, διότι «Φως μοναχοίς άγγελοι, φως δε ανθρώποις Μοναχική πολιτεία». Καταλήγοντας την εμπνευσμένη ομιλία του ο π. Αθανάσιος τόνισε, ότι στον αγώνα μας για την καταπολέμηση των τριων μεγάλων παθών, κατά τόν Όσιο Ιωάννη της Κλίμακος, της φιλοδοξίας, της φιληδονίας και της φιλαργυρίας απαιτούνται αντίστοιχα η καλλιέργεια των αρετών, της εγκράτειας, της ταπείνωσης και της αγάπης με σκοπό την καθαρότητα και την απόκτηση του Αγίου Πνεύματος και την προσέλκυση της Χάριτος του Θεού. Εκτός από τη μελέτη της Αγίας Γραφής, βίων Αγίων και των πνευματικών βιβλίων όπως της Κλίμακος του Οσίου Ιωάννου, η νηστεία, που αποτελεί την πρώτη εντολή του Θεού στους πρωτοπλάστους, αλλά και η προσευχή, όπως τόνισε ο Κύριος στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα, αποτελούν τον καλύτερο τρόπο επικοινωνίας με τον φιλάνθρωπο Θεό, ο Οποίος μπορεί να αναπληρώσει τις αδυναμίες μας και να μας επιτρέψει να δούμε το φως της Βασιλείας Του.
Ο Σεβ. κ. Ευγένιος κλείνοντας ευχαρίστησε τον π. Αθανάσιο για τη βιωματική ομιλία του καί επεσήμανε ότι το βιβλίο της Κλίμακας αποτελεί εισαγωγικό βιβλίο της πνευματικής ζωής και της προσέγγισης του προσωπικού Θεού μας όχι μόνο για τους Μοναχούς αλλά για όλους τους χριστιανούς, που μπορούν να βρουν απαντήσεις σε όλα τα θέμα που τους απασχολούν στον πνευματικό τους αγώνα.
Την ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού και την ομιλία παρακολούθησαν σύσσωμος ο Ιερός Κλήρος και πλήθος κόσμου από την ευρύτερη περιοχή της Ιεράπετρας.
Print Friendly, PDF & Email

Από manos