Ο Ιεραπύτνης και Σητείας Ευγένιος«…αποθέσθαι υμάς κατά την προτέραν αναστροφήν τον παλαιόν άνθρωπον τον φθειρόμενον κατά τας επιθυμίας της απάτης, ανανεούσθαι δε τω πνεύματι του νοός υμών και ενδύσασθαι τον καινόν άνθρωπον, τον κατά Θεόν κτισθέντα εν δικαιοσύνη και οσιότητι της αληθείας». Να πετάξετε από πάνω σας τον παλιό εαυτό σας, που σας συνδέει με την προηγούμενη ζωή σας και που φθείρεται με τις απατηλές επιθυμίες του. Να ανανεωθείτε σ᾿ όλο το πνευματικό σας βάθος.

Να ντυθείε τον καινούριο άνθρωπο, που ο Θεός κατά το σχέδιό του τον έπλασε για να ζει με δικαιοσύνη και αγιότητα που προέρχονται από την αλήθεια (Εφεσ. 4, 22-24).
Η Γέννηση του Ιησού Χριστού είναι η μητρόπολη των εορτών, η αρχή και η ρίζα Δεσποτικών και Θεομητορικών εορτών, λένε οι άγιοι Παέρες. Είναι το πιο θείο, άγιο και ωφέλιμο έργο, το πιο αποτελεσματικό και απαραίτητο για την αναγέννηση του ανθρώπου.
Ο άνθρωπος πριν την Γέννηση του Χριστού, είχε φθαρεί από την αμαρτία, την άγνοια και την αποστασία. Μετά τον χωρισμό του από τον Θεό Πατέρα και Δημιουργό είχε δηγηθεί σε αδιέξοδο. Είχε την αξία ενός πράγματος -res-, που το θυσίαζαν πολύ εύκολα οι ισχυροί για το δικό τους συμφέρον.
Ο Ιησούς Χριστός με τη γέννησή του λαμβάνει τη μορφή του ανθρώπου και δίδει όχι μόνο αιώνια αξία και ζωή, αλλά και ανανεώνει την εικόνα Του, τον άνθρωπο. Τον αναδημιούργησε από παλαιό και διεφθαρμένο σε καινούριο, άφθαρτο και διαχρονικό. Η γέννηση του Θεανθρώπου Ι. Χριστού δημιουργεί τον καινούργιο άνθρωπο, όπως τον περιγράφει ο Απ. Παύλος στην προς Εφεσίους επιστολή του (Εφ. 4, 22,23,24). Τον άνθρωπο, που ζει και υπάρχει σύμφωνα με το θέληα του Θεού, μέσα στο φως και στην αλήθεια του Ευαγγελίου. Και αυτό γιατί μόνο η χάρη του Θεού αναγεννά και ανακαινίζει τον άνθρωπο με τα ιερά μυστήρια της Εκκλησίας. Μέσα στην Εκκλησία του Χριστού δεν παλιώνει τίποτα.
Αλλά, πως μπορεί να γίνει κανείς «καινούργιος άνθρωπος» και μάλιστα σε μια εποχή, που ιδιαίτερα οι νέοι τα θέλουν όλα δικά τους, όλα καινούργια, τίποτα παλιό και φθαρμένο;
Και όμως μπορεί. Όταν:
Πρώτον. Αγωνιζόμαστε για την αλήθεια. Ζούμε σε μια εποχή που κυβερνά το ψέμα. Ο ένας λέει συνεχώς ψέματα στον άλλο. Λανθασμένα στοιχεία, ανακριβείς πληροφορίες, παραπληροφόρηση και διαστρέβλωση της αλήθειας. Η κοινωνική συμβίωση δυσκολεύεται. Η οικογένεια διαλύεται. Οι ψεύτες έστω και αργά προδίδονται, αποκαλύπτονται. Μονο η αλήθεια, και μάλιστα του Ευαγγελίου, ενώνει τα μέλη μιας κοινωνίας και της οικογένειας. Πολ δε περισσότερο τα παιδιά της Εκκλησίας (Εφ. 4, 25).
Δεύτερον. Επιζητούμε τη συμφιλίωση και την ειρηνική ζωή. Εύκολα και πολλές φορές μαλώνουν οι άνθρωποι μεταξύ τους. Εξοργίζονται, φωνάζουν, υβρίζουν, απειλούν, αδικούν, συκοφαντούν και διακόπτουν κάθε σχέση με τον συνάνθρωπό τους. Χάνεται η ειρήνη του Χριστού μέσα απ᾿ τις καρδιές μας και κυριαρχεί το μίσος, η κακία, η αμαρτία. Και ο Απ. Παύλος συμβουλεύει πατρικά. Να συμφιλιώνεστε πριν να δύσει ο ήλιος. Όχι αναβολή. Όχι την άλλη μέρα η την άλλη εβδομάδα. Τώρα να συμφιλιωθούμε, να αποκαταστήσουμε τις διααραγμένες σχέσεις. Να απλωθεί στις καρδιές μας η επί γης ειρήνη, που είναι μόνο ο Χριστός. Να ζήσουμε Χριστούγεννα με την ειρήνη του Χριστού στις καρδιές μας, στα σπίτια μας, στην εργασία μας.
Τρίτον. Δεν δίνουμε καμιά αφορμή στον διάβολο. Δυστυχώς μερικοί άνθρωποι έχουν παλιά, κακή συνήθεια να στέλνουν τον άλλο στον διάβολο η συχνά πυκνά να λένε το όνομά του. Προσοχή! Δεν παίζει κανείς με τον διάβολο, ο οποίος χαίρεται να ακούει το όνομά του για να κάμει τους ανθρώπους παιδιά του. «Ο αντίδικος υμών διάβολος ως λέων ωρυόμενος περιπατεί ζητών τίνα καταπη» ο αντίπαλός σας ο διάβολος περιφέρεται σαν το λιοντάρι που βρυχάται, ζητώντας κάποιον να καταβροχθίσει, μας παραγγέλνει ο Απόστολος Πέτρος (Α´ Πετρ. 5, 8). Ο βαπτισμένος όμως χριστιανός αποβάλλει την «κακή αυτή συνήθεια», γιατί γνωρίζει πόσο την εκμεταλλεύεται ο διάβολος για να βλάψει τούς ανθρώπους και να τούς κάμει να κλάψουν πικρά (Εφ. 27,29). Ο καινούργιος άνθρωπος έχει το όνομα του Θεού στο στόμα του δια παντός.
Και τέταρτον.
Όταν είμαστε τίμιοι και εργατικοί. Η τιμιότητα και η εργατικότητα χαρακτηρίζουν τον αναγεννημένο άνθρωπο, αυτόν που πστεύει στη γέννηση του Ι. Χριστού. Ο Απ. Παύλος στην ίδια επιστολή λέει, ο άνδρας να αγαπά τη γυναίκα του και όλοι ανεξαιρέτως να αγαπάμε τους άλλους και να τους φροντίζουμε, όπως τον ίδιο τον εαυτό μας. Αγάπα δηλ. τον πλησίον σου ως τον εαυτό σου.
Η κλεψιά, τα παράνομα χρήματα, το άνομο κέρδος, όχι μόνο φθείρουν τον άνθρωπο, αλλά βλάπτουν και τους άλλους. Εκείνος που μεταχειρίζεται τέτοιες μεθόδους ζει σε βάρος των άλλων και κατατρώγει τον κόπο τους. Μόνο οι τίμιοι και εργατικοί άνθρωποι είναι αναγεννημένοι με την χάρη του επί γης φανέντος Χριστού. Μονο αυτοί είναι χρήσιμοι, ωφέλιμοι και στους άλλους ανθρώπους, ώριμοι και αφοσιωμένοι στο καθήκον τους.
Με το άγιο Πνεύμα, λέει ένας αναβαθμός -ύμνος της Κυριακής- έρχεται η ένθεη-χαρισματική ζωή σε όλους, όπως είναι η ευδοκία, δηλαδή η εύνοια του Θεού, η σύνεση, η ειρήνη και η ευλογα.
«Αγίω Πνεύματι ενθέωσις τοις πάσιν, ευδοκία, σύνεσις, ειρήνη και η ευλογία. Ισουργόν γαρ τω Πατρί εστί και Λόγω».

Αγαπητοί μου Αδελφοί,
Ο Ι. Χριστός παρατείνεται σε όλες τις γενιές και σε κάθε εποχή έχει τους δικούς Του ανθρώπους, τους κληρονόμους και τα δικά Του παιδιά «ουκέτι ει δούλος, αλλ᾿ υιός• ει δε υιός, και κληρονόμος Θεού δια Χριστού» Συνεπώς, δεν είσαι πια δούλος, αλλά παιδί του Θεού. Και σαν παιδί που είσαι, θα γίνεις κληρονόμος του δια του Χριστού (Γαλ. 4,7).
Οφείλουμε, λοιπόν, στον Ι. Χριστό, που έγινε άνθρωπος σαν εμά, εκτός της αμαρτίας, να γίνουμε «καινούριοι άνθρωποι», να μην παλιώσουμε και να μη φθαρούμε ποτέ. Να ξαναγεννηθούμε πνευματικά, ουσιαστικά, αγιαστικά. Αυτό θα το επιτύχουμε, όπως και παραπάνω είπε ο Απ. Παύλος, αλλά και όλοι οι άγιοι Πατέρες τονίζουν.
α) Με την συνεχή αγιαστκή ανανέωση του εσωτερικού μας κόσμου.
β) Με την ειρήνη και τη δικαιοσύνη που θα ζούμε και θα ανταποδίδομε στους άλλους, και,
γ) Με τη βίωση της αλήθειας της πίστεως και την αγάπη στον Θεό και στους συνανθρώπους μας.

Αυτό εύχομαι πατρικά να ζήσουμε τις άγιες αυτές έρες και να μείνουμε πιστά και αφοσιωμένα παιδιά του Θεού από τη χάρη και την ευλογία της Θείας Γεννήσεως, που χαρίζει τη σωτηρία σε όλους και την επίγνωση της μόνης αλήθειας κατά το γεγραμμένο «Ο Ι. Χριστός πάντας ανθρώπους θέλει σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν». Ο Ιησύς Χριστός θέλει να σωθούν όλοι οι άνθρωποι και να γνωρίσουν σε βάθος την αλήθεια (Τιμ. Α´ 2,4). Γένοιτο.

Αδελφοί, Χριστός Ετέχθη!
Αληθώς Ετέχθη!

Χριστούγεννα 2006

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο Ιεραπύτνης και Σητείας ΕΥΓΕΝΙΟΣ
Διάπυρος προς τον Εννθρωπήσαντα Σωτήρα Ευχέτης πάντων υμών.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos