Γρ. Αρχοντάκης κατά την εισήγηση του

Νομάρχης Χανίων

Τι εισηγήθηκε ο Νομάρχης Χανίων στο Περιφερειακό Συμβούλιο:

H λύση που προτείνω ανέφερε στην εισήγηση του ο Νομάρχης Χανίων κ. Γρηγόρης Αρχοντάκης είναι ο ΒΟΑΚ να ενταχθεί στο πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ «Δρόμοι ανάπτυξης» με τη μέθοδο της παραχώρησης (αυτοχρηματοδότηση) και με προδιαγραφές σύγχρονου αυτοκινητόδρομου από την Κίσσαμο ως τη Σητεία, όπως π.χ. η Ε65 και ο δρόμος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα.

Τα συγκεκριμένα έργα εκτελούνται με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης και παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες με τον ΒΟΑΚ, από πλευράς κυκλοφοριακού φόρτου, διατομής και μήκους, ενώ επίσης παρουσιάζει ενδιαφέρον η σύγκριση των δαπανών και η μεθοδολογία κατασκευής τους.
Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι το ενδεικτικό κόστος μετακίνησης για τον οδηγό – καταναλωτή θα προκύψει από τις μελέτες, αλλά θα αποτελέσει και βασικό κριτήριο κατά την αξιολόγηση των προσφορών, όπου θα συνυπολογιστεί τόσο ο κυκλοφοριακός φόρτος του ΒΟΑΚ όσο και η παραχώρηση προς εκμετάλλευση δημόσιας γης στην ανάδοχο εταιρεία.
Το κόστος του έργου υπολογίζεται στο 1,5 δις ευρώ, εκ των οποίων τα 300 εκατομμύρια μπορούν να καλυφθούν από ευρωπαϊκά και εθνικά κονδύλια.

Β) Κάθετοι οδικοί άξονες και ΝΟΑΚ
Για την ισόρροπη ανάπτυξη της Κρήτης είναι αναγκαία η βελτίωση των κάθετων οδικών αξόνων που συνδέουν το βόρειο με το νότιο τμήμα του νησιού, καθώς και την ενδοχώρα με τα αστικά κέντρα.
Η πρότασή μου είναι να ενταχθούν οι κάθετοι άξονες και ο ΝΟΑΚ στο Τομεακό Πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ 2007 – 2013 για την Κρήτη με το ποσό των 350 εκ. ευρώ (ποσό που έχει δεσμευτεί και προορίζεται για τον ΒΟΑΚ), έτσι ώστε μέσα στην επόμενη πενταετία να έχουμε λύσει οριστικά το θέμα των μεταφορών και της προσβασιμότητας της ενδοχώρας.

Γ) Υπόλοιπο επαρχιακό και δημοτικό οδικό δίκτυο
Το υπόλοιπο επαρχιακό και δημοτικό οδικό δίκτυο μπορεί να αναβαθμιστεί σημαντικά από τα 180 εκ ευρώ που είναι διαθέσιμα για οδοποιία από το ΠΕΠ Κρήτης της επόμενης προγραμματικής περιόδου, καθώς και με πόρους από τους ΚΑΠ, Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, ΘΗΣΕΑΣ, κλπ. (περίπου 300 εκ. ευρώ).
Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να διαμορφώσουμε το οδικό δίκτυο της Κρήτης σε ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο, το οποίο θα πληροί τους κανόνες ασφάλειας, θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που αποτελούν μάστιγα για το νησί μας, αλλά και στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη.
Η πρόταση που καταθέτω για συζήτηση είναι συνολική και κατά την άποψή μου εφικτή και υλοποιήσιμη, αρκεί η Πολιτεία να δει το θέμα με την απαιτούμενη σοβαρότητα και να πάρει γενναίες αποφάσεις, καθώς το νησί μας δικαιούται ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο και οι συνθήκες το επιβάλλουν.
Το συνολικό κόστος για την πλήρη αναβάθμιση του οδικού δικτύου της Κρήτης ξεπερνάει τα 2 δις ευρώ και απαιτείται η χρηματοδότηση του όλου εγχειρήματος (πλέον των προγραμματισμένων 350 εκ. από το Τομεακό του ΥΠΕΧΩΔΕ και των 180 εκ. του ΠΕΠ, καθώς και των πόρων από τους ΚΑΠ, Ταμείο Οδοποιίας ΘΗΣΕΑΣ κλπ.) με 300 εκ. ευρώ, που μπορούν να εξασφαλιστούν από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Για το λόγο αυτό ζητούμε από το ΥΠΕΧΩΔΕ να στηρίξει έμπρακτα την πρότασή μας και να ενισχύσει τον προϋπολογισμό του για την οδοποιία της Κρήτης, προκειμένου στα επόμενα χρόνια να έχουμε ένα οδικό δίκτυο με σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλούς και γρήγορης μεταφοράς, που θα συμβάλλει ουσιαστικά στην οικονομική ανάπτυξη του νησιού μας.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos