alcolockΤη δέσμευσή της να εξετάσει τα πλεονεκτήματα των συσκευών αλκολόκ, αλλά και τη δυνατότητα θέσπισης ευρωπαϊκών τεχνικών προδιαγραφών για την εγκατάστασή τους, εξέφρασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε απάντησή της σε γραπτή ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Σπύρου Δανέλλη.

Οι εν λόγω συσκευές εγκαθίστανται σε οχήματα και χρησιμοποιούνται ως συσκευές αλκοτέστ που ακινητοποιούν το όχημα σε περίπτωση που ο οδηγός τελεί υπό την επήρεια αλκοόλ.

Επισημαίνει ωστόσο πως τα προγράμματα θα πρέπει να χρηματοδοτούνται σε εθνικό επίπεδο αφού δεν πρόκειται να διατεθούν ευρωπαϊκά κονδύλια για την προώθησή τους. Συγκεκριμένα, σε χώρες όπως η Σουηδία όπου οι συσκευές εγκαθίστανται σε οχήματα παραβατών, το κόστος εγκατάστασής τους βαραίνει τον ίδιο τον παραβάτη ως μέρος της κύρωσης.

Από την εφεύρεσή της πριν από δύο δεκαετίες, η υποχρεωτική χρήση του αλκολόκ στα οχήματα των παραβατών έχει θεσμοθετηθεί ευρέως στις ΗΠΑ και τον Καναδά.

Το ίδιο δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου η χρήση της συσκευής έχει υιοθετηθεί σε πολύ λίγα Κράτη Μέλη, όπως η Σουηδία, η Φινλανδία, η Ολλανδία και από φέτος, το Βέλγιο.

Η καταπολέμηση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ αποτελεί προτεραιότητα της νέας στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδική ασφάλεια μέχρι το 2020.

Στην σχετική του έκθεση που συζητείται κατά την παρούσα περίοδο, το Ευρωκοινοβούλιο αναμένεται μεταξύ άλλων να υποστηρίξει τη χρήση των αλκολόκ, όπως και το “Vision Zero”, δηλαδή τη θέσπιση ως στόχου του μηδενισμού των θανατηφόρων δυστυχημάτων.

 

E-11305/10EL

Απάντηση του κ. Kallas

εξ ονόματος της Επιτροπής

(01.03.2011)

Η Επιτροπή έχει δεσμευθεί να καταπολεμήσει την οδήγηση υπό επήρεια και έχει καταστήσει την εν λόγω δέσμευση ένα από τα συστατικά στοιχεία της πρόσφατης ανακοίνωσής της σχετικά με τις πολιτικές κατευθύνσεις για την οδική ασφάλεια κατά την περίοδο 2011-2020[1] (“Αύξηση της ικανότητας επιβολής των κανόνων οδικής κυκλοφορίας”). Κατά την ανάπτυξη της στρατηγικής για την επίτευξη του προαναφερόμενου στόχου όσον αφορά τη οδήγηση σε κατάσταση μέθης, η Επιτροπή αποδίδει ιδιαίτερη προσοχή στα ακόλουθα στοιχεία:

  • Θα πρέπει να επιτραπούν σε κάθε κράτος μέλος περισσότερες τυχαίες δοκιμές με πραγματικό αποτρεπτικό αποτέλεσμα,
  • Χρειάζεται στενότερη σύνδεση μεταξύ των μέτρων επιβολής (ελέγχου) και εκπαίδευσης ή αποκατάστασης ώστε να παρασχεθεί η δέουσα βοήθεια στους ενεχόμενους οδηγούς να μεταβάλλουν συμπεριφορά και να καταστεί δυνατή η πρόληψη τυχόν υποτροπών (όπως αποδεικνύεται από τα επιστημονικά ευρήματα του έργου DRUID[2]),
  • Η πρόληψη των υποτροπών θα πρέπει να παραμείνει πρώτος στόχος των πολιτικών που αφορούν την αντιμετώπιση της οδήγησης σε κατάσταση αιθυλικής μέθης,
  • Η καλύτερη μέθοδος αντιμετώπισης για όσους παραβατούν για πρώτη φορά είναι η αποκατάσταση σε συνδυασμό με εναλλακτικές κυρώσεις,
  • Σε σοβαρές περιπτώσεις αλκοολισμού και υποτροπής θα πρέπει να επιβάλλεται απαγόρευση της οδήγησης και υποχρεωτική παρακολούθηση προγραμμάτων αποκατάστασης,
  • Τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενθαρρύνονται να καθορίζουν εθνικούς στόχους ελέγχου και τυποποιημένα προγράμματα αποκατάστασης.

    Οι συσκευές ακινητοποίησης οχημάτων μετά από απαγορευτικά αποτελέσματα αιθυλοτέστ σε συνδυασμό με τα προγράμματα για την αποκατάσταση των οδηγών μπορούν να χρησιμοποιούνται με στόχο να αποκατασταθεί η κινητικότητα των παραβατών ασφαλώς και κατά το δυνατό νωρίτερα

Η Επιτροπή σημειώνει την τρέχουσα πρακτική ορισμένων κρατών μελών, όπου το κόστος που σχετίζεται με την εγκατάσταση και την παρακολούθηση ενός συστήματος που ακινητοποιεί το όχημα σε περίπτωση απαγορευτικών μετρήσεων αιθυλοτέστ επιβαρύνει τον δράστη και αποτελεί μέρος της κύρωσης. Δεν διατίθεται ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για προγράμματα ακινητοποίησης κινητήρων οχημάτων λόγω απαγορευτικών ενδείξεων αιθυλοτέστ.

Η Επιτροπή θα αναλύσει τα πλεονεκτήματα της εγκατάστασης αναλόγων συσκευών σε συγκεκριμένες κατηγορίες μεταφορών και θα εξετάσει στο πλαίσιο αυτό το ενδεχόμενο εναρμόνισης των αντιστοίχων τεχνικών απαιτήσεων.

 

Πλήρες κείμενο ερώτησης ευρωβουλευτή Σ. Δανέλλη:

Περίπου το 25% όλων των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην Ευρώπη συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, ενώ μόλις 1% του συνόλου των χιλιομέτρων που διανύονται στην Ευρώπη οδηγούνται από οδηγούς με 0,5 g / l αλκοόλ στο αίμα τους ή και περισσότερο. Στο πλαίσιο των μέτρων που διαθέτουν τα κράτη της Ε.Ε. εναντίον του επικίνδυνου φαινομένου της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, όπως οι εκστρατείες ευαισθητοποίησης και οι αστυνομικοί έλεγχοι, η χρήση της συσκευής “alcolock” αποτελεί μία ανεξερεύνητη συμπληρωματική λύση.

Από την εφεύρεσή της πριν από δύο δεκαετίες, η υποχρεωτική χρήση του alcolock στα οχήματα των παραβατών έχει θεσμοθετηθεί ευρέως στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Το ίδιο δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου η χρήση της συσκευής έχει υιοθετηθεί σε πολύ λίγα Κράτη Μέλη όπως η Σουηδία, η Φινλανδία, η Ολλανδία και από φέτος, το Βέλγιο.

Σύμφωνα με έκθεση του 2008, η οποία εκπονήθηκε εκ μέρους του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, τα προγράμματα interlock «έχει αποδειχθεί ότι είναι αποτελεσματικά στην άμβλυνση του φαινομένου της οδήγησης σε κατάσταση μέθης”.

Παρά την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων, λόγω της ανησυχίας τους για το συνολικό κόστος (μεταξύ € 750 και € 2700 ετησίως για κάθε συσκευή), αλλά και της δυσπιστίας τους σχετικά με τη δυνατότητα των προγραμμάτων να επιφέρουν μόνιμη αλλαγή στη συμπεριφορά των οδηγών, πολλά κράτη μέλη εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν το alcolock με δισταγμό.

Στην πρόσφατη Ανακοίνωσή της για την Οδική Ασφάλεια (2010)389, η Επιτροπή δηλώνει την πρόθεσή της να “εξετάσει σε ποιο βαθμό τα μέτρα είναι κατάλληλα για να καταστεί υποχρεωτική η εγκατάσταση συσκευών alcolock σε οχήματα, για παράδειγμα όσον αφορά τις επαγγελματικές μεταφορές (π.χ. σχολικά λεωφορεία)”.

Ερωτάται η Επιτροπή:


1) Με ποιον τρόπο σκοπεύει να εξετάσει το θέμα; Θα εκπονήσει μελέτη σχετικά με τις επιπτώσεις της χρήσης των alcolocks στην ΕΕ, τόσο για τους επαγγελματίες οδηγούς όσο και για τους παραβάτες οδηγούς ΙΧ;

2) Μπορούν τα κράτη μέλη ή οι περιφέρειες να αξιοποιήσουν ευρωπαϊκά κονδύλια για την οδική ασφάλεια για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων alcolock;

[1] COM (2010) 389 τελικό, 20.7.2010.

[2] DRUID – Οδηγώντας υπό την επήρεια ναρκωτικών, οινοπνεύματος και φαρμάκων που χρηματοδοτείται από το 7ο πρόγραμμα πλαίσιο για την έρευνα και την τεχνολογική ανάπτυξη. http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/projects/druid.pdf

Print Friendly, PDF & Email

Από manos