teaching_kids_computersΤο ΔΣ της ΕΛΜΕ Λασιθίου στηρίζει τις θέσεις και τις κινήσεις του «Συλλόγου Καθηγητών Πληροφορικής Ανατολής Κρήτης» και καταγγέλλει τους σχεδιασμούς του Υπουργείου Παιδείας για αποδόμηση των μορφωτικών κατακτήσεων του σχολείου, και των εργασιακών κατακτήσεων των εκπαιδευτικών, όπως διαρρέουν εσκεμμένα στον τύπο, με στόχο τον αποπροσανατολισμό των συναδέλφων και της κοινής γνώμης.

Οι σχεδιασμοί για κατάργηση βασικών μαθημάτων (π.χ. Φυσικής, Πληροφορικής, Χημείας, Ιστορίας, Βιολογίας, Κοινωνιολογίας) και η διαμόρφωση του επονομαζόμενου «Νέου Σχολείου» των δεξιοτήτων, της ευέλικτης πληροφορίας, της παπαγαλίας και όχι της ουσιαστικής γνώσης, υπονομεύουν τις βασικές θέσεις του κλάδου μας, τις μορφωτικές ανάγκες των νέων, τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας στην αυγή του 21ου αιώνα και μας βρίσκει αντίθετους.

Προασπιζόμαστε τις μορφωτικές κατακτήσεις και τα εργασιακά δικαιώματα όλων των συναδέλφων μας.

Υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα και τη βασική ανάγκη των νέων για σύγχρονη, πλούσια και ουσιαστική εκπαίδευση, και είμαστε αντίθετοι στην υποβάθμιση της παιδείας σε συλλογή δεξιοτήτων. (π.χ. Πιστοποιήσεις περιορισμένης χρονικής διάρκειας)

Καμία υποταγή της εκπαίδευσης στα επιχειρηματικά συμφέροντα.

Επισυνάπτεται, η σχετική ανακοίνωση του «Συλλόγου Καθηγητών Πληροφορικής Ανατολής Κρήτης».

Ο Πρόεδρος                                    Η Γεν. Γραμματέας

 

Βασίλης  Καλιμάντζαλης                          Δέσποινα Δρετάκη

Αγαπητοί γονείς των μαθητών των Γυμνασίων και Λυκείων

Κρίναμε αναγκαίο να επικοινωνήσουμε μαζί σας με αφορμή την πρόσφατη “διαρροή” του σχεδίου για το νέο Λύκειο. Το Υπουργείο Παιδείας επιβεβαίωσε ότι πρόκειται για προτάσεις υπό διαμόρφωση που θα κατατεθούν μέσα στο Δεκέμβρη.

Στο ριζικά αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών του Λυκείου κυριαρχεί η παντελής έλλειψη μαθημάτων που έχουν να κάνουν με τις νέες τεχνολογίες και την Πληροφορική. Το όραμα του Νέου Ψηφιακού σχολείου με τους διαδραστικούς πίνακες, την ψηφιακή διδασκαλία, το ψηφιακό βιβλίο, κτίζεται χωρίς το κυριότερο “εργαλείο”, την Πληροφορική και τη γνώση της.

Η διδασκαλία της Πληροφορικής ξεκινάει πλέον στην Α΄ Δημοτικού (!) μαζί με τα Αγγλικά, και ολοκληρώνεται όχι στη Γ΄ Λυκείου αλλά στην Γ’ Γυμνασίου. Στο δε Λύκειο δεν υπάρχει ούτε μία ώρα Πληροφορικής.

Η διδασκαλία της Πληροφορικής στο νέο εκπαιδευτικό σύστημα θα έχει ως εξής:

  • Ο μαθητής του Δημοτικού θα κάνει αυτό που του επιτρέπει η ηλικία του και το γνωσιακό του επίπεδο: να παίζει πιο… συναρπαστικά παιχνίδια από αυτά της αυλής, να ζωγραφίζει, να μαθαίνει να χειρίζεται μια “έξυπνη” μηχανή (όσο του επιτρέπει η αντίληψή του). Δραστηριότητες αποκλειστικά σε επίπεδο χειρισμού. Αυτό είναι το αναμενόμενο και το φυσιολογικό.
  • Η Πληροφορική ως ανεξάρτητο διδακτικό αντικείμενο περιορίζεται στη διδακτέα ύλη του Γυμνασίου με λιγότερες από 30 ώρες ανά έτος: εισαγωγικές γνώσεις στη δομή, λειτουργία και εφαρμογές Η/Υ, επικοινωνία με τη βοήθεια του Η/Υ και του διαδικτύου και εισαγωγικές έννοιες προγραμματισμού.
  • Για το Λύκειο του Νέου Ψηφιακού Σχολείου δεν προβλέπονται μαθήματα Πληροφορικής όπως η αλγοριθμική, ο προγραμματισμός, η παραγωγή πολυμεσικών εφαρμογών, τα δίκτυα Η/Υ, η δυναμική διαχείριση του διαδικτύου κ.λ.π. τα οποία θα έδιναν στον έφηβο τη βαθύτερη γνώση του ψηφιακού κόσμου και στον υποψήφιο φοιτητή την υποδομή για τις πανεπιστημιακές σπουδές. Και επιπλέον, για 3 χρόνια ο μαθητής χάνει την επαφή με τις νέες εξελίξεις, τις οποίες θα πρέπει να παρακολουθήσει μόνος του, αν έχει τις οικονομικές δυνατότητες και το κατάλληλο περιβάλλον.

Γίνεται λοιπόν σαφές ότι το νέο σχολείο:

  • Αντιμετωπίζει τη χρήση Η/Υ σαν την ανάγνωση, την οποία μαθαίνεις μια για πάντα στο Δημοτικό.
  • Εξοπλίζει τους μαθητές μόνο σαν χρήστες και καταναλωτές προϊόντων τεχνολογίας.
  • Σπρώχνει όσους θέλουν να εμβαθύνουν στους Η/Υ είτε στην ιδιωτική παραπαιδεία είτε στο χάος της αυτοδιδασκαλίας.

Εμείς σαν καθηγητές πληροφορικής έχουμε χρέος απέναντι στην κοινωνία και το δημόσιο σχολείο να κάνουμε ξεκάθαρο πως άλλο ο χειρισμός των Η/Υ στην καθημερινή ζωή και εργασία κι άλλο πράγμα η εκρηκτικά εξελισσόμενη  επιστήμη της Πληροφορικής, της οποίας οι βασικές αρχές πρέπει να διδάσκονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως συμβαίνει με όλες τις βασικές επιστήμες. Είναι επιστημονική πλάνη η ταύτιση των παραπάνω και υποβαθμίζει το περιεχόμενο, την δυναμική και την ουσία της επιστήμης που μεταμορφώνει δραματικά την κοινωνία, την οικονομία και το μέλλον των επόμενων γενιών.

Αν σκοπός του εκπαιδευτικού συστήματος ήταν να διδάσκει δεξιότητες, τότε για παράδειγμα στη Φυσικήθα αντικαθιστούσαμε τα κεφάλαια του ηλεκτρισμού (θεωρία και νόμους), με δραστηριότητες πατήματος διακοπτών φωτισμού ή με δραστηριότητες αντικατάστασης καμένων εξαρτημάτων…

Η διείσδυση των Η/Υ σε κάθε επαγγελματική δραστηριότητα επιβάλλει τη διδασκαλία της χρήσης τους στα δημόσια σχολεία της Μέσης εκπαίδευσης και την πιστοποίηση μέσα από αυτά ώστε να αποφεύγονται οι μεγάλες δαπάνες των γονιών και σε αυτόν τον τομέα. Σε καμία περίπτωση η σχέση των μαθητών μας με την Πληροφορική δεν μπορεί σήμερα να περιορίζεται στις γνωστές “εμπορικές” δεξιότητες στη χρήση Η/Υ γιατί έτσι ευτελίζεται η μακρόπνοη αποστολή της Παιδείας.

Πολύ απλά: αυτός που γράφει γρήγορα στον Η/Υ ή μπορεί να συμπληρώσει μια αίτηση στο διαδίκτυο, ή να κάνει όμορφες παρουσιάσεις, ή να βλέπει βιντεάκια στο youtube και να παίζει στα δάκτυλά του το facebook, (όπως θα συμβεί με την ώθηση των μαθητών Λυκείου στα φροντιστήρια για να αποκτήσουν ECDL), δεν δημιουργεί καινοτομία ούτε παράγει υψηλή προστιθέμενη αξία. Τα επόμενα χρόνια θα έχει την ίδια “παραγωγική αξία” με τον εργάτη που πριν 40 χρόνια συμμετείχε στη αλυσίδα παραγωγής ή αυτόν που πολύ καλά ξέρει να βιδώνει βίδες. Είναι όπως ο γεωργός της μεταπολεμικής Ελλάδας που έσκαβε το χωράφι με την τσάπα ή με το γαϊδουράκι και το αλέτρι, ενώ σήμερα με το τρακτέρ.

Έτσι κατασκευάζονται οι απόφοιτοι των “δεξιοτήτων” (αυτό είναι το όραμα του Υπουργείου Παιδείας;), το καταρτισμένο φτηνό εργατικό δυναμικό και η χώρα μας προς τα εκεί οδεύει, επαληθεύοντας τη θέση ότι η κατεύθυνση της εκπαίδευσης προοιωνίζει και την πορεία της οικονομίας.

Σε μια παλιότερη δήλωσή της (την εποχή των συνθημάτων της κοινωνίας της πληροφορίας και της γνώσης) η ίδια η κα υπουργός Παιδείας είχε πει ότι «η χώρα δεν χρειάζεται άλλους καταναλωτές καινοτομίας αλλά δημιουργούς». Σ΄ αυτήν λοιπόν τη χώρα της ημιμάθειας, των παντογνωστών και της υπερβολής μήπως πρέπει να προβληματιστούμε για το βασικό πρόβλημα της χωλής παιδείας μας που αντί να μαθαίνει τα παιδιά μας πώς να σκέπτονται, τα μαθαίνει πώς να θυμούνται; Και μήπως η κα υπουργός εννοούσε

πως εκτός από το να αγοράζουν οι έφηβοί μας laptop, mp3-players, smart phones, LCD TV, Gps κ.λ.π. θα πρέπει να ξέρουν και πως αυτά λειτουργούν;

  • ότι οι μαθητές μας πρέπει να δημιουργούν και τα δικά τους προγράμματα πέρα από την εκμάθηση των εμπορικών πακέτων; Να κατανοήσουν τις πραγματικές δυνατότητες του διαδικτύου, να έχουν τη δυνατότητα να οργανώσουν την παρουσία τους εκεί αντί να καταναλώνουν και να αυτοαναλώνονται στις ιστοσελίδες της κοινωνικής δικτύωσης;
  • ότι θα πρέπει με κριτική γνώση και σκέψη που θα τους παρέχει το Νέο Λύκειο να μπορούν να αποφεύγουν τις κακοτοπιές της ψηφιακής εποχής γνωρίζοντας σε βάθος την ασφάλεια των συστημάτων; Να περπατάνε, να κινούνται, να εξερευνούν τον ψηφιακό κόσμο. Μήπως εννοούσε
  • ότι για να επιτευχθεί καινοτομία θα πρέπει ο έφηβος του Λυκείου με προχωρημένο τρόπο σκέψης πια, με αρκετά εφόδια γνώσεων από τα άλλα μαθήματα να μπορεί- όπως σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου-να διδαχθεί μαθήματα που τον εισάγουν στην επιστήμη της Πληροφορικής;

Αντί λοιπόν να δώσουμε κίνητρα σκέψης και ισχυρά εφόδια για το ήδη αβέβαιο μέλλον τους, καταδικάζουμε τους μαθητές του Λυκείου στον πραγματικό ψηφιακό αναλφαβητισμό, καταργείται το εξεταζόμενο πανελλαδικά μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, όπως και όλα τα επιλεγόμενα.

Στη μελέτη του Ελληνικού Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας αναφέρεται:

«Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι για μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς είναι σημαντικό να δοθεί σε κάθε πολίτη που το επιθυμεί η δυνατότητα να συμμετέχει πλήρως στο ψηφιακό γίγνεσθαι. Η ηλεκτρονική ενσωμάτωση των πολιτών είναι αναγκαία για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης, διότι εξασφαλίζει την ισότητα στην κοινωνία της γνώσης…»

Πως λοιπόν θα υπάρξει ενσωμάτωση στο ψηφιακό γίγνεσθαι όταν αυτό λείπει από τη βασική παιδεία των Ανθρώπων, το Λύκειο δηλαδή;

Νέο σχολείο χωρίς πληροφορική δεν γίνεται!!

Είμαστε έτοιμοι  σαν σύλλογος καθηγητών  Πληροφορικής Δυτ. Κρήτης αλλά και σε Πανελλήνιο επίπεδο να προτείνουμε ανάλογα με τη σχεδιαζόμενη μορφή του νέου σχολείου τα μαθήματα που θα ενταχθούν σ’ αυτό.

Ο επίλογος αυτού του γράμματος ανήκει στον κ. Ηλία Μαργαριτίδη καθηγητή Πληροφορικής:

«….Η παραγωγική επανάσταση και η καινοτομία σε οποιονδήποτε τομέα προέρχονται μεν από ταλαντούχους ανθρώπους, οι οποίοι όμως ξεπηδούν από μια μαζική δεξαμενή, την δεξαμενή όλης της κοινωνίας. Όλη η κοινωνία αποκτά μέσα από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση τις βασικές γνώσεις των πιο σημαντικών επιστημών: Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Γλώσσα, Ιστορία κλπ.

Από τη μια με τις γνώσεις αυτές ο άνθρωπος μπορεί και αντιλαμβάνεται καλύτερα και αντικειμενικότερα την κοινωνική πραγματικότητα της εποχής του ώστε να τη αλλάξει, και από την άλλη οι βασικές αυτές γνώσεις γίνονται σπόρος που θα φυτρώσει στα πιο καινοτόμα και γόνιμα μυαλά για να δώσει τον καρπό της καινοτομίας και της παραγωγής νέας επιστημονικής γνώσης.

Η υποβάθμιση της πληροφορικής στο νέο σχολείο που οραματίζεται το Υπουργείο ισοδυναμεί με σταμάτημα της σποράς. Ο απλός και αγράμματος λαός αυτό το ζήτημα το έχει λύσει εδώ και αιώνες:

Αν δε σπείρεις, δε θερίζεις..»

Ρέθυμνο  22/11/2010                      Οι καθηγητές Πληροφορικής του Νομού Ρεθύμνου

Χρήσιμες διευθύνσεις:

www.pekap.gr,       pekap.blogspot.com Πανελλήνια Ένωση καθ/των Πληροφορικής

www.alfavita.gr Εκπαιδευτικό δίκτυο ενημέρωσης Άλφα-Βήτα

www.epe.org.gr Άνωση Πληροφορικών Ελλάδας

www.epy.gr Ελληνική Εταιρεία Επιστημόνων και Επαγγελματιών

Πληροφορικής και Επικοινωνιών

www.keplinet-chanion.gr Κέντρο Πληροφορικής Νέων Τεχνολογιών Χανίων

www.minedu.gov.gr Υπουργείο Παιδείας, δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων

Print Friendly, PDF & Email

Από manos