Το Γυμνάσιο Νεάπολης στο μουσείο Καζαντζάκη
η Β’ τάξη του γυμνασίου Νεάπολης στο μουσείο Καζαντζάκη

Το Γυμνάσιο Νεάπολης και συγκεκριμένα η Β΄ τάξη, στο πλαίσιο του μαθήματος Νεοελληνική Λογοτεχνία , με αφορμή το ανθολογημένο κείμενο “Μια Κυριακή στην Κνωσό” (απόσπασμα από το έργο “Αναφορά στον Γκρέκο”),

επισκέφτηκε το Μουσείο Καζαντζάκη, όπου οι μαθητές παρακολούθησαν και συμμετείχαν ενεργά στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Ο πολεμιστής με την πένα”.

Την αφόρμηση αποτέλεσε ένα 20λεπτο βίντεο, σχετικό με τη ζωή και το έργο του μεγάλου διανοητή. Στη συνέχεια οι μαθητές συμμετείχαν σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τη μουσειοπαιδαγωγό, με σκοπό να κατανοήσουν τη χρονική ακολουθία σημαντικών γεγονότων της Νεότερης και της Σύγχρονης Ιστορίας, πράγμα που έγινε με τη βοήθεια… μιας μεζούρας και μερικών φωτογραφιών, χαρακτηριστικών για την κάθε περίοδο της ιστορίας. Στη χρονογραμμή λοιπόν. που σχηματίστηκε είδαμε τον  Οδυσσέα, τη ρωσική αλλά και την ελληνική επανάσταση με κοινό παρανομαστή τον αγώνα του ανήσυχου πνευματικά ανθρώπου να αλλάξει τη ζωή του, να επαναστατήσει στα κακώς κείμενα, να προχωρήσει με οποιοδήποτε τίμημα….

Με την τεχνική της ιδεοθύελλας, καταγράφοντας δηλαδή, σε ένα χαρτόνι συνειρμούς που έκαναν στο άκουσμα της   λέξης “επανάσταση”, οι μαθητές μας κλήθηκαν να συνειδητοποιήσουν την έννοιά της, αναγνωρίζοντας το δικαίωμα του κάθε λαού για ελευθερία και ανεξαρτησία,

“Τι σημαίνει; Πώς γίνεται, με ποια μέσα και με ποιο σκοπό;”, ήταν κάποιες από τις ερωτήσεις, στις οποίες έδωσαν ουσιαστικές και αποστομωτικές απαντήσεις , αναφέροντας τους λόγους που οδήγησαν στις επαναστάσεις και τις συνέπειές τους.

Η συζήτηση προεκτάθηκε στα πρόσωπα που πρωτοστάτησαν στους Αγώνες και κυρίως στους ήρωες που πολέμησαν με το πνευματικό τους έργο. Έτσι, χωρισμένοι σε ομάδες και αναλαμβάνοντας τη λύση γρίφων, παρουσίασαν το αποτέλεσμα της σύντομης έρευνάς τους. Οι μαθητές ανακάλυψαν πως ο Καζαντζάκης ως διευθυντής στο νεοσύστατο Υπουργείο Περιθάλψεως, φρόντισε μέσα σε 15 μήνες για τον επαναπατρισμό 150.000 Ελλήνων προσφύγων, που είχαν εγκλωβιστεί στον Καύκασο μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση .

Επιπλέον, συλλέγοντας πληροφορίες για το  ιστορικό μυθιστόρημα “Καπετάν Μιχάλης” ,που στηρίχθηκε σε πραγματικά γεγονότα, αντιλήφθηκαν το ενδιαφέρον του Καζαντζάκη να δώσει την ιστορία ενός ανθρώπου, του καπετάν Μιχάλη (εικόνα του πατέρα του), που έταξε για σκοπό στη ζωή του τη συνείδηση του καθήκοντος και της θυσίας, ζώντας στα χρόνια της επαναστατημένης Κρήτης.

Παράλληλα, μαθαίνουν, πως ο Καζαντζάκης ταξιδεύοντας ασχολείται στα έργα του με επαναστάσεις που ξεσπούν  και σε άλλες χώρες, όπως στη Ρωσία. Πρόκειται λοιπόν, για έναν επαναστάτη με “όπλο”  την πένα και τα ταξίδια του…

Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήξαμε είναι πως  ο καθένας μας δίνει καθημερινά τη δική του μάχη, αγωνίζεται με τα δικά του όπλα και κερδίζει τις μικρές ή μεγάλες μάχες της ζωής του…

Ως  μια μικρή ανταπόδοση για όσα μάθαμε και νιώσαμε, προσφέραμε τα δώρα μας: ένα πορτραίτο του Νίκου Καζαντζάκη, που φιλοτέχνησε ο μαθητής Θεόφιλος Δατσέρης και ηλεκτρονικές παρουσιάσεις με θέμα τη ζωή και το έργο του συγγραφέα, επιμελημένες από ομάδες μαθητών.

Πριν επιστρέψουμε στην αφετηρία μας, περιδιαβήκαμε τα  γραφικά σοκάκια του χωριού Μυρτιά και ανακαλύψαμε τα γκράφιτι που κοσμούν διάφορες γωνιές του!

Φύγαμε ενθουσιασμένοι, αποκομίσαμε τις καλύτερες εντυπώσεις και ανανεώσαμε το ραντεβού μας, αφού πρόκειται για ένα Μουσείο που ο επισκέπτης του… επιστρέφει πάντα!

Οι καθηγήτριες

Γαλανάκη Κατερίνα

Καραμανωλάκη Άννα

Μπεκιαράκη Κατερίνα

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos