«Αν θες να κάνεις σχέδια για έναν χρόνο, φύτεψε ρύζι. Αν θες να κάνεις σχέδια για 10 χρόνια, φύτεψε δέντρα. Αν θες να κάνεις σχέδια για εκατό χρόνια, φτιάξε σχολεία».
Ως Σύλλογος διδασκόντων του 1ου ΓΕΛ Αγ. Νικολάου θεωρούμε αναγκαίο να εκφράσουμε τον προβληματισμό μας και να ενημερώσουμε τους συνδημότες μας για το μεγάλο ζήτημα που έχει ανακύψει με την απόφαση της Δημοτικής Αρχής να ανακατανέμει τις αίθουσες διδασκαλίας και τα γραφεία διδασκόντων του σχολικού συγκροτήματος, προκειμένου να στεγαστεί η Διεύθυνση του νεοϊδρυθέντος Εσπερινού Λυκείου και να μεταστεγαστούν τα γραφεία του 2ου ΓΕΛ.
Αρχικά, καλωσορίζουμε την ίδρυση ενός νέου σχολείου στην πόλη μας, καθώς αυτό αποτελεί για όλους μας μια σημαντική θετική προσθήκη στην παρεχόμενη εκπαίδευση του Νομού μας. Επίσης, κατανοούμε τις ανάγκες του εκάστοτε σχολείου που επιθυμεί να στεγάζεται σε ένα καλύτερο εκπαιδευτικό περιβάλλον, όμως αυτό δε σημαίνει ότι κινούμενοι προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να καταλήξουμε σε υποβάθμιση των υπόλοιπων σχολείων.
Η αδυναμία εξεύρεσης μιας λύσης για τη στέγαση του 2ου ΓΕΛ από όλες τις Δημοτικές Αρχές και από την Πολιτεία οδήγησε εν μέσω θέρους στη λύση που εξ αρχής είχε απορριφθεί, δηλαδή τον χωρισμό των κτηριακών εγκαταστάσεων του 1ου ΓΕΛ και στη δημιουργία, έτσι, δύο -και σήμερα πλέον τεσσάρων (1ο ΓΕΛ, 2ο ΓΕΛ, ΣΔΕ, Εσπερινό ΓΕΛ)- υποβαθμισμένων σχολείων, πράγμα που δε συμβαδίζει με τις επιταγές μιας σύγχρονης εκπαίδευσης.
Πιο συγκεκριμένα, είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη ότι το 1ο ΓΕΛ, καλείται να διαχειρίζεται σε καθημερινή βάση και πρωτίστως να διαφυλάσσει μαθητολόγια, απολυτήρια, πρωτόκολλα, βιβλία πρακτικών και Συλλόγων Διδασκόντων που κατά καιρούς στεγάστηκαν στο σχολικό συγκρότημα (Κλασικό Λύκειο, Πολυκλαδικό Λύκειο, Ενιαίο Γενικό Λύκειο κ.τ.λ.) αλλά και του Εξαταξίου Γυμνασίου από τις αρχές του 20ου αιώνα. Παράλληλα, στο χώρο μας φιλοξενείται βιβλιοθήκη με πολυάριθμους τίτλους παλαιών και σπάνιων βιβλίων ανεκτίμητης αξίας για την πόλη μας, που δεν πρέπει να εκτίθενται σε ακατάλληλες συνθήκες.
Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για ίση κατανομή χώρων, χωρίς να λάβουμε υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες των σχολείων, καθώς αυτό επηρεάζει την εύρυθμη λειτουργία τους. Αντίθετα, θεωρούμε αναγκαία την ισότιμη κατανομή των τετραγωνικών που διαθέτει το σχολικό συγκρότημα, αφού πρώτα διασφαλιστεί ο απαιτούμενος χώρος για τη φιλοξενία και τη διαχείριση όλου του προαναφερθέντος αρχείου αλλά και της βιβλιοθήκης, εντός της σχολικής μονάδας.
Επιπροσθέτως, διαπιστώνουμε ότι με την εφαρμογή της εν λόγω απόφασης παραχωρούνται στο 2ο ΓΕΛ, δύο αίθουσες που βρίσκονται στο ισόγειο του κτηρίου προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως γραφεία, ενώ τα προηγούμενα έτη χρησιμοποιούνταν ως αίθουσες διδασκαλίας. Με την παραχώρηση αυτή, στο σύνολο των τεσσάρων σχολείων απομένει μονάχα μία αίθουσα ισογείου (που χρησιμοποιείται ήδη από το 2ο ΓΕΛ), συνεπώς σε περιπτώσεις τραυματισμού μαθητών ή καθηγητών η διεξαγωγή των μαθημάτων είναι αδύνατη στις υπόλοιπες αίθουσες, καθώς καμία από αυτές δε διαθέτει ράμπα και πρόσβαση στην τουαλέτα. Το σχολείο μας, συνεπώς, καθίσταται αυτομάτως μη φιλικό προς τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παρόλο που γνωρίζουμε ότι στα Δημοτικά σχολεία και στα Γυμνάσια της περιοχής μας υπάρχουν πολυάριθμες τέτοιες περιπτώσεις. Αναμφίβολα η μελλοντική τους φοίτηση στα Λύκεια μας, στο πλαίσιο της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να εξασφαλίσουμε από τώρα.
Τέλος, με τα νέα δεδομένα ανακατανομής των χώρων και αιθουσών υπάρχει αυξημένη πιθανότητα να διεξάγεται η διδασκαλία μαθημάτων σε λυόμενες αίθουσες, γεγονός που μέχρι σήμερα είχε αποφευχθεί.
Θα θέλαμε, επίσης, να εκφράσουμε την απογοήτευσή μας για την επιφανειακή, αδιάλλακτη και απαξιωτική προς τον Σύλλογο Διδασκόντων αντιμετώπιση του μείζονος αυτού ζητήματος της σχολικής στέγης εκ μέρους των αρμόδιων φορέων, αγνοώντας και αδιαφορώντας για τις απόψεις, τις ανησυχίες και τις προτάσεις του.
Δημοσίως, λοιπόν, αιτούμαστε την επανεξέταση της ληφθείσας δημοτικής απόφασης ελπίζοντας να βρεθεί μια βιώσιμη λύση για όλες τις εμπλεκόμενες σχολικές μονάδες.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου ΓΕΛ Αγ. Νικολάου