Αποχωρώντας ηθελημένα από το ενεργό πολιτική (το είχα ανακοινώσει αμέσως μετά τις δημοτ. εκλογές του 2019) πίστευα ότι θα ηρεμούσε ο συνεχής πόλεμος κατά της παρουσίας μου στα δημοτικά πράγματα της πόλης. Προφανώς και το έργο μας –εμένα και των συνεργατών μου- θα αποτιμηθεί σε βάθος χρόνου και σε απόσταση από την ένταση και την τοξικότητα που διατηρείται σήμερα.

Δυστυχώς, και προεκλογικά, αλλά ακόμα χειρότερα και μετεκλογικά συνεχίζεται – και μάλιστα με αυξημένη ένταση – η προσπάθεια απαξίωσης του έργου που παρήγαγε η προηγούμενη δημοτική αρχή από 1/9/2014 μέχρι προχτές (31/12/2023). Πριν ασχοληθούν με την ουσία των προβλημάτων του Δήμου και την σκληρή καθημερινότητα ξεκίνησαν – από την 1η μέρα συνεχίζοντας τον προεκλογικό λαϊκισμό και τις άστοχες εκφράσεις – την ‘’αποκαλήθωση του κατεστημένου Ζερβού’’ όπως το αποκαλούν. Αλήθεια μπορεί κάποιος να μου το προσδιορίσει; Ούτε προκάτοχο είχα ούτε διάδοχο. Στην κοινωνία είχα φίλους και καλούς συνομιλητές και στο δήμο συνεργάτες που υπήρχαν και που δεν τους διάλεξα. Ποτέ δεν είχα ‘’αυλή και αυλικούς’’. Κεφάλαιο μου η κοινωνική αποδοχή, ο επαγγελματισμός μου σαν μηχανικός, η καλή γνώση του χώρου  σε μεγάλο βάθος χρόνου και η καλύτερη αξιοποίηση του στελεχιακού δυναμικού  δίνοντας τους ευκαιρίες να αναπτύξει τις ικανότητές τους.

Η αλήθεια είναι ότι δεν ήθελα να εμπλακώ τόσο νωρίς σε απαντήσεις, δίνοντας στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας και που ανατρέπουν όσα λέγονται από τη σημερινή δημοτική για έργα και δράσεις που παρέλαβε, αλλά δεν μπορώ να συνεχίσω να σιωπώ γιατί δημιουργείται η εντύπωση ότι τα στοιχεία που παρατίθενται σήμερα είναι ακριβή.

Να δηλώσω, εξ αρχής, ότι ο σημερινός δήμαρχος απαξίωσε να έρθει να ενημερωθεί από μένα σε οποιοδήποτε θέμα και σε οποιοδήποτε βάθος ήθελα. Μάλιστα το υπόμνημα παράδοσης και τον φάκελο που τον συνόδευε τον παρέλαβε 31/12/2023 !!! Δεν θέλησε να ακούσει το πολιτικό σκεπτικό και τις διοικητικές διαδικασίες μέσα από τις οποίες διαμορφώθηκε το έργο που παραλαμβάνει, όχι για να το συνεχίσει, αλλά για μια ολοκληρωμένη πληροφόρηση του τι και πως έχει συμβεί. Αναζήτησε πληροφόρηση μόνο από συγκεκριμένους υπηρεσιακούς παράγοντες και εξωτερικούς συνεργάτες του Δήμου που είχαν επιλεγεί με απ’ ευθείας αναθέσεις από μας, χωρίς καν να υπάρχει ενημέρωσή μου για τις επαφές με τους εξωτερικούς συνεργάτες.

Διάλογος μηδέν . Αγνοήθηκε πλήρως η συνέχεια των δημοτικών αρχών απ’ όλους τους.  

            Τα στοιχεία που εμφανίζονται λοιπόν από τον δήμαρχο και τους συνεργάτες του ανά τομέα παρουσιάζονται εσκεμμένα με τρόπο που να δίνεται η εντύπωση ότι τους απεκρύβησαν -σκόπι-μα– σοβαρά στοιχεία.

Ας δούμε λοιπόν πόση αλήθεια περιέχει η τακτική αυτή.

Το υπόμνημα που παρέλαβε ο Δήμαρχος την τελευταία μέρα του χρόνου (αριθμ. πρωτ. 19321/29-12-2023) περιελάμβανε :

  1. Υπόμνημα 18 σελίδων κειμένου, όπου περιληπτικά θίγονται τα θέματα που βρίσκονται σε ξέλιξη.
  2. Τις αποφάσεις 282 & 283 ) 22-8-2023 καθώς και Πίνακα  1 με τον ετήσιο προγραμματι-σμό προσλήψεων που είχε γίνει και κατατεθεί.
  3. Πίνακα 2 με τα έργα και δράσεις που εξελίσσονται και σε ποιο στάδιο βρίσκονται το κάθε ένα.
  4. Πίνακα 3 με τις χρηματοδοτήσεις έργων δράσεων και προμηθειών διαμορφωμένο ανάλογα με τα ποσοστά υλοποίησης, δημοπρατημένα, σε διαδικασία δημοπράτησης, έργα με διασφαλισμένη χρηματοδότηση και τέλος αναμενόμενες εγκρίσεις χρηματοδο-τήσεων.
  5. Πίνακα 4 της εξέλιξης των αποφασισμένων αγορών ακινήτων.
  6. Υπόμνημα για το Καθαρό καιπου περιέγραφε τι είχε αποφασισθεί για τις παρακάτω ενέργειες του Δήμου.
  7. Το υπόμνημα που είχα καταθέσει στο ΔΣ για την Λιμενική ζώνη.
  8. Τον απολογισμό που έκανα στο ΡΕΞ (29 σελίδες) που περιέχει αρκετές περισσότερες λεπτομέρειες.

Στο παραπάνω ντοσιέ που παρέλαβε υπάρχουν απαντήσεις σε όσα θέματα έχει αναφερθεί ο δήμαρχος χωρίς όμως να παραθέτει τα πραγματικά στοιχεία.

Ας γίνω όμως σαφής :

  1. Τ10 :               Στον πίνακα 4 όπου αναφέρονται οι χρηματοδοτήσεις κατά κατηγορία ανάλογα με την δέσμευση πιστώσεων ή όχι, το έργο ολοκλήρωσης του Τ10 αναφέρεται στις αναμενόμενες και όχι στις διασφαλισμένες πιστώσεις. Και όχι μόνο αυτό. Στον Πίνακα 2 αναγράφεται η συγκεκριμένη εξέλιξη της απαιτούμενης μελέτης αποπεράτωσης του έργου.

Απόφαση απένταξης του έργου δεν είχε κοινοποιηθεί μέχρι 31/12/23 στον Δήμο. Γνωρίζαμε ότι είχε αφαιρεθεί από τον πίνακα έργων του Υφυπ. Αθλητισμού αλλά υπήρχε η υπόσχεση ένταξης του σε άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, από τον τότε Υφυπ. Αθλητισμού και σημερινό Υπουργό Γεωργίας Λευτ. Αυγενάκη. Και αυτό παλεύαμε και παρακολουθούσαμε. Γι’ αυτό και προσπαθούσαμε να ολοκληρώσουμε τις απαραίτητες μελέτες αποπεράτωσης – με τις υπηρεσίες του Δήμου και κάποιους εξωτερικούς συνεργά-τες – ώστε όταν είμασταν έτοιμοι για πρόσθετη πίεση και άμεση απορρόφηση της πίστωσης. Όλα αυτά θα τα λέγαμε προφορικά με τον εκλεγέντα Δήμαρχο γιατί εξακολουθώ να θεωρώ ότι δεν έπρεπε να δημοσιοποιηθούν γιατί αποδυνάμωναν την διεκδικητική μας προσπάθεια. Υποχρεώνομαι όμως να τα δημοσιοποιήσω αφού έτσι θέλει.

  • Αγορά κτιρίου ΑΣΚ στρην Κριτσά:       Το ΔΣ, αποφάσισευ αρχικά προσπάθησε να αγοράσει το ακίνητο του ΑΣΚ στην Κριτσά για στέγαση του κοινοτ. Ιατρείου και μεγάλο στεγασμένο αποθηκευτικό χώρο, με απ’ ευθείας διαπραγμάτευση λόγω μοναδικότητας του ακινήτου. Στην συνέχεια, η ακύρωση της απόφασης από την ΑΔΚ, μας υποχρέωσε σε νέα απόφαση για να ζήτηση ακινήτου μέσω δημοπρασίας. Το οικονομικό μέρος της αγοράς σχεδιαζόταν να καλυφθεί με δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων μαζί με το ποσό που θα χρειαζόταν για την απόκτηση γης και για το 5ο Δημοτικό Αγ. Νικολάου. Από την διερεύνηση προέκυψε ότι το ΤΠΔ δεν δανειοδοτεί πλέον αγορές ακινήτων, και ενημέρωσα τον πρόεδρο του ΑΣΚ και δημ. σύμβουλο  κ. Ν. Αφορδακό ότι θα προσπαθούσαμε να πληρωθεί σε 2 δόσεις (2023 & 2024) ανάλογα με την εξέλιξη των τελών παρεπιδημούντων . Οι δημοτικές εκλογές όμως ενέπλεξαν ακόμα παραπάνω το θέμα. Το εντάξαμε όμως ως δαπάνη στον προϋπολογισμό, με ελάχιστο ποσό, για να υπάρχει (με κωδικό αριθμό όπως προβλέπεται) ώστε όταν βρεθούν οι πόροι να γίνει τροποποίηση προϋπολογισμού με ενσωμάτωση του ποσού και να συντομευθούν οι διαδικασίες. Και αυτά θα λέγονταν προφορικά αν υπήρχε διάθεση για πραγματική ενημέρωση.
  • Λαϊκή αγορά :          Το θέμα αυτό έχει πολυσυζητηθεί στο παρελθόν. Δεν θα κάνω λοιπόν ιστορική αναφορά. Το νέο στοιχείο που κατατέθηκε από την δημοτική αρχή είναι ότι θα γίνει νομοθετική ρύθμιση για την νομιμοποίηση της υφιστάμενης λαϊκής αγοράς. Αλήθεια πότε ; Και μέχρι τότε τι γίνεται ; Εξακολουθεί να λειτουργεί παράνομα ; Γιατί λαϊκή αγορά δεν υπάρχει στην πόλη του Αγίου Νικολάου μετά την ακύρωση της τελευταίας απόφασης του ΔΣ από την ΑΔΚ και την μη δήλωση της υφιστάμενης λαϊκης σε προγενέστερο χρόνο.

Ποιος καλύπτει λοιπόν την παράνομη λειτουργία της λαϊκής αγοράς σήμερα; Ή όλοι μαζί από το πάνω μέχρι κάτω ;

Και γιατί στο έγγραφο που κάναμε 6/11/2023 (αριθμ. πρωτ. 16549) στο αρμόδιο Υπουργείο δεν μας υπεδείχθει η λύση αυτή για να την έχουμε δρομολογήσει; Μήπως επειδή δεν είμασταν ‘’δικοί’’ ;

Και φυσικά ξαφνικά εμφανίζονται και συμφωνούντες με την θέση που έχει προταθεί. Πού ήταν μέχρι χτές;

  • Αυθαίρετα παραλιακού μετώπου Σισσίου – Μιλάτου Ελούντας:            

Το πρόβλημα των κατασκευών επί αιγιαλού δεν είναι φρέσκο. Και ταλαιπωρεί χρόνια – επιχειρηματίες και ΟΤΑ – γιατί το ελληνικό κράτος δεν αποφασίζει να δώσει λύση.

Γνωστό ότι ασχοληθήκαμε σοβαρά για 9 χρόνια, δυστυχώς όμως χωρίς αποτέλεσμα. Και επειδή δεν είναι μόνο πρόβλημα της περιοχής αλλά όλης της Ελλάδας να θυμίσω ότι εγώ και οι Δήμαρχοι Χερσονήσου Ι. Μαστοράκης και Πλατανιά Ι. Μαλανδράκης ως εκπρόσωποι της ΠΕΔ Κρήτης, είχαμε κάνει επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ δύο επισκέψεις στην τότε Γεν. Γραμματέα Δημ. Περιουσίας κα Πέρκα χωρίς αποτέλεσμα.

Το νέο στοιχείο που εμφανίζεται τώρα ότι θα δώσει λύση, δηλ. ο επανακαθορισμός της Γραμμής Αιγιαλού, θα πρέπει να αντιμετωπισθεί με χαμηλές προσδοκίες αφού ο επανακαθορισμός της γραμμής αιγιαλού με μετακίνηση του προς την θάλασσα, δεν καταργεί την υφιστάμενη γραμμή αιγιαλού. Απλά την μετατρέπεται σε γραμμή παλαιού αιγιαλού και η έκταση που δημιουργείται ανάμεσα στις δύο γραμμές παραμένει στο Δημόσιο. Μάλι-στα δεν την διαχειρίζεται πλέον η Κτηματική Υπηρεσία αλλά ή ΕΤΑΔ (Υπερταμείο) με διαφορετικό νομικό καθεστώς αλλά με παρόμοιου είδους περιορισμούς και προβλήματα.

Το δημόσιο δεν θα απεμπολίσει εύκολα δικαιώματα και να παραχωρήσει –κατά κυριότητα- αυτή την έκταση στους ΟΤΑ.

Η μόνη λύση είναι η τροποποίηση του αρθ. 21 του Ν. 2971/2001, δηλαδή νομοθετική ρύθμιση.

Κάτι σαν τη λαϊκή ένα πράγμα. Πότε όμως ;

  • Παραλιακός / Κιτροπλατεία       

Και για τα έργα αυτά στον Πίνακα 2 καταγράφεται η πορεία των έργων αυτών. Και αποτυπώνεται πλήρως η σημερινή κατάσταση . Αυτά που αναγράφονται ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί αναφέρονται σαφώς. Πως θα μπορούσαν να αποκρυβούν αλήθειά ; Και γιατί εξ άλλου ;  

Όσο για την τελική πραγματική στήριξη της ΔΕΠΑΝ στον Δήμο θα μιλήσουμε αργότερα. Έγιναν αρκετές συναντήσεις στην Αθήνα για την προώθηση όλων των μελετών που έχει αναλάβει για λογαριασμό του Δήμου και του ΔΛΤ. ‘Όμως η ανταπόκριση/απότέλεσμα απέχει πολύ της αναμενόμενης/επιδιωκόμενης.

Ο λόγος είναι ότι η ΔΕΠΑΝ και οι ανάλογες Αναπτυξιακές Εταιρείες Δήμων που έχουν συσταθεί – κεντρικά (βλ. ΕΕΤΑΑ που θα έκανε παράρτημα στην Κρήτη !!!) – δεν έχουν την στήριξη που είχε ανακοινωθεί από το ΥΠ.ΕΣ. και έχουν μετατραπεί σε σύγχρονες δυσλειτουργικές ΤΥΔΚ όπου οι μεγάλοι ‘’παίκτες’’ έχουν προτεραιότητα.

Τέλος για το ΠΕΑΛ ή στρατηγικό σχεδιασμό λιμανιού ή όπως αλλιώς το πούμε, δεν δόθηκαν ποτέ συγκεκριμένες οδηγίες. Μάλιστα σε συζήτηση που έγινε στα γραφεία της ΔΕΠΑΝ, παρουσία του πιθανολογούμενου τότε μελετητή κ. Θ. Κώτσογλου, του ανέφερα τα θέματα που υπάρχουν (τουριστ. λιμένας, υδροπλάνα, θαλάσσια σπορ, κλπ) και του ζήτησα να καταθέσει προτάσεις για να ληφθούν σχετικές αποφάσεις από το ΔΣ και το ΔΛΤ.

Τους ζητήθηκε να λάβουν υπ’ όψιν τους και την σχεδιαζόμενη ενοποίηση των Λιμενικών Ταμείων Κρήτης με βάση την υφιστάμενη γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) που προβλέπει 2 Λιμενικά Ταμεία στην Κρήτη, Δυτικής Κρήτης με έδρα τα Χανιά και Ανατολικής Κρήτης με έδρα το Ηράκλειο, τις αρμοδιότητες των τοπικών υποκαταστημάτων -αν υπάρξουν- κλπ.

Ούτε για αυτά όμως θέλησε να ακούσει ο Δήμαρχος την δική μου άποψη πριν συναντήσει τα στελέχη της ΔΕΠΑΝ. Και προφανώς αυτοί του έδωσαν τις πληροφορίες που τους βόλευαν για να δικαιολογηθούν για την απαράδεκτη καθυστέρηση στις υποχρεώ-σεις τους και στην άρνηση του Γεν. Δντη να απαντά στα συνεχή τηλεφωνήματά μου. Σημειώνω υποχρεώθηκα και ενημέρωσα τον πρόεδρο της ΔΕΠΑΝ Δήμαρχο Δράμας . Χαμσάκο γι’ αυτή την απαράδεκτη συμπεριφορά και εξέλιξη.

  • Έργα λιμένος

Αναφερόμενος στην χρηματοδότηση των έργων του λιμένος (περ. 6 εκ. €) θα τονίσω ότι αυτό το έργο δεν το αναφέρω καθόλου στον Πίνακα 3 των χρηματοδοτήσεων για δύο λόγους :

  • Δεν ήρθε ποτέ στον Δήμο η έγκριση χρηματοδότησης και ο σαφής τίτλος του έργου από το αρμόδιο Υπουργείο . Αν είχε πάει στο ΔΛΤ και δεν κοινοποιήθηκε στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου που είναι η Προϊσταμένη Τεχνική αρχή είναι άλλο θέμα.
  • Δεν ήμουν σίγουρος ότι θα υπήρχε ο χρόνος για να συνταχθούν οι σχετικές μελέτες και να δημοπρατηθούν τα έργα λόγω των σφικτών προθεσμιών που γνώριζα ότι υπήρχαν.
  • Αρχαιολογικές ζώνες Καλού Χωριού / Διαμόρφωση ΒΟΑΚ στο Ίστρον

Ένα θέμα που κινήθηκε από μένα προσωπικά από το 2005 εμφανίζεται ως σημερινή απαίτηση του Καλού Χωριού. Μάλιστα ο κ. Γ. Μπελούκας -σημερινός αντιδή-μαρχος, συνεργάτης μου τότε – ξέρει πολύ καλά τι έγινε και ποιος το μπλόκαρε τότε. Το 2014 το επανέφερα στην ατζέντα του Δήμου και στην συνάντηση που έγινε στο ΥΠ.ΠΟ.  πέρυσι, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού κ. Λ. Μενδώνη και του Υπουργού Ναυτι-λίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ι. Πλακιωτάκη. Αυτά που συμφωνήθηκαν τότε βρίσκονται σε εξέλιξη. Πέρυσι έγιναν ενέργειες που για να δημοσιοποιηθούν απαιτούν την υπογραφή των προγραμματικών συμβάσεων που απαιτούνται μεταξύ Δήμου Αγ. Νικολάου και ΥΠ.ΠΟ.

Πεδίο δόξης λαμπρόν λοιπόν για να καρπωθούν τις προσπάθειες 18 χρόνων.

Όσο για την διαμόρφωση του ΒΟΑΚ μέσα από τον οικισμό Ίστρον καλό είναι να μην ξαναμπλοκαριστεί η υλοποίηση του για την ασφάλεια των διερχομένων πεζών και οχημάτων αλλά και την αλλαγή της αίσθησης του χώρου για να πάρει ο οικισμός μια μορφή οικιστικού συνόλου και όχι σπίτια εδώ κι εκεί ατάκτως ερριμμένα.

  • ΤΠΣ ) Πολεοδομικά

Την θέση μου για το ρόλο των ΟΤΑ τον έχω εξηγήσει πολλαπλώς. Ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους σύμφωνα με τη νομολογία του ΣτΕ.

Στην διαμόρφωση των προτάσεων για το ΤΠΣ του Δήμου ενημερωθήκαμε αφού το αρμόδιο Υπουργείο είχε προχωρήσει. Και φυσικά υπήρξε άμεση αντίδραση με σχετική αλληλογραφία όπου αναφέρονται σαφώς και οι τρείς περιφερειακές ενότητες (αριθμ. πρωτ. 8834/10-7-2023) αλλά και η σχετική απόφαση  167/24-06-2020 του ΔΣ.

Κατόπιν αυτών θεωρώ αυτονόητο ότι δεν θα σχολιάσω τα περί σχεδίων πόλεων και οικισμών. Έχουμε καιρό.

  • Δίμηνος απολογισμός της Δημ. Αρχής

Η προσπάθεια και η πρόταση που κάναμε ως Δημοτ. αρχή για την συζήτηση των προ ημερησίας διάταξης θεμάτων σήμερα καθιερώθηκε δια νόμου ανά 2μηνο .

Ο νόμος προβλέπει κατάθεση των θεμάτων που πρέπει να απαντηθούν μια ολόκληρη βδομάδα πριν ώστε να προετοιμαστούν οι αρμόδιοι για τις απαντήσεις που έχουν να δώσουν.

Εμείς είχαμε ζητήσει να ενημερωνόμαστε μόνο την προηγουμένη !!! Για να προλα-βαίνουν οι νεότεροι σύμβουλοι με μικρό χρονικό βάθος γνώσεων να απαντήσουν ολοκλη-ρωμένα.

            Τα συμπεράσματα δικά σας.

            Και για να μην υπάρχει η ανάγκη τέτοιων μακροσκελών και συνεχών παρεμβάσεων/απα-ντήσεων από εμένα, σύντομα θα υπάρξει προσωπικό site όπου θα αναρτηθεί το προσωπικό μου αρχείο και όπου θα υπάρχει η δυνατότητα εύκολης παραπομπής και επιβεβαίωσης (έγγραφα, σχέδια, κλπ) των λεγομένων μου.

                                                                                                            Άγιος Νικόλαος 13/03/24

                                                                                                                Αντώνης Εμμ. Ζερβός

                                                                                                    Πολ. Μηχ/κός ΕΜΠ / πρ. Δήμαρχος

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos