Ποια Κρήτη οραματιζόμαστε στο νέο ιστορικό κύκλο;
Του Κωστή Ε. Μαυρικάκη
 
Κωστής ΜαυρκάκηςΗ αναδρομή στους συμβολισμούς της αειθαλούς Αρχίας Ελληνικής Μυθολογίας, μας φέρνει αντιμέτωπους με τα συναρπαστικά και αλληγορικά ερωτήματα που έχουν σχέση, μεταξύ των άλλων, και με μακρόπνοους κοινωνικούς και πολιτικούς σχεδιασμούς. Και βέβαια, η επικαιρότητα τούτων είναι αναμφίβολη, όταν οι εποχές που διανύουμε είναι επχές που η αξιοπιστία της πολιτικής δοκιμάζεται πολλαπλά…
 
Όταν, ο πατέρας των Θεών και των Ανθρώπων, ο Δίας μεταμορφωμένος σε πάνλευκο ταύρο, άρπαζε την Ευρώπη από τη Φοινίκη και την έφερε στην Κρήτη, αυτόματα ο μύ-θος έθετε τους συμβλισμούς στην αξία και στη δύναμη της Κρήσσας γης στο νέο κό-σμο που επερχόταν, πέρα από το μυθοπλαστικό στερέωμα: Η Κρήτη υποσχέθηκε, και έκανε πολλά, στην Ιστορία των πολιτισμών που γεννήθηκαν γύρω από την αιώνια θά-λασσα που την κανακίζει από γεννέσεως Κόσμου: τη Μεσόγειο.
Η Κρήτη έχει το προνόμιο να είναι στην καρδιά μιας θάλασσας, λίκνο των πολι-τισμών. Εκείνης που γέννησε Θεούς, ήρωες και μύθους μέσα σ’ ένα συναρπαστικό ταξίδι αλληλοδιαδεχόμενων ειρηνικών περιόδων και πολεμικών συρράξεων. Στη Μεσόγειο, με την Κρήτη στο επίκεντρ της, τα πάντα συνέρρεαν προς αυτήν, αναστάτωναν και εμπλούτιζαν την ιστορία της: άνθρωποι, υποζύγια, άμαξες, εμπορεύματα, καράβια, ιδέες, θρησκείες, τέχνες ζωής…
Η Μεσόγειος είναι μια «καλή αφορμή να παρουσιάσουμε έναν άλλο τρόπο ιστορι-κής προσέγγισης. ιότι η θάλασσα, έτσι όπως μπορούμε να την αντικρύσουμε και να την αγαπήσουμε, είναι, για το πιο εκπληκτικό παρελθόν της, η πιο διάφανη απ’ όλες τις μαρ-τυρίες» γράφει ο Fernard Braudel.
Αφορμή γι’ αυτές τις σκέψεις, στάθηκε η πρόσφατη επίσκεψη Κινέζων μεγαλοεπενδυτών της China Shipping Group και China Shipping Container Line C.O. Ltd, μεταξύ άλλων και στην Ιεράπετρα, στα πλαίσια διερευνητικής αποστολής στη Μεσόγειο, για εξέρευση περιοχής ίδρυσης διαμετακομιστικού σταθμού στην περιοχή. Εντύπωση προκάλεσε το γεγονός του αιφνιδιασμού της τοπικής κοινωνίας, που φάνηκε από τις δηλώσεις των θεσμικών εκπροσώπων της για το τόσο σοβαρό αυτό θέμα. Και εξηγούμαι: Έχοντας τεθεί από παλιά οι βάσεις και οι αρχές που διέπουν την Ευρωμεσογειακή Συνεργασία (ΕΜΣ), που ενισχύθηκε επί Ελληνικής Προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση το δεύτερο εξάμηνο του 1994, και συνέχισε να σχηματοποιείται με τις Διασκέψεις στη Βαρκελώνη το 1995, στη Μάλτα το 1997 και στο Παλέρμο το Ιούνιο 1996, η Ελληνική Περιφέρεια, και δη οι θεσμικοί φορείς της Κρήτης, έπρεπε να έχουν επεξεργασμένο επιτελικό σχέδιο για την ΕΜΣ που συνεπικουρούμενο από την εκάστοτε νόμιμη κυβέρνηση του τόπου, να προβάλουν τον δικαιωματικό ρόλο της μεγαλονήσου στην αυγή της νέας εποχής. Πώς έχουν αλήθεια εξειδικεύσει τους στόχους της ΕΜΣ που καλύπτει μια μακρόπνοη στρατηγική στον εμπορικό και οικονομικό τομέα με την εγκαίδρυση ζώνης ελεύθερων συναλλαγών μέχρι το 2010 οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και οι Δήμοι της Κρήτης προς όφελος της μεγαλονήσου;
Δεν γνώριζα ότι ο «ιός της κυκλοθυμίας» έχει διαδοθεί στο Λασίθι. Σ’ ένα Νομό που διακατέχεται από την κατάρα και το σύνδρομο της αντιπαλότητας των τριών αστικών κέντρων του. Δεν μπόρεσα να ερμηνεύσω πως οι τρεις πόλεις ερίζουν μεταξύ τους μέχρι θανάτου για δημιουργία εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και άξαφνα κάποια απ’ αυτές, να «κλωτσά» διακριτικά κάποια ευκαιρία που της «δίδεται». Πώς αλλιώς, άραγε, μπορεί να ερμηνευτεί η πρώτη επιφυλακτική αντίδραση του Δημάρχου Ιεράπετρας στην προτεινόμενη επένδυση των Κινέζων, που προέβλεπε & απαλλοτριώσεις χιλιάδων στρεμμάτων! Αυτό ήταν λοιπόν το πρόβλημα; Να μην καταστούν «ακτήμονες» οι Γιε-ραπετρίτες; Ή να μην κάνουμε δεύτερο Ρότερνταμ στις νότιες ακτές της Κρήτης; Πολύ φοβάμαι ότι όχι μόνο τα κορυφαία θεσμικά και προγραμματικά όργανα του Νομού μας, αλλά και εκείνα της Περιφέρειας δεν διαθέτουν σήμερα επεξεργασμένο και προ-σαρμοσμένο σχέδιο στα πλαίσια της εδραιωμένης ΕΜΣ και του νέου οικονομικού χώ-ρου μετά το 2000 για τον (ουσιαστικό και συμβολικό) ρόλο της μεγαλονήσου στη Με-σόγειο, τα Βαλκάνια και τη Μαύρη Θάλασσα, αλλά ακολουθούν κάθιδροι τις εξελίξεις.
Σήμερα μπορούμε και πρέπει, να σχεδιάσουμε το ταξίδι του πολυμήχανου Δία, με την απαγωγή της όμορφης κόρης του Βασιλιά Αγήνορα και της Τηλέφασσας, να μην σταματά στην Κρήτη, αλλά να ξεκινά από αυτήν. Σήμερα, ο πολυμήχανος Δίας, χωρίς το άγχος της απαγωγής, μεταμορφωμένος σε κοντέϊνερς θα μεταφέρει εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια από έναν τεράστιο διαμετακομιτικό σταθμό που δικαιωματικά ο φυσικός του χώρος ανήκει στις νότιες ακτές της Κρήτης για να τα διανέμει στις χώρες της Μεσογείου, της Βαλκανικής Χερσονήσου και της Μαύρης Θάλασσας. Η Κρήτη, δεν πρέπει να προσδιορίζει το τέλος αλλά την αρχή του «ταξιδιού».
Η Ελλάδα, με τον τρόπο αυτό θα ενισχύσει τον καίριο ρόλο της ως διαχρονικός παράγοντας σταθερότητας, ειρήνης, ασφάλειας και ανάπτυξης και θα ενδυναμώσει τους στρατηγικούς σχεδιασμούς στη διεθνή συνεργασία στις υποδομές και τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα, στις ΜΜΕ επιχειρήσεις και τα Επιμελητήρια, στη διαπεριφερειακή ανάπτυξη και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην περιοχή της Μεσογείου, στο σταυροδρόμι των τριών Ηπείρων και στην καυτή ζώνη της Μέσης Ανατολής.
Το μέλλον των Βαλκανίων, της περιοχής του Ευξείνου Πόντου και της ΝΑ Μεσογείου σνδέεται, εξ ανάγκης, με τους σχεδιασμούς και τις εκφράσεις της νέας ευρωπαϊκής συνομοσπονδιακής αρχιτεκτονικής. Η Ελλάδα πρέπει να είναι παρούσα. Και η Κινεζική επένδυση στην Κρήτη συμβάλλει τα μέγιστα σε αυτό.
Τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων (αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου) του Αζερμπαϊτζάν, του Τουρκμενιστάν, του Καζακστάν και του Ουζμπεκιστάν θα μεταβάλλουν την περιοχή του Καυκάσου, της Κασπίας και των Βαλκανίων σε σημαντικό κέντρο παραγωγής ενέργειας. Η αναγκαιότητα της ανάπτυξης ενός νότιου συνδυασμένου μεταφορικού διαδρόμου Ανατολής – Δύσης μέσω της Μεσογείου, Ευρώπης, Αιγαίου και Μαύρης Θάλασσας, που θα εξυπηρετήσει τις εμπορευματικές μεταφορές και θα επεκτείνεται μέσω των λιμένων της περιοχής και των ποταμών Δούναβη, Δνείστερου, Βόλγα, στην Κεντρική Ευρώπη, τη Βαλκανική χερσόνησο, την Ουκρανία, την Ευρωπαϊκή Ρωσία και τις Χώρες της Κασπίας, υποδεικνύει και ενισχύει το ρόλο της Κρήτης, δηλαδή της Ελλάδας.
 
Η Κρήτη, πρέπει να είναι παρούσα, με το μητροπολιτικό ρόλο της στα νέα θα-λάσσια δίκτυα μεταφοράς σ’ αυτή τη μεγάλη ιστορική λεκάνη από το Γιβραλτάρ μέχρι τον Καύκασο. Με ένα δεσπόζοντα ρόλο στις εμπορικές και οικονομικές συναλλαγές, αλλά και στις πολιτισμικές συνθέσεις και οσμώσεις. Σήμερα, σε μια εποχή ισχυρών δι-εθνών ανακατατάξεων με την ολοένα διευρυμένη παγκοσμοποίηση των οικονομικών δραστηριοτήτων, η Κρήτη δείχνει ξανά τους δρόμους και τις ευοίωνες προοπτικές για τα συναρπαστικά ταξίδια του μέλλοντος στην Ειρήνη και την Ευημερία όλων των λαών της ευρύτερης περιοχής.
 
ΚΩΣΤΗΣ Ε. ΜΑΥΡΙΚΑΚΗΣ
Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ.
 
 

Print Friendly, PDF & Email

Από manos