LA CREAZIONE_DI_ADAMOΣτο παρεκκλήσι του Αγίου Σίξτου (Capella Sixtina) στο Βατικανό, εκεί που προσεύχεται ο μέγας ποντίφιξ και το ανώτατο ιερατείο της μεγάλης του Χριστού (κι’ αυτής) Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, πλάι στον επιβλητικό Άγιο Πέτρο και τα ιδιαίτερα παπικά διαμερίσματα, υπάρχουν οι περίφημες τοιχογραφίες που φιλοτέχνησαν πολλοί εξαίρετοι ζωγράφοι και ιδιαίτερα οι Μποτιτσέλλι, Σινιορέλλι και Περουτζίνο (δάσκαλος του Ραφαήλου), με αποκορύφωμα την διακόσμηση της οροφής δια χειρός Μιχαήλ Αγγέλου και κατά παραγγελία του πάπα Ιουλίου Β’. Ο περίφημος Michelangelo Buonarroti άρχισε την εργασία του το 1508 και για να φτάσει την υψηλή οροφή έστησε μια σκαλωσιά, όπου απλωνόταν ύπτιος για να ζωγραφίσει…

Τα πέραν των συνοδών διακοσμήσεων κύρια θέματά του ήταν από την ιστορία της Δημιουργίας (Γένεση), της πτώσεως των πρωτοπλάστων και άλλα βιβλικά επεισόδια μέχρι τον Κατακλυσμό. Τα πρόσωπα έχουν αποτυπωθεί σε κινήσεις εξαιρετικής έντασης και φαίνεται σα να βγαίνουν από φωλιές. Ολόκληρος ο χώρος δονείται από την ίδια δραματική ένταση, η οποία στη περίφημη και πασίγνωστη σκηνή της πλάσεως του ανθρώπου (βλ. 1η συνημ. εικόνα) μεταδίδεται από το τεντωμένο δάκτυλο του Θεού στο αδρανές ακόμη χέρι του Αδάμ (του πήλινου, χωμάτινου Πρωτόπλαστου)! Η υπέρτατη τεχνική δεξιοτεχνία, που φανερώνεται στη διακόσμηση της οροφής αυτής είναι έργο της ωριμότητας του μεγάλου αυτού δασκάλου και κυρίως γλύπτη (βλέπε την περίφημη γλυπτική σύνθεση της Pietà στον Άγιο Πέτρο του Βατικανού)…

Τριάντα χρόνια μετά την περάτωση της διακόσμησης της οροφής ο Μιχαήλ Άγγελος ξαναγύρισε στο Σίξτιο Παρεκκλήσιο για να ζωγραφίσει στον τοίχο του βάθους τη Δευτέρα Παρουσία, τραγική και απαισιόδοξη θεώρηση της ανθρωπότητας που καταρρίπτεται στην άβυσσο της Κόλασης από ένα οργισμένο Θεό! Το έργο αυτό καθρεφτίζει την βαθιά ανησυχία του καλλιτέχνη για την απειλή, που η Προτεσταντική Μεταρρύθμιση του 1519 αντιπροσώπευε για την Καθολική Εκκλησία. Κι’ όμως η Συντέλεια του Κόσμου δεν έγινε τελικά!…

HOMMTECHΠριν 2 χρόνια είχε πέσει στα χέρια μου από εξώφυλλο του εβδομαδιαίου Ενημερωτικού Δελτίου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος αυτή η συγκλονιστική καλλιτεχνική φωτογραφική σύνθεση (βλ. 2η συνημ. εικόνα), όπου ο «Νέος Θεός» της Εποχής μας, ο hommo technocraticus, εγγίζει και δίδει πνοή στο δειλό και συνεσταλμένο χέρι του ρομπότ, δημιουργήματος και ποιος ξέρει αν αργότερα απειλής του… Κι’ όμως ο σύγχρονος άνθρωπος πραγματοποιεί καθημερινά επιστημονικά και τεχνολογικά θαύματα και δεν θα μπορούσε άλλωστε με καμία δύναμη να σταματήσει! Θεράπευσε τις θανατηφόρες επιδημίες-μάστιγες, τελειοποιεί τώρα βλαστοκύτταρα για την δημιουργία νέων ζωτικών ανθρωπίνων οργάνων, αν όχι ανθρώπων, για να υπερνικήσει τις ανίατες νόσους με μεταμόσχευση. Πέρασε τούνελ κάτω από την Μάγχη, ετοιμάζεται να γεφυρώσει την θάλασσα από Καλαβρία σε Σικελία στα στενά της Μεσσήνης (όπου η μυθική Σκύλα και Χάρυβδη), μελετά ακόμη πως να γεφυρώσει και τον Βερίγγειο Πορθμό ανάμεσα σε 2 Ηπείρους (Ασία και Β. Αμερική). Εγκατέστησε τηλεσκόπια (Hubble) στο διάστημα και γυρίζει πίσω στον Χρόνο παρακολουθώντας τα βάθη του Σύμπαντος, όπου η Μεγάλη Έκρηξη (Bing Bang) και η αρχή της Δημιουργίας!

Προχωρεί τώρα σε και τελειοποιεί ευφυή συστήματα (ρομπότ, μηχανές), τα οποία θα έχουν κρίση και θα αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες (τεχνητή νοημοσύνη) και ποιος ξέρει πότε θα τους εμφυτεύσει και τεχνητό συναίσθημα για να ζωγραφίζουν π.χ. και να παράγουν διάφορα καλλιτεχνικά δημιουργήματα ή και να ερωτεύονται ακόμη αρχίζοντας από τους ίδιους τους δημιουργούς τους!… Ποιος θα τολμούσε να εμποδίσει αυτή την κατακλυσμιαία πρόοδο, που θα ‘πρεπε να τιθασευτεί για να αποδώσει θετικά με γνώμονα την αγάπη στον άνθρωπο και την διατήρηση της βιοποικιλότητας και όχι να καταβαραθρωθεί από «ανώμαλους διαχειριστές»; Σημειωτέον ότι οι θρησκευτικές μας παρακαταθήκες και η παιδεία βαπτίζουν την έρευνα και την γνώση ως ύβρη, βλασφημία και εγωισμό κατά του Θεού και το προπατορικό αμάρτημα σαν δοκιμή των καρπών από το δένδρο της Γνώσης που προκάλεσε την έκπτωση των πρωτοπλάστων…

Μήπως θα έπρεπε άραγε να αναμένουμε και να ψάχνουμε για μια νεώτερη της Καινής Διαθήκη! Με τα παλιά ιερά γράμματα στα εβραϊκά κείμενα και τις εξ Αποκαλύψεως αλήθειες και δόγματα δεν μπορούμε πια να ερμηνεύσουμε την σημερινή Εποχή ή να ικανοποιήσουμε τις παντός είδους νέες ανάγκες μας, ούτε είναι δυνατόν να συνεχίζουμε να αναλισκόμαστε στην παλιά Λατρεία, που επιμένει να μην μεταβάλλεται αλλ’ αναπαραγάγει ξεπερασμένα βυζαντινά πρότυπα… Ναι στον σεβασμό και την διαφύλαξη της Παράδοσης και της ταυτότητάς μας σαν Λαός, αλλά δεν είναι δυνατόν να βιώνουμε ασύγχρονα πρότυπα και να συνεχίσουμε να επιμένουμε σ’ αυτά ομφαλοσκοπούντες!…

ΣΤΑΥΡΟΣ ΙΩΣ. ΤΖΑΡΔΗΣ

Print Friendly, PDF & Email

Από manos