κόλπος Ελούντας, πόση ανάπτυξη σηκώνει;Ανακοίνωση του Δήμου Αγίου Νικολάου
Μέρος 2ο

Ξέρουμε την ανησυχία πολλών συμπολιτών, την αγωνία για το περιβάλλον, τα αναπτυξιακά και οικονομικά προβλήματα που υπάρχουν, τη διασφάλιση του κοινωνικού συμφέροντος. Όλα αυτά μέτρησαν στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Η εύκολη λύση για το Δημοτικό Συμβούλιο θα ήταν να μην αγγίξει στα δεδομένα που υπάρχουν και να αφήσει τα πράγματα να τρέξουν ως έχουν. Το Δημοτικό Συμβούλιο όμως θεώρησε πως χρειάζονται αλλαγές και δεδομένου ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά στην τοπική οικονομία,  θέλησε με την απόφασή του να επηρεάσει αυτά τα μεγέθη.

Τα κριτήρια τα οποία ανεδείχθησαν κατά τη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο ήταν:

1) Η πορεία της οικονομίας και η ανάπτυξη της περιοχής.

2) Το τουριστικό προϊόν που παράγουμε.

3) Η διασφάλιση του περιβάλλοντος με τη μικρότερη δυνατή ζημία.

4) Η διασφάλιση του μεγαλύτερου κοινωνικού οφέλους.

Πολλοί ίσως θα προτιμούσαν να μη χτιστεί τίποτα, γεγονός που θεωρήθηκε ουτοπικό, ανεφάρμοστο και οικονομικά αδύνατο. Σήμερα οι περιοχές οικοδομούνται με βάση τους  όρους της  εκτός σχεδίου δόμησης και είναι ότι χειρότερο, κατά την άποψη όλων των πολεοδόμων και πολλών άλλων που ερωτήθηκαν. Παραδείγματα άλλωστε τέτοιων παρεμβάσεων έχουμε σε πολλές περιοχές της πόλης μας όπου λείπει ο κοινωνικός ιστός, ο δημόσιος κοινόχρηστος και κοινωφελής χώρος.

Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου έχει ως εξής:

1) Για τις περιοχές εσωτερικά του Δήμου όπου υπάρχουν ιδιοκτησίες μόνες τους ή από συνενώσεις 50 στρεμμάτων και άνω μπορούν να γίνουν πολεοδομήσεις με εισφορά γης 50% και συντελεστή δόμησης 0,4 στο υπόλοιπο μισό του οικοπέδου.

2) Για την ήδη εγκεκριμένη περιοχή του Βρουχά, το Δημοτικό Συμβούλιο καθόρισε ειδικούς όρους πλέον, που δεν είχε γίνει πριν, με εισφορά γης 50% και συντελεστή δόμησης 0,3 αντί του 0,6 που υπήρχε. Οι ίδιοι όροι υπάρχουν για την υπόλοιπη  περιοχή Βρουχά, Λούμα και Σκινιά.

3) Για την ήδη εγκεκριμένη ζώνη στα Πλευρά πάνω από το δρόμο, 600 στρεμμάτων, καθορίστηκαν επίσης ειδικοί όροι δόμησης με εισφορά γης 50%, συντελεστή δόμησης 0,2 ( αντί του 0,4 ή του 0,6), δόμηση 150 στρεμμάτων μέχρι το 2015 και 150 στρεμμάτων μετά το 2015

Αυτό σημαίνει ότι από τα 150 στρέμματα, εφόσον ενταχθούν σ΄αυτές τις διαδικασίες,  θα παραχωρηθούν στην κοινή χρήση τα 75 στρέμματα και στο υπόλοιπο μπορούν να κτιστούν  15.000 TM αντί των 30.000TM ή των 45.000TM που καθόριζε η προηγούμενη απόφαση. Εάν κτιζόταν ξενοδοχείο στην περιοχή η κάλυψη θα ήταν 30.000TM, διπλάσια δηλαδή από αυτή που εγκρίθηκε.

4) Για την περιοχή στα Πλευρά, κάτω από το δρόμο, εγκρίθηκε νέα ζώνη Π.Ε.Ρ.ΠΟ σε έκταση 600 στρεμμάτων, με επιτρεπόμενη δόμηση 400 στρέμματα μέχρι το 2015 και 200 στρέμματα μετά το 2015. Η εισφορά γης είναι 50%, δηλαδή στο Δήμο θα περιέλθει εφόσον πολεοδομηθούν όλα, μαζί με τους δρόμους μία έκταση 300 στρεμμάτων.

Γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για την πρόσβαση στην περιοχή δεδομένου ότι εξασφαλίζεται μία μεγάλη κοινωνική ιδιοκτησία. Ο συντελεστής δόμησης θα είναι 0,2 δηλαδή ο μισός από τα ξενοδοχεία, που σημαίνει πρακτικά για τη συγκεκριμένη περιοχή όπως και για την προηγούμενη, ότι για να κτίσει κάποιος μια εξοχική κατοικία 300TM χρειάζεται ένα οικόπεδο τουλάχιστον 1.500TM και παράλληλα οι κατοικίες θα βρίσκονται σε μια οργανωμένη πολεοδομημένη περιοχή.

5) Για την περιοχή Τσιφλίκι-Ελούντας και σε απόσταση από τη θάλασσα μεγαλύτερης των 300 μέτρων, εγκρίθηκε ζώνη κατάλληλης έκτασης 285 στρεμμάτων. Η εισφορά γης καθορίστηκε στο 50%, συντελεστής δόμησης 0,2 (ο μισός από τα Ξενοδοχεία) και δόμηση 150 στρεμμάτων μέχρι το 2015 και 135 στρέμματα μετά το 2015. Σημειωτέον ότι το Τοπικό Συμβούλιο Ελούντας αποφάσισε κατά πλειοψηφία τον ορισμό της Αντίστοιχης ζώνης.

Για όλες τις παραπάνω περιοχές καθορίζονται ειδικοί όροι δόμησης ανάλογοι του άρθρου 10 του «Ειδικού Χωροταξικού του Τουρισμού» που αναφέρεται στην αρχιτεκτονική, στη χρήση των δομικών υλικών, στην προσαρμογή στο περιβάλλον, στο μορφολογικό έλεγχο κ.α.

Για όλες επίσης τις περιοχές θα συντάσσεται πολεοδομική μελέτη για την οποία  θα εκφράζει άποψη το Δημοτικό Συμβούλιο καθώς επίσης και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Τέθηκαν επίσης ειδικοί όροι  ώστε οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι που θα παραχωρούνται στο Δήμο να είναι κατά το δυνατό ενιαίοι και προσβάσιμοι.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Θεώρησε:

α) ότι με τον καθορισμό και επανακαθορισμό μεγαλύτερης εισφοράς γης (50%), εξασφαλίζει μεγαλύτερες κοινόχρηστες και κοινωφελείς εκτάσεις προσβάσιμες από τους πολίτες, σε αντίθεση με περίκλειστες περιοχές άλλων εγκαταστάσεων.

β) με τον καθορισμό και επανακαθορισμό των συντελεστών  δόμησης (στις κρίσιμες περιοχές 0,2 επί του μισού οικοπέδου), διασφαλίζεται η μικρότερη επιβάρυνση στο περιβάλλον κάτι το οποίο είναι ζητούμενο από όλους.

γ) Ειδικά για τις παραθαλάσσιες περιοχές, προωθείται ένα νέο τουριστικό προϊόν, η «Εξοχική Κατοικία» η οποία έχει ζήτηση, μπορεί να ενισχύσει περισσότερο την τοπική αγορά και εμπλουτίζει τον τουρισμό. Δεν είναι τυχαίο η στήριξη αυτού του μοντέλου από το Εμπορικό Επιμελητήριο Λασιθίου, το Σύλλογο Εστιατόρων καθώς και άλλους φορείς.

δ) Σε συνδυασμό με τα παραπάνω, δίνουμε ώθηση στην ανάπτυξη μ’ ένα διαφορετικό εργαλείο, για το οποίο βεβαίως υπάρχουν επιφυλάξεις. Παράλληλα όμως πρέπει να σκεφτούμε ότι κτίζονται στην περιοχή ξενοδοχεία ή ετοιμάζονται να κτιστούν νέα, με ότι σημαίνει αυτό για το περιβάλλον, χωρίς να υπάρχουν ανάλογες επιφυλάξεις. Είναι κατανοητό αυτό γιατί το Π.Ε.Ρ.ΠΟ είναι ένα προϊόν που δεν το ξέρουμε.

Είναι αυτονόητο ότι το Δημοτικό Συμβούλιο προσπάθησε να διαμορφώσει τους άξονες ανάπτυξης μέσα από το ΣΧΟΟΑΠ και βεβαίως είναι πάντα ζητούμενο ο έλεγχος των αποφάσεων, η εφαρμογή των νόμων, ώστε να βελτιώνουμε τη ζωή μας και την κοινωνία μας αναπτύσσοντας παράλληλα και την οικονομία μας.
Print Friendly, PDF & Email

Από manos