Αριστερά ο Δήμαρχος Χερσονήσου

Αναμνηστική φωτογραφία

Με την Υπογραφή της «Διακήρυξης της Ίμπιζα» ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος RITMO («Δίκτυο τουριστικών νησιών της Μεσογείου για την προώθηση μιας βιώσιμης και ασφαλούς κινητικότητας»), το οποίο διοργάνωσε στην Ίμπιζα, ο δήμος της Ίμπιζα υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος της Ισπανίας.

Παράλληλα, αποφασίστηκε η διεύρυνση του δικτύου RITMO και η προώθηση των καλών πρακτικών και των πολιτικών σχεδιασού και διαχείρισης της αειφόρου κινητικότητας στους τουριστικούς προορισμούς όπως προέκυψαν στα δύο χρόνια εργασίας των εταίρων στα πλαίσια του προγράμματος.
Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα RITMO, εντάσσεται στη δέσμη διακρατικών προγραμμάτων INTERREG III B – MEDOCC, που έχουν ως στόχο τη συνεργασία των ευρωπαϊκών μεσογειακών κρατών για την εδραίωση κοινών πολιτικών και διάχυσης καλών πρακτικών σε θέματα αειφόρου ανάπτυξης και αποσκοπεί στη δικτύωση τουριστικών νησιωτικών περιοχών που θα επεξεργάζονται τη διαχείριση του αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου καά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου και το σχεδιασμό που απαιτείται, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργούνται.
Όπως τονίστηκε στη συνάντηση, στόχος είναι η επέκταση του πρωτοποριακού αυτού δικτύου, με σκοπό την εγκαθίδρυση μιας ομάδας πίεσης στην ΕΕ για θέματα αειφόρου αστικής κινητικότητας. Η «Διακήρυξη της Ίμπιζα» περιλαμβάνει ένα δεκάλογο, δέκα κοινά αποδεκτούς στόχους για την προώθηση του προγράμματος: «Εμείς, που προωθούμε και ενδιαφερόμαστε για το πρόγραμμα RITMO, συμμετείχαμε στο Διεθνές Συνέδριο II του προγράμματος RITMO και επιθυμούμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε από κοινού για την προώθηση μοντέλων ασφαλούς και βιώσιμης κινητικότητας στους τουριστικούς προορισμούς, υπογράφουμε την «Διακήρυξη της Ίμπιζα» και δεσμευόμαστε με αυτή την υπογραφή του πρωτοκόλλου να προωθήσουμε και να αναπτύξουμε τον παρακάτω δεκάλογο:
1. Να λαμβάνουμε υπΆ όψιν τον «πραγματικό πληθυσμό» και όχι τον «διοικητικό πληθυσμό» ως κριτήριο για τη διαμόρφωση των διάφορων πολιτικών οικονομικής και εδαφικής συνεργασίας των υπεύθυνων διοικήσεων με τις τοπικές αρχές των τουρστικών προορισμών.
2. Να καθορίσουμε το πλαίσιο σχεδιασμού και διαχείρισης της κινητικότητας με βάση την «εδαφική λειτουργικότητα» και όχι την «διοικητική», προκειμένου να εισαγάγουμε τις διάφορες πολιτικές δημιουργίας υποδομών και υπηρεσιών μεταφοράς όλων των αρμόδιων ργανισμών και των ενδιαφερόμενων φορέων για τη βελτίωση της κινητικότητας.
3. Να προωθήσουμε τις διάφορες καινοτόμες δράσεις στο υπάρχον μοντέλο κινητικότητας στους διαμετακομιστικούς κόμβους των τουριστικών προορισμών (αεροδρόμια, λιμάνια και σταθμούς) μειώνοντας τη χρση του ιδιωτικού οχήματος με σκοπό να βελτιώσουμε τα διάφορα δίκτυα δημόσιας συγκοινωνίας.
4. Να επεξεργαστούμε και να δημοσιοποιήσουμε το Χάρτη της Βιώσιμης Κινητικότητας των τουριστικών προορισμών ως επίσημο εργαλείο ενημέρωσης για την προώθηση χρήσης βιώσιμων και ασφαλών μέσων μεταφοράς.
5. Να μειώσουμε τη χρήση των ιδιωτικών οχημάτων προωθώντας συγκεκριμένες δημόσιες πολιτικές μείωσης της πρόσβασης με αυτοκίνητο στον εκάστοτε προορισμό, καθώς και να περιορίσουμε την είσοδο με αυτοκίνητο σε χώρους ιδιαίτερου τουριστικού ενδιαφέροντος.
6. Να σχεδιάσουμε συνολικά, όσον αφορά στις λειτουργίες και τις τιμολογιακές πολιτικές, διάφορες υπηρεσίες μεταφοράς με λεωφορείο για να επιτύχουμε με αυτόν τον τρόπο μία ολοκληρωμένη μορφή υπηρεσιών μαζικής μεταφοράς, που θα βελτιώσει την ποιότητα των τουριστικών προοριμών, αναβαθμίζοντάς τους.
7. Να εργαστούμε για το θεσμό «από κοινού μίσθωσης ταξί» (taxi-sharing) και τη βαθμιαία μετατροπή τους σε στόλους ταξί «πράσινους» από ενεργειακή άποψη για να καλύψουμε τις ανάγκες κινητικότητας που δεν εξυπηρετούνται από τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
8. Να ενθαρρύνουμε τη χρήση ποδηλάτου προσφέροντας ένα πάρκο ποδηλάτων με σκοπό την προσφορά ενός ποιοτικότερου στοιχείου στο παρεχόμενο τουριστικό προϊόν.
9. Να ανταλλάσσουμε εμπειρίες, πληροφορίες, γνώσεις και να εγκαθιδρύσουμε περιοδικές συναντήσεις μεταξύ των πολιτικών και τεχνικών υπευθύνων στα πλαίσια της ανεπίσημης διεύρυνσης του δικτύου RITMO, με σκοπό να τον από κοινού σχεδιασμό προγραμμάτων και την αναζήτηση δυνατοτήτων για ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις
10. Να προωθήσουμε τις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου εντός ενός έτους, να θεσπίσουμε επίσημα τον «Ευρωπαϊκό Οργανισμό Εδαφικής Συνεργασίας για τη διαχείριση βιώσιμης κινητικότητας στους τουριστικούς προορισμούς» (Δίκτυο, RITMO, GECT) ως μόνιμη βάση για έρευνα, ανάπτυξη και προώθηση πολιτικών όσον αφορά στη βιώσιμη και ασφαλή κινητικότητα σε τουριστικές περιοχές.».

Εκτός από το Δήμο Χερσονήσου, στο πρόγραμμα συμμετέχουν η Περιφέρεια της Σαρδηνίας (Ιταλία), η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ενώ επικεφαλής εταίρος του προγράμματος είναι ο Δήμος της Ίμπιζα (Ισπανία). Τη διακήρυξη υπέγραψαν οι: Xico Tarres, δήμαρχος Ίμπιζα, Σπύρος Δανέλλης, δήμαρχος Χερσονήσου, Eficio Borghero, δήμαρχος Καρλοφόρτε (Ιταλία), Salvador Matas, Δήμος Καμπρίλς (Ισπανία) και Joan Pous Porta, πρόεδρος συμβουλίου περιοχής Cerdana (Ισπανία).
Το πρόγραμμα RITMO, συνολικού προϋπολογισμού 791.640,00 ευρώ, συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό 75%, και το 25% των δαπανών καλύπτεται από εθνικούς πόρους.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos