Σχέση ποιότητας παρεχόμενης φροντίδας υγείας με την διοίκηση και την αξιολόγηση

Η ενασχόλησή μας με την ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας καθ’ όλη τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας Covid 19 και ειδικότερα με ζητήματα που αφορούν στην ικανοποίηση του ασθενούς- χρήστη, χρηματοδότη του Συστήματος Υγείας, στην επαγγελματική ικανοποίηση, στην αντιμετώπιση των μαζικών καταστροφών,  σε ζητήματα βιοηθικής αναφορικά με τα λοιμώδη νοσήματα και την ενήμερη συγκατάθεση κ.α.   μας έδωσε τη χαρά και την τιμή της μελέτης και παρουσίασης πρότυπων εργασιών και της ανάδειξης αποτελεσμάτων, που συνδέονται άρρηκτα με την αξιολόγηση και την βελτίωση πρακτικών μέσα στο χώρο των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων. Όπως έχουμε αναφέρει, επιτυχημένα θεωρούνται τα Νοσοκομεία που εφαρμόζουν μοντέλα ποιότητας.

Μέσα από τις μελέτες μας αναλύσαμε τη Νομοθεσία τριάντα (30) χρόνων, από την εποχή θέσπισης του Ε.Σ.Υ και πιο πρόσφατα του Π.Ε.Δ.Υ.  και αναδείξαμε το ρόλο της ολιστικής ποιότητας διοίκησης, τη θέση του ασθενούς ως χρήστη χρηματοδότη, τη δυνατότητα πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας. Επίσης,  του κυλιόμενου πίνακα εναλλαγής νοσηλευτικών τμημάτων (rotation) ως μιας ασφαλούς μεθόδου για την εξάλειψη της επαγγελματικής εξουθένωσης (burn out).  Ακόμη, αναδείξαμε τη σύνδεση της επαγγελματικής ικανοποίησης, που πηγάζει από την αποτελεσματική αντιμετώπιση των μαζικών καταστροφών· στις τελευταίες εντάσσεται και η πανδημία. Πέραν τούτων, την αδήριτη αναγκαιότητα της Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης, αλλά και το λόγο που η αξιολόγηση ως μέτρο βρίσκει εμπόδια στην υλοποίησή του και δεν είναι άλλος από την  ασαφή οριοθέτηση της σχέσης μεταξύ Αξιολογητή και Αξιολογούμενου.  Εάν ο Αξιολογητής δεν έχει τοποθετηθεί αξιοκρατικά, χρησιμοποιεί στην πλειονότητα των περιπτώσεων την αξιολόγηση, για να πλήξει του υφισταμένους του, όταν αυτοί διαθέτουν  αυξημένα προσόντα, χωρίς όμως να λογοδοτεί. Καθώς οι μελέτες μας είναι ακόμη σε εξέλιξη, πιστεύουμε θα είμαστε στην ευχάριστη θέση να αναδείξουμε κι άλλα αποτελέσματα που θα προσφέρουν νέες προσεγγίσεις για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.

 Το βραβείο το οποίο λάβαμε για την ερευνητική εργασία: «ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ COVID 19»την οποία εκπονήσαμε και παρουσιάσαμε στο Πανελλήνιο Συνέδριο Περιαναισθητικής Νοσηλευτικής είναι αποτέλεσμα αυτής της τεράστιας προσπάθειας και συνέπειας της ερευνητικής ομάδας, που μοναδικό της στόχο έχει θέσει τη βελτιστοποίηση των ζητημάτων που αφορούν στην ικανοποίηση των ασθενών από τις υπηρεσίες υγείας και την εφαρμογή πρωτόκολλων εργασίας στην καθημερινή πρακτική των Επαγγελματιών Υγείας.

Ανάμεσα στις προτάσεις μας είναι και η δημιουργία ενός Γραφείου Ποιότητας το οποίο θα εξετάζει -ανάμεσα στα άλλα- και ζητήματα Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Προσωπικού, καθώς μέσα από τις μελέτες αναδεικνύεται  η ευθεία σύνδεση αυτής με την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς όφελος του ασθενούς- χρήστη του Συστήματος Υγείας.

Επίσης αυτό το οποίο αναδεικνύεται είναι η σύνδεση της επαγγελματικής ικανοποίησης -του άλλου σοβαρότερου δείκτη ποιότητας- με τη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας. Η επαγγελματική εξουθένωση -στην περίπτωση που η πρώτη δεν επιτυγχάνεται- δεν είναι τίποτα άλλο, παρά αποτέλεσμα του φόρτου εργασίας, του κυκλικού ωραρίου, του «παράδοξου» των προαγωγών σε θέσεις ευθύνης, της  μεροληπτικής αξιολόγησης κ.α.

Ευχαριστώ τους συνοδοιπόρους μου και μαζί συνεχίζουμε για την ανάδειξη και άλλων ζητημάτων που άπτονται της Δημόσιας υγείας και Διοίκησης των Υπηρεσιών Υγείας.   

Πατεράκη Γιώργο Ειδ. Γ. Ιατρό Π.Π.Ι Κάσου

Βογιατζάκη Ειρήνη Νοσηλεύτρια Εκπαιδευτικό Β’ θμιας Εκπαίδευσης

Κουτσιπετσίδη Βαΐτση Υπεύθυνο Αναισθησιολογικού Γ. Ν. Ρεθύμνου

 Λαδάκη Ιωάννα Προϊσταμένη Χειρουργείου Γ.Ν. Ρεθύμνου  

Χορτατζάκη Αικατερίνη  Νοσηλεύτρια Αναισθησιολογικού Γ.Ν. Χανιών

Με τιμή

Μαρία (Μαρίζα) Λαμπράκη

Νοσηλεύτρια  ΤΕ, MPH, MSc Bioethics

ΑΣΠΑΙΤΕ-ΕΠΠΑΙΚ

ΕΞ. Κοινοτική κ. Οικογενειακή Νοσηλευτική

Προϊσταμένη ΜΕΘ/ ΜΕΘ COVID ΓΝΑΝ

Αν. Συντονίστρια Προγραμμάτων Αγωγής

και Προαγωγής Υγείας 7ης ΥΠΕ

                                                            Αν. Υπεύθυνη Ποιότητας ΓΝΑΝ

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos