Της ¶ννας Πλευριτάκη.
 
Είναι πραγματικά περίεργο το γεγονός ότι ένα μόνο ερέθισμα μπορεί να σε γυρίσει μερικά χρόνια πίσω, στα φοιτητικά σου χρόνια, δημιουργώντας σου τα πιο ευχάριστα και γλυκά συναισθήματα. Το ίδιο ακριβώς ερέθισμα, την ίδια στιγμή, είναι ικανό να σε εξοργίσει τόσο πολύ, να ξεσηκώσει τέτοια θύελλα στο εσωτερικό σου και να σε φορτίσει με θυμό, οργή, αγανάκτηση, ξυπνώντας τα πιο εκρηκτικά σου αισθήματα.
Σε μια τέτοια αντίδραση οδηγήθηκα, ότν πληροφορήθηκα τη δήλωση της Υπουργού Παιδείας κ. Γιαννάκου περί «Δημιουργίας ανεξάρτητου ΤΕΙ Δυτικής Κρήτης» και στη συνέχεια διάβασα το σχετικό δελτίο τύπου που εξέδωσε το Υπουργείο Παιδείας.

Στο σημείο αυτό θεωρώ αναγκαίο να κάνω μια μικρή ιστορική αναδρομή για να γίνουν κατανοητοί οι λόγοι που με εξόργισαν πραγματικά και με ώθησαν στη σύνταξη αυτού του κειμένου. Αλλά και για την ιστορία, που καμιά φορά επιλεκτικά θυμόμαστε και επικαλούμαστε, θα ήταν χρήσιμη αυτή η σύντομη αναδρομή.

Πριν από μερικά χρόνια, είχα την τιμή, με το ξεκίνημα των σπουδών μου, να με τιμήσουν οι σπουδαστές του ΤΕΙ Ηρακλείου, με την ψήφο τους για να τους εκπροσωπώ στο Ανώτατο Διοικητικό Όργανο του ΤΕΙ, το Διοικητικό του Συμβούλιο.

Ήταν μια χρυσή περίοδος για το Ίδρυμα, επί προεδρίας Μάρκου Καραναστάση. Ξεκίνησαν, τότε, τα πρώτα ευρωπαϊκά προγράμματα, υλοποιήθηκαν ερευνητικά προγράμματα, το Τεχνολογικό Πάρκο πήρε σάρκα και οστά, προχωρήσαμε σε συνεργασίες με Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιίκησης και έγιναν ασύλληπτες μεταρρυθμίσεις για την μέχρι τότε εποχή.

Το ΤΕΙ έκανε μια μεγάλη στροφή, ουσιαστικό άνοιγμα και συνδέθηκε με την κοινωνία. Ήταν η ίδια εποχή, που το Ίδρυμα κλήθηκε να δώσει στο Υπουργείο Παιδείας προτάσεις για καινοτόμα τμήμτα. Σε αυτό το σημείο ελήφθη η μεγάλη απόφαση να ιδρυθούν νέα τμήματα σε όλη την Κρήτη, ακόμα και στους νομούς που μέχρι τότε δεν υπήρχε ούτε ένα, προσαρμοσμένα στις αναπτυξιακές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, ώστε να υπάρχει η οργανική διασύνδεσή τους.

Ττε αποφασίστηκε να γίνει η μετονομασία του ΤΕΙ Ηρακλείου σε ΤΕΙ Κρήτης. Θυμάμαι, σαν σήμερα, την πανηγυρική συνεδρίαση (Καλοκαίρι 1997) στην αίθουσα του Νομαρχιακού Συμβουλίου Λασιθίου και τον ενθουσιασμό όλων μας, όταν αποφασίσαμε την ίδρυση της ρώτης Σχολής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Ν. Λασιθίου, βάζοντας τα θεμέλια για την άρση μιας μεγάλης αδικίας για το Νομό Λασιθίου, με συμπαραστάτη την τότε Νομαρχιακή Αρχή.

Ήταν μια εποχή που υπήρχε όραμα για την πορεία ου Ιδρύματος. Δεν εξυπηρετήθηκαν με τις αποφάσεις αυτές μικροπολιτικές σκοπιμότητες, όπως αυτές που αντιμετωπίζουμε σήμερα και σε καμία περίπτωση δεν σκέφτηκε κανείς να θυσιάσει τη συνοχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Γιατί αυτό κάνει η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείς με την εξαγγελία που έκανε πριν μερικές ημέρες.

Και για να το κάνω σαφέστερο θα εκθέσω κάποιους προβληματισμούς-ερωτήματα.

1. Γνωρίζει φαντάζομαι η κ. Υπουργός ότι υπάρχει ήδη και λειτουργεί το ΤΕΙ Κρήτης, με πράρτημα στο Νομό Χανίων. Τι σκοπεύει να κάνει με το παράρτημα αυτό; Θα το κλείσει; Θα το μεταφέρει στο Ηράκλειο; Θα το αφαιρέσει από το ΤΕΙ Κρήτης και θα το εντάξει στο ΤΕΙ Δυτικής Κρήτης;

2. Υπάρχει χωροταξικός σχεδιασμός, μελέτη βιωσιμότητας και μελέτη σκοπιμότητας στην εξαγγελία της αυτή; Αν ναι, γιατί δεν έχει ακόμη γίνει η σχετική παρουσίασή τους;

3. Είναι γνωστό ότι οι χρηματοδοτήσεις για σχολική στέγη έχουν περικοπεί σε όλους τους νομούς. Κατάλληλοι χώροι για την εκπαίδευση είναι μόνον οι χώροι που μελετώνται και κατασκευάζονται με τις σχετικές προδιαγραφές. Πώς καλεί λοιπόν την Τοπική Αυτοδιοίκηση να παραχωρήσει χώρους; Μήπως οι Δήμοι διαθέτουν κτιριακές υποδομές και τις κρατούν κρυφές και κλειστές περιμένοντας την κ. Γιαννάκου να εξαγγείλει νέα τμήματα και δεν το έχουμε καταλάβει;

4. Πού πήγε ο περίφημος δημόσιος διάλογος που η Κυβέρνηση αυτή είχε κάνει «σημαία» της προεκλογικά; Έγινε ενημέρωση των θεσμικών εκπροσώπων της Κρήτης; Ή μήπως πήγε περίπατο στο βωμό των μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων;

5. Συζητάμε, αλήθεια, για τον υποβιβασμό του ΤΕΙ Κρήτης; Γιατί κάτι τέτοιο αντιλαβάνομαι. Κατακερματίζουμε ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα με τόση ευκολία, για ποιο λόγο άραγε; Μήπως για να δημιουργήσουμε νέες θέσεις Προέδρου, Αντιπροέδρου και μερικές ακόμη Καθηγητών και να τις διαχειριστούμε εξυπηρετώντας και βολεύοντας συγκεκριμένους ανθρώπους, που δεν καταφέρμε ακόμη να βολέψουμε;

6. Γιατί αν έχει η κ. Υπουργός τόσο αναπτυγμένο το αίσθημα της Περιφερειακής Ανάπτυξης δεν εξήγγειλε Σχολές και Τμήματα και στην υπόλοιπη Κρήτη; Δεν σκέφτεται ότι με τον τρόπο αυτό διχάζει τις κοινωνίες μεταξύ τους και δημιουργεί για άλλη μια φορά αγεύρωτο χάσμα, σε ένα επίπεδο μάλιστα που υπήρχε μια σχετική ισορροπία; Και εγώ κάνω μια άλλη πρόταση, η οποία μάλιστα θα εξυπηρετήσει την Ισόρροπη Περιφερειακή Ανάπτυξη. Ας ανοίξει η κ. Υπουργός τα κιτάπια της, ας μελετήσει ποιες περιοχές είναι αδικημένες σε Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ας εντάξει τα νέα Τμήματα στο ΤΕΙ Κρήτης αν ενδιαφέρεται τόσο πολύ για την Ανάπτυξη.

7. Όταν λέει η κ. Γιαννάκου ότι θα υπάρξει κέντρο ανάπτυξης στην Κίσσαμο εννοεί ότι θα «φυτέψει» ξεκάρφωτα τμήματα; Γιατί όλοι ξέρουμε ότι τα περιφερειακά τμήματα που δεν δημιουργούν προϋποθέσεις συνόλου Σχολών ή Τμημάτων, υποφέρουν από το φαινόμενο των «αλεξιπτωτιστών» καθηγητών, από την έλλειψη υποδομών, από την σταδιακή απομάκρυνση των φοιτητών και τελικά καταλήγουν να λειτουργούν με το μισό αριθμό φοιτητών και σιγά-σιγά βρίσκονται τελευταία στο κατάλογο των μηχανογραφικών δελτίων.

8. Απορώ που δεν βρέθηκε κανείς από την σημερινή Διοίκηση του ΤΕΙ Κρήτης να αρθρώσει μια κουβέντα για όλα αυτά που συμβαίνουν. Ή μήπως μου διέφυγε; Από ό,τι θυμάμαι, στη σημερινή Διοίκηση του ΤΕΙ Κρήτης βρίσκονται άνθρωποι, οι οποίοι ήτα στο ίδιο τραπέζι όταν συναποφασίσαμε την μετεξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης. Οραματιστήκαμε μαζί. Αν μόνο ως αντισταθμιστικό στην ιστορία της Μεταβατικής Έδρας του Εφετείου μπορούν να αντιληφθούν αυτή την διάσπαση, είναι μεγάλο κρίμα…

Ίσως είναι λίγο κουραστικά όλα αυτά, αλλά αναγκαία για να μπουν τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση. Αποτελεί μονόδρομο – κατά την άποψή μου – η ανάληψη πρωτοβουλιών, από την Πρόεδρο και το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΕΙ Κρήτης, από τους Συλλόγους και τις Παρατάξεις των σπουδαστών, τους Συλλόγους Γονέων όλης της Κρήτης – γιατί κρίνεται το επαγγελματικό μέλλον των παιδιών τους, απ΄ όλους τους αναπτυξιακούς φορείς και από κάθε σκεπτόμενο πολίτη. Πρέπει να κληθούν όλοι να τοποθετηθούν για ένα τόσο σοβαρό θέμα που αφορά το μέλλον του Τόπου μας. Θα πρέπει να δώσουμε ένα ισχυρό μήνυμα στην κ. Γιαννάκου ότι η Εκπαίδευση είναι υπόθεση όλων μας.

¶ννα Πλευριτάκη

Υ.Γ. Ο μόνος άνθρωπος που με ανακούφιση άκουσα να αντιδρά σε όλο αυτό τον εμπαιγμό είναι ο τ. Πρόεδρος του ΤΕΙ Κρήτης, ο κ. Μάρκος Καραναστάσης.

Σ’ ευχαριστώ Πρόεδρε.

 

Print Friendly, PDF & Email

Από manos