Η μορφή της εξέλιξης, υβριδικό όχημα

Toyota Prius

Συμβιβασμός στα 130 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, βρέθηκε στη διένεξη για τα «καθαρά» αυτοκίνητα ανάμεσα στον Επίτροπο Περιβάλλοντος Σταύρο Δήμα και τη γερμανική κυρίως αυτοκινητοβιομηχανία.
Σήμερα κατά μέσο όρο ένα αυτοκίνητο εκπέμπει περίπου 160 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο. Και είναι πολύ, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί από τον ΟΗΕ στο πρωτόκολλο του Κιότο.

Η αυτοκινητοβιομηχανία εμφανίστηκε διατεθειμένη να κατεβάσει εθελοντικά το όριο στα 160 γραμμάρια μέχρι το 2008.
Ωστόσο, η Κομισιόν της ΕΕ είναι βέβαιη ότι η βιομηχανία δεν θα πιάσει αυτό το στόχο. Ο επίτροπος περιβάλλοντος Σταύρος Δήμας «πάτησε γκάζι», πιέζοντας να κατεβεί ο πήχης στα 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο. Συγκρούστηκε με τον Επίτροπο Βιομηχανίας Γκίντερ Φερχόιγκεν και κυρίως τη Γερμανία. Η σύγκρουση οδήγησε στο συμβιβασμό των 130 γραμαρίων ανά χιλιόμετρο. Τα 10 γραμμάρια που υπολείπονται θα καλυφθούν με άλλα μέτρα, όπως βιοντίζελ, βελτίωση των ελαστικών.

Ικανοποιημένος εμφανίζεται ο επίτροπος περιβάλλοντος Σταύρος Δήμας σημειώνοντας ότι «το αποτέλεσμα για το περιβάλλον θα είναι ακριβώς εκείνο που έχουμε υπολογίσει στο πρωτόκολλο του Κιότο. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας θα πιάσουμε ακριβώς τους στόχους του Κιότο».

Είναι η πρώτη φορά που θεσπίζονται δεσμευτικά όρια για τις εκπομπές ρύπων και αυτό η αυτοκινητοβιομηχανία δεν το άφησε να περάσει έτσι. Το σχετικό λόμπι υπογραμμίζει το τεράστιο κόστος που θα έχει η εφαρμογή της απόφασης να πέσουν τα όρια για το διοξείδιο του άνθρακα στα 130 γραμμάρια, το όριο των 120 γραμμαρίων θα ήταν καταστροφή υποστηρίζει ο Ιβάν Χόντακ από το σύνδεσμο της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. «Το κόστος θα ήταν μεγάλο», λέει και παραπέμπει στις εκτιμήσεις της ίδιας της επιτροπής που το υπολογίζει από δυόμισι έως 4.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο. «Η Ευρώπη θα χάσει θέσεις εργασίας. Η ίδια έκθεση της Κομισιόν συμπεραίνει ότι τότε θα συμφέρει περισσότερο να κατασκευάζονται αυτοκίνητα στη Ρωσία».
Κυρίως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στηριζόμενη και από την κυβέρνηση του Βερολίνου έδωσε σκληρή μάχη κατά της οδηγίας Δήμα. Υπάρχουν γερμανικά αυτοκίνητα που κατασκευάζει για παράδειγμα η Πόρσε και φτάνουν τα 370 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο. Ο επίτροπος περιβάλλοντος όμως τονίζει τον πρωτοποριακό ρόλο που μπορεί να παίξει η Γερμανία. «Αν μετακινηθεί η Γερμανία και πάρει τα ηνία, όπως έχει εξαγγείλει η καγκελάριος, θα την ακολουθήσει όλη η Ευρώπη. Και αν ακολουθήσει η Ευρώπη έχουμε μια πιθανότητα να ακολουθήσει και ο υπόλοιπος κόσμος. Θα ήταν πολύ σημαντικό για τον κόσμο να ακολουθήσει το ευρωπαϊκό παράδειγμα», ση μειώνει ο κ. Δήμας.

Για την υλοποίηση των προτάσεων της κομισιόν θα απαιτηθεί μάλλον μια διετία, καθώς πρέπει να εγκριθούν από το συμβούλιο των υπουργών και το ευρωκοινοβούλιο.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos