Σεραφείμ Τσόκας, κατά την εισήγηση στο περιφερειακό συμβούλιο

Γενικός Γραμμ. Περιφ. Κρήτης

Η εισήγηση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Κρήτης στο Περιφερειακό Συμβούλιο:

Το οδικό δίκτυο της Κρήτης αποτελείται από το Βόρειο Οδικό Άξονα, την παλαιά εθνική οδό, την επαρχιακή οδοποιία, την δημοτική οδοποιία και την αγροτική οδοποιία. Αυτό είναι όλο το πλέγμα που καλύπτει την νησιωτική περιφέρεια της Κρήτης.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας, ένα μεγάλο κοινωνικό και αναπτυξιακό έργο σχεδιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 60 και είχε σαν σκοπό την σύνδεση των μεγάλων αστικών κέντρων.

Ο ΒΟΑΚ εκτείνεται σε όλη την βόρεια Κρήτη από την Κίσσαμο μέχρι την Σητεία και έχει συνολικό μήκος περίπου 312 χιλιόμετρα. Άρχισε δε να κατασκευάζεται το 1968. Από το 1968 και εντεύθεν , από εθνικούς πόρους κατασκευάστηκαν 155 χιλ. Από το Β΄Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και το Interreg 63 χλμ, από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο 48 χιλ. και υπολείπονται άλλα 47. Ουσιαστικά δεν υπολείπονται όμως τα 47 αλλά πολύ περισσότερα, λόγω του ότι θα πρέπει να γυρίσουμε πίσω και να αναβαθμίσουμε κομμάτια του οδικού δικτύου που κατασκευάστηκαν.
Υπάρχει λοιπόν μια εκτίμηση που έχει κάνει η ΕΥΔΕ-ΒΟΑΚ σχετικά με το τι σημαίνει οικονομικά να έχουμε ένα ολοκληρωμένο οδικό άξονα. Είναι λοιπόν μήκος 232 χλμ. και το κόστος είναι 1,5 δισ. Ευρώ.
Στα πλαίσια της επόμενης χρηματοδοτικής περιόδου 2007-2013 είναι πολύ δύσκολο να καλυφθεί το σύνολο αυτής της δαπάνης, πέρα από το γεγονός ότι δεν αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες μελέτες σε όλο το υπολειπόμενο μήκος των 232 χλμ. του ΒΟΑΚ.
Αυτό οδηγεί στον προβληματισμό ότι ενδεχομένως θα πρέπει να εξετασθούν και άλλοι τρόποι κατασκευής οδικών τμημάτων του ΒΟΑΚ , όπως π.χ. με αυτοχρηματοδότηση, ύστερα από σχετική οικονομο-τεχνική μελέτη. Είναι αλήθεια ότι ο ΒΟΑΚ έχει διάφορες ιδιαιτερότητες σε σχέση με άλλους βασικούς οδικούς άξονες της χώρας , όπως για παράδειγμα ο μεγάλος αριθμός ισόπεδων και ανισόπεδων κόμβων , η διαφοροποίηση του κυκλοφοριακού φόρτου από τμήμα σε τμήμα, η έλλειψη εναλλακτικής λύσης σε πολλές περιπτώσεις, κλπ. Που καθιστούν δύσκολη την εφαρμογή της διαδικασίας της παραχώρησης, συνολικά. Όμως υπάρχουν επί μέρους οδικά τμήματα του ΒΟΑΚ στα οποία υφίστανται οι παράμετροι εκείνες που μπορούν να καταστήσουν ικανά από χρηματο-οικονομο-τεχνική άποψη, ώστε να αποτελέσουν αντικείμενο αυτοχρηματοδότησης με παραχώρηση, είτε διοδίων, είτε άλλων ανταλλαγμάτων. Ο ακριβής προσδιορισμός αυτών των οδικών τμημάτων, όμως χρήζει περαιτέρω λεπτομερούς τεχνικο-οικονομικής ανάλυσης.

Ένα άλλο κομμάτι είναι το επαρχιακό οδικό δίκτυο που καλύπτει 3,5 χιλιάδες χλμ. Δεν σημαίνει ότι πρέπει να ξανακατασκευάσουμε 3,5 χιλ. χλμ. οδικού δικτύου. Σημαίνει όμως απαραίτητα, ότι σε επίπεδο νομού θα πρέπει να βάλουμε προτεραιότητες και να βελτιώσουμε, να αναβαθμίσουμε, να συντηρήσουμε κομμάτι του επαρχιακού δικτύου. Ο ένας λόγος είναι, η ασφάλεια του πολίτη και ο δεύτερος λόγος είναι η τουριστική ανάπτυξη που μπορεί να προκύψει από αυτούς τους δρόμους. Απείρου κάλλους δρόμοι, που όταν ολοκληρωθούν θα μπορέσουν να δώσουν μια διέξοδο του επισκέπτη της Κρήτης προς την ενδοχώρα. Πρέπει να ολοκληρώσουμε τις παρεμβάσεις μας στο οδικό δίκτυο της Κρήτης ώστε το 2013 να είμαστε σε θέση να πούμε ότι σε επίπεδο οδικού δικτύου ολοκληρώσαμε τις παρεμβάσεις μας για ένα ασφαλές οδικό δίκτυο.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos