τάξεις με λιγότερους καθηγητές• Σχολεία χωρίς καθηγητές ακόμη και σήμερα (στοιχεία της 30/01/2013)

Είναι απίστευτο αλλά είμαστε στo τέλος Ιανουαρίου και δυστυχώς σε πολλά σχολεία, δεν διδάσκονται ακόμη και τα λεγόμενα «βασικά μαθήματα». Ειδικότερα υπάρχει πρόβλημα σε ΕΠΑΛ στα οποία δεν διδάσκονται μαθήματα στα οποία πρέπει να εξεταστούν οι μαθητές για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σε κάποιες περιπτώσεις δεν λειτουργούν ολόκληρες κατευθύνσεις με κίνδυνο να μην μπορέσουν να δοθούν πτυχία στους αποφοίτους.

Αυτά είναι τα αποτελέσματα αφενός μεν λόγω της δραστικής μείωσης του αριθμού των διορισμών μονίμων αλλά και αναπληρωτών εκπαιδευτικών εφέτος εξαιτίας της περικοπής κονδυλίων, και αφετέρου λόγω των πολλών συνταξιοδοτήσεων που έγιναν με αφορμή τα μνημόνια και των επιπτώσεών τους στους όρους συνταξιοδότησης.

Το άμεσο πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν 2.000 κενά σε όλη την χώρα και μόνο 124 πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών.

Ειδικότερα στο Νομό Λασιθίου υπάρχουν σήμερα κενά 33 καθηγητών πλήρους απασχόλησης, 3 καθηγητών μειωμένου ωραρίου και 214 ώρες ωρομισθίων καθηγητών (περιπτώσεις λιγότερων από 4 ώρες ανά συνάδελφο). Επίσης λείπουν τουλάχιστον 7 καθηγητές ειδικής αγωγής και 4 για τμήματα ένταξης. Το Υπουργείο με μία παρελκυστική τακτική έντεχνα ανέβαλε την επίλυση του προβλήματος των κενών μέχρι και σήμερα χωρίς να διαφαίνεται ότι έχει κάποια σχετική διάθεση.

Επίσης ακόμη δεν έχουν επανδρωθεί τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και υπάρχει κίνδυνος  να επαναληφθεί το περυσινό φαινόμενο να ξεκινήσει η λειτουργία τους μετά τα μέσα του Φλεβάρη αν και υπάρχουν βάσιμες αμφιβολίες ακόμη και για αυτό. Τίθεται και το ζήτημα αν θα συνεχίσει η λειτουργία τους την επόμενη χρονιά με βάση το γεγονός ότι λήγει φέτος το σχετικό πρόγραμμα κοινοτικών χρηματοδοτήσεων στο οποίο στηρίζεται η λειτουργία τους.

• Μη αποδοχή διορισμών από τους αναπληρωτές – ωρομισθίους.

Το παραπάνω πρόβλημα έρχεται να επιδεινώσει η μη αποδοχή των διορισμών από αναπληρωτές συναδέλφους οι οποίοι με το πενιχρό μισθό τους αδυνατούν να αποδεχθούν τη θέση αν προέρχονται από περιοχές εκτός Κρήτης ή από μακρινές περιοχές. Η αιτία είναι ότι  το ύψος των μισθών (που μετά την κλοπή των δώρων και των επιδομάτων) δεν επαρκεί για να καλύψουν τα στοιχειώδη έξοδά τους (ενοίκια, διατροφή,  βασικοί λογαριασμοί και μετακινήσεις με πλοίο ή αεροπλάνο). Στη περίπτωση που ίσα-ίσα καλύπτονται τα έξοδα τότε ο συνάδελφος θα πρέπει να επιστρέψει τουλάχιστο το 22% της μισθοδοσίας του την επόμενη χρονιά λόγω της άγριας φορολόγησής μας με το νέο φορολογικό, χωρίς να υπολογίζουμε τους νέους φόρους που επίκεινται).  Και φυσικά αν έχουν την ατυχία να αρρωστήσουν για παραπάνω από 15 ημέρες ή να μείνουν έγκυοι τότε (με βάση τις νέες εγκυκλίους 155734/Δ1 10-12-2012) απολύονται. Υπενθυμίζουμε ότι με τη παραπάνω απαράδεκτη εγκύκλιο για τις αναρρωτικές άδειες αναπληρωτών, καταπατείται ο νόμος 1483/1984 και το άρθρο 142 του νόμου 3655/2008 που προστατεύουν την εγκυμοσύνη και απαγορεύουν την απόλυση εγκύων.

• Άδειες άνευ αποδοχών για οικονομικούς λόγους.

Φέτος αντιμετωπίσαμε για πρώτη φορά στο Νομό μας το φαινόμενο να ζητούν και να έχουν πάρει άδειες άνευ αποδοχών, γιατί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα οικονομικά βάρη της υπηρέτησης μακριά από τις οικογένειές τους.

• Συγχώνευση Περιοχών Μετάθεσης – Κατάργηση οργανικών θέσεων

Η αρχή της χρονιάς επιφύλαξε δυσάρεστες εκπλήξεις για τους συναδέλφους. Η ενοποίηση των 3 περιοχών μετάθεσης του Λασιθίου δημιουργεί κλίμα τρομοκρατίας στους Καθηγητές σε περίπτωση που κληθούν να καλύψουν κενά σε διαφορετικές περιοχές του νομού (Π.χ. στο Οροπέδιο και στη Σητεία ή χειρότερα Παλαίκαστρο, Χανδρά ή Κουτσουρά) τα οποία απέχουν από 80 έως και 110 χιλιόμετρα, με πολύ άσχημο οδικό δίκτυο και απουσία επαρκούς συγκοινωνιακής σύνδεσης.

Ανάλογα αλλά και μεγαλύτερα προβλήματα δημιουργούνται με το τελευταίο μνημόνιο, σύμφωνα με το οποίο, έχει ο Υπουργός Παιδείας τη δυνατότητα με μια απλή απόφασή του να στείλει τον Καθηγητή «για τις ανάγκες της υπηρεσίας» όπου αυτός θέλει εντός της χώρας. Επανέρχεται έτσι το καθεστώς των άνωθεν δυσμενών υποχρεωτικών μεταθέσεων με προφανείς συνέπειες στους οικογενειακούς προγραμματισμούς και κατ’ επέκταση συγκαλυμμένες απολύσεις.

Σχεδιαζόμενες συγχωνεύσεις/καταργήσεις σχολικών μονάδων

Είναι γνωστό ότι στα άμεσα σχέδια και με βάση τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις/καταργήσεις σχολικών μονάδων σε ποσοστό 10%. Για «βοηθήσουν» και τα νούμερα επιστρατεύονται και άλλες μέθοδοι (αξιοποιούνται αποτελέσματα της ίδιας πολιτικής). Π.χ. με τη διακοπή της χρηματοδότησης των μαθητικών εισιτηρίων, σε συνδυασμό με την οικονομική εξαθλίωση, σε αρκετές περιοχές οι μαθητές εγκαταλείπουν το σχολείο. Αυτό βολεύει γιατί «μειώνονται» οι ανάγκες σε σχολεία και καθηγητές. Η εξώθηση πολλών εκπαιδευτικών στην συνταξιοδότηση λόγω αύξησης των ορίων ηλικίας μαζί με την περαιτέρω περιστολή δαπανών θα οδηγήσει σε ουσιαστική αποδυνάμωση κυρίως των περιφερειακών σχολείων και πρακτικά στην κατάργησή τους…

Ελλιπής χρηματοδότηση των σχολείων – συντήρηση σχολικών μονάδων

Πέρυσι το πρόβλημα λεγόταν έλλειψη βιβλίων με αποτέλεσμα να διδάσκουμε με «φωτοτυπίες».

Φέτος μέρος των λειτουργικών εξόδων των σχολείων αφορά ανάγκες θέρμανσης.

Λόγω της συνεχούς μείωσης των δαπανών για την Παιδεία δεν είναι δυνατή η ουσιαστική αποκατάσταση των κτηριακών υποδομών και εγκαταστάσεων των σχολείων.

Δεδομένου ότι η χρηματοδότηση από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους Κ.Α.Π. είναι μειωμένη κατά 40% φέτος, το πρόβλημα των λειτουργικών δαπανών των σχολικών μονάδων είναι δυσεπίλυτο. Τα σχολειά μας σύντομα δεν θα καλύπτουν πλέον ούτε τις στοιχειώδεις ανάγκες τους…

Προβλήματα σχολικής στέγης και κτιριακών υποδομών

Σε κάποιες περιοχές λείπουν σχολικά κτήρια με αποτέλεσμα το στοίβαγμα πολλών μαθητών σε σχολεία σχεδιασμένα για μικρότερο μαθητικό δυναμικό και κατάληψη των αύλειων χώρων από τις ΠΡΟΚΑΤ αίθουσες και γραφεία. Οι επιπτώσεις και τα προβλήματα είναι προφανή. Δυστυχώς είναι άγνωστο, με βάση την οικονομική συγκυρία, το αν και πότε θα ξεκινήσει η ανέγερσή των σχολικών κτηρίων που λείπουν. Αρκετές μελέτες – σχεδιασμοί από τις προηγούμενες χρονιές έχουν πάει στις καλένδες και η κατάσταση δείχνει να έχει ξεφύγει από τον έλεγχο.

Η ΕΛΜΕ περιμένει τις απαντήσεις των υπευθύνων.

Συνεχής υποβάθμιση του εξοπλισμού των σχολείων / Νέο Λύκειο – χωρίς υποδομές

Ο εργαστηριακός εξοπλισμός στα σχολεία δεν είναι αυτός που πρέπει. Έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχει και χρηματοδοτικό εργαλείο αντικατάστασης των φθορών – απωλειών. Για παράδειγμα, τα εργαστήρια Πληροφορικής αρκετών σχολείων εξοπλίστηκαν κεντρικά στην πλειοψηφία τους λίγο πριν – λίγο μετά το 2000! Τα προβλήματα είναι κατά πολύ μεγαλύτερα στα Επαγγελματικά Λύκεια στα οποία οι ανάγκες σε εργαστηριακό εξοπλισμό είναι πολλαπλάσιες. Πρέπει να τονίσουμε ότι τα τελευταία είκοσι χρόνια ο εκσυγχρονισμός των σχολείων γίνονταν μόνο από κοινοτικά προγράμματα με τις αντίστοιχες δεσμεύσεις-περιορισμούς και χωρίς εθνικό σχεδιασμό – προγραμματισμό. Η πρακτική ήταν να αυξήσουμε την απορροφητικότητα των κοινοτικών πόρων κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Εξαιρέσεις υπάρχουν όπου παρενέβησαν οι Δήμοι αλλά τώρα αυτό είναι πρακτικά αδύνατο. Δεν πρέπει να έχουμε και πολλές απαιτήσεις…

Ουσιαστική κατάργηση Π.Δ.Σ., σχολικών βιβλιοθηκών & αθλητικών σχολείων

Φέτος με νέα εγκύκλιο το Υπουργείο επαναφέρει τον θεσμό της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης και ζητά να αξιοποιηθούν οι αδιάθετες ώρες των συναδέλφων. Προφανώς με τόσα κενά σε όλη τη χώρα η σχετική εγκύκλιος αποτελεί εμπαιγμό. Στους περισσότερους αν όχι σε όλους τους νομούς της χώρας προφανώς δεν έχει προχωρήσει τίποτε σχετικό. Μόνο οι εθελοντικές προσφορές από τους εκπαιδευτικούς στις δομές κοινωνικής αλληλεγγύης έχουν καλύψει μερικώς τις σημαντικές ανάγκες σε αυτό το τομέα.

Η ΕΛΜΕ ξεκίνησε και φέτος να παρέχει δωρεάν μαθήματα αλληλεγγύης σε μαθητές που έχουν ανάγκη, και η ανταπόκριση είναι μεγάλη.

Όμως ο εθελοντισμός ποτέ δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να υποκαταστήσει θεσμούς, δομές ή ενέργειες που πρέπει να παρέχονται σε ένα κράτος δικαίου και είναι βασική υποχρέωση της κεντρικής εξουσίας προς τους πολίτες.

Οι σχολικές βιβλιοθήκες έχουν εδώ και χρόνια εγκαταλειφτεί από την πολιτεία (κανένας εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού – εμπλουτισμός των τίτλων βιβλίων δεν έχει γίνει). Στα υπόλοιπα σχολεία δεν προβλέπεται δημιουργία νέων Σχολικών βιβλιοθηκών. Επίσης κάποιες έχουν μετατραπεί και σε αίθουσες λόγω έλλειψης αιθουσών

Τα αθλητικά σχολεία οδηγούνται στην εξαφάνιση ολοκληρώνοντας το καταστροφικό έργο των προηγούμενων Κυβερνήσεων που ξεκίνησε την περυσινή σχολική χρονιά.

Το νέο μισθολόγιο – βαθμολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων

Εδώ και πάνω από ένα χρόνο έχει εφαρμοστεί στην πράξη το ενιαίο μισθολόγιο – φτωχολόγιο. Οι μισθοί μας είναι πλέον μισθοί πείνας. Υπάρχει μείωση τουλάχιστον 28% (φτάνει και στο 40%) στις αποδοχές, σε σχέση με αυτές της προ μνημονίων εποχής, στην πλειοψηφία των συναδέλφων. Αλλά υπάρχει και καθήλωση επί διετία σε αυτές τις αποδοχές αφού δεν υπάρχει μισθολογική εξέλιξη.

Οι βασικές οικονομικές υποχρεώσεις έπαψαν προ πολλού να καλύπτονται ειδικά για όσους είχαν πάρει δάνεια για να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσής τους, για τους μονόμισθους και τους νεοδιορισμένους.

Η εξαθλίωση του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης

Με μια παγκόσμια πρωτοτυπία: πληρώνουμε εισφορές για περίθαλψη που δεν μας παρέχεται! Δεν υπάρχουν γιατροί όλων των ειδικοτήτων σε κάθε πόλη. Τα νοσοκομεία κινδυνεύουν με συγχωνεύσεις/κλείσιμο και σταδιακά αποδομούνται. Τα απαραίτητα για τη λειτουργία τους υλικά εξαντλούνται ή έχουν ήδη εξαντληθεί.  Οι εισφορές όμως καταβάλλονται κανονικά… Και με βάση τις προ μνημονίων αποδοχές…

Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών

Η ομοσπονδία μας τάσσεται καταρχάς υπέρ της αξιολόγησης του έργου μας με αποφάσεις συνεδρίων. Όμως εμείς μιλάμε όχι για τιμωρητική αξιολόγηση αλλά για δημιουργική αξιολόγηση:

• που να αποσυνδέει τη μισθολογική με τη βαθμολογική εξέλιξη,

• που να γίνεται όχι από μονοπρόσωπα όργανα αλλά από συλλογικά και με αντικειμενικά κριτήρια

• που να παρέχει τα απαραίτητα κονδύλια, δομές και διαδικασίες για επιμόρφωση

• που να αξιολογεί όλες τις δομές εκπαίδευσης και τα παρεχόμενα εργαλεία

• που να αξιολογεί τα προγράμματα σπουδών

• που θα ενισχύει το έργο του εκπαιδευτικού και θα του παρέχει ασφάλεια και ποιοτική αναβάθμιση το έργου του

• που να αξιοποιεί τις εμπειρίες και τις προτάσεις των εκπαιδευτικών σε μία διαρκή πορεία εκσυγχρονισμού του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου σε συνδυασμό με τις ανάγκες της κοινωνίας και όχι της αγοράς και των μεγάλων συμφερόντων

• που να προστατεύει την αξιοπρέπεια και θα διασφαλίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα

Το σχέδιο Προεδρικού διατάγματος που δόθηκε πρόσφατα στην Ομοσπονδία για τις τελικές πινελιές, δυστυχώς δεν προβλέπει αξιολόγηση όλων των δομών της Εκπαίδευσης. Δεν επιτρέπει επίσης αξιολόγηση «από κάτω προς τα πάνω» αφού αυτή η αξιολόγηση προβλέπεται ότι θα είναι επώνυμη και κανείς δεν θα «τολμήσει» να την κάνει.

Πως θα αξιολογηθεί σωστά όμως ο εκπαιδευτικός που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα όχι μόνο να παρακολουθήσει τα μεταπτυχιακά προγράμματα που παρέχονται σήμερα και είναι με χρηματική αμοιβή προς τα Πανεπιστήμια αλλά ούτε να αγοράσει ένα βιβλίο;

Η αξιολόγηση που σήμερα επιχειρείται με καθορισμένα εκ των προτέρων ποσοστά επιτυχόντων – αποτυχόντων (που φτάνουν στο 80%) δείχνει ξεκάθαρα ότι ο σκοπός της είναι να δικαιολογήσει τις επιχειρούμενες μαζικές απολύσεις που προβλέπουν τα μνημόνια και επιβάλλει η τρόικα. Απαράδεκτο είναι το γεγονός ότι αυτοί που προβάλλουν και υπερθεματίζουν υπέρ της αξιολόγησης είναι πολιτικοί και διορισμένοι υψηλόβαθμοι παράγοντες της εκπαίδευσης που η επιλογή τους έχει γίνει κυρίως με αναξιοκρατικά – κομματικά κριτήρια, χωρίς ποτέ αυτοί να αξιολογηθούν. Επίσης επιχειρείται να πέσει το βάρος των προβλημάτων της εκπαίδευσης στους Δασκάλους – Καθηγητές κρύβοντας τις ευθύνες των Κυβερνήσεων όλα τα προηγούμενα χρόνια. Για να γίνει κατανοητή η ουσία του επιχειρούμενου εγκλήματος (μνημονιακή «αξιολόγηση») φανταστείτε ένα σχολείο να αποφασίσει ότι οι μισοί μαθητές θα κοπούν ανεξάρτητα από την επίδοσή τους (είτε οι περισσότεροι είναι άριστοι είτε όχι)

Σχεδιάζεται αύξηση του διδακτικού ωραρίου

Όλα τα βάρη ρίχνονται στον εκπαιδευτικό που κατηγορείται ότι δουλεύει λίγο και αμείβεται καλά. Αυτός ο μύθος εξυπηρετεί την πολιτική του να δημιουργούνται έριδες μεταξύ των πολιτών. Η αλήθεια όμως είναι εντελώς διαφορετική. Και αν συνεξετάσουμε τι γίνεται στις χώρες πρότυπο (π.χ. Φιλανδία) οι έλληνες καθηγητές δουλεύουν περισσότερο, με πολύ λιγότερες αποδοχές και με περισσότερα καθήκοντα, εκτός του αυστηρά εκπαιδευτικού τους έργου.

Μαζί με τα άλλα προβλήματα με την αύξηση του διδακτικού ωραρίου θα επέλθει περαιτέρω υποβάθμιση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου γιατί οι εκπαιδευτικοί θα υποχρεωθούν σε μείωση της ποιότητας της δουλειάς τους

Το νέο πειθαρχικό δίκαιο

Αποτελεί μοναδική πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία αφού καταργεί το τεκμήριο της αθωότητας. Με μια καταγγελία και προκαταρτική εξέταση ή πρωτόδικη απόφαση τίθενται πλέον σε αργία δημόσιοι υπάλληλοι. Εμείς από την πλευρά μας κάναμε και θα συνεχίζουμε να κάνουμε βήματα για την ανακούφιση και της κοινωνίας (μαθήματα αλληλεγγύης) αλλά και τη στήριξη των συναδέλφων.

Όμως το σύστημα έπασχε έτσι κι αλλιώς και δυστυχώς με την ακολουθούμενη πολιτική θα οδηγηθεί στη διάλυση που είναι και ο προφανής στόχος για να δοθεί η εκπαίδευση βορά στον ιδιωτικό τομέα και στις «αγορές».

Αυτή η πολιτική πρέπει να ανατραπεί. Οδηγεί την κοινωνία στην εξαθλίωση και καταργεί τα κοινωνικά δικαιώματα της Παιδείας και της Υγείας. Καταπατά τα ανθρώπινα δικαιώματα.  Την κρίση να την πληρώσουν αυτοί που τη δημιούργησαν (Τράπεζες και «αγορές») και όχι οι εργαζόμενοι και η κοινωνία.

Καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Συλλόγους Εκπαιδευτικών, Συλλόγους Γονέων, Δήμους και Πολιτιστικούς φορείς σε άμεσο συντονισμό ενεργειών. Ειδικότερα καλούμε τους Συλλόγους διδασκόντων να έρθουν σε επαφή με τους Συλλόγους γονέων και να σχεδιάσουν σε συνεργασία και συντονισμό με την ΕΛΜΕ και τις ενώσεις γονέων δράσεις για την ενημέρωση της κοινωνίας.

Επίσης προτείνουμε στα σχολεία να πάρουν πρωτοβουλίες και να διοργανώσουν εκδηλώσεις για τα φαινόμενα βίας και ρατσισμού που εμφανίζονται όλο και πιο συχνά στα σχολεία όλης της χώρας το τελευταίο διάστημα.

Καλούμε τον Περιφερειακό Διευθυντή Κρήτης καθώς και τον Υπουργό Παιδείας να κάνουν όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την πλήρωση των κενών στο Λασίθι αλλά και σε όλη την Ελλάδα.

Ζητάμε να μας απαντήσουν:

Α) γιατί δεν έχουν καλυφθεί ακόμη τα κενά στις κρίσιμες περιπτώσεις τμημάτων-τάξεων μαθητών που θα δώσουν Πανελλήνιες εξετάσεις

Β) γιατί δεν έχουν καλυφθεί ακόμη τα κενά τμημάτων-τάξεων μαθητών που πρόκειται να πάρουν πτυχία (ΕΠΑΛ)

Γ) πώς διασφαλίζεται η ισότητα των ευκαιριών των υποψηφίων υπό τις παρούσες συνθήκες

 

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος                                     Η Γ. Γραμματέας

Καλιμάντζαλης Βασίλης                                 Ζερβάκη Άννα

Print Friendly, PDF & Email

Από manos