Από τη σύσκεψηΣειρά συσκέψεων είχε τη Παρασκευή (14/4) στα γραφεία της Περιφέρειας Κρήτης ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης κ. Μανούσος Βολουδάκης.
Στις συσκέψεις πήραν μέρος ο Νομάρχης Ηρακλείου κ. Δημήτρης Σαρρής, αρμόδιοι Αντινομάρχες, Διευθυντές των Διευθύνσεων Εμπορίου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, Διευθυντές Κτηνιατρικής και εκπροσώποι όλων των εμπλεκομένων φορέων, με στόχο το συντονισμό και την εντατικοποίηση των ελέγχων της αγοράς καθώς και την πάταξη της αισχροκέρδειας.

Αποτελεί πρώτη προτεραιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης, τόνισε ο κ. Βολουδάκης, η διενέργεια όσο το δυνατό συστηματικότερων ελέγχων. Αποτελεί πολιτική μας που την εφαρμόζουμε με συστηματικότητα ενώ επεσήμανε ότι και οι έλεγχοι χρειάζεται να γίνονται συστηματικά. Κυρίως είναι απαραίτητο, υπογράμμισε, τα αποτελέσματα των ελέγχων να ανακοινώνονται ώστε τόσο οι καταναλωτές όσο και οι επιχειρηματίες να γνωρίζουν ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους λειτουργούν. Να γνωρίζουν ότι η παράβαση τιμωρείται. Στο σημερινό κόσμο, προσέθεσε τέλος, ο καταναλωτής πρέπει να νιώθει ασφαλής γιατί αν δεν νιώθει ασφαλής δεν θα δουλεύουν ούτε οι επιχειρήσεις.

Μετά το τέλος των συσκέψεων ο κ. Βολουδάκης έκανε τις παρακάτω δηλώσεις:

«Είχαμε σήμερα μια σύσκεψη στην έδρα της Περιφέρειας Κρήτης στο Ηράκλειο με Νομάρχες, αρμόδιους Αντινομάρχες για το Εμπόριο, τους Διευθυντές Εμπορίου και τους Διευθυντές των υπηρεσιών, με αντικείμενο το συντονισμό και την εντατικοποίηση των ελέγχων της αγοράς. Αποτελεί πρώτη προτεαιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης και πιστεύω ότι ενστερνίζεται αυτή την προτεραιότητα και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, αποτελεί λοιπόν, πρώτη προτεραιότητα η διενέργεια όσο το δυνατό συστηματικότερων ελέγχων. Αποτελεί πολιτική μας που την εφαρμόζουμε με συστηματικότητα, χρειαόμαστε όμως απαραίτητα τη συνεργασία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και των Διευθύνσεων Εμπορίου και των άλλων συναρμοδίων Διευθύνσεων όπως κτηνιατρικών, υγειονομικών κ.λ.π. Στην Περιφέρεια, στους Νομούς ευθύνη των ελέγχων, αρμοδιότητα, έχει η Νομαρχία. Εμείς φροντίζουμε για την νομοθεσία για το συντονισμό στο μέτρο που μας επιτρέπει, η Νομοθεσία των Διευθύνσεων Εμπορίου και των θυγατρικών αλλά σε κάθε περίπτωση άλλη είναι η δουλειά της Κεντρικής Κυβέρνησης, άλλη της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Κατέστησα σαφές ότι χρειαζόμαστε οι έλεγχοι να γίνοναι συστηματικά. Κυρίως χρειαζόμαστε τα αποτελέσματα των ελέγχων να ανακοινώνονται ώστε τόσο οι καταναλωτές όσο και οι επιχειρηματίες να γνωρίζουν ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους λειτουργούν. Να γνωρίζουν ότι η παράβαση τιμωρείται. Στο σημερινό κόσμο ο καταναλωτής πρέπει να νιώθει ασφαλής, αν δεν νιώθει ασφαλής ούτε οι επιχειρήσεις θα δουλεύουνε. Πιστεύω ότι είχαμε μια εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων τόσο με τους αιρετούς όσο και με τους υπηρεσιακούς παράγοντες. Συμφωνήσαμε να ξανασυναντηθούμε στο δεύτερο μισό του Μαΐου. Μετά από ένα μήνα περίπου να δούμε τα αποτελέσματα της συζητήσεώς μας και της έντασης των ελέγχων το διάστημα αυτό και να προετοιμαστούμε και για την καλοκαιρινή περίοδο που απαιτεί και αυτή ειδικούς ελέγχους, όσον αφορά τις τουριστικές περιοχές και τις επιχειρήσεις τουριστικού ενδιαφέροντος που είναι βέβαια ο μεγαλύτερος πόρος για την Κρήτη. Κάναμε και ειδική αναφορά στα ζητήματα του ελέγχου της αγοράς που συνδέονται με το Πάσχα. Ειδικώς για την αγορά του κρέατος. ΓιΆ αυτό και οι Διευθύνσεις κτηνιατρικής είναι εδώ. Με διαβεβαίωσαν οι Διευθυντές τόσο Εμπορίου όσο και Κτηνιατρικών υπηρεσιών ότι η αγορά αυτή τη στιγμή λειτουργεί αρκετά καλά. Προσωπικά δεν είμαι ποτέ ήσυχος με την αγορά. Πιστεύω ότι πρέπει να ισχύει για όλους αυτό και πρέπει να βγαίνουν τα ελεγκτικά όργανα διαρκώς έξω, να τους βλέπει ο κόσμος, να τους βλέπουν οι επιχειρηματίες. Αυτό είναι κάτι που αντιλαμβάνονται και οι Νομάρχες και θα μας βοηθήσουν όσο μπορούν σε αυτό μια που αποτελεί αίτημα της κοινωνίας που είμαι σίγουρος ότι το ακούν».

Eρ. Με τι προσωπικό κύριε Γενικέ, ο ΕΦΕΤ εδώ έχει τρεις ή τέσσερις ελεγκτές, πώς θα κάνει τη δουλειά ου;
Απ: Είναι γεγονός ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί έπρεπε να έχουν περισσότερο προσωπικό, όμως πάντα μπορεί κανείς κινητοποιώντας στο μέγιστο δυνατό το προσωπικό που έχει να κάνει ελέγχους. Ξέρετε στην περιφέρεια, στις μικρές τοπικές κοινωνίες, όπως είνι οι δικές μας, ο έλεγχος δεν χρειάζεται να είναι εξαντλητικός σε έκταση. Ο έλεγχος είναι πάντα δειγματοληπτικός. Δέκα μαγαζιά να ελεγχθούν σωστά και συστηματικά και να το ξέρει η αγορά ότι ελέγχονται συστηματικά σε μια πόλη, σε μια ώρα το έχει μάθει όλη η αγορά. Αυτό είναι και το μεγάλο προσόν της περιφέρειας απέναντι στα μεγάλα αστικά κέντρα. Στα μεγάλα αστικά κέντρα εμείς κάνουμε ελέγχους, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, ο ΕΦΕΤ, και δεν το μαθαίνει πολλές φορές ο διπλανός του μαγαζιού που ελέγχεται. Αυτό στην περιφέρεια και στην Κρήτη ειδικότερα δεν ισχύει. ¶ρα πράγματι έχουμε πρόβλημα με το προσωπικό και προσπαθούμε να το λύσουμε. Αλλά και το προσωπικό που υπάρχει όταν κάνει δειγματοληπτικούς ελέγχους συστηματικά και με σοβαρότητα και αυστηρότητα και βεβαίως όταν ανακοινώνει και τα αποτελέσματα των ελέγχων αυτών περνά το μήνυμα στην αγορά και έχει αποτρεπτικές δυνατότητες πολύ μεγαλύτερες από αυτές που ο αριθμός των υπαλλήλων που κάνουν τον έλεγχο μπορεί να δικαιολογήσει.

Ερ: Με το εύρος των αντικειμένων που έχουν οι υπηρεσίες?
Απ: Βεβαίως με το εύρος των αντικειμένων που έχουν οι υπηρεσίες.

Ερ: Με τρία άτομα να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε εφτά-οχτώ, εννιά πρωτόκολλα ?
Απ: Καταρχήν δεν είναι μόνο ο ΕΦΕΤ. Ο ΕΦΕΤ είναι ένας πολύ κρίσιμος φορέας, ο ποιο βασικός για τον έλεγχο τροφίμων. Δεν υπήρχε καν. Τώρα έχει δημιουργηθεί και επανδρώνεται, στελεχώνεται σιγά-σιγά και θα ενισχυθεί περαιτέρω. Τον παραλάβαμε κατΆ ουσία ανύπαρκτο και σε κάθε περίπτωση οι συναρμόδιες υπηρεσίες μπορούν να κινητοποιούνται. Στην πραγματικότητα υπάρχουν αρκετοί άνθωποι, τόσο στις Διευθύνσεις Εμπορίου όσο και στις κτηνιατρικές υπηρεσίες, όσο και οι λίγοι προς το παρόν του ΕΦΕΤ που μπορούν να κάνουν αρκετούς δειγματοληπτικούς ελέγχους. Έχω αναφέρει το παράδειγμα της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως της Λέσβου, όπου η Διεύθυνση Εμπορίου εκεί έχει δύο υπαλλήλους οι οποίοι καταφέρνουν σε δύο νησιά που ελέγχουν να είναι μεταξύ των πρωταθλητών στις καταγραφές παραβάσεων στη χώρα από τα στατιστικά στοιχεία που μας στέλνουν. ¶ρα λοιπόν σημασία έχει όσοι υπάλληλοι υπάρχουν να κινητοποιούνται και οι έλεγχοι που μπορούν να κάνουν να γίνονται συστηματικά με έναν αριθμό τακτικό και με ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στον κόσμο ώστε να καταλαβαίνει η κοινωνία ότι ο Νόμος εφαρμόζεται, ότι ασκείται έλεγχος.

Ερ: Κύριε Γενικέ έχετε μια συνάντηση με τους εμπόρους όπου θα τεθούν δύο θέματα. Το ένα ίναι το ωράριο και το τι θα γίνει τελικά με τις Κυριακές. Είναι ένα μεγάλο άγχος για τους εμπόρους. Το δεύτερο είναι η ραγδαία αύξηση των πολυκαταστημάτων τουλάχιστον τοπικά.
Απ: Το δεύτερο σκέλος αφορά συναντήσεις δικές μου με τους φορείς του νησιού, εμπορκούς συλλόγους, επαγγελματοβιοτέχνες και Επιμελητήρια. Ακούμε συστηματικά και τακτικά όλους τους φορείς της αγοράς ακριβώς για να καταγράφουμε τις ανησυχίες τους. Προσπαθούμε οι νομοθετικές αυτές παρεμβάσεις και η πρακτική η διοικητική που ασκούμε να είναι σε συνεργασία και συνεννόηση, στο μέτρο το δυνατό, με όλους τους φορείς. Έτσι και η πρόταση του Υπουργού Ανάπτυξης του κ. Σιούφα για κάποιες Κυριακές το χρόνο που αναφέρατε έχει ήδη διαμορφωθεί. Πιστεύω ότι είναι αποδεκτή από το μεγαλύτερο μέρος του εμπορικού κόσμου και ειδικότερα από τους μικρούς εμπόρους και αφορά τελικά την πρόσθετη εργασία των καταστημάτων δυο Κυριακές το χρόνο μετά τη Θεια Λειτουργία πάντα. Σε κάθε περίπτωση είναι μια πρόταση που είναι υπό συζήτηση. Πιστεύω ότι θα είναι τελικά θετική έκβαση όλων των συνεννοήσεων μας. Για τα πολυκαταστήματα που αναέρατε είναι γνωστό το θέμα. Τα πολυκαταστήματα πιέζουν πράγματι τους μικρούς εμπόρους και δημιουργούν εκεί κάποιο ζήτημα. Δεν μπορούμε να πούμε ότι θα τα απαγορεύσουμε. Αυτό που είναι πρόθεση όλων είναι να ενισχυθεί η μικρομεσαία επιχείρηση. Τα πολυκαταστήματα που είναι μια πργματική ανάγκη της αγοράς. Τα σημερινά δεδομένα της σημερινής αγοράς και τα σημερινά δεδομένα της παγκόσμιας οικονομίας μέσα στην τελευταία εικοσαετία και ο Νόμος για το εμπόριο, τον οποίο η κυβέρνηση αυτή έφερε προς ψήφιση και ψηφίστηκε από τη βουλή πέρυσι το καλοκαίρι, έκανε οιο αυστηρούς τους όρους ίδρυσης των πολυκαταστημάτων. Δηλαδή έβαλε ποιο αυστηρά κριτήρια για να ιδρύονται πολυκαταστήματα, κατέβασε το όριο της επιφάνειας πάνω από το οποίο χρειάζονται ειδικές άδειες και αύξησε την απόσταση από το κέντρο των πόλεων που χρειάζεται για να ιδρυθεί κάποιο πολυκατάστημα χωρίς ειδικές άδειες. Σε κάθε περίπτωση αναγνωρίζουμε τα προβλήματα των μικρομεσαίων γιΆ αυτό έχουμε σχεδιάσει αναπτυξιακά προγράμματα ιδίως του κινησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» για τις μικρές επιχειρήσεις. Είναι η πρώτη φορά που χρηματοοτούνται μικρές επιχειρήσεις του εμπορίου με ευρωπαϊκά κονδύλια. Αναγνωρίζουμε ότι οι συνθήκες στην αγορά είναι δύσκολες για τους μικρομεσαίους. Αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες της μετάβασης σε μια διαφορετική κατάσταση της αγοράς. Μια παγκοσμιοποιημένη αγορά με πραγματικό ανταγωνισμό από πολύ μεγάλες διεθνείς επιχειρήσεις. Όμως από τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας στο λιανικό εμπόριο, ειδικά μέσα στο 2005, δημιουργήθηκαν θέσεις εργασίας που ισοδυναμούν με τα 2/3 του συνόλου. Συνολικά περίπου 45.000 θέσεις εργασίας. Επίσης παρατηρούμε ότι αυξήθηκε ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων συνολικά κατά 3,5%, μέσα στο 2005, ποσοστό που είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos