Ο Ιεραπύτνης και Σητείας ΕΥΓΕΝΙΟΣ
Ο Ιεραπύτνης και Σητείας ΕΥΓΕΝΙΟΣ

«Συγκαταβαίνων ο Σωτήρ, τω γένει των ανθρώπων,
 κατεδέχθη σπαργάνων περιβολήν•
ουκ εβδελύξατο σαρκός την περιτομήν…»
 (Ιδιόμελον εορτής της κατά σάρκα περιτομής του Κυρίου).

Αγαπητοί εν Χριστώ Αδελφοί και τέκνα περιπόθητα,

Η αρχή του νέου ημερολογιακού έτους συμπίπτει με την εορτή της περιτομής του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Σύμφωνα με την πατερική διδασκαλία της Εκκλησίας, ο Χριστός καταδέχθηκε να περιτμηθεί για δύο λόγους. Πρώτον γιατί ήθελε να αποδείξει σε κάθε άπιστο η αιρετικό, ότι έλαβε σάρκα ανθρώπινη και όχι σώμα φανταστικό, άυλο και νοερό. Τότε πως θα περιετέμνετο αν δεν είχε ανθρώπινο σώμα. Άρα ως Θεός και άνθρωπος έχει όλα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά με τη θεϊκή του δόξα και μορφή άριστα ενωμένα σε ένα πρόσωπο, του Θεανθρώπου Χριστού. Ο δεύτερος λόγος ήταν  για να αποδείξει στους Ιουδαίους που τον κατηγορούσαν δημόσια ότι παραβαίνει το Μωσαϊκό Νόμο, ότι ήλθε όχι για να καταργήσει αλλά για να συμπληρώσει το Νόμο (Βλ. Ματθ. 5,17). Επί πλέον, μας διδάσκει ότι αυτός είναι ο Ποιητής του Νόμου που εκπληρώνει, αλλά και συμπληρώνει ο ίδιος. Εισάγει τον άνθρωπο σε νέα περιόδο, αφού συνάπτει Νέα Διαθήκη μαζί του. Ήλθε η χάρις και η αλήθεια για να βρούμε στο πρόσωπο του Χριστού τη δική μας σωτηρία και ζωή αιώνια. «Ο νόμος δια Μωυσέως εδόθη, η χάρις και η αλήθεια δια Ιησού Χριστού εγένετο» (Ιω. 1,17).

Αυτή την αλήθεια και χάρη ομολογούμε, ζούμε και διατηρούμε στη ζωή μας με το μυστήριο της αχειροποίητης πνευματικής περιτομής, που είναι το μυστήριο του Αγίου Βαπτίσματος. Το μυστήριο αυτό θεωρείται υποχρεωτικό και εισαγωγικό, γιατί μας εισάγει στη ζωή του Χριστού και της Εκκλησίας Του και μας ελευθέρωσε από τη νομική δουλεία και περιτομή κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό. Και όπως κατά την περιτομή αποκόπτεται ένα μέρος του σώματος που δεν χρειάζεται, έτσι και κατά το Βάπτισμα η Χάρις του Θεού αποκόπτει την ζημιογόνο αμαρτία και αποβάλλεται από τον άνθρωπο.

Η περιτομή στους Ιουδαίους είχε και την έννοια της αφιερώσεως στο Θεό κάθε ανθρώπου, που ήθελε να ζήσει μαζί με τον Θεό και όχι με αλλόφυλλους και άθεους. Αυτή την αφιέρωση στο Θεό ενεργεί και το Άγιο Βάπτισμα σε εμάς τους χριστιανούς, για να ζούμε με τον Χριστό και μαζί με τον Χριστό, με το σφράγισμα της θείας Χάριτος του Αγίου Πνεύματος ως γνήσια παιδιά και κληρονόμοι του Θεού πατέρα.

Έχοντας υπ᾽ όψιν τα παραπάνω, τώρα στο κατώφλι του νέου έτους, ας αναθεωρήσουμε τη ζωή μας, και ας εξετάσουμε αν είναι σύμφωνη και ορθή με τις αρχές της νέας ζωής, με τον Ευαγγελικό λόγο του Χριστού, με τη διδασκαλία και το παράδειγμά Του. Όλα τα είχε πει και ερμηνεύσει ο Χριστός. Η κάθε πτυχή της ζωής, η κάθε επιτυχία η αποτυχία μπορεί να αξιοποιηθεί και να γίνει ευκαιρία και ευλογία της παρουσίας Του στη ζωή, την εργασία, το σπίτι μας, και συγχρόνως να λειτουργήσει ο πνευματικός νόμος της μόνης αλήθειας και αληθινής ζωής.

Έτσι θα εκπληρώσομε και το δεύτερο λόγο όχι μόνο να αποκτήσομε τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος αλλά και να τα καλλιεργήσομε και να τα επαυξήσομε. Η ζωή μας να είναι ζωή αγάπης, αλήθειας, χαράς και προσφοράς σ᾽ όλους μικρούς και μεγάλους, εχθρούς και φίλους. Τότε η ζωή του Χριστού θα φανερωθεί σε μας, τότε θα μας ζωοποιήσει και θα μας ζωογονήσει ο λόγος Του. Θα μας βοηθήσει να ζούμε την κατά Χριστόν αφιέρωση και την προσφορά στον συνάνθρωπό μας.

Ας γίνει ο καινούργιος χρόνος ευκαιρία καταλλαγής και όχι συναλλαγής. Αφορμή αγάπης και προσφοράς, όχι ευκαιρία πλεονεξίας, εξουσιομανίας και πλουτισμού. Είναι παραλογισμός και παράνοια ύστερα από 21 αιώνες χριστιανικής διδασκαλίας, Χάριτος και Αληθείας, να ζούμε κάτω από την απειλή του φόβου και της παγκόσμιας  απειλής ανταγωνισμών, μίσους και έχθρας, θρησκευτικών διωγμών και μισσαλλοδοξίας εναντίον χριστιανικών μειονοτήτων στην Ανατολή, οικονομικής εξαθλίωσης  προσφύγων και μεταναστών.

Φύγαμε από την ιουδαϊκή νομοτέλεια και το γράμμα του νόμου και φθάσαμε στην ανομία, την παρανομία, την ασυδοσία ανεξέλεγκτων κοινωνικοπολιτικών και ιδεολογικών ανακατάξεων σε βάρος του ανθρώπου και με τίμημα την αποϊεροποίηση  της ίδιας της ανθρώπινης ζωής και την απαξίωση του ανθρωπίνου προσώπου.

Με τη σύμπραξη όλων, μικρών και μεγάλων, ισχυρών και αδυνάτων, και με υποδειγματική αλληλεγγύη και φιλανθρωπία μπορούμε να ανανεώσουμε τις πνευματικές μας δυνάμεις, την ανθρωπιά και το φιλότιμο, για να συμπαρασταθούμε και να ανακουφίσουμε κάθε πονεμένο και δοκιμαζόμενο συνάνθρωπο και φίλο και αδελφό. Ας προσπαθήσομε όλοι συνειδητά και υπεύθυνα, εφαρμόζοντας το νόμο της ανιδιοτελούς αγάπης, που έφερε ο Χριστός στη γη με τη θεία Του γέννηση και συγκατάβαση. Μαζί Του γεννήθηκε και γεννάται κάθε ελπίδα και χαρά για ζωή. Αυτό είναι το έργο της Εκκλησίας, το έργο της Χάριτος του Θεού, που μέσα από τη λειτουργική και αγιαστική ζωή γεννάται και αναγεννάται ο άνθρωπος και όλος ο κόσμος.

Ο εν Σπηλαίω γεννηθείς και εν φάτνη ανακλιθείς δια την ημών σωτηρίαν και εν τη ογδόη ημέρα σαρκί περιτμηθήναι καταδεξάμενος Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, Αυτός που ένωσε γη και ουρανό, αγγέλους και ανθρώπους σε μια Εκκλησία, την άκτιστη Εκκλησία του Θεού, μαζί με τις εγκάρδιες Αρχιερατικές ευχές και ευλογίες μας να χαρίσει το νέο έτος 2016 έτος πανανθρώπινης αλληλεγγύης, ελευθερίας, αγάπης, καταλλαγής, ειρήνης και ευφροσύνης, για βοήθεια και σωτηρία όλων των πονεμένων, δοκιμαζομένων και προσφύγων αδελφών μας, με τις θείες δωρεές της  ενανθρωπήσεως της Θεοφάνειας και Επιφάνειας του Χριστού.

Καλή και ευλογημένη από τον Κύριο χρονιά!

Ιεράπετρα, Πρωτοχρονιά 2016

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

† Ο Ιεραπύτνης και Σητείας ΕΥΓΕΝΙΟΣ,

Διάπυρος προ τον εν σαρκί περιτμηθέντα Κύριον

ευχέτης πάντων υμών

 

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos