ΠροεδρείοΜε κύριο θέμα «Ο Βόρειος Οδικός Aξονας στο Λασίθι, διάλογος χωρίς ερωτηματικά», έγινε τη Παρασκευή (17/12) η ημερίδα που διοργάνωσε η Νομαρχιακή Επιτροπή Λασιθίου του Τμήματος Αατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Λασιθίου.

Στην ημερίδα, συμμετείχαν τεχνικοί, μέλη του ΤΕΕ, αλλά και μελετητές συγκεκριμένων τμημάτων.

Σύμφωνα με την εικόνα που βγήκε από την ημερίδα, η κατάσταση μέσα στο νομό Λασιθίου, είναι κακή και δεν υφίσταται πιθανότητα κλυτέρευσης. Ο τρόπος που άλλαξε η χάραξη στο κομμάτι Αγίου Νικολάου – Καλού Χωριού, δημιουργεί επικίνδυνες παρενέργειες, ενώ οι καθυστερήσεις θέτουν εν αμφιβόλω την εξέλιξη των χρηματοδοτήσεων.

Τα στελέχη της ΕΥΔΕ/ΒΟΑΚ, παραδέχτηκαν ότι η αλλαγή των μελετών είναι προς το χειρότερο, αλλά δεν υπάρχουν όλα αυτά τα απαιτούμενα χρήματα.

Πάντως πικρία προκάλεσε η απουσία ιθυνόντων, που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με το έργο, όπως των βουλευτών, του Νομάρχη, του Περιφερειάρχη, ενώ προς τιμήν τους οι δήμαρχοι Αγίου Νικολάου, Ιεράπετρας, Σητείας και Ιτάνου, πρέστησαν και είπαν την άποψη τους.

Το ΤΕΕ ζητά, άμεση επίλυση των προβλημάτων που παρουσιάζονται στη σχεδίαση του νομού, σχεδιασμό νέων τμημάτων με σύγχρονες προδιαγραφές, διάθεση των απαιτούμενων κονδυλίων και δέσμευση των πολιτικών μας για άμεσες και συγκεκριμένες ενέργεες που θα οδηγούν σε λύσεις και όχι υποσχέσεις.

Ο Εισηγητής: Γ. Γουναλάκης, Πολιτικός Μηχανικός, Μέλος της Ν.Ε. Λασιθίου, ανέφερε:

Αρχικά θα ήθελα να καλωσορίσω όλους τους παρευρισκόμενους στην σημερινή ημερίδα που διοργανώνει η Νομαρχιακή Επιτροπή Λασιθίου του Τεχνικού πιμελητηρίου Ελλάδος τμήματος Ανατολικής Κρήτης και να συγχαρώ τους εξ Ηρακλείου επισκέπτες οι οποίοι αφού διήνυσαν όπως φαίνεται με απόλυτη επιτυχία τον περιβόητο Β.Ο.Α.Κ. θα διαπίστωσαν ένα μικρό , μικρό προβληματάκι στην είσοδο της πόλεως του Αγίου Νικολάου το οποίο εμείς σα Τ.Ε.Ε. δεν θα το αναφέραμε ποτέ απλά δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην Τροχαία η οποία σε μικρή απόσταση από το σημείο εκείνο έκανε ένα από τα περιβόητα και ίσως πολυδιαφημισμένα πλέον μπλόκα της , πλην όμως η μείωση της ταχύτητας λόγω της μείωσης των λωρίδων κυκλοφορίας από την τώση των αμετανόητων βράχων έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στα κρατικά έσοδα (βλ. κλήσεις). Ελπίζουμε όμως αυτό το μικρό και ασήμαντο γεγονός να μην σας εμπόδισε να απολαύσετε την διαδρομή σε ένα δρόμο ταχείας κυκλοφορίας και μάλιστα κλειστού τύπου και απλά εμείς σας επσημαίνουμε ότι αν θέλετε να νιώσετε ακόμα πιο άνετα δεν έχετε παρά όταν τελειώσει η ημερίδα αυτή να πάτε μέχρι τη Σητεία , όπου στο τμήμα αυτό θα έχετε την πολυτέλεια του να εξαντλήσετε τις δυνατότητες του αυτοκινήτου σας από πλευράς ταχύτητας καθώς και της δικιάς σας υπομονής κατ επέκταση. Τώρα το πώς συνδυάζονται αυτά τα δύο , μάλλον θα πρέπει να απαντηθεί από εσάς μετά την διαδρομή.

Αθρόα προσέλεση !!!!Όμως για να σοβαρευτούμε λίγο να ευχαριστήσουμε από καρδιάς και όλους αυτούς που μας τίμησαν με την απουσία τους παρά το γεγονός ότι είχαν κληθεί έγκαιρα και το θέμα της ημερίδας είναι τέτοιο που δικαιολογίες δεν σηκώνει. Το να σοβαρευτούμε βέβαια τελικά ίσως είναι μια κουβέντα βαριά έχοντας να αντιμετωπίσουμε ένα θέμα όπως ο Β.Ο.Α.Κ. στα όρια του Νομού Λασιθίου. Αραγε όλοι οι υπόλοιποι έχουν αντιμετωπίσει με την πρέπουσα σοβαρότητα το εν λόγω θέμα ; Αραγε υπάρχει έστω ένας που να νιώθει υπερήφανος για τον Β.Ο.Α.Κ. στο νομό Λασιθίου ; Βέβαια μοιραία εδώ μπαίνουν ένα σωρό ερωτήματα για την ποιότητα του Β.Ο.Α.Κ. στο σύνολό του. Όμως στην παρούσα φάση θα θέλαμε να εστιάσουμε σε ένα οδικό άξονα που πρόκειται να πραγματοποιηθί στα όρια του Νομού Λασιθίου και λέω για ένα οδικό άξονα που πρόκειται να πραγματοποιηθεί αφού ως και την ώρα που μιλάμε είναι ουσιαστικά ανύπαρκτος στο Νομό μας. Παρακάμπτουμε το γεγονός ότι ο οδικός αυτός άξονας ουσιαστικά υλοποιείται με διατομή που δεν ταιριάζει στην σύγχροη πραγματικότητα , ή για να τα προσομοιώσουμε ακόμα καλύτερα τα πράγματα με διατομή που ακόμα και η τότε ΜΟΜΑ θα ήταν υπερήφανη για τα τότε κατορθώματα της , αφού χρόνια πριν σχεδίαζε τους δρόμους του μέλλοντος όπως χαρακτηριστικά θα έλεγε υψηλόβαθμο στρατιωτικό στέλεχος της , συγκρίνοντας πάντα με τα σημερινά επιτεύγματα μας.

Ο Βόρειος Οδικός Aξονας Κρήτης εξυπηρετεί όλη τη βόρεια παραλιακή ζώνη του νησιού στην οποία συγκεντρώνεται το 74% του συνολικού πληθυσμού της Περιφέρειας. Πρόκειται για μια ιστορία 35 χρόνων , που ξεκίνησε κουτσά – στραβά στα χρόνια της δικτατορίας πλην όμως ακόμα να τελειώσει μόνο στο τμήμα του Νομού Λασιθίου.

Η Νομαρχιακή Επιτροπή Λασιθίου του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του Τ.Ε.Ε. , σαν εκφραστής του επίσημου Τεχνικού Συμβούλου της Πολιτείας , αποφάσισε την διοργάνωση της ενημερωτικής ημερίδας ιατί:

  • Θεωρεί απαράδεκτη την ανυπαρξία ουσιαστικά του Β.Ο.Α.Κ. στο Νομό Λασιθίου.
  • Θεωρεί ωμό εμπαιγμό το γεγονός έλλειψης βασικών υποδομών στο Λασίθι , απαραίτητη προϋπόθεση για την στήριξη της τουριστικής δραστηριότητας της περιοχής , που θα έπρεπε να αποτελεί «βιτρίνα» της Χώρας στους ξένους επισκέπτες της.
  • Πιστεύει ότι δεν πάνε άλλο οι «τριτοκοσμικές» συνθήκες των μεταφορών στο Νομό , σε επίπεδο που φτάσαμε να το σκεφτόμαστε πολύ για να μεταβούμε στο ανατολικό κομμάτι της Κρήτης.
  • Δεν κρύβει την δυσαρέσκεια της στο γεγονός ότι ο Νομός Λασιθίου έχει ουσιαστικά καταστεί το αποπαίδι της Κρήτης σε πολιτικό επίπεδο με το κενό έργων υποδομής.
  • Πικραίνεται όταν βλέπει στους άλλους νομούς να γίνονται βελτιώσεις επί των υφιστάμενων τμημάτων του Β.Ο.Α.Κ. ή ακόμα και να σχεδιάζονται ή να κατασκευάζονται ανισόπεδοι κόμβοι (π.χ. Ατσιπόπουλο Ρεθύμνου) και παράλληλα έργα ενώ στο Λασίθι γίνονται σχεδιασμοί της δεκαετίας του ’60 και χρησιμοποιούνται υποδομές του μεσοπολέμου ή των προχειροτήτων της χούντας.

Για τους παραπάνω λόγους διοργανώνουμε αυτή την ημερίδα , προκειμένου να ξεσηκώσουμε τους πολιτικούς ταγούς του Νομού Λασιθίου , να ενεργοποιήσουμε τους εμπλεκόμενους Υπηρεσιακούς παράγοντες , να τσιγκλήσουμε την επίσημε Πολιτείας , να ευαισθητοποιήσουμε την κοινή γνώμη σε μια κοινή προσπάθεια επίλυσης των προβλημάτων που παρουσιάζονται στο πλαίσιο ενός ειλικρινούς διαλόγου.

Επειδή δε θέλουμε άλλες κωλυσιεργίες για το σχεδιασμό και την κατασκευή του Β.Ο.Α.Κ. στο Νομό , δεν επιθυμούμε την περαιτέρω υποβάθμιση μας σαν πολίτες δεύτερης ή τρίτης κατηγορίας , δεν ανεχόμαστε τις ειρωνείες των αλλοδαπών επισκεπτών μας και προπαντς τον εμπαιγμό των Πολιτικών που παίζουν τα παιχνίδια τους στην πλάτη μας , ζητούμε:

  • Aμεση επίλυση των προβλημάτων που παρουσιάζονται στο σχεδιασμό Β.Ο.Α.Κ. στο Λασίθι.
  • Σχεδιασμό νέων τμημάτων με τις σύγχρονες προδιαγραφές που απαιτούνται για ένα τέτοιο έργο , χωρίς να πεισέρχεται ο παράγοντας κόστος και ουσιαστικά να καθορίζει την ποιότητα του έργου.
  • Διάθεση των απαραίτητων κονδυλίων για την κατασκευή του.
  • Δέσμευση των Πολιτικών εκπροσώπων μας για άμεσες και συγκεκριμένες ενέργειες που θα οδηγούν σε λύσεις και όχι υποσχέσεις.
  • Να μη φύγουμε από την Ημερίδα αυτή έχοντας ακόμα ερωτηματικά.

Πριν κλείσω την σύντομη αυτή τοποθέτηση εκ μέρους της Νομαρχιακής Επιτροπής είμαι υποχρεωμένος να θέσω ερωτήματα αμείλικτα τα οποία επιζητούν απαντήσεις άμεσες και χωρίς υπεκφυγές από τους επόμενους ομιλητέ.

1. Γιατί ενώ όλοι γνωρίζετε ότι ο Β.Ο.Α.Κ. στα όρια του Νομού Λασιθίου ουσιαστικά δεν υπάρχει , επιτρέψατε τον χαρακτηρισμό του ως οδό ταχείας κυκλοφορίας , με αποτέλεσμα την όξυνση των προβλημάτων και την ουσιαστική απαγόρευση των κυκλοφοριακών συνδέσεων. Τελευταίο θύμα της πόφασης αυτής το ΒΙΟ.ΠΑ. Αγίου Νικολάου που αναγκάζεται να αλλάξει οδό προσπέλασης την τελευταία στιγμή , επειδή κάποιοι το θέλησαν. Αλήθεια που είναι η αντίδραση της Περιφέρειας μέσω των αρμοδίων Υπηρεσιών , της Νομαρχίας Λασιθίου , των Βουλευτών του Νομού και γενικά όλων των εμλεκομένων φορέων. Αλήθεια γνωρίζεται την περιρρέουσα φημολογία περί τεράστιων συμφερόντων πετρελαϊκών εταιρειών που κρύβονται πίσω από την απόφαση αυτή ;

2. Υπάρχει προηγούμενο παρόμοιου «βιασμού» μελέτης που αφορά τον Βόρειο Οδικό Aξονα – από κάποιο σύμβουλο κάποιου Υπυργού – όπως τον «βιασμό» που υπέστη η μελέτη Aγιος Νικόλαος – Καλό Χωριό , με προφανή στόχο την μείωση κόστους κατασκευής ; Να τονίσουμε εδώ και την έγκριση του Νομαρχιακού μας Συμβουλίου για το εν λόγω έργο.

3. Αληθεύουν οι κατηγορίες που κυκλοφορούν σε διαδρόμους γνωστών Υπηρεσιών που εμπλέκονται με τον Β.Ο.Α.Κ. ότι οι σύμβουλοι επεμβαίνουν και «συμμαζεύουν» τις μελέτες αφού οι μελετητές προτείνουν αφειδώς κοιλαδογέφυρες και τεχνικά υψηλού κόστους ώστε να αυξηθούν οι αμοιβές τους ; Αραγε υπάρχει διεθνής εμπειρία για τον τρόπο που αντιμετωπίζοται από πλευράς μελέτης αντίστοιχοι άξονες στο εξωτερικό ; Προτιμούν τα επιχώματα ή τις κοιλαδογέφυρες ;

4. Υπάρχει ευθύνη μελετητών που καθυστερούν να παραδώσουν τις μελέτες και αν ΝΑΙ τι μέτρα σκοπεύει να πάρει η Εποπτεύουσα Αρχή;

5. Υπάρχει ευθύνη Πολιτικών σε επίπεδο Νμού που ουσιαστικά μας έχει καταστήσει ουρά της Κρήτης , σε αντίθεση με Πολιτικούς άλλων περιοχών όπου στα όρια των Νομών τους προωθούνται πλέον βελτιώσεις του Βόρειου Οδικού ¶ξονα ;

6. Ποιες είναι οι ώριμες μελέτες στα όρια του Νομού Λασιθίου , πότε προβλέπεται η δημοπράτηση ους και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων.

7. Τι γίνεται με τα τμήματα όπου μελέτες δεν υπάρχουν. Υπάρχει κάποια εκτίμηση για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης ; Και για να γίνουμε πιο σαφής μιλάμε για τα τμήματα Γέφυρα Φρουζή – Γουρνιά , Γουρνιά – Παχειά Αμμος και ιδιαίτερα το τμήμα αιχμής Παχειά Αμμος – Αυχένας Αγκαθιάς.

8. Υπάρχει Πανευρωπαϊκά ή ακόμα και Πανελλαδικά άλλο παράδειγμα αρτηρίας αιχμής (μήκους εκατοντάδων χλμ.) να πραγματοποιείται σε τμήματα των 1,5 και 2,5 χλμ. που συχνά απέχουν δεκάδες χιλιόμετρα το ένα από το άλλο ;

9. Η αρμόδια Υπηρεσία που έχει την ευθύνη υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Αξονα , Υπηρεσιακοί παράγοντες της οποίας παραβρίσκονται σήμερα εδώ και φαντάζομαι θα τοποθετηθούν επί των ερωτημάτων , είναι υπερήφανοι για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης στο Νομό Λασιθίου και αν ΟΧΙ ποιες είναι οι προβλέψεις για από δω και μετά ;

Όπως αντιλαμβάνεστε το Τεχνικό Επιμελητήριο έρχεται σήμερα να αποκαλύψει καταστάσεις και δεν θέλει να συμβιβαστεί πίσω από μία ημερίδα που έχει στόχο τις δημόσιες σχέσεις των στελεχών του .όπως συνήθως καταλήγουν διάφορες ημερίδες που κατά το παρελθόν έχουν οργανωθεί από διάφορους φορείς. Στην προσπάθεια αυτή σας θέλουμε όλους αρωγούς και παρακαλούμε τους συναδέλφους και τους υπηρεσιακούς παράγοντες που θα τοποθετηθούν να αποφύγουν τις υπεκφυγές και να πουν τα πράγματα με το όνομα τους , όσο σκληρά και αν ακουστούν.

Ελπίζουμε η ημερίδα αυτή να αφυπνίσει συνειδήσεις , ελπίζουμε η ημερίδα αυτή να σας κάνει να συνειδητοποιήσετε ότι ίσως να μην χρειαζόταν όλα επί τρία ή επί τέσσερα στον πολύπαθο Νομό Λασιθίου αν υπήρχε οδός προσπέλασης η οποία να ήταν και όχι να χαρακτηριζόταν ως οδός ταχείας κυκλοφορίας , ελπίζουμε η ημερίδα αυτή να σας δείξει ότι ένα αεροδρόμιο στη Σητεία όσο και να εκσυγχρονιστεί δεν πρόκειται ποτέ να γίνει βιώσιμο αν δεν εξασφαλισθεί η άνετη και γρήγορη πρόσβαση προς αυτό , ελπίζουμε η ημερίδα αυτή να σας κάνει να συνειδητοποιήσετε ότι το πρόβλημα στο αεροδρόμιο ΞΕΝΙΟΣ ΖΕΥΣ δεν είναι ούτε η Αρχαιολογία , ούτε η μη ένταξη ιδιωτικών αεροδρομίων στον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο αλλά το ουσιαστικό πρόβλημα είναι οι οδοί προσπέλασης από και προς το αεροδρόμιο. Αλλωστε οι οδικοί άξονες είναι αυτοί που προσελκύουν επενδυτές αλλά και αυτοί που καθημερινά τους απομακρύνουν από την περιοχή μας βρίσκοντας καταφύγιο σε άλλες περιοχές του νησιού μας.

Ευελπιστούμε λοιπόν στον εποικοδομητικό διάλογο που θα προκύψει από την σημερινή ημερίδα τα συμπεράσματα της οποίας ευχόμαστε να είναι θετικά και τ κυριότερο να είναι αυτά που όλοι προσδοκούμε ώστε σύντομα ο Βόρειος Οδικός Αξονας της Κρήτης να είναι πραγματικότητα και να πάψει να προκαλεί γέλια ιδιαίτερα εντός των ορίων του Νομού μας και από μας αλλά και από τους χιλιάδες επισκέπτες.

Τέλος ελπίζουμε να αλλάξει επιτέλους ο τρόπος σκέψης σχεδιασμού και υλοποίησης έργων ανά την Επικράτεια και ιδιαίτερα στα στενά όρια του Νομού μας ο οποίος έχει ταλαιπωρηθεί αφάνταστα από την επικρατούσα νοοτροπία.

Κυρίες και κύριοι, αγαπητοί συνάδελφοι και παριστάμενοι,

Η Νομαρχιακή Επιτροπή Λασιθίου του ΤΕΕ-ΤΑΚ γνώριζε και γνωρίζει τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν και συνεχίζουν να υπάρχουν αλλά και τις αιτίες που τα προκαλούν, προβλήματα που στερούν το Νομό μας από μία σύγχρονη οδική αρτηρία και που σε τελευταία ανάλυση απαξιώνουν την περιοχή μας.

Κουραστήκαμε με συσκέψεις επί συσκέψεων, ενημερώσεις από αρμόδιους φορείς, συνεχείς αναβολές ημερομηνιών για την παρούσα μέχρι να καταλήξουμε στη σημερινή ημερομηνία για την πραγματοποίηση αυτής της Ημερίδας για την ενημέρωση του κοινού αλλά κυρίως των Υπηρεσιακών Παραγόντων και των Πολιτικών Φορέων και εκπροσώπων του Λασιθίου.

Τυπώσαμε και στείλαμε έγκαιρα προσκλήσεις προς τους φορείς και τα πολιτικά πρόσωπα, αφίσες για ενημέρωση του ευρύτερου κοινού, τηλεφωνήσαμε, στείλαμε φαξ … προσπαθήσαμε κατά το εφικτό για τον όσο το δυνατό άρτια οργάνωση αυτής της Ημερίδας –μετά από τόσα χρόνια έλλειψης εκδηλώσεων από πλευράς του Τεχνικού Επιμελητηρίου στην περιοχή μας – για ένα θέμα «καυτό» για τον τόπο μας, θέλοντας να δώσουμε την εικόνα της πραγματικότητας για το πώς διαμορφώθηκαν οι συνθήκες κατασκευής του Β.Ο.Α.Κ. στο Λασίθι και τις αρνητιές συνθήκες που δεν επιτρέπουν την ολοκλήρωσή του.

Αντ’ αυτού εισπράττουμε μια εικόνα – όχι και τόσο αισιόδοξη – ιδιαίτερα από τους κυρίως υπεύθυνους για την κατασκευή αυτού του έργου.

Ο κ. Νομάρχης προτίμησε την σύνοδο της Ε.Ν.Α.Ε. αντί να παρίσταται στην σημερινή συζήτηση.

Οι βουλευτές μας, απασχολημένοι με τη συζήτηση του προϋπολογισμού ή τις διάφορες εξεταστικές για το που πήγαν οι κάθε λογής μίζες από τις αγορές όπλων και πυρομαχικών αδυνατούσαν να προσέλθουν στη σημερινή Ημερίδα. Πιθανόν θεωρούν ότι έχουμε πλέον εξοικειωθεί με τν υφιστάμενη κατάσταση οπότε είναι άσκοπο να ζητούμε βελτιώσεις ή υποδομές σύγχρονων προδιαγραφών.

Όσον για τον κ. Γενικό Γραμματέα της περιφέρειας Κρήτης επειδή δε μπορούσε να αποτελέσει την εξαίρεση δεν κατέστη δυνατόν να παραστεί λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων (άραγε πργματικές ή τεχνητές;).

Πλην όμως το σημερινό θέμα είναι «Καυτή πατάτα» και ποιος θα υποχρεωθεί να τη βγάλει από τη φωτιά που τόσα χρόνια σιγοκαίει;

Κάναμε μάλλον ένα λάθος: Που δεν καλέσαμε τον αρμόδιο επίτροπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης –για τα διευρωπαϊκά δίκτυα και τις μεαφορές – να παραστεί και να αποκομίσει εμπειρίες από το οδικό δίκτυο του Νομού Λασιθίου (γνήσιο δείγμα του οδικού δικτύου της περιόδου του μεσοπολέμου). Ειλικρινά πιστεύομε σ’ αυτό το λάθος γιατί είμαστε σίγουροι ότι ο τελευταίος θα έδειχνε την στοιχειώδη ευαισθησία να παραστεί και μας συλλυπηθεί για την κατάντιά μας από πλευράς έλλειψης υποδομών.

Δε μένει παρά να προκαλέσουμε την κρίση σας στο να προβληματιστούμε για το αν θα πρέπει να ξεσηκωθούμε στο πλαίσιο ενός αγώνα για την ανεξαρτητοποίηση του Νομού μας σαν αυτόνομο κράτος – στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης – πράγμα που αν μη τι άλλο δε θα μας δημιουργεί εντυπώσεις εμπαιγμού απ’ αυτό που καλείται ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos