Ξενοδοχείο Blue Marine

Ένα από τα έργα

Τις εντυπώσεις προσπαθεί να διασκεδάσει ή ακόμα και να ανασκευάσει ο Δήμος Αγίου Νικολάου, δημοσιοποιώντας, τις παρατηρήσεις της επιτροπής που σύστησε για να εξετάσει και τις δύο περιπτώσεις, λιμενικών έργων ξενοδοχείων της περιοχής, μετά τη πρόσφατη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Έτσι δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της επιτροπής, η οποία αποτελείτο από μηχανικούς και περιβαλλοντολόγο, στο οποίο εκφράζονται οι αντιρρήσεις και οι ενστάσεις σχετικά με τα δύο μικρά λιμενικά.

Διαβάστε όλη την έκθεση όπως παρουσιάστηκε και στο Δημοτικό Συμβούλιο Αγίου Νικολάου στη συνεδρίαση της Τετάρτης 10-12-2008.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΕΡΓΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ

Ο Δήμαρχος Αγίου Νικολάου όρισε Επιτροπή για την εξέταση των λιμενικών έργων που πρόκειται να κατασκευαστούν στις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις Μιραμπέλλο Α.Ε. και ΑΛΜΑΡ Α.Ε. Η Επιτροπή αποτελείται από τους :

α) Καναβάκη Σταύρο, Πολιτικό Μηχανικό & Τοπογράφο Μηχανικό

β) Δαγιάντη Μάρω, Αρχιτέκτονα Μηχανικό

γ) Σφακιανάκη Ντίνα, Ηλεκτρολόγο Μηχανολόγο – Ναυπηγό

δ) Λαζαράκη Μαρία, Περιβαλλοντολόγο

Ο Δήμαρχος Αγίου Νικολαόυ Δημήτρης Κουνενάκης κάλεσε την ανωτέρω Επιτροπή σε συνεδρίαση τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου και ώρα 12:00 και μετά από την εξέταση κατά το δυνατόν των περιβαλλοντικών μελετών, των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων καθώς και των υπολοίπων εγκρίσεων και αποφάσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες έγιναν οι εξής γενικές παρατηρήσεις :

Α. Για την Μιραμπέλλο Α.Ε.

Ξενοδοχείο Μιραμπέλο

Από τα έργα

Δεν υπάρχει αντίρρηση για την κατασκευή κάποιων λιμενικών εγκαταστάσεων, που θα συντελέσουν στην διαμόρφωση ευνοϊκότερων συνθηκών στους λουόμενους και θα εξυπηρετούν την πλαζ, θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων και που θα πρέπει όμως συγχρόνως να είναι επεμβάσεις προσαρμοσμένες στο φυσικό ανάγλυφο, στην κλίμακα της περιοχής και φυσικά με σεβασμό στο περιβάλλον, για το οποίο ακριβώς και αναπτύχθηκε ο τουρισμός στην περιοχή μας.

2. Ο προσήνεμος μόλος της μικρής μαρίνας και φυσικά και η θεμελίωση του, δεν είναι στην κατ΄ ευθείαν επέκταση του ανατολικού ορίου της ιδιοκτησίας, αλλά επεκτείνεται μέσα στη θάλασσα μπροστά από την όμορη ιδιοκτησία (κ. Ι. Κουνενού) γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 35 του Ν. 2160/93 (ΦΕΚ 118Α) όπου αναφέρεται ότι:« επιτρέπεται από ξενοδοχειακές μονάδες η δημιουργία τουριστικών λιμένων στον αιγιαλό που βρίσκεται προ των εγκαταστάσεων τους».

Η εγκατάσταση του δεύτερου χώρου, των ναυταθλητικών σκαφών, γίνεται με τρόπο που ουσιαστικά δημιουργεί άλλη μια κλειστή περίπου λιμενολεκάνη.

Η συνύπαρξη πλαζ λουομένων μέσα σε λιμενολεκάνη τουριστικών σκαφών, ειδικά πολυτελών ξενοδοχείων, εκτός του άμεσου κινδύνου τραυματισμού και ατυχημάτων, εμπεριέχει και τον κίνδυνο από τα υπολείμματα μουράβιας των σκαφών, τα πετρελαιοειδή τα στερεά απόβλητα κ.α. λύματα. Γιατί πρέπει να σημειωθεί ότι δεν έχουν προβλεφθεί μέθοδοι ανανέωσης των υδάτων μέσα στην κλειστή λιμενολεκάνη.

Οι πλωτοί προβλήτες σε τόσο μεγάλο μήκος και εκτεθειμένοι στο ανοιχτό πέλαγος, είναι επικίνδυνοι, λόγω της αστάθειας τους, για την διάβαση και πρόσβαση τους στον άλλο μόνιμα διαμορφωμένο χώρο.

Δεν έχουν γίνει γεωτρήσεις στη θέση των έργων για τον προσδιορισμό της σύστασης του πυθμένα, το βάθος κ.λ.π, όμως θεωρούμε ότι η βυθοκόρηση στα -3,50 μέτρα για τα τουριστικά σκάφη, ουσιαστικά θα γίνει σε βραχώδη πυθμένα, αφού η αμμώδης παραλία έχει διαμορφωθεί από την συνεχή και επί μακρόν εναπόθεση φερτής άμμου,

Η έκταση που καταλαμβάνουν τα λιμενικά έργα θεωρείται υπερβολική για την κλίμακα της περιοχής.

Τα έργα αυτά πιθανόν να δημιουργήσουν προβλήματα στις γειτονικές περιοχές, λόγω της αλλαγής των ρευμάτων, της δημιουργίας εμποδίων κλπ. και για τις οποίες αυτές επιπτώσεις δεν γίνεται καμία αναφορά, καθώς δεν έχει εκπονηθεί ακτομηχανική μελέτη για την ευρύτερη περιοχή.

Η σκοπιμότητα για λιμένα σκαφών μέχρι 15 μέτρα, δεν συμβαδίζει από όσο γνωρίζουμε με την ως τώρα πρακτική, καθώς σε ξενοδοχεία πολυτελείας τα σκάφη που πλησιάζουν είναι συνήθως πολύ μεγαλύτερα.

Το βύθισμα των 15μετρων σκαφών και η δυσκολία χειρισμού τους, πιθανόν να δημιουργεί συνεχώς προβλήματα εκβάθυνσης από την πιθανή προσάμμωση.

Η είσοδος και ο κύκλος ελιγμών των σκαφών 15 μέτρων μέσα στην λιμενολεκάνη, δεν επαρκεί για τόσο μεγάλα σκάφη. Αφού δεν μπορούν να ελιχθούν αυτά τα σκάφη, άρα θα μπαίνουν μόνο πολύ μικρά. Αν όμως τα σκάφη είναι πολύ μικρότερα, δεν αιτιολογείται η σκοπιμότητα ύπαρξης τόσο μεγάλου λιμενικού χώρου.

Β. Για την ALMAR A.E.

Και στην περίπτωση αυτού του έργου δεν υπάρχει αντίρρηση για την κατασκευή κάποιων λιμενικών εγκαταστάσεων, που θα συντελέσουν στην διαμόρφωση ευνοϊκότερων συνθηκών στους λουόμενους και θα εξυπηρετούν την πλαζ, θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων και που θα πρέπει όμως συγχρόνως να είναι επεμβάσεις προσαρμοσμένες στο φυσικό ανάγλυφο, στην κλίμακα της περιοχής και φυσικά με σεβασμό στο περιβάλλον, για το οποίο ακριβώς και αναπτύχθηκε ο τουρισμός στην περιοχή μας.

Η συγκεκριμένη ξενοδοχειακή εγκατάσταση διαθέτει 111 δωμάτια (σχετική αναφορά γίνεται στη σελίδα 12 της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων τεύχος, Τεχνική Έκθεση) άρα σύμφωνα με το άρθρο 35 του Ν. 2160/2001 (ΦΕΚ 118/Α/19-7-1993) «Ρυθμίσεις για τον Τουρισμό και άλλες διατάξεις», θα μπορούσε να έχει τη δυνατότητα για ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής, που δεν θα υπερβαίνει το ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) του αριθμού των δωματίων της ξενοδοχειακής μονάδας δηλ. 10%Χ111 δωμάτια = 11 θέσεις σκαφών που είναι λιγότερες από τις 15 που προτείνονται στην μελέτη. Σύμφωνα όμως με το ίδιο άρθρο το συγκεκριμένο ξενοδοχειακό συγκρότημα δεν δικαιούται καθόλου δημιουργία λιμένα αναψυχής καθώς το όριο για να υλοποιηθεί τέτοιο έργο είναι να διαθέτει τουλάχιστον 200 δωμάτια σύμφωνα με το άρθρο 35, αλλά ούτε και το άρθρο 34 μπορεί να συσχετιστεί διότι η ίδια η μελέτη και η τεχνική έκθεση που υποστηρίζει το έργο το αναιρούν.

Αναφέρεται επίσης ότι το συγκεκριμένο λιμενικό έργο, θα είναι σαν υποβοηθητικό της Μαρίνας Αγίου Νικολάου, χωρίς όμως να υπάρχει και η απαραίτητη έγκριση και αποδοχή από την Διοίκηση της Μαρίνας.

Η συνύπαρξη πλαζ λουομένων μέσα σε λιμενολεκάνη τουριστικών σκαφών ειδικά πολυτελών ξενοδοχείων, εκτός του άμεσου κινδύνου τραυματισμού και ατυχημάτων, εμπεριέχει και τον κίνδυνο από τα υπολείμματα μουράβιας των σκαφών, τα πετρελαιοειδή τα στερεά απόβλητα κ.α. λύματα. Γιατί πρέπει να σημειωθεί ότι δεν έχουν προβλεφθεί μέθοδοι ανανέωσης των υδάτων μέσα στην κλειστή λιμενολεκάνη.

Δεν υπάρχει μελέτη ακτομηχανικής για την γύρω περιοχή, που πιθανόν από τα έργα αυτά να προκληθούν αρνητικές επιπτώσεις στις γειτονικές περιοχές.

Δεν υπάρχει γεώτρηση για έλεγχο της σύστασης του πυθμένα, το βάθος κ.λ.π.

7. Το χρήσιμο αγκυροβόλιο ακόμη και για τα 15 σκάφη, σύμφωνα και με τον πίνακα στη σελίδα 50 της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων τεύχος Τεχνική Έκθεση) είναι 37 μέτρα περίπου, δηλαδή πολύ ικρότερο από το συνολικό μήκος των 130 μέτρων. Άρα δεν χρειάζεται όσο μεγάλο μήκος προσήνεμου μόλου. Θεωρούμε δηλ. ότι δεν δικαιολογείται η τόσο μεγάλη έκταση των έργων.

8. Η έκταση των έργων είναι υπερβολικά μεγάλη και για την κλίμακα της περιοχής.

Συμπερασματικά:

Όλες οι παραπάνω παρατηρήσεις δεν εξαντλούν το θέμα, αφού υπάρχουν και άλλοι παράμετροι κοινωνικοί, οικονομικοί, κλπ. Ωστόσο έγιναν στο πνεύμα της καλοπροαίρετης προσπάθειας, να βρεθεί δηλ. κατά το δυνατόν η ισορροπία ανάμεσα στην επιχειρούμενη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος.

Επισημαίνουμε ότι πρόκειται για πολύ μεγάλα λιμενικά έργα σε σχέση με τα σκάφη που θα ελλιμενίζονται. Μία ηπιότερη παρέμβαση μπορεί να προστατέψει την άμμο στις παραλίες αλλά και να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των μικρών σκαφών των αντίστοιχων ξενοδοχείων καθώς και να επιφέρει μικρότερες επιπτώσεις σε γειτονικές ακτές και παραλίες.

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ
α) Καναβάκης Σταύρος
Πολιτικός Μηχανικός & Τοπογράφος Μηχανικός
β) Δαγιάντη Μάρω
Αρχιτέκτων Μηχανικός
γ) Σφακιανάκη Ντίνα
Ηλεκτρολόγος Μηχανολόγος – Ναυπηγός
Print Friendly, PDF & Email

Από manos