Αλήθεια γιατί δεν θέλει ο Κρούστας να δώσει νερό σε 3 σπίτια;
Άγιος Ιωάννης, Θεολόγος

Στενοχωρήθηκα, ακούγοντας το Δημοτικό Συμβούλιο καθώς και διαβάζοντας τα κείμενα του Δημάρχου και του προέδρου της ΔΕΥΑΑΝ όπου παρουσιάστηκε ο Κρούστας ως ένας οικισμός «αχάριστος» που δεν τον νοιάζει παρά μόνο η δική του ευημερία. Δεν υπήρξε μια φωνή μέσα στο Συμβούλιο, ούτε ο δικός του εκπρόσωπος, να πουν ότι έχει προσφέρει, στον πολιτισμό με τη μουσική του, τους χορούς, τις γιορτές, την καθημερινή πυροπροστασία στο δάσος, με την συμβολή του στην κατάσβεση μεγάλων πυρκαγιών κ.α. όπου φαίνεται έμπρακτα η αλληλεγγύη και η ευγενική ανιδιοτελείς προσφορά.

Κανείς στο δημοτικό συμβούλιο δεν έθεσε το πρόβλημα στην πραγματική του βάση και πραγματοποιήθηκε εξ ανάγκης, η γενική συνέλευση την Κυριακή από τον πρωτοβουλία κατοίκων του Κρούστα, όπου έλαμψαν δια της απουσίας τους δημάρχοι, αντιδημάρχοι, πρόεδροι και λοιποί άρχοντες (;) του τόπου πλην του κ. Βάρδα και του κ. Καμινογιαννάκη. Υπήρξε η ευκαιρία για ανοιχτό διάλογο, να εκτεθούν τα προβλήματα, να προταθούν λύσεις, έστω και εκ των υστέρων, αλλά η δημοκρατία σταματάει όταν κλείνουν τα μικρόφωνα μάλλον.

Το πρόβλημα πιστεύω έχει δύο σκέλη, την ύδρευση και την άρδευση. Η ίδια πηγή μας δίνει νερό πόσιμο και για πότισμα. Προς το παρόν για ύδρευση πρόβλημα δεν  υπάρχει παρόλο που δεν έχουν υδροδοτηθεί όλες οι κατοικίες ακόμα. Υπάρχει όμως πρόβλημα για την άρδευση με αποτέλεσμα σε έναν αγροκτηνοτροφικό οικισμό να μην μπορεί κάποιος να έχει κηπευτικά προϊόντα και να μην επαρκεί το νερό να ποτιστούν οι ελιές. Σε έναν οικισμό που θα έπρεπε να ενισχυθεί για να διατηρηθούν καλλιέργειες όπως οι αμυγδαλιές, που ξεραίνονται σωρηδόν τα τελευταία χρόνια.

Για την ύδρευση την ευθύνη έχει η ΔΕΥΑΑΝ, μια δημοτική επιχείρηση που δουλεύει ακούραστα με τεράστιο έργο στην περιοχή, εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε δημοτική αρχή. Το έργο της το αναφέρουν πάντα πρώτο (αν όχι το μόνο) οι εκάστοτε δήμαρχοι. Κατά την άποψη μου το κοινό αγαθό, εφόσον ζητηθεί δεν μπορεί να το αρνηθεί στον οποιοσδήποτε. Είναι υποχρέωση της, με κάποιον τρόπο, να του το παράσχει.

Το αγκάθι υπάρχει στην άρδευση, αποκλειστική ευθύνη του Δήμου, όπου ενώ υπάρχουν τρόποι να λυθεί, ώστε να γίνεται εξοικονόμηση πόσιμου νερού, προκύπτουν συνεχώς αναχώματα και δικαιολογίες. Ένας από αυτούς, άμεσος, είναι η κατασκευή λιμνοδεξαμενής κοντά στην δεξαμενή ύδρευση ώστε να συλλέγεται το νερό της υπερχείλισης, νερό που πλεονάζει την περίοδο των βροχοπτώσεων και με φυσική ροή να χρησιμοποιείται την περίοδο της ξηρασίας. Έχοντας εξασφαλίσει νερό για πότισμα, εξοικονομείται πόσιμο με δυνατότητα περαιτέρω παροχών και εκτός του οικισμού του Κρούστα.

Η σημασία του παραπάνω έργου για το χωριό είναι γνωστή σε όλους, καθώς η μεταφορά του νερού στον Θεολόγο από το δίκτυο του Κρούστα είχε ξεκινήσει και παλαιότερα αλλά σταμάτησε, κάτι που ο δήμαρχος το αποδέχτηκε τότε.  Γιατί κ. Δήμαρχε τότε δεν είχε ανάγκη ο Θεολόγος;  Ή μήπως ερχόταν εκλογές; Γιατί 7 χρόνια που είστε στην διοίκηση δεν προσπαθήσατε να λύσετε το πρόβλημα πριν ξεκινήσει το έργο στον Θεολόγο; Για την μεταφορά του νερού από τον Αποσελέμη φτάσατε μέχρι την Αθήνα στον υπουργό- και ορθώς. Λέτε ότι φταίει ο πρόεδρος (πάντα κάποιος άλλος φταίει!) που δεν έχει βρεθεί χώρος για λιμνοδεξαμενή, αλλά αν όπως λέτε, θέλατε να λύσετε το θέμα της άδρευσης, δεν μπορούσατε να ανεβείτε μέχρι τον Κρούστα να πιέσετε τον πρόεδρο; Θα σας κερνούσαν και μια ρακή!

Όσον αφορά τον Αποσελέμη, θέτω κάποια ερωτήματα. Στη συζήτηση εντός του δημοτικού συμβουλίου για την επένδυση στα πλευρά (μια νέα Νεάπολη σε μέγεθος) είχε αναφέρει ο τότε πρόεδρος της ΔΕΥΑΑΝ ότι δεν μπορεί να υδροδοτήσει την κατασκευή αυτού αλλά και όσα νέα μεγάλα έργα ετοιμάζονται. Τότε δεν τέθηκαν από το ΔΣ περιορισμοί, όπως η εξασφάλιση νερού, πρόσβαση, κατασκευή πρώτα των τεχνικών εγκαταστάσεων, όπως ζητήθηκε από άλλη πρωτοβουλία, δώσαμε γη και ύδωρ (κυριολεκτικά όπως φαίνεται). Τώρα κυνηγάμε να δοθεί νερό από τον Αποσελέμη ώστε να μην υπάρχει κόλλημα για τις επενδύσεις. Οπότε θα πρέπει να έχουμε στο νου ότι πιθανότατα το νερό που προσπαθεί ο δήμαρχος να φέρει στην Κριτσά, στην Ελούντα και αλλού δεν θα αυξήσει τον υπάρχων όγκο αλλά θα μείνει ο ίδιος αν δεν μειωθεί… Οπότε τίθεται το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί δημοσίως προς ενημέρωση όλων, πόσο νερό χρειάζονται οι επενδύσεις; Πόσο νερό προβλέπεται ότι θα έχει ο Αποσελέμης τα επόμενα χρόνια; Πόσο νερό μπορεί να μας δώσει; Καλύπτει όλες αυτές τις ανάγκες και κατά συνέπεια της Κριτσάς.

Μήπως τελικά θα ζητείτε όλο και περισσότερο νερό από το δίκτυο του Κρούστα για τα μελλοντικά σπίτια που θα κτιστούν στον δρόμο Κριτσά- Κρούστα (με πισίνα πιθανότατα, όπως ήδη έχει κατασκευαστεί το πρώτο).

Κλείνοντας το θέμα του νερού, ο τωρινός πρόεδρος της ΔΕΥΑΑΝ μίλησε ορθά ότι πρέπει να υπάρχει σύνεση και όχι απληστία ως προς τη χρήση αυτού του αγαθού, αλλά πρέπει να ξεκαθαρίσει τι εννοεί. Στο κείμενο του για τον Κρούστα δεν επιτρέπεται να αφήνεται καν να εννοηθεί ότι είναι σπατάλη να θέλουν οι κάτοικοι να ποτίσουν τις ελιές ή να βάλουν κηπευτικά, σε έναν ορεινό οικισμό με παράδοση στην καλλιέργεια. Αν θέλουμε να μπει όριο στην σπατάλη πρέπει να βάλουμε όρους, να χωριστεί ύδρευση και άρδευση ώστε να εξοικονομηθεί το πολύτιμο πόσιμο, να περιοριστεί το μέγεθος των πισινών και να γίνεται χρήση θαλασσινού νερού, απαγόρευση του γκαζόν που χρειάζεται πολύ νερό κτλ. Εκεί που πραγματικά δηλαδή υπάρχει τεράστια κατανάλωση νερού να περιοριστεί και όχι να χρησιμοποιούμε λέξεις κατά το δοκούν για τη δημιουργία εντυπώσεων.

Όπως λάθος έγινε αντιληπτό, κανένας κάτοικος του Κρούστα δεν αρνήθηκε να πάει νερό στις κατοικίες στον Θεολόγο, αλλά δεν υπάρχουν διασφαλίσεις ότι δεν θα ζητηθεί για περαιτέρω παροχές. Μόνη λύση είναι να λυθεί ριζικά το πρόβλημα της άρδευσης με έργα που δεν θα αφήνουν το πολύτιμο νερό να καταλήγει στη θάλασσα. Τα μπαλώματα για την αδικαιολόγητη απραγία του Δήμου δεν καθησυχάζουν την αγανάκτηση. Το ερώτημα «ή θα πάρει από τον Κρούστα νερό ο Θεολόγος ή δεν παίρνει καθόλου» που έβαλε ο δήμαρχος θέτοντας το ηθικό δίλημμα στην κοινωνία είναι εκβιαστικό, πλαστό και κοροϊδία για τους κατοίκους του Θεολόγου. Υπάρχουν και άλλες λύσεις που μπορούν να λύσουν το πρόβλημα του οικισμού π.χ. από την Κριτσά, που είναι και η περιφέρεια που ανήκει. Ο ραγιαδισμός, χωρίς διάλογο, που προσπαθούν να επιβάλλουν κάποιοι δυστυχώς, δεν φέρνει αποτέλεσμα σε ανθρώπους που αγαπάνε τον τόπο τους, αλλά ξυπνάει συνειδήσεις με συνέπεια την καθολική άρνηση σε οποιαδήποτε λύση προτείνεται πλέον. Ας αντιληφθούν ότι είναι υπηρέτες του κόσμου που τους εξέλεξε, όχι αφεντικά. Οι κάτοικοι του Κρούστα απάντησαν σε αυτό με τη γενικής τους συνέλευση, το ψήφισμα και ότι θα ακολουθήσει!

Ρουκουνάκη Μαρία

Διπλ. Πολ. Μηχανικός ΔΠΘ

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos