Δρόμος Από καιρό ήθελα να γράψω για τις πεζοδρομήσεις. Πιστεύω πως για να είναι αξιοβίωτες οι πόλεις μας πρέπει να βρούμε τρόπους να περιορίσουμε το αυτοκίνητο και να αυξήσουμε τους ελεύθερους δημόσιους χώρους για την ασφαλή, απρόσκοπτη κίνηση και αναψυχή των πολιτών, μικρών και μεγάλων. Για να το πετύχουμε χρειάζεται μια ιδεολογική μετατόπιση και μια τεχνική προετοιμασία.
 
H ιδεολογική μετατόπιση αποσκοπεί στο να κάνουμε τις πόλεις μας φιλικές και ελκυστικές, για ντόπιους και ξένους, ιεραρχώντας το δημόσιο χώρο πάνω απ’ το ΙΧ. Πόλεις να θέλουν οι τουρίστες να τις επισκεφτούν, να τις περιδιαβούν, να τις ζήσουν, να τις χαρούν.
 
Αυτό συνεπάγεται αλλαγή σε νοοτροπίες και συνήθειες. Όχι ψώνια drive in, όχι αναψυκτικό με δίπλα παρκαρισμένο το νέο μας όχημα για να το προσέχουμε ή να μας προσέξουνε. Αυτό σημαίνει όμως και διαφορετική επιχειρηματική αντίηψη, να μην αποσκοπούμε στο ευρώ που θα δώσει για να ξεδιψάσει ο απηυδισμένος απ’ το μποτιλιάρισμα, κάθιδρος οδηγός, που τον αναγκάσαμε να περάσει απ’ το κέντρο, αλλά στα πολύ περισσότερα ευρώ, που θα ξοδέψει για φαγητό, ύπνο, ταξί, ψώνια ο ευχαριστημένος περιπατητής, ο οποίος νιώει να τον ανταμείβει η πόλη που επέλεξε για να ζήσει ή να περάσει τις διακοπές του.
 
Kαι σ’ ότι αφορά τη Σητεία, την πόλη μου, θα ‘θελα βεβαίως να συνεχίσει να ακούγεται ως η όμορφη γενέτειρα του Kορνάρου κι όχι ως η πόλη των νευρικών κορναρισμάτων.
 
H τεχνική προετοιμασία αφορά το αυτονόητο: μια επαρκή κυκλοφοριακή μελέτη, που υποστηρίζει αυτή την ιδεολογική μετατόπιση με μέτρα υπέρ των πεζών, του ποδηλάτου και των δημοσίων μέσων μαζικής μεταφοράς, που αποθαρύνει τη χρήση του IX μέσα στις πόλεις.
 
Ήθελα λοιπόν να γράψω για τις πεζοδρομήσεις και ανακάλυψα στο www.ecocrete.gr ένα κείμενο από τον Περιβαλλοντικό Σύλλογο Pεθύμνου που είναι ταμάμ για την περίπτωση. Αρκεί να αλλάξει κανείς τα ονόματα των δημάρχων και της περιοχής και έχει ένα ωραίο άρθρο για την πόλη του… Kαθώς δεν υπάρχει copyright αντιγράφω εκτενή αποσπάσματα:
 
Η ανάπλαση της Μοάτσου και το δικαίωμα στο παρκάρισμα
 
Ο Περιβαλλοντικός Σύλλογος Ρεθύμνου δεν επιθυμεί να εμπλακεί στην αντιπαράθεση ανάμεσα στον Δήμαρχο κ. Αρχοντάκη και τον επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας κ. Λίτινα σχετικά με την ανάπλαση της Μοάτσου. Ωστόσο, είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε ορισμένες βασικές αρχές άσει των οποίων θα πρέπει να κρίνονται τα έργα στην πόλη.
 
Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι οι αρχές αυτές δεν είναι ανακάλυψη δική μας. Σε όλες τις Ευρωπαϊκές πόλεις αποτελούν κοινό τόπο που συμμερίζονται πολεοδόμοι, συγκοινωνιολόγοι, οπικές αρχές και το ευρύ κοινό.
 
Η κυριότερη από τις αρχές αυτές είναι ότι η συνύπαρξη ανθρώπων και αυτοκινήτων σε μια πόλη δεν είναι δυνατή παρά μόνον αν περιοριστούν δραστικά τα αυτοκίνητα και αν πολίτες χρησιμοποιούν τα δημόσι μέσα συγκοινωνίας, το ποδήλατο και κυρίως τα κάτω άκρα τους.
 
Σκοπός των έργων είναι να δοθεί η προτεραιότητα στον πεζό. Η πόλη πρέπει να ξαναγίνει ο χώρος, όπου συναντιούνται οι πολίτες και όχι ο χώρος, όπου παρκάρουν τα αυτοκίνητ.
 
Η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και οι πεζοδρομήσεις είναι αναγκαία μέτρα υπό τον όρο ότι δεν χρησιμεύουν για παρκάρισμα και για επέκταση του εμπορικού χώρου των κάθε λογής καταστημάτων και περιπτέρων. Πρέπει επίσης να διασφαλιτεί ότι οι ράμπες κατασκευάζονται για να χρησιμοποιούνται από άτομα με ειδικές ανάγκες και όχι για να ανεβαίνουν ευκολότερα τα μηχανάκια και τα αυτοκίνητα στα πεζοδρόμια.
 
Η κατασκευή χώρων σταθμεύσεως στο κέντρο είναι λανθασμένη ενέργεια γιατί προσελκύει αντί να διώχνει τα αυτοκίνητα. Χώροι σταθμεύσεως πρέπει να κατασκευάζονται στις εισόδους της πόλης. Αυτοί που παρανόμησαν μη κατασκευάζοντας τα προβλεπόμενα γκαράζ στις νεόδμητες πολυκατοικίες πρέπει να κληθούν να διορθώσουν τις παρανομίες τους.
 
Σε μια μικρή πόλη, όπως το Ρέθυμνο, οι αποστάσεις είναι δυνατόν και πρέπει να καλύπτονται με τα πόδια (κάνει καλό στο κυκλοφοριακό και στην καρδιά). Οι δημόσιες συγκοινωνίες με τις περισσότερο απόμακρες συνοικίες και τα προάστια (πρώην χωριά) είναι αναγκαίες γιατί θα συμβάλουν στην μείωση των αυτοκινήτων στο κέντρο.
 
Η χρήση του ποδηλάτου πρέπει να διαδοθεί. Οι ορθοπεταλιές, όπως και το περπάτημα κάνουν καλό στην υγεία. Την υγεία βλάπτουν σοβαρά το τσιγάρο και τα καυσαέρια. Προτείνουμε, συνεπώς, στον κ. Αρχοντάκη και στον κ. Λίτινα: – να περπατήσουν μαζί πιασμένοι χέρι με χέρι στα διαπλατυσμένα πεζοδρόμια για να διαπιστώσουν αν πράγματι τα ενσωματωμένα εμπόδια κατά μήκος των πεζοδρομίων αποτρέπουν όντως τα αυτοκίνητα να τα καβαλάνε, – ν πάρουν τα ποδήλατά τους (ή να δανειστούν αν δεν έχουν δικά τους) και να χρησιμοποιήσουν τους ποδηλατοδρόμους, για να διαπιστώσουν την καταλληλότητά τους και τις τυχόν δυσκολίες, – να κάτσουν, ο καθείς τους, σε ένα αναπηρικό καροτσάκι, που θα σπρώχνουν επίλεκτα μέλη των συνδυασμών τους για να δοκιμάσουν τις ράμπες.
 
 Τότε θα είναι σε θέση να συζητήσουν τις ατέλειες, τις ολιγωρίες και τα σφάλματα που διαπίστωσαν στον κοινό τους περίπατο και να προτείνουν τρόπους για να τα επανορθώσουν. Ο Περιβαλλοντικός Σύλλογος Ρεθύμνου πιστεύει τέλος ότι μια μελέτη, που έχει εγκριθεί και παραληφθεί, πρέπει να εφαρμόζεται πλήρως και ως έχει. Οι συνεχείς τροποποιήσεις είναι ικανές να κάνουν και την καλύτερη μελέτη διάτρητη κουρελού.
 
Αντώνης Ανηψητάκης
 Πολιτικός Μηχανικός, επικεφαλής της Νομαρχιακής Κίνησης
“το Λασίθι στην Πλώρη”

Print Friendly, PDF & Email

Από manos