Από την εκδήλωση, ο κ. Στριλιγκάς στο βήμαΜε λαμπρότητα εορτάσθηκε την Α´ Κυριακή των Νηστειών, 8 Μαρτίου 2009, η αναστήλωση των ιερών εικόνων. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Ευγένιος χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε τη Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Γεωργίου, ενώ αναγνώσθηκε ο Κατηχητήριος Λόγος της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου μας κ.κ. Βαρθολομάιου για τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
Το απόγευμα ο Σεβ. κ. Ευγένιος χοροστάτησε στην ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Γεωργίου Ιεράπετρας. Ακολούθησε η πρώτη ομιλία του καθιερωμένου κύκλου ομιλιών της Ιεράς Μητροπόλεως Ιεραπύτνης και Σητείας κατά την περίοδο της μεγάλης Τεσσαρακοστής από τον κ. Γεώργιο Στριλιγκά, Προϊστάμενο Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης και Σχολικό Σύμβουλο των Θεολόγων Κρήτης, με θέμα: «Θεολογικά σχόλια στην ορθόδοξη εικόνα». Ο Σεβ. Μητροπολίτης παρουσίασε στο πυκνό ακροατήριο τον ομιλητή, τον οποίο και συνεχάρη για την πρόσφατη ανάδειξή του σε Πρόεδρο του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων, σημειώνοντας τα εξής: «Μέσα στην κατανυκτική περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Σαρακοστής επιβάλλεται μια ενδοσκόπηση, μια εσωτερική ψυχοσωματική εικόνα του εαυτού μας. Μια ακτινογραφία της ψυχής μας, όπως έλεγε ο π. Παΐσιος ο Αγιορείτης και εννοούσε τη μετάνοια.
Η εικόνα του εαυτού μας είναι σύνθετη. Έχει πολλά στοιχεία, που πρέπει κανείς να γνωρίσει, να θεραπεύσει. Είναι εξωτερική, αλλά πολύ περισσότερο εσωτερική. Κι από την εσωτερική πηγάζει και η εξωτερική εικόνα, που πολύ εύκολα παραποιείται.
Γι αυτό τελευταία ζήσαμε άσχημες εικόνες στην τηλεόραση με κρυμμένα πρόσωπα. Τα πρόσωπα των κουκουλοφόρων. Επίσης άλλη μια παραποιημένη εικόνα, ένα ξένο πρόσωπο με τη χρήση της μάσκας τώρα στις απόκριες. Πρόσωπα χωρίς εικόνα και εικόνες χωρίς πρόσωπα. Μόνο όχλος, μόνο μάζα, μόνο φόβος και τρόμος. Δύσκολες καταστάσεις και εικόνες, γιατί απουσιάζει η εικόνα του Χριστού. Αυτός είναι το φως το φωτίζον πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον. ”Φως Χριστού φαίνει πάσιν” λέμε τώρα στις Προηγιασμένες Λειτουργίες. Αλλά για να γνωρίσουμε το φως πρέπει να αναλύσουμε την εικόνα, το πρόσωπο, το είναι μας. Τη στάση και θέση ζωής. Η ταραγμένη εποχή μας έχει ανάγκη από ”μακαρισμούς” του Χριστού, που εκφωνήθηκε στο όρος των Ελαιών. Αντί το μίσος, την άνια και την απογοήτευση έχει ανάγκη ”από την περικεφαλαίαν της ακακίας και της ελπίδος του σωτηρίου”».
Ο κ. Στριλιγκάς, με αφορμή την οριστική αναστήλωση των εικόνων την πρώτη Κυριακή της Μ. Τεσσαρακοστής του 853, μίλησε επίκαιρα για τη θεολογία της ορθόδοξης εικόνας, παρουσιάζοντας στον προτζέκτορα αντιπροσωπευτικές εικόνες, φορητές και τοιχογραφίες. Όπως σημείωσε, το ζήτημα των εικονομαχικής έριδας που ταλαιπώρησε την Εκκλησία για περίπου ένα αιώνα δεν ήταν ζήτημα διακόσμησης των Ναών, αλλά απεικόνισης της μόνης εικόνας του αληθινού Θεού, του Ιησού Χριστού. Όταν ο «απερίγραπτος» Υιός και Λόγος του Θεού σαρκώθηκε, έγινε περιγραπτός, κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, και μπορούσε πλέον να τιμηθεί «εν λόγοις, εν συγγραφαίς, εν νοήμασι, εν θυσίαις, εν ναοίς, εν εικονίσμασι», σύμφωνα με το Συνοδικό της Ζ´ Οικουμενικής Συνόδου. Στο πρόσωπο του εικονιζόμενου Ι. Χριστού, τον οποίαν είδαν οι Απόστολοι με τα σωματικά μάτια τους, προσκυνείται η Αγία Τριάδα και η τιμή αυτή της εικόνας «επί το πρωτότυπον διαβαίνει».
Ο ομιλητής υπογράμμισε ότι η ορθόδοξη εικονογραφία αποτελεί εκκλησιαστική τέχνη με θεολογική αποστολή, αφού μεταφέρει με τα χρώματα πάνω στο ξύλο αυτό που περιγράφει με λόγια το Ευαγγέλιο,  δεδομένου ότι η όραση είναι η βασιλίδα των αισθήσεων. Δεν είναι μια απλή θρησκευτική τέχνη που σκοπεύει να εντυπωσιάσει, αλλά έχει σκοπό να υψώσει τη διάνοια στη μυστική Θεογνωσία και να φέρει τον πιστό σε προσωπική κοινωνία με τον Τριαδικό Θεό, την Υπεραγία Θεοτόκο και τους εικονιζόμενους Αγίους. Η ορθόδοξη εικόνα είναι εκφραστική και φωτεινή, αλλά ταυτόχρονα είναι μυσταγωγική, αποφατική, εσχατολογική, αφού δεν εξαντλεί τα πράγματα στην παρούσα διάσταση, αλλά παρουσιάζει την εικόνα του «μέλλοντος εικόνος» μεταφέροντας στο χώρο της Βασιλείας του Θεού. Γι᾽ αυτό και δεν υπάρχει προοπτική, αλλά χαρακτηρίζεται από το απέριττο μέτρο, τη λιτότητα και την ασκητικότητα, αποκαλύπτοντας την παραγματικότητα που είναι απρόσιτη στους αισθητούς  οφθαλμούς.
Ο Σεβασμιώτατος ευχαρίστησε τον κ. Στριλιγκά για τη βιωματική ομιλία του και του επέδωσε το μετάλλιο της αναστηλώσεως του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού του Αγίου Γεωργίου. Τέλος ευχήθηκε κατά το «στάδιο των αρετών» αυτής της κατανυκτικής περιόδου της Εκκλησίας μας να εργαστούμε όλοι για να αναστηλώσουμε τη δική μας εικόνα, ώστε να φθάσουμε ανανεωμένοι και κατάλληλα προετοιμασμενοι για να υποδεχθούμε τα θεία Πάθη και τη Ζωηφόρο Ανάσταση του Κυρίου μας.
Τον Κατανυκτικό Εσπερινό και την επίκαιρη ομιλία παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο Αντιδήμαρχος Ιεράπετρας κ. Ν. Σπυριδάκης, ο πρώην Δήμαρχος κ. Ν. Χριστοφακάκης, ο Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Καλού Χωριού Μερ/λου κ. Ι. Καφετζάκης και πολλοί εκπαιδευτικοί.

Από τη Μητρόπολη Ιεραπύτνης και Σητείας

Print Friendly, PDF & Email

Από manos