Από τη βόλτα με τα ποδήλαταΠραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία, την Πέμπτη και Παρασκευή 21 και 22 Φεβρουαρίου, το πρώτο διήμερο Σχολικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ιεράπετρας. Μαθητές και μαθήτριες του 3ου Γυμνασίου Ρεθύμνου, συμμετείχαν στο πρόγραμμα που είχε θέμα «Ήλιε το φως σου δώσε μας κι’ αέρα την πνοή σου, νερό δροσιά και δύναμη και Γη τη θαλπωρής σου». Το πρόγραμμα είναι αφιερωμένο στις κλιματικές αλλαγές, το πρόβλημα του διοξειδίου του άνθρακα, την ενέργεια και πως αυτή μπορεί να παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές κλπ.

Η ομάδα των 27 μαθητών/τριων, συνοδευόμενοι και από δύο εκπαιδευτικούς, έφθασαν στην Ιεράπετρα την Πέμπτη στις 12 το μεσημέρι και εφαρμόζοντας το συμφωνημένο με το σχολείο πρόγραμμα, επισκέφτηκαν τη λίμνη των Μπραμιανών. Στη διαδρομή δόθηκαν πληροφορίες για τον Δήμο Ιεράπετρας, από τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ και έγινε ενημέρωση για τη λίμνη των Μπραμιανών, ποιοι ήταν οι λόγοι για τη δημιουργία της, πόση έκταση ποτίζει με τα νερά της, την χρησιμότητά της για την αγροτική παραγωγή και την οικονομία στην περιοχή, την περιβαλλοντική και οικολογική της αξία. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες και υλοποίησαν πρόγραμμα γνωριμίας με το φυσικό περιβάλλον της λίμνης, μελετώντας την χλωρίδα και την πανίδα, έκαναν παρατήρηση πουλιών και συζήτησαν για το πρόβλημα της αλλαγής του κλίματος στον πλανήτη, που κατατάσσει την περιοχή της Ιεράπετρας αλλά και την Κρήτη ολόκληρη, στις ξηροθερμικές περιοχές με δεινές μελλοντικές προοπτικές.
Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες του 3ου Γυμνασίου Ρεθύμνου, πήγαν στο εστιατόριο για φαγητό όπου ενημερώθηκαν ταυτόχρονα και για το που μπορούν να πάνε το απόγευμα, τι προσφέρει η πόλη μας για διασκέδαση (την Πέμπτη το βράδυ δύο συγκροτήματα έδιναν συναυλίες την Ιεράπετρα, οι ΟΝΑΡ και του Αγγέλακα), ενώ σε όλους δόθηκε ο χάρτης της πόλης της Ιεράπετρας, χορηγία του Δήμου Ιεράπετρας. Την επόμενη ημέρα, αφού πήραν το πρωινό τους, παρακολούθησαν το εισαγωγικό μέρος του προγράμματος στην αίθουσα «Μελίνα Μερκούρη», που ξεκινά με ένα ταξίδι 5,5 δις. χρόνια πριν, με τη γέννηση του σύμπαντος, του γαλαξία μας, του πλανήτη μας, των συνθηκών που επικρατούν στη Γη, το φαινόμενο του θερμοκηπίου που χάρη σε αυτό οφείλεται η ζωή στη Γη, άλλως η θερμοκρασία της θα ήταν 18οC κάτω από το μηδέν, για την επιβάρυνση στο κλίμα από τις δραστηριότητες των ανθρώπων, που οδηγούν σε αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στον πλανήτη μας, την αδικία που επικρατεί παγκόσμια, αφού το 25% του πληθυσμού (αναπτυγμένες χώρες) παράγουν το 75% των ποσοτήτων του Διοξειδίου του Άνθρακα (CO2). Ενημερώθηκαν, επίσης, για τα συμβατικά καύσιμα και τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη χρήση τους, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις εφαρμογές τους, τις μεθόδους εξοικονόμησης που εμείς οι ίδιοι μπορούμε να κάνουμε.
Μετά την προβολή οι μαθητές/τριες χωρισμένοι σε μικρότερες ομάδες, γνώρισαν από κοντά την τεχνολογία των Φωτοβολταϊκών συστημάτων, διαπίστωσαν πως με ένα απλό φωτοβολταϊκό κύτταρο μπορούν με το φως και μόνο του ήλιου παράγεται ηλεκτρική ενέργεια, έκαναν οι ίδιοι συνδέσεις μεταξύ Φωτοβολταϊκών κυττάρων πολλαπλασιάζοντας την παραγόμενη ενέργεια με αποτέλεσμα να κινούνται μικροί κινητήρες. Προβληματίστηκαν συμπληρώνοντας το σχετικό φύλλο εργασίας, για το πώς οι ίδιοι στο σπίτι τους μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας σε διάφορες συσκευές αν ακολουθούν μερικούς απλούς κανόνες όπως να κλείνουν τις συσκευές από τον διακόπτη και όχι από το τηλεκοντρόλ, να αλλάξουν τις λάμπες πυρακτώσεως με ηλεκτρονικές χαμηλής κατανάλωσης, να συμβουλεύσουν τη μαμά ή και τον … μπαμπά (γιατί όχι) όταν βάζουν πλυντήριο ρούχων ή πιάτων να είναι γεμάτα κλπ.
Γύρω στις 11:00 όσοι μαθητές γνώριζαν ποδήλατο, αφού φόρεσαν τα κράνη τους και τα φωσφορίζοντα γιλέκα, ξεκίνησαν ένα ταξίδι γνωριμίας με την πόλη της Ιεράπετρας, σε διαδρομή που έχει οριοθετήσει η Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ Ιεράπετρας. Εφοδιασμένοι με ενημερωτικό φυλλάδιο που περιείχε πληροφορίες για τη Ναυμαχία και την Ρωμαϊκή Ιεράπετρα, τον Καλέ, τις εκκλησίες της Κάτω Μεράς, όπως αυτή του Αγίου Νικολάου και του Αφέντη, το σπίτι του Ναπολέοντα, το Οθωμανικό Τέμενος κλπ κατέληξαν ποδηλατώντας στο παρκάκι δίπλα στο Δημαρχείο όπου κουβέντιασαν για την χρησιμότητα της μετακίνησης με ποδήλατο στις πόλεις, τα οφέλη που προκύπτουν για το περιβάλλον αλλά και την … τσέπη μας και όλοι μαζί συνηγόρησαν ότι στην Ιεράπετρα μπορούν και πρέπει να γίνουν ποδηλατόδρομοι όπως δημιουργούνται αυτό το διάστημα και στο Ρέθυμνο. Οι μαθητές/τριες που δεν γνώριζαν ποδήλατο επισκέφτηκαν το Μουσείο της πόλης μας και έκαναν μια μικρή βόλτα στα στενάκια της παλιάς μας πόλης. Τέλος συμπλήρωσαν όλοι μαζί το κριτήριο αξιολόγησης του προγράμματος και παρέλαβαν τα αναμνηστικά διπλώματά τους και ένα μολυβάκι με το λογότυπο του ΚΠΕ Ιεράπετρας.
Αργά το απόγευμα αναχώρησαν από την πόλη μας, εκφράζοντας τις καλύτερες εντυπώσεις από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Οι εκπαιδευτικοί τόνισαν ότι έχοντας επισκεφτεί και άλλα ΚΠΕ αυτό που έζησαν στην Ιεράπετρα, θα τους μείνει αξέχαστο.
Να σημειώσουμε ότι μέχρι σήμερα, από τις αρχές Ιανουαρίου που ξεκίνησε ουσιαστικά να δέχεται σχολεία το ΚΠΕ, έχουν παρακολουθήσει τα προγράμματα του 350 περίπου μαθητές/τριες και 25 εκπαιδευτικοί. Προβλέπεται μέχρι το τέλος της χρονιάς να ξεπεραστεί ο αριθμός των 1100 μαθητών και 80 εκπαιδευτικών. Να υπενθυμίσουμε ότι μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ είναι ο Παύλος Δασκαλάκης, η Ντόρις Ιωάννου, ο Χάρις Βουμβουλάκης, ο Στράτος Μυλωνάκης και η Μάγδα Ζουρμπάκη.
Print Friendly, PDF & Email

Από manos