Από αέρος άποψη

Αγιος Νικόλαος

Του Λεωνίδα Κλώντζα.
Ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη μας είναι το κυκλοφοριακό. Τους τελευταίους μήνε έχουν δημοσιευθεί στην ΑΝΑΤΟΛΗ –από ειδικούς και μη- διάφορα άρθρα με προτεινόμενες λύσεις για τη βελτίωση του προβλήματος. Να σημειώσω ότι το πρόβλημα δεν μόνο του Αγίου Νικολάου, αλλά όλων των πόλεων –ακόμα και πολλών χωριών- σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Δυστυχώς ελάχιστες πόλεις στη χώρα μας έχουν καλό ρυμοτομικό σχέδιο. Η Ελλάδα, μετά από την Τουρκοκρατία, τους Βαλκανικούς, τους Παγκόσμιους και τους Εμφύλιους πόλεμους προσπάθησε με βιαστικά βήματα να «πιάσει» την Ευρώπη. Μεγάλο ταν το σοκ για μια χώρα που δεν πέρασε Μεσαίωνα, και που έζησε 400 χρόνια σε συνθήκες πολύ διαφορετικές από αυτές που πέρασαν τα πιο ανεπτυγμένα κράτη της Ευρώπης.
Οι δρόμοι στην Ελλάδα είναι σχεδιασμένοι για το 1/10 των αμαξιών που κυκλοφορούν σήμερα. Για να εξαφανιστούν αυτοί οι δρόμοι πρέπει να γίνει… ένας μεγάλος σεισμός η ένας μεγάλος πόλεμος. Και επειδή αυτά δεν είναι λογικά (παρόλο που ο μεγάλος σεισμός είναι πάντα πιθανόν να γίνει στην Κρήτη) θα πρέπει να βούμε πιο λογικές και πρόσφορες λύσεις.
Το πολεοδομικό σχέδιο της πόλης μας φτιάχτηκε το 1903-1905, πιθανότατα από Γάλλους μηχανικούς. Οι Γάλλοι είχαν –για κάποιο διάστημα- υπό την εποπτεία τους το Νομό Λασιθίου μετά τη λήξη της Τουρκοκρατίας. Και φτιάχτηκε ένα εξαίρετο –για την εποχή του- σχέδιο για την πόλη μας, αν αναλογιστεί κανείς την αμφιθεατρική, σχετικά δύσκολα σχεδιαζόμενη, θέση του Αγίου Νικολάου.
Το αρχικό πολεοδομικό σχέδιο (τροποποιήθηκε πολλές φορές) προέβλεπε 3 πλατείες. Η μια υπάρχει ακόμα στο κέντρο της πόλης μας. Η δεύτερη προβλεπότανε στο «παλιό γήπεδο» περιοχή ξενοδοχείου ΑΠΟΛΛΩΝ) Η τρίτη –και αυτό είναι εντυπωσιακό- ήταν να γίνει στη θέση της σημερινής Νομαρχίας! Εντυπωσιακός είναι επίσης ο σχεδιασμός των εκτάσεων στις περιοχς του Νοσοκομείου και του Μουσείου. Ο σχεδιαστής τεμάχισε το χώρο, όπως χώρισαν και οι Αμερικάνοι τις Δυτικές πολιτείες τους. Οριζόντιες και κάθετες γραμμές, τετράγωνα οικοδομικά κουτάκια!
Βέβαια, που να φανταστούν και αυτοί τις εκρηκτικές διαστάσεις που θα έπαιρνε η πόλ μας. Κάποιος Δήμαρχος μάλιστα της πόλης μας, πριν το 1940, άλλαξε –μείωσε- το πλάτος πολλών δρόμων στην περιοχή του Δημοτικού Σταδίου, διότι δεν έβλεπε το λόγο που έπρεπε να φτιαχτούν τέτοιοι τεράστιοι δρόμοι στα…χωράφια (Πλαζ ¶μμου, Γαργαδόρος) ¶ξιον απορίας είναι ότι παρόμοιος στενούς δρόμους βλέπω να σχεδιάζονται και στην επέκταση του νέου σχεδίου πόλης. Ρίξτε μια μάτια στους δρόμους γύρω από το νέο ΚΤΕΛ.

Κατά τη γνώμη μου χρειάζονται ριζοσπαστικές –αλλά εφικτές- κινήσεις για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. Παρακάτω αναφέρω συγκεριμένες κινήσεις που νομίζω ότι θα βοηθήσουν, άλλες άμεσα και άλλες μακροπρόθεσμα, τη πόλη μας

1. Πρέπει να φύγει η Νομαρχία από εκεί που βρίσκεται. Επειδή μάλιστα το κτίριο δεν έχει ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, προτείνω τη κατεδάφιση της και τη δημιουργία εκεί άτι αλλού που θα έχει σχέση με το πολιτισμό μας. Θεωρώ το χώρο ιδανικό για να γίνει κάτι εντυπωσιακό, κόσμημα για τη πόλη μας (στη θέση της Νομαρχίας, υπήρχε το Ενετικό Φρούριο Μιραμπέλλου, το οποίο κατεδαφίσθηκε για να φτιαχτεί η Νομαρχία –κομμάτι του τοίχου του Φρουρίου υπάρχει ακόμα, πίσω από το κτίριο που στεγάζεται η Φιλαρμονική-)
2. Να φύγουν το ΙΚΑ και η Εφορία από την οδό Επιμενίδου. Ο δρόμος –μετά μάλιστα και την μεταφορά του ΚΤΕΛ- δεν αντέχει τόση κίνηση. Η Επιμενίδου είναι μια από τις εισόδους μιας τουριστικής πόλης και θα πρέπει να δίνει καλές εντυπώσεις στους επισκέπτες μας
3. Να φύγουν οι περισσότερες Τράπεζες εκτός πόλης. Η πρώτη Τράπεζα που θα φύγει εκτός πόλης θα δει άμεσα τη διαφορά στη κίνησή της. Σε πολλά Ευρωπαϊκά κράτη οι περισσότερες Τράπεζες είναι στην περιφέρεια με μεγάλο και άνετο πάρκιγκ.
4. Να φτιαχτεί –επιτέλους- ένα 4οροφο πάρκιγκ στο χώρο του Γυμνάσιου. Επίσης να φτιαχτούν 1-2 πάρκιγκ στην περιφέρεια και η μεταφορά στο Κέντρο να γίνεται με Αστικά Λεωφορεία.
5. Πέμπτο –και ίσως το πιο σημαντικό- έχει να κάνει με τη χρήση του αμαξιού μας και τη κυκλοφοριακή μας αγωγή. Στις μεγάλες πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) οι κάτοχοι αυτοκίνητων παρκάρουν ακόμα και ένα χιλιόμετρο μακριά από το χώρο εργασίας τους και από εκεί περπατάνε… Αυτό, για τα μέτρα το Αγίου Νικολάου, σημαίνει ότι, αν δεν υπάρχει σοβαρός λόγος, δεν πρέπει να παίρνουμε το αμάξι μας για να περπατήσουμε στο κέντρο της πόλης όταν κατοικούμε τα όρια του Νοσοκομείου, του Αμμουδιού, του Μύλου, του Γαργαδόρου, του Σταυρού και της Δεξαμενής.
6. Τύπος και Ραδιόφωνα, να μας «βομβαρδίσουν» με μηνύματα ΚΑΤΑ της άσκοπης χρήσης των αμαξιών μας. Περπαήστε αγαπητοί συμπολίτες μου, περπατήστε πριν σας πει… ο γιατρός ότι πρέπει οπωσδήποτε να περπατάτε 4 χιλιόμετρα την ημέρα στη Μαρίνα! (…καταλαβαίνετε τι εννοώ!)

Παρατήρηση:
Τράπεζες, ΙΚΑ και Εφορία, έχουν αρκετά χρήματα για να αγοράσουν οικόπεδα για τη μεταστέγασή τους. Ήδη το ΤΕΙ Αγίου Νικολάου μας έδειξε το… δρόμο. Οικόπεδα κοντά στη πόλη (και όχι στα Λακώνια) πάντα υπάρχουν για να αγοραστούν από τις Δημόσιες υπηρεσίες.

Λεωνίδας Κλώντζας
Print Friendly, PDF & Email

Από manos