Γεω.Τ.Ε.Ε.Με το 2161/18.5.2010 έγγραφό του το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. απέστειλε στο Υπουργείο Εσωτερικών και στη Βουλή των Ελλήνων, τις βασικές θέσεις και προτάσεις του για το πρόγραμμα «Καλλικράτης». Συνοπτικά οι θέσεις αυτές έχουν ως εξής:

Οποιαδήποτε αλλαγή στον τομέα της διοικητικής μεταρρύθμισης  θα πρέπει να έχει σαν στόχο της την εγκαθίδρυση μιας νέας αποκεντρωμένης και αποτελεσματικής διοικητικής δομής, που θα είναι ικανή αφενός να διαμορφώσει, σχεδιάσει και εξυπηρετήσει ένα νέο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας, και αφετέρου θα προωθήσει την εμβάθυνση της δημοκρατίας, την ευρύτερη συμμετοχή των πολιτών  και τον κοινωνικό έλεγχο.

H ανάπτυξη της χώρας τα τελευταία 20  χρόνια μετά την εφαρμογή αλλεπάλληλων κυμάτων μεταφοράς αρμοδιοτήτων προς την αυτοδιοίκηση και τις περιφερειακές υπηρεσίες, με σημαντικές τομές, όπως η καθιέρωση της κρατικής Περιφέρειας, της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης και του προγράμματος “Καποδίστριας”, χαρακτηρίζεται σήμερα από αρνητικό ισοζύγιο, αφού όλα τα παραπάνω γίνονταν αποσπασματικά, χωρίς συνοχή και χωρίς σχεδιασμό.

  • Το βασικό ζητούμενο για την Κρήτη – ο συγκρητισμός – δεν επιτεύχθηκε ποτέ.
  • Η δομή που επιλέχθηκε να υπηρετήσει τον πρωτογενή τομέα και το φυσικό περιβάλλον (Οργανισμοί Υπουργείου Γεωργίας – Περιφερειακές διευθύνσεις – Νομαρχιακές διευθύνσεις), δεν μπόρεσε ποτέ να διαμορφώσει και πολύ περισσότερο να επιτύχει τον οποιονδήποτε αναπτυξιακό στόχο, σε περιφερειακό, νομαρχιακό ή τοπικό επίπεδο.

Η βασική θέση του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας συνίσταται στο ότι οι σημερινές δυσμενέστατες εξελίξεις στη χώρα, είναι εκτός των άλλων και αποτέλεσμα ενός  στρεβλού και ανισόρροπου αναπτυξιακού μοντέλου, που απαιτούσε πολλά επίπεδα διοίκησης χωρίς πόρους και αρμοδιότητες, ή με αρμοδιότητες χωρίς πόρους, με επικαλύψεις, με υπηρεσίες ασύνδετες, με διάχυση ευθυνών κλπ. κλπ  Το μοντέλο αυτό έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, που έχουν περιγραφεί εξαντλητικά και η όποια προσπάθεια μιας μεταρρύθμισης εντός του ίδιου μοντέλου, είναι κατά την άποψή μας περιορισμένων προσδοκιών.

Η επιχειρούμενη σήμερα αλλαγή συνοδεύεται από μια συζήτηση που περιορίζεται ή επικεντρώνεται μόνο στο χωροταξικό ή στην έδρα του νέου Δήμου, και μεταξύ μόνο των αρχόντων της αυτοδιοίκησης, σε μια ιστορικού ίσως χαρακτήρα εκδήλωση των παθογενειών, που το παλιό αυτό σύστημα δημιούργησε. Θεσμοθετημένοι αναπτυξιακοί φορείς όπως τα Επιμελητήρια δεν κλήθηκαν ποτέ να καταθέσουν τις απόψεις τους. Κι έτσι οι όποιες προσδοκίες περιορίζονται ακόμα περισσότερο.

 

ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ ΜΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ;

  • Η μεγιστοποίηση της δυνατότητας του πολίτη να αντιλαμβάνεται τον υπεύθυνο των αποφάσεων που τον αφορούν, ως απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση κοινωνικού ελέγχου σε όλα τα επίπεδα διοίκησης.
  • Η θεσμοθέτηση συμμετοχικών σχημάτων από τους κοινωνικούς φορείς στο πλάι των υπηρεσιών και η μετατροπή των τελευταίων από γραφειοκρατικοποιημένες σε παραγωγικές και αναπτυξιακές.
  • Η υπηρέτηση και αποτελεσματική εφαρμογή της βιώσιμης και ολοκληρωμένης ανάπτυξης της υπαίθρου και της προστασίας του φυσικού πλούτου της χώρας.

 

ΓΕΝΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ

  1. Η Ελλάδα προχωρεί σε μία νέα διοικητική αναδιάρθρωση χωρίς να έχουν αξιολογηθεί οι προηγούμενες αντίστοιχες μεταρρυθμίσεις – αναδιαρθρώσεις. Και αυτό ισχύει ειδικά σε σχέση με τον πρωτογενή τομέα και το περιβάλλον.
  2. O «Καλλικράτης» προσπαθεί να διαχειριστεί κατά προτεραιότητα το προσωπικό και όχι τις αρμοδιότητες και την ανάπτυξη της χώρας. Δεν περιέχει προδιαγραφές για αντικειμενική, αξιόπιστη και ορθολογική αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο συνιστά μάλλον τον μοναδικό εναπομείναντα πόρο της χώρας.
  3. Από το κείμενο του νομοσχέδιου όπου διαφαίνεται η καθοριστική συνάφειά του με την εξοικονόμηση πόρων, απουσιάζουν εντελώς οι ποσοτικοποιήσεις.
  4. Ο προτεινόμενος κατακερματισμός υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων, σε συνδυασμό με τη μεγάλη ασάφεια και το χαώδη τρόπο κατανομής του προσωπικού, εκτιμάται ότι όχι μόνο δεν θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση των γνωστών δυσμενών καταστάσεων που επικρατούν στην ύπαιθρο, αλλά θα τις πολλαπλασιάσει. Πολλά θέματα και κρίσιμα ζητήματα του γεωτεχνικού πεδίου αντιμετωπίζονται ασαφώς ή και καθόλου.
  • Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου κάνουν ορατό το ενδεχόμενο υπέρμετρης ενίσχυσης των κεντρικών δήμων (δήμοι της έδρας του νομού), με παράλληλη αποδυνάμωση των περιφερειακών δήμων και πλήρη εξάρτησή τους από τον κεντρικό δήμο.
  • Από το νομοσχέδιο απουσιάζει επίσης μια γενική πρόβλεψη υπηρεσιακής διάρθρωσης των γεωτεχνικών υπηρεσιών στα επίπεδα της αιρετής Περιφέρειας και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

 

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.)

Ως ελάχιστες προϋποθέσεις για θετικές προσδοκίες από την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση, θεωρούμε τις παρακάτω γενικές και ειδικές κατευθύνσεις και προτάσεις

Α) Στη βάση της προωθούμενης διοικητικής μεταρρύθμισης τα τρία επίπεδα διοίκησης μπορούν και πρέπει να ασκούν τις παρακάτω γενικές αρμοδιότητες  :

  • Κεντρική Διοίκηση : Επιτελικός ρόλος

  • Αποκεντρωμένη Διοίκηση :
  1. Άσκηση κρατικών αρμοδιοτήτων συνταγματικά προσδιορισμένων σε περιφερειακό επίπεδο
  2. Διενέργεια πάσης φύσεως ελέγχων σε όλους τους τομείς

  • Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση :
  1. Στρατηγικός αναπτυξιακός σχεδιασμός για το χώρο της περιφέρειας και διαχείριση των περιφερειακών προγραμμάτων ανάπτυξης
  2. Εξυπηρέτηση πολιτών, φορέων, επιχειρήσεων κ.α.

  • Δήμοι :
  1. Συμμετοχή στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της περιφέρειας και υλοποίησή του σε τοπικό επίπεδο στα πλαίσια του δημοκρατικού προγραμματισμού
  2. Κινητοποίηση των τοπικών κοινωνιών και οργάνωση της συμμετοχής τους σ’ ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο
  3. Εξυπηρέτηση πολιτών, φορέων, επιχειρήσεων κ.α.

Β) Ειδικότερες προτάσεις:

 

  • Η οριστική κατανομή των αρμοδιοτήτων ανάμεσα στα 3 επίπεδα διοίκησης να γίνει αφού παρέλθει το διάστημα των 2 πρώτων ετών από την εφαρμογή της διοικητικής μεταρρύθμισης, ώστε να υπάρχει το περιθώριο σοβαρής επεξεργασίας και διορθωτικών κινήσεων.
  • Το σύνολο των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων γεωτεχνικού ενδιαφέροντος  να υπάγεται στις κρατικές κεντρικές και αποκεντρωμένες υπηρεσίες, στις οποίες να μεταφερθούν οι αντίστοιχες αρμοδιότητες και το αντίστοιχο προσωπικό.
    • Οι υπηρεσίες του Πρωτογενή Τομέα των καταργούμενων νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων, να μετεξελιχθούν σε υπηρεσίες των Περιφερειών, με αρμοδιότητες αναπτυξιακού χαρακτήρα και με αποκεντρωμένες μονάδες στις Περιφερειακές Ενότητες των νομών. Οι υπηρεσίες Γεωργικής Ανάπτυξης των καταργούμενων κρατικών περιφερειών να μετεξελιχθούν σε υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
    • Η δασική, η αλιευτική πολιτική, η πολιτική διαχείρισης υδατικών πόρων και προστασίας φυσικού περιβάλλοντος να ενταχθούν στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
    • Στις τεχνικές υπηρεσίες των αιρετών περιφερειών και των δήμων να δημιουργηθούν διακριτές μονάδες για ειδικές μελέτες και έργα που εκτελούν οι Γεωτεχνικοί (πράσινο, φυσικό περιβάλλον, έργα διαχείρισης υδατικών πόρων, κ.α.).
      • Να δημιουργηθούν διακριτές γεωτεχνικές μονάδες (ενιαίες υπηρεσίες Πρωτογενή Τομέα και Φυσικού Περιβάλλοντος) στους νέους Δήμους.
        • Να διασφαλιστεί το δίκαιο των μετακινήσεων των γεωτεχνικών και των άλλων υπαλλήλων μέσα στο Δημόσιο.
        • Να μη μετακινηθεί κανένας υπάλληλος άμεσα σε υπηρεσία διαφορετικής βαθμίδας διοίκησης, χωρίς τη συναίνεσή του και να διασφαλιστεί το αμετάθετο των υπαλλήλων των καταργούμενων Ν.Α. πέραν των ορίων των σημερινών νομαρχιών, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη τους.

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ Δ.Ε. ΤΟΥ ΓΕΩΤ.Ε.Ε./Παρ. Κρήτης

 

Κωστής Καμπιτάκης

Print Friendly, PDF & Email

Από manos