Ο Δ. Σολωμός στον αγώνα για την ελευθερία
από την εκδήλωση

Οι εκδηλώσεις μνήμης στα πλαίσια του εορτασμού των εθνικών επετείων στα σχολεία μπορούν να θεωρηθούν ως τελετουργίες μνήμης ,γιατί «συμπεριλαμβάνουν δραστηριότητες που φανερά ανακαλούν στη μνήμη σημαντικά ιστορικά γεγονότα…

δίνουν κοινωνικά νοηματοδοτημένους ορισμούς στο πέρασμα του χρόνου, δημιουργώντας έναν αενάως ανανεούμενο κύκλο από μέρες, μήνες και χρόνια» (Bell, C., 1997: 105).

Οι γιορτές αυτές, ημερολογιακά επαναλαμβανόμενες, παράγουν ισχυρές εικόνες και δράσεις, οι οποίες συγκροτούν τη συλλογική ταυτότητα μιας ομάδας, υποστηρίζοντας και όχι απλώς υπονοώντας τη συνέχεια του παρόντος με το παρελθόν , εξαιτίας του γεγονότος ότι οι συμμετέχοντες  μαθητές  λαμβάνουν μέρος σε μια διαδικασία βίωσης και επαναβεβαίωσης αξιών που έχουν τις ρίζες τους σ’ εκείνα τα γεγονότα.

Η επιλογή των υπευθύνων καθηγητών του σχολείου μας να παρουσιάσουν το νόημα της Επανάστασης του ’21 μέσα από το έργο του Διονυσίου Σολωμού στις 23/3/2018, ήταν ιδιαίτερα συμβολική και ουσιαστική, αφού ανακάλεσαν στη μνήμη των εφήβων σημαντικά ιστορικά γεγονότα χωρίς τυπικές επαναλήψεις και συμβουλευτικούς μονολόγους, αλλά αξιοποιώντας το λόγο του ποιητή βιωματικά, είτε ως θεατρικό δρώμενο από τα έργα «Η γυναίκα της Ζάκυνθος» και  «Διάλογος», είτε αποδίδοντας μελοποιημένα αποσπάσματα από τους «ελεύθερους πολιορκημένους» και «τον Ύμνο στην ελευθερία», είτε διαβάζοντας σε αντιπαραβολή τα σχεδιάσματα των «ελεύθερων πολιορκημένων».

Οι μαθητές με τη δέουσα σοβαρότητα απέδωσαν ρόλους δύσκολους όπως ο ίδιος ο ποιητής, ο Ντε Ρόσσι, ο σοφολογιώτατος, οι Μεσολογγίτισσες, η γυναίκα και στη μουσική, ορχήστρα και χορωδία σε αρμονία προσάρμοσαν και εκτέλεσαν τα απαιτητικά μουσικά μοτίβα, σύμφωνα με τις δυνατότητες και τα παραδοσιακά όργανα.

Χωρίς τίποτα το περιττό, χωρίς μεγαλοστομίες και περιτυλίγματα κατάφεραν να γεμίσουν τις καρδιές όλων των παρευρισκομένων με συγκίνηση και να οδηγήσουν τη σκέψη σε μονοπάτια αναστοχασμού και επανερμηνείας της σημασίας των ιστορικών γεγονότων.

Θερμές ευχαριστίες οφείλουμε στον Πανοσιολογιώτατο Πρωτοσύγκελο Ι.Μ.Π.Χ. κ. Τίτο Ταμπακάκη για το μεστό λόγο που απηύθυνε στους μαθητές καθώς και για την παραχώρηση της αίθουσας «Δρήρος», στην Αντιδήμαρχο κ. Βεληβασάκη, στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και κυρίως στους μαθητές μας και τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς που εργάστηκαν  και εργάζονται πάντα «τον καλόν αγώνα».

ΜΑΡΙΑ ΚΩΣΤΑΚΗ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

Δ/ΝΤΡΙΑ ΓΕΛ ΝΕΑΠΟΛΗΣ

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos