Φιγούρα του WayangΗ ιστορία του Wayang.
Το Wayang είναι το παραδοσιακό θέατρο σκιών της Ινδονησίας, το οποίο λατρεύεται από τους Ινδονήσιους εδώ και αιώνες, ξεκινώντας από τα προϊστορικά χρόνια και φθάνοντας ως τις μέρες μας.
Το Wayang σαν όρος προέρχεται από τη λέξη Bayang που σημαίνει σκιά. Ξεκίνησε από την αρχαιότητα, σαν μια τελετή, όπου κρεμώντας μια λάμπα με λάδι καρύδας και σχηματίζοντας σκιές στον τοίχο, καλούσαν πνεύματα νεκρών.

Αργότερα, όταν ο Ινδουισμός ήρθε στην Ινδονησία από την Ινδία, σταδιακά υιοθετήθηκε ως το τοπικό σύστημα πίστης. Οι Ινδουιστές άλλαξαν το wayang προς διάδοση της θρησκείας τους και έτσι αυτό, μεταξύ του 9ου και του 10ου αι., αποτέλεσε το μέσον ερμηνείας αποσπασμάτων από τα Ινικά έπη Ramayana και Mahabharata. Κατά συνέπεια, όταν και το Ισλάμ άρχισε να διαδίδεται στην Ινδονησία, στις αρχές του Μεσαίωνα, ακολούθησε η δημιουργία και παρουσία σεναρίων βασισμένων σε αυτό. Τη στιγμή όμως που στο Ισλάμ η απεικόνιση του Θεού ή θεών απαγορεύεται, το συγκεκριμένο είδος πραστάσεων θεάτρου σκιών, ετέθη υπό απαγόρευση. Κάποια στιγμή, ο βασιλιάς Raden Patah, από το Demak της Ιάβας, εξέφρασε την επιθυμία να παρακολουθήσει παράσταση wayang σύμφωνα με τον παραδοσιακό τρόπο αλλά δεν κατάφερε να πάρει την άδεια των Μουσουλμάνων θρησκευτικών ηγετών.
Ως εναλλακτική λύση, οι θρησκευτικοί αρχηγοί μετέτρεψαν τις μέχρι τότε ξύλινες φιγούρες σε δερμάτινες και επέτρεψαν την παρουσίαση μόνο της σκιάς τους και όχι όλης της φιγούρας. Έτσι έχουμε τη δημιουργία ενός νέου τύπου του wayang. Οι ποικιλίες του wayang, όπως αυτές έχουν διαορφωθεί διά μέσου των ετών, είναι πάνω από 60, διάσπαρτες σε όλη την Ινδονησία.
Ορισμένοι τύποι του wayang, αποτελούνται από δυσδιάστατες φιγούρες, κατασκευασμένες από δέρμα, ο χειριστής των οποίων, αποκαλούμενος dalang, βρίσκεται πίσω από μια οθόνη που φωτίζεται με λάμπα. Οι θεατές μπορούν να παρακολουθούν είτε μπροστά είτε πίσω από την οθόνη. Το είδος αυτό αποκαλείται Wayang kulit. Kulit σημαίνει δέρμα και αναφέρεται στις φιγούρες που είναι κατασκευασμένες από δέρμα, το οποίο έχει υποστεί πολύ προσεκτική επεξεργασία, με ιδιαίτερα λεπτά εργαλεία και στηρίζεται σε λαβές από κέρατο βούβαλου. Η διάρκεια κατασκευής μιας τέτοιας φιγούρας μπορεί να είναι αρκετές εβδομάδες απασχολώντας διάφορες ειδικότητες καλλιτεχνών οι οποίοι εργάζονται σε ομάδες. Ο τύπος της δερμάτινης φιγούρας επικρατεί κυρίως στην Ανατολική και Κεντρική Ιάβα. Κάποιοι άλλοι τύποι του wayang χρησιμοποιούν τρισδιάστατες ξυλόγλυπτες φιγούρες, που ονομάζονται Wayang Golek. Στη Δυτική Ιάβα που επικρατεί ο συγκεκριμένος τύπος, η θεματογραφία αντλείται μέσα από τα έπη Ramayana και Mahabharata.
Σε έναν άλλο τύπο wayang, τον Wayang Orang, οι ρόλοι ερμηνεύονται από ηθοποιούς, ενώ σε άλλες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται εικόνες ζωγραφισμένες πάνω σε κυλίνδρους από ύφασμα τους οποίους ξετυλίγει ο καλλιτέχνης αφηγούμενος την υπόθεση, με τη συνοδεία ορχήστρας gamelan, (wayang beber).
 
Υπάρχει ακόμα και η περίπτωση του wayang Jamblung Banyumas, όπου απουσιάζει παντελώς ο εξοπλισμός και τα μόνα μέσα είναι οι ανθρώπινες φωνές και η κίνηση του σώματος.
Το Wayang είναι μια ξεχωριστή μορφή τέχνης γιατί περιλαμβάνει αξίες που στη γλώσσα της Ιάβας αναέρονται ως adiluhung και edipeni, πολύ ευγενικές και πολύ όμορφες, απηχούν δηλαδή τόσο στην Ηθική όσο και στην Αισθητική. Οι λόγιοι αναφέρονται στο wayang ως την πιο περίτεχνη μορφή δράματος στον κόσμο. Λειτουργεί τόσο ως διασκέδαση όσο και ως ηθική καθοδήγηση και είναι συνδυασμός πέντε ειδών τέχνης.
 
1. Seni Widya (τέχνη της φιλοσοφίας και της εκπαίδευσης)
2. Seni Drama (τέχνη της υποκριτικής και της μουσικής)
3. Seni Gatra (τέχνη της επεξεργασίας του δέρματος και της ζωγραφικής)
4. Seni Ripta (λογοτεχνία)
5. Seni Gipta (δημιουργική σκέψη)
 
Πρωταρχικό ρόλο βέβαια στην επιτυχία μιας παράστασης έχει ο μαριονετίστας, dalang.
Από τον τρόπο ερμηνείας του, τις έξυπνες αναφορές του σε καταστάσεις που αφορούν την τρέχουσα πραγματικότητα, τα σατιρικά σχόλια, εξαρτάται η συμμετοχή του κοινού και η αποδοχή της παράστασης.
Σε γενικές γραμμές οι κουκλοπαίχτες χαίρουν μεγάλης εκτίμησης και αρκετές φορές απολαμβάνουν ειδικά προνόμια.
Στις 7 Νοεμβρίου 2003, το Wayang ανακηρύχτηκε από την UNESCO ως ένα από τα 47 «Αριστουργήματα της Προφορικής και Πνευματικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας».

 
Puppet Ajen Indonesia
 
Η ομάδα Puppet Ajen Indonesia, είναι μέλος Εθνικής Ένωσης Κουκλοθέατρου της Ινδονησίας, της επονομαζόμενης “Senawangi”. H ομάδα συνδυάζει διάφορους τύπους Ινδονησιακού Κουκλοθέατρου, σύμφωνα πάντα με τις βασικές αξίες του είδους. Στις παραστάσεις του θεάτρου σκιών που παρουσιάζουν χρησιμοποιούν κούκλες από ξύλο ή καουτσούκ.

Τα μέλη του Puppet Ajen Indonesia
Suhendi Afryanto: κατασκευαστής μουσικών οργάνων, συνθέτης και λέκτορας στο Κολλέγιο Ινδονησιακής Τέχνης ης Bandung, στη Δ. Ιάβα.
Kodir: κρουστά. Συνδυάζει την παραδοσιακή με τη σύγχρονη μουσική.
Arthur S. Nalan: συγγραφέας και σκηνοθέτης, διευθυντής του Κολλεγίου Ινδονησιακής Τέχνης στη Bandung, στη Δ. Ιάβα.
Tupuk Sutrisno: διευθυντής σκηνής. Πρώην Πρέσβης της Ινδονησίας στην Κένυα, Γενικός Γραμματέας της Εθνικής Ένωσης Κουκλοθέατρου της Ινδονησίας.
Wawan Gunawan: αφηγητής. Απόφοιτος του Κολλεγίου Ινδονησικής τέχνης της Bandung και του Ινστιτούτου Ινδονησιακής τέχνης της Yogyakarta.
Είναι ο ανανεωτής των παραστάσεων και της λογοτεχνίας του κουκλοθέατρου στη Δ. Ιάβα.
 
Παράσταση θεάτρου Wayang, θα δοθεί στο κινηματοθέατρο REX στον Αγιο Νικόλαο, τη Παρασκευή, (29/9), στα πλαίσια του τετραήμερου λόγου και τέχνης του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Αγίου Νικολάου.
Είσοδος ελεύθερη.
Print Friendly, PDF & Email

Από manos