Οικολογική Ομάδα ΙεράπετραςΕΝΣΤΑΣΗ – ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ κατά της υπ. αρίθμ. 192/2007 απόφασης του Δημ. Συμβουλίου Ιεράπετρας
Ιεράπετρα 03 Αυγούστου 2007
Αρ. Πρωτ. 08
ΠΡΟΣ ο Δημοτικό Συμβούλιο Ιεράπετρας
ΚΟΙΝ.: Περιφέρεια Κρήτης, κ. Περιφερειάρχη και Περιφερειακή Διεύθυνση Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Η ένσταση αφορά την απόφαση που έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο Ιεράπετρας, κατά πλειοψηφία, για την περιοχή ΜΙΝΩΣ (πρώην οικόπεδο Ελαιουργικής), στην πόλη της Ιεράπετρας. Με την εν λόγω απόφαση το οικόπεδο ΜΙΝΩΣ εκτάσεως 6137,22μ2 αποχαρακτηρίζεται από πράσινο, ενώ ταυτόχρονα πρασινίζεται το οικόπεδο του παραλιακού σχολικού συγκροτήματος εκτάσεως 7700,00μ2.
1. Τ Οικόπεδο της Ελαιουργικής από την μεταπολίτευση και μετά ήταν κυρίαρχο αίτημα της τοπικής κοινωνίας να περιέλθει στην ιδιοκτησία του Δήμου Ιεράπετρας και να γίνει αστικό πάρκο, αφού η πόλη κανένα τέτοιο πάρκο δεν διαθέτει. Στα προεκλογικά τους προγράμματα όλοι οι δημοτικοί συδυασμοί αναφέρονται διαχρονικά σε αυτό το αίτημα. Το εν λόγω οικόπεδο περιήλθε τελικά στην ιδιοκτησία του Δήμου και κηρύχθηκε σε ζώνη πρασίνου, με ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιεράπετρας. Τώρα, μια άλλη σύνθεση Δημοτικού Συμβουλίου, κατά πλειοψηφία αποφασίζει τον αποπρασινισμό του. Θεωρούμε ότι η απόφαση αυτή είναι αντιδεοντολογική αφού δεν λαβαίνει υπόψη της, το κοινό αίσθημα και τις σοβαρές ενστάσεις των κατοίκων της πόλης μας. Στο οικόπεδο του ΜΙΝΩΣ, έχουμε υποβάλλει σχετικό αίτημα στο παρελθόν, θα μπορούσε να δημιουρηθεί πολιτιστικό πάρκο. Σε συνδυασμό με το γκρέμισμα των δύο τριώροφων κτηρίων του παραλιακού σχολικού συγκροτήματος και τον χαρακτηρισμό της συγκεκριμένης έκτασης σε πράσινο και όχι ολόκληρου του σχολικού συγκροτήματος (η πρότασή μας είναι να παραμείνει στο χώρο το κτήριο το 3ου Γυμνασίου που είναι ισόγειο και η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων) θα δημιουργούταν μια διέξοδος της πόλης, με πάρκο προς τη θάλασσα.
2. Με την ίδια απόφαση, πρασινίζεται το παραλιακό σχολικό συγκρότημα και αναφέρεται «ότι στο μέλλον θα απομακρυνθεί εφόσον τ επιτρέψουν τα οικονομικά του δήμου». Προκαλεί εύλογα ερωτηματικά, κατά πόσο είναι σύννομη μια τέτοια απόφαση, σήμερα, που ως γνωστόν υλοποιείται εργολαβία από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ενίσχυσης της στατικότητας των κτηρίων και γενικής τους συντήρησης, ύψους 2.150.000 ευρώ. Είνι σαφές, ότι δημιουργείται στην κοινωνία της Ιεράπετρας η αίσθηση, ότι δεν υπάρχει διάθεση από πλευράς δήμου να απομακρύνει το παραλιακό σχολικό συγκρότημα και ότι η απόφαση πρασινισμού του, παίρνεται μόνο και μόνο για να καλυφθούν οι νομικές ανάγκες από τον αποπρασινισμό του οκοπέδου ΜΙΝΩΣ και να αμβλυνθούν οι όποιες αντιδράσεις υπάρξουν των συμπολιτών μας. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται και από το ότι, εδώ και πολλά χρόνια υπάρχουν αποφάσεις των συλλόγων των εκπαιδευτικών του ΤΕΕ, ΙΕΚ, 3ου Γυμνασίου καθώς και των 15μελών μαθητικών συμβουλίων, που ζητύν κατασκευή νέων σχολικών μονάδων και δεν εισακούονται. Αντιθέτως επιλέχθηκε η οδός των έργων ενίσχυσης της στατικότητας και της συντήρησης του εν λόγω συγκροτήματος. Πως λοιπόν θα γίνει πιστευτός ο δήμος ότι προτίθεται να απομακρύνει στο μέλλον το συγκρότημα αυτό; Θεωρούμε όι δεν καλύπτεται το γράμμα του νόμου, περί αναδιάταξης χώρου πρασίνου, αφού στην προκειμένη περίπτωση το πράσινο μεταφέρεται σε οικοδομικό τετράγωνο που είναι καλυμμένο με κτήρια κοινωφελούς χαρακτήρα τα οποία ανακατασκευάζονται σήμερα εξ ολοκλήρου, με πρόγραμμα πολλών εκατομυρίων ευρώ και φυσικά κανείς συμπολίτης μας δεν πιστεύει ότι αυτά θα γκρεμιστούν μετά από λίγα χρόνια.
3. Η ελληνική νομοθεσία προστατεύει τους ελεύθερους αστικούς χώρους πρασίνου ως είδος εν ανεπαρκεία, ως πολύτιμο κοινό αγαθό που χρήζει απόλυτης προστασίας από κάθε αλλαγή χρήσης και από κάθε εκμετάλλευση που αντίκειται στον κοινωφελή τους χαρακτήρα. Κυριότερα θεσμικά εργαλεία προστασίας των ελεύθερων χώρων πρασίνου είναι η δασική και η πολεοδομική νομοθεσία.
Α) Συγκεκριμένα, ο Νόμος 998/1979 «Προστασία δαών και δασικών εκτάσεων» κατατάσσει τους ελεύθερους αστικούς χώρους στα πάρκα (εκτάσεις εντός πόλεων ή οικιστικών περιοχών που καλύπτονται από βλάστηση που έχει δημιουργηθεί τεχνητά) και στα άλση (εκτάσεις εντός πόλεων ή οικιστικών περιοχών που καλύπτονται από φυσική δασική βάστηση) και απαγορεύει οποιαδήποτε αλλαγή προορισμού ή χρήσης αυτών.
Β) Πρέπει επίσης να τονιστεί πως οι ελεύθεροι κοινόχρηστοι χώροι προστατεύονται και από την συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή του ισοζυγίου των κοινοχρήστων χώρων που έχουν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης, γεγονός που σημαίνει ότι επιτρέπεται η αναδιάρθρωσή τους μόνον όταν η συνολική επιφάνειά παραμένει η ίδια ή αυξάνεται. Συνταγματικά κατοχυρωμένη είναι και η αρχή του πολεοδομικού κεκτημένου, δηλαδή της μη χειροτέρευσης του οικιστικού περιβάλλοντος, όπως οι αρχές αυές έχουν διαπλασθεί και ερμηνευθεί από το ΣτΕ.
4. Ο αποχαρακτηρισμός από πράσινο του οικοπέδου ΜΙΝΩΣ καθώς και η σχεδιαζόμενη ανακήρυξη ενός τμήματός του σε Κοινωφελή Χώρο, όπου φυσικά θα γίνουν κατασκευές, καθώς και η πώληση άλλου τμήματος σε ιδιώτες, για ην απελευθέρωση κοινοχρήστων χώρων της Ιεράπετρας, το οποίο φυσικά και αυτό στη συνέχεια θα οικοδομηθεί, αντιτίθεται και στις θεωρήσεις των αρχαιολόγων, ότι στο εν λόγω οικόπεδο, σύμφωνα με ορισμένες ενδείξεις, πιθανόν να υπάρχει ένα από τα μεγαλύτερα αρχαία Ρωμαϊκά θέατρα της ρήτης. Η ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου και η προστασία του, συνάδει με την πρότασή μας για δημιουργία πολιτιστικού πάρκου στο χώρο αυτό.
 
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
 
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ ΠΑΥΛΟΣ   ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΗΣΤΟΣ

Print Friendly, PDF & Email

Από manos