Η Θέση του Νίκου Καζαντζάκη στην Εκπαίδευση, αποτίμηση
Η Θέση του Νίκου Καζαντζάκη στην Εκπαίδευση, αποτίμηση

Ενδιαφέροντα ήταν οι θέσεις και τα συμπεράσματα που αναδείχθηκαν στο συνέδριο με θέμα «Η Θέση του Νίκου Καζαντζάκη στην Εκπαίδευση, στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό» που πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο.

Το συνέδριο διοργανώθηκε για τα 60 χρόνια από το θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη, με πρωτοβουλία της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη, (Δ.Ε.Φ.Ν.Κ.), σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης, το Δήμο Ηρακλείου, το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη, τις Εκδόσεις Καζαντζάκη, το «Εργαστήριο για τη μελέτη της Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση» του Παιδαγωγικού Τμήματος της Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης από τις 19 έως τις 22 Οκτωβρίου.

Στη στρογγυλή τράπεζα, που έκλεισε το συνέδριο συμμετείχαν 4 πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και 2  συντονιστές εκπαίδευσης, Βερολίνου και Ανατολικών χωρών, αντίστοιχα, οι οποίοι συζήτησαν το θέμα: «Καζαντζάκης και εκπαίδευση, εντός και εκτός Ελλάδας: το πραγματικόν και το ευκταίον» (ανασκόπηση του συνεδρίου) και κατέληξαν σε διαπιστώσεις, συμπεράσματα και προτάσεις, που υιοθέτησαν οι σύνεδροι στην καταληκτήρια συνεδρία, που ακολούθησε.

Όπως αναφέρει η Πρόεδρος της Οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου Σοφία Κανάκη, φιλόλογος, από τις επί μέρους διαπιστώσεις εξήχθησαν τα εξής γενικά συμπεράσματα:

-Πέτυχε το συνέδριο, γιατί επιτεύχθηκαν οι σκοποί και οι στόχοι του:

-Αποδείχθηκε η παιδαγωγική αξία του έργου του Νίκου Καζαντζάκη αλλά και η επικαιρότητα και διαχρονικότητά του.

-Αποτυπώθηκε η θέση του στην εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες.

-Δεν υιοθετήθηκε η άποψη της ακαταλληλότητας του έργου του για παιδιά. Αντιθέτως αποδείχτηκε ότι προσλαμβάνεται και από νήπια.

-Έγινε κοινώς αποδεκτή η ανάγκη συστηματικότερης μελέτης του έργου του συγγραφέα, όχι μόνο ως προς τις ιδέες του αλλά και ως προς την τεχνική του, και νηφαλιότερης  προσέγγισης και δικαιότερης κριτικής από την επίσημη φιλολογία με σύγχρονη μεθοδολογία, για να γίνει ορθότερη αποτίμηση του έργου του.

Ειδικότερα:

Ο μεγάλος αριθμός εισηγητών απέδειξε το μεγάλο ενδιαφέρον για το έργο του Νίκου Καζαντζάκη

-Το έργο του Νίκου Καζαντζάκη δεν έχει θέση ανάλογη με την αξία του στην εκπαίδευση.

-Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες ανακοινώσεις συνέβαλαν στην προσπάθεια προσέγγισης, κατανόησης του έργου του και απόδειξαν τη δυνατότητα πρόσληψής του.

– Τέθηκαν καινούργια ζητήματα για περαιτέρω μελέτη και έρευνα πολλών πλευρών ανεξερεύνητων του έργου του.

– Κατεγράφη η σχέση του Νίκου Καζαντζάκη με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, με τους μαθητές και φοιτητές .

– Το συνέδριο έφερε στην επικαιρότητα το έργο του, αφού  έδωσε βήμα σε νέους μελετητές κι εκπαιδευτικούς να συζητήσουν τα προβλήματα, που θέτει.

– Βγήκε κερδισμένος ο συγγραφέας. Γιατί αυτή η συνομιλία μπορεί να ανοίξει καινούργιους δρόμους κατανόησης και νέες οπτικές θεώρησης του έργου του, στοιχείο απαραίτητο για την επιβίωση ενός πνευματικού δημιουργήματος.

Προτάσεις:

Από τις επιμέρους προτάσεις η ολομέλεια του συνεδρίου κατέληξε:

Για το εξωτερικό:

-Να δημιουργηθούν τμήματα διδασκαλίας Νεοελληνικής γλώσσας και σπουδών, στηριζόμενα στο έργο του Νίκου Καζαντζάκη( π.χ. Γερμανία)

-Να δημιουργηθεί αρχείο και να καταγραφούν και να δημοσιοποιηθούν οι δράσεις που γίνονται, με πρωτοβουλία των συντονιστών εκπαίδευσης στις Ανατολικές χώρες, και τα σχέδια εργασίας ως διδακτικά εργαλεία και για το μέλλον.

Για την Ελλάδα:

πρόταση- ψήφισμα:

Να αυξηθεί η ύλη για το έργο του Νίκου Καζαντζάκη στα Αναλυτικά Προγράμματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αφού το συνέδριο έδειξε τις πολλαπλές δυνατότητες, που παρέχει για πολλές και διαφορετικές προσεγγίσεις και αξιοποίησή του, τώρα που οι αγκυλώσεις του παρελθόντος τείνουν να εκλείψουν.

Αποφασίστηκε:

Να κοινοποιηθεί στους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς η παραπάνω κοινή πρόταση – ψήφισμα.

-να επανεκδοθεί σε ηλεκτρονική μορφή το βιβλίο:

Νίκος Καζαντζάκης 1883-1957, Ανθολόγιο, έκδοση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ηρακλείου, σε συνεργασία με την ΕΦΝΗ, Ηράκλειο 2009 και να σταλεί στα σχολεία ως εργαλείο για γνωριμία με το έργο του συγγραφέα.

-Να εκδοθούν τα πρακτικά του συνεδρίου σε e-book

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos