Οι "ζωγραφιές" στο Διεθνές Καφενείο του Διαδικτύου δημιουργούν εντυπώσεις και μόνο!
ο κόμβος Κριτσάς

Το θέμα του κόμβου Κριτσάς επανέρχεται τον τελευταίο καιρό, ξανά και ξανά στην δημοσιότητα, με την σύνταξη “εκθέσεων ιδεών”, από πολίτες που με τον τρόπο αυτό εκφράζουν την ανησυχία τους, αλλά και “ειδικών” δημοσιογράφων που επιλέγουν την εύκολη οδό των social media για να κρίνουν και να επικρίνουν.

Εδώ και αρκετό καιρό, έχω πάρει θέση αρχικά ως πολιτικός μηχανικός με μελετητικό πτυχίο για μελέτες του δημοσίου στα συγκοινωνιακά έργα – άρα κατά τεκμήριο αποδεδειγμένη επιστημονική γνώση του αντικειμένου και ασφαλώς δυνατότητα ανάγνωσης και ερμηνείας σχεδίων, τεχνικών εκθέσεων, στοιχείων – αλλά κυρίως ως εκπρόσωπος των κοινών μας πραγμάτων.

Δυστυχώς – όπως καθημερινά διαπιστώνουμε, στην Ελλάδα είμαστε όλοι μηχανικοί, δικηγόροι και γιατροί από τις μικρές εμπειρίες που αποκτούμε επειδή χτίσαμε ένα σπίτι –μικρό ή μεγάλο – ή επειδή κάναμε μια εγχείρηση ή μια θεραπεία ή ακόμα γιατί εμπλακήκαμε σε κάποια δικαστική διένεξη. . Αυτή η λογική, έχει ως συνέπεια την απαξίωση των ειδικών, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας προτάσεις εγχειρήσεων κόντρα στην επιστήμη των γιατρών . Εξαιρετικά παρήγορο …

Δεν αρνούμαι, ως ενεργός πολίτης και σκεπτόμενος άνθρωπος, την άποψη του καθ΄ ενός για οποιοδήποτε θέμα απασχολεί τους πολίτες και την πόλη. Όταν υπάρχουν όμως ζητήματα που απαιτούν προσοχή και επιστημονική/τεχνική θεμελίωση καλό θα ήταν να είμαστε προσεκτικοί. Αναφέρομαι ειδικά σ΄αυτούς που επιχειρούν να διαμορφώσουν άποψη στους πολίτες και που μάλλον είναι δύσκολο να επιχειρήσει κάποιος να τους αποτρέψει.

Για το συγκεκριμένο θέμα λοιπόν ας επαναλάβουμε, για τελευταία φορά, τι έχει συμβεί έως σήμερα.

  • Η διαχείριση του κόμβου, ως έργο και λειτουργία δεν είναι αρμοδιότητα του δήμου . Όμως επειδή πρόκειται για θέμα που αφορά την πόλη παρεμβαίνουμε .
  • Η αρχική μελέτη του ΒΟΑΚ στην περιοχή αυτή (από το Τεχν. Γραφείο Σολιδάκη την δεκαετία του ’90) δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Ίσως οι απαλλοτριώσεις που απαιτούνταν για την προταθείσα λύση ήταν πολλές και ακριβές , και παρ’ όλες τις τότε αντιδράσεις, τελικά δεν υλοποιήθηκε.
  • Το Υπουργείο Δημ. Έργων, προχώρησε σε τροποποίηση της μελέτης μέσω της διαδικασίας των τεχνικών συμβούλων για συντόμευση διαδικασιών, δημοπράτησε και υλοποίησε μια άλλη μελέτη.
  • Ένα “παράλληλο” αποτέλεσμα , πολύ άσχημο για τον Δήμο, από την αλλαγή αυτή, ήταν και η καταπάτηση/κατάργηση του περιφερειακού δρόμου του σχεδίου πόλης στην περιοχή του Σταυρού, και η προβληματική λειτουργία του σχεδίου πόλης στην περιοχή αυτή ( οδός Νεαπόλεως ) εξ αιτίας ακριβώς της κατάργησής του.
  • Το θέμα μας σήμερα είναι αν ο σχεδιασθείς και υλοποιηθείς κόμβος λειτουργεί σωστά και αν στην θέση του – και στον ίδιο χώρο χωρίς πρόσθετες απαλλοτριώσεις – θα μπορούσε να σχεδιαστεί κάτι άλλο (Φανάρια, round about, ή κάποια άλλη τεχνικώς ορθή – τεχνικά – λύση) .
  • Να υπογραμμίσουμε εξ αρχής, ότι κατά τον σχεδιασμό τεχνικών έργων υπάρχουν προδιαγραφές με ελάχιστα μεγέθη σχεδιασμού. Και δεν υπάρχει η δυνατότητα δοκιμών. Γιατί αν συμβεί ένα ατύχημα κατά την δοκιμαστική εφαρμογή, ο απρόσεχτος οδηγός εύκολα μπορεί να επικαλεσθεί σφάλμα σχεδιασμού. Για να γίνει ευκολότερα αντιληπτός ο συλλογισμός αυτός, είναι σαν να λέμε: ότι χτίζουμε ένα σπίτι και για τις κολώνες προκύπτουν πολλά σίδερα . Μπορεί κάποιος να προτείνει στον ιδιοκτήτη να μειώσει τα σίδερα – για οικονομία – δοκιμαστικά;;; Και αν πέσει το σπίτι; Τα δικαστήρια ποιόν θα αναζητήσουν ως υπεύθυνο ;
  • Έχω αναλύσει κατ’ επανάληψη γιατί η υφιστάμενη εδαφική έκταση σχεδιασμού του ανισόπεδου κόμβου δεν επέτρεπε κόμβο round about επιπέδου εθνικού δικτύου όπως επιβάλλεται στην περίπτωσή μας, αφού ο κόμβος είναι προσάρτημα του εθνικού δικτύου . Καθώς επίσης ότι και η λειτουργία φωτεινής σηματοδότησης θα προσθέσει προβλήματα παρά θα λύσει.
  • Σήμερα ΟΑΚ έχει αναθέσει σε τεχνικό γραφείο την πρόταση για βελτίωση λειτουργίας του κόμβου. Έχουν εξετασθεί , όπως έχει αναλυθεί επαρκώς ότι δεν έχει προταθεί κυκλικός κόμβος . Θα περίμενα λοιπόν από τον κύριο αυτό που “ζωγράφισε” ένα κόμβο, ν΄ αναφέρει και την μέθοδο σχεδιασμού . Και εν πάσει περιπτώσει, αν πράγματι έχει τεχνικές γνώσεις γιατί δεν μας υποβάλει την μέθοδο του, προκειμένου να την αποστείλουμε αρμοδίως για να ελεγχθεί και να την εφαρμόσουμε. Αντ΄αυτού επιλέγει την δημοσιοποίση της στο “διεθνές καφενείο” ( Διαδίκτυο ) όπου ο καθ΄ ένας μπορεί να λέει ότι θέλει αβασάνιστα; Τον παροτρύνουμε να καταθέσει σχέδια όμως, με διαστάσεις και προδιαγραφές σχεδιασμού, όχι φωτογραφίες για δημιουργία εντυπώσεων.και μόνο!
  • Η διατήρηση στην επικαιρότητα θεμάτων που έχουν περάσει την “βάσανο” των εγκρίσεων καλό θα ήταν ν΄ αντιμετωπίζεται πιο προσεκτικά. Και κυρίως να αμφισβητούνται στην φάση σχεδιασμού και όχι εκ των υστέρων.
  • Θα καταθέσω λοιπόν την συνολική άποψή μου για το θέμα έστω κι αν δεν είναι αρεστή :
  • Οι ταχύτητες κίνησης στον κόμβο είναι μικρές, και αυτό στις περιπτώσεις σύγκρουσης είναι ευνοϊκό αποτρέποντας σοβαρούς τραυματισμούς. Προφανώς το ζητούμενο είναι η μη σύγκρουση . Αλλά στο ζήτημα αυτό δεν φταίει μόνο ο δρόμος . Είναι γνωστό ότι στην πλειονότητα των τροχαίων ατυχημάτων την ευθύνη έχει ο παράγων άνθρωπος που παραβαίνει τα όρια σχεδιασμού του δρόμου. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των δρόμων δύσκολα αλλάζουν ενώ η ταχύτητα κίνησης των οχημάτων συνεχώς αυξάνει . Η σωστή ταχύτητα επιλέγεται από τον οδηγό, ακόμα και στα αυτόματα αυτοκίνητα. Είναι όμως πολύ εύκολο και απλό να αποδώσουμε την ευθύνη στον απρόσωπο σχεδιασμό και όχι στον εαυτό μας γιατί πρέπει να αναγνωρίσουμε το λάθος μας !!!!
  • Θυμόμαστε όλοι τα θανατηφόρα στον κόμβο αυτό με την περίοδο όπου λειτουργούσαν φανάρια.
  • Στον κόμβο αυτό προτεραιότητα έχουν τα δύο ρεύματα, από και προς Κριτσά, αφού αυτή η κυκλοφοριακή συνισταμένη καταργήθηκε με τον ανισόπεδο κόμβο . Για όλες τις άλλες κινήσεις, σύμφωνα με τον ΚΟΚ , προτεραιότητα έχει ο εκ δεξιών κινούμενος .
  • Οι οδηγοί όταν μπαίνουν στον κόμβο πρέπει να έχουν το μυαλό τους εκεί και όχι στο κινητό ή αλλού .
  • Αυτό το όποιο σίγουρα χρειάζεται ο κόμβος είναι οριζόντια σήμανση και ανατοποθέτηση των πληροφοριακών πινακίδων για να είναι πιο ευανάγνωστες .

Με την ευκαιρία λοιπόν αυτή θα ζητούσα την βοήθεια των ΜΜΕ στο ζήτημα της κυκλοφορίας .

Όπως σωστά  εντοπίζουν και φωτογραφίζουν ελλείματα στην περισυλλογή απορριμμάτων, ας φωτογραφίζουν και τα αυτοκίνητα τα παρκαρισμένα στις γωνιές, στις θέσεις ΑΜΕΑ, πάνω στα κολωνάκια, διπλοτριπλοπαρκαρισμένα στην πλατεία, στο Λιμάνι, το Νοσοκομείο, κλπ. Ίσως κάποιοι συμμορφωθούν ! Δυστυχώς η αστυνόμευση είναι ελλιπέστατη αφού υπάρχει μόνο ένας δημοτικός αστυνομικός και η τροχαία είναι τραγικά αποστελεχωμένη . Η συναστυνόμευση πρέπει να σταματήσει να θεωρείται καρφί !!! 

Είναι απλό , και σχεδόν αδάπανο να σεβόμαστε τις κίτρινες γραμμές που και αντιαισθητικό θέμα δεν δημιουργούν και πολύ πολύ λιγότερο στοιχίζουν στον Δήμο .

Ο Δήμαρχος Αγίου Νικολάου

Αντώνης Εμμ. Ζερβός

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos