Από το χάρτη της επένδυσηςΤην εβδομάδα που πέρασε, (6 με 10 Φεβρουαρίου), άνθρωποι της Loyalward, με εκθέσεις που έστησαν σε όλο το νομό Λασιθίου και στο Ηράκλειο, ενημέρωσαν όσους βρέθηκαν εκεί για να μάθουν, ερευνώντας παράλληλα για το υπάρχον εργατικό δυναμικό, για την υλοποίση του έργου Κάβο Σίδερο.
Στο “Ξενοδοχείο Ερμής” στον Αγιο Νικόλαο, συναντήσαμε κάποιους από τους εκπροσώπους της εταιρείας και μιλήσαμε μαζί τους.
Να τι είπαν στον 104.4 Fm και στο www.104fm.gr, η κυρία Κατερία Αδάμ και η κυρία Μαρία Στουμπίδη.

Κατερίνα Αδάμ (μηχανικός με ειδίκευση στο περιβάλλον, το γραφείο της έχει συντονίσει αυτή τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων).
 
-Για τη σύνταξη αυτής της μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων στο έργο Κάβο Σίδερο έχουν συνεργαστεί πάνω από 15 μελετητικά γραφεία διαφόρων ειδικοτήτων, δασολόγοι, αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι, χωροτάκτες, υδραυλικοί, περιβαλλοντολόγοι και στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Η συνεργασία όλων αυτών των φορέων ήταν ευθύνη της εταιρείας μας.
 
Πόσο καιρό διήρκησε η μελέτη;
 
Η σύνταξη αυτής της μελέτης μας πήρε πάνω από 1.5 χρόνο.
 
Με όλες τις προτάσεις, με όσα είδαμε στο Νομαρχιακό Συμβούλιο;
 
Με όλες τις προτάσεις γιατί αυτή η ιδιαιτερότητα που έχει αυτή η μελέτη, είναι πως αυτή η μελέτη εξελίσσονταν παράλληλα με το σχεδιασμό του έργου. Δηλαδή γίονταν μία εκτίμηση πιθανών επιπτώσεων του έργου και προχωρούσαμε πίσω, ανασχεδιάζαμε χαρακτηριστικά του έργου και ξανά αποτιμούσαμε τις επιπτώσεις έτσι ώστε να εξασφαλίζεται το πλέον περιβαλλοντικά ασφαλές αποτέλεσμα και μια αειφορική επένδυση.
 
Προφανώς έχετε πάει στην περιοχή, μπορεί κατά την άποψη σας και όσα συντάξατε ως μελέτη να υπάρξει τέτοιου είδους παρέμβαση χωρίς να θικτεί η περιοχή;
 
Όπως ίσως είδατε, αφού είδατε λίγο τα μεγέθη του έργου, η παρέμβαση του έργου στο σύνολο της περιοχής, που είναι πάνω από 25.000 στρέμματα καταλαμβάνει περίπου το μισό της εκατό.
Αυτό δηλαδή το οποίο κάνουμε είναι μία ανάπτυξη τουριστική ολοκληρωμένη και αφορική η οποία έχει λάβει υπόψη της όλα τα χαρακτηριστικά, α μορφολογικά, τα τοπογραφικά, του φυσικού περιβάλλοντος, του πολιτιστικού περιβάλλοντος της περιοχής που είναι να αναπτυχθεί.
 
Το πολιτισμικό περιβάλλον θεωρείται ότι δε θα θικτεί, όταν για παράδειγμα υπάρχει ένας πόλος λξης πιο δίπλα. Δε θα υπάρξει πρόβλημα στη Σητεία για παράδειγμα;
 
Αντίστοιχα θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα ενισχυθεί. Και θα διατηρηθεί το πολύ πλούσιο πολιτιστικό περιβάλλον και θα ενισχυθεί και θα προβληθεί. Γιατί ο στόχος του έργου είναι ο αριθμός των επισκεπτών να διαχυθεί σε όλη την περιοχή και όχι μόνο στα ξενοδοχεία στις βίλες ή στα επιπλωμένα διαμερίσματα, τα οποία περιλαμβάνει το έργο.
 
Έχετε αντιμετωπίσει κατά καιρούς κάποιες αντιρρήσεις, ειδικά από την πλευρά του δήμου Ιτάνου, την οικολογική ομάδα Σητείας; Πως τα αντιμετωπίζετε όλα αυτά;
 
Το έργο, όπως σας είπα σχεδιάζεται και η μελέτη του των περιβαλλοντικών επιπτώσεων σχεδιάζεται πάνω από ένα χρόνο, ενά μίση ε δυο χρόνια τώρα.
Έχουν γίνει πολύ μεγάλες προσπάθειες παρουσίασης του έργου στην τοπική κοινωνία. Αφουγκραστήκαμε με πάρα πολλή προσοχή θέματα τα οποία ήταν ευαίσθητα για την τοπική κοινωνία, θέματα που έχουν να κάνουν με το σχεδιασμό του έργου, με την επιλογή των ειδών, με τα θέματα της διαχείρισης νερού, με το πώς το έργο θα ενταχθεί αρμονικά στην τοπική κοινωνία και θέλουμε να πιστεύουμε πως μέσα απ΄ αυτές τις συνεργασίες, τις συναντήσεις, τις παρουσιάσεις, τα κομμάτια αυτά έχουν απαντηθεί μέσα από το σχεδιασμό του έργου όπως εναι σήμερα και όπως έχει παρουσιαστεί στη μελέτη.
 
Στη συνέχεια όταν με το καλό το έργο αρχίζει να υλοποιείται, ποιος θα παρακολουθεί την εφαρμογή, την υλοποίηση;
 
Υπάρχει μια ολόκληρη ενότητα της μελέτης που αποτελεί και ένα χωριστό τόμο της μελέτης, λέγεται «Στρατηγική Αειφορική της Διαχείρισης» και έχει προβλεφθεί η πιστή εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων, όπως θα τεθούν από τους αρμόδιους φορείς, τα υπουργεία, τους τοπικούς φορείς, και αυοδιοίκηση θα παρακολουθείται όχι μόνο από την εταιρεία που είναι υποχρέωση της προφανώς αλλά από μία ευρύτερη επιτροπή που θα συμμετέχουν εκπρόσωποι της τοπικής κοινωνίας, εκπρόσωποι των τοπικών αρχών, των τοπικών πανεπιστημίων και των φορέων των κοινωνικών εταίρων αν θέλετε. Γιατί οπωσδήποτε είναι ένα θέμα μεγάλης ευαισθησίας.
 
Μαρία Στουμπίδη, νομική σύμβουλος της εταιρείας.
 
Το μόνο που θέλω να προσθέσω είναι ότι η ίδια η στρατηγική αειφρικής διαχείρισης προβλέπει εξωτερικούς φορείς πιστοποίησης των περιβαλλοντικών συστημάτων διαχείρισης τα οποία θα εφαρμόζονται στο έργο και επίσης από τη στιγμή που τίθονται συγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι με μία διοικητική πράξη, προφανώς σε περίπτωση που δεν εφαρμόζοται αυτοί, τίθεται σε κίνδυνο η λειτουργία του έργου. Κανείς δε κάνει μία τέτοια επένδυση για να θέσει μετά σε κίνδυνο την ίδια της τη λειτουργία.
 
Πότε θεωρείται ότι θα αρχίσουν οι εργασίες;
 
Όπως γνωρίζετε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που συνιστά ένα σημαντικό κομμάτι της αδειοδότησης ενός έργου του κάθε έργου αυτή τη στιγμή στη χώρα μας και στην Ευρώπη έχει υποβληθεί το Νοέμβριο του 2005. Όπως γνωρίζετε η μελέτη αυτή συζητήθηκε στο Νομαρχιακό Σμβούλιο του Λασιθίου πρόσφατα.
 
Πάρθηκε μία απόφαση πολύ θετική για το έργο και αυτή τη στιγμή προχωράει η αξιολόγηση και η έγκριση της μελέτης από τα διάφορα συναρμόδια υπουργεία που καταλήγει στην έγκριση των περιβαλλοντικών όων. Εκτιμούμε ότι η συνολική διαδικασία για την μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, υπάρχουν οι άδειες κατασκευής.
 
Εκτιμούμε ότι η διαδικασία αδειοδότησης υπό κανονικές συνθήκες θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του τρέοντος έτους, πάντα με την προϋπόθεση ότι η διαδικασία θα εξελιχθεί ομαλά. Ότι δε θα γίνουν κάποιες προσφυγές σε κάποια διοικητική πράξη, εγκριτική για την πορεία του έργου.
 
Γιατί τις κατασκευαστικές εταιρείες
 
Ίσως αυτή τη στιγμή είναι λίγο νωρίς να πούμε. Πάντως στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές κατασκευαστικές εταιρείες που κάνουν έργα αντιστοίχου κλίμακας. Το βασικό πάντως είναι η πρόθεση της εταιρείας και δέσμευση της είναι να αξιοποιηθεί το ργατικό δυναμικό της περιοχής, οι εργολάβοι της περιοχές, οι κατασκευαστικές εταιρείες, όλο το φάσμα της απασχόλησης μπορεί να καλυφθεί και από τους ντόπιους.
 
¶λλωστε η φάση κατασκευής υπολογίζεται σε 1.100 θέσεις εργασίας ετησίως Μοιραία δεν είναι δυνατό να μην αξιοποιηθεί το εργατικό δυναμικό της περιοχής. Είναι και στόχος και δέσμευση της εταιρείας.
 
Για τον δρόμο
 
Είναι μέσα στα εγκεκριμένα έργα η αναβάθμιση του δρόμου. Το ίδιο το έργο προβλέπει και κάποια αναβάθμιση και προσαρμογή του εσωτερικού δικτύου που αφορά το ίδιο το έργο, που είναι μέσα στην περιοχή του έργου.


Γιώργος Τουτουδάκης, Βίκυ Αγγελοπούλου.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos