ΙεράπετραΗ περιοχή χρειάζεται νέες τουριστικές μονάδες υψηλού επιπέδου

του Λεωνίδα Κουδουμογιαννάκη

Ακολουθώντας την καλή τουριστική πορεία της Ελλάδας, η περιοχή της Ιεράπετρας έκλεισε με θετικό πρόσημο τη φετινή τουριστική περίοδο, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση σε διανυκτερεύσεις, πληρότητα των ξενοδοχειακών μονάδων και τζίρου σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Κάνοντας ένα πρώτο απολογισμό της φετινής τουριστικής περιόδου, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ιεράπετρας και Ν.Α. Κρήτης κ. Γιώργος Βαρδάκης μας έδωσε μια εικόνα της φετινής τουριστικής περιόδου, ποιο ήταν το κυρίαρχο στοιχείο για την περιοχή της Ιεράπετρας, ποιες είναι οι προοπτικές για την επόμενη χρονιά και την ανάγκη που έχει η περιοχή για νέες μονάδες υψηλού επιπέδου ώστε να καθιερωθεί σαν κύριος τουριστικός προορισμός. Απαντώντας σε μια σειρά ερωτημάτων ανέφερε:

  • Επαληθεύτηκαν οι προβλέψεις για μια καλή τουριστική χρονιά στην Ελλάδα;

Σαφέστατα. Η χρονιά έδειχνε από νωρίς ότι θα ήταν «καλή» και οι προβλέψεις ευτυχώς επαληθεύτηκαν. Ο στόχος των 17 εκατομμυρίων επισκεπτών για το 2013 υπερκαλύφθηκε. Το ποσοστό της αύξησης αφίξεων ξεπέρασε το 10% ενώ αυτό του τζίρου το 8%. Μην ξεχνάτε ότι η χώρα μας πέρασε μια διετία έντονης αρνητικής προπαγάνδας από όλα τα κεντροευρωπαϊκά ΜΜΕ, που ευτυχώς εδώ και περίπου ενάμισι χρόνο έχει εκλείψει, συμβάλλοντας στην αλλαγή ψυχολογίας του μέσου κεντροευρωπαίου και συνεπώς στη διάθεσή του να ξαναέρθει για διακοπές στην Ελλάδα.

  • Όσο αφορά την ευρύτερη περιοχή της Ιεράπετρας υπήρξε αντίστοιχη αύξηση;

Η ευρύτερη περιοχή της Ιεράπετρας, από το Μύρτος μέχρι το Μακρύ Γιαλό,  είναι μια περιοχή που σήμερα παρουσιάζει ιδιαίτερη δυναμική και γι αυτό τα ποσοστά αύξησης είναι ελαφρώς μεγαλύτερα. Τα μεγάλα all-inclusive ξενοδοχεία έκλεισαν τη χρονιά με πληρότητες πάνω από 90% αλλά το ενθαρρυντικό είναι ότι και τα μικρότερα ξενοδοχεία είχαν πολύ μεγάλες πληρότητες. Από το κλίμα ευφορίας θα εξαιρέσω τα καταλύματα που στηρίζονταν σε διερχόμενους πελάτες ή είχαν σαν κύριο προσανατολισμό τους την Ελληνική αγορά (πολύ μικρά ξενοδοχεία ή ενοικιαζόμενα δωμάτια). Εδώ η κατάσταση ήταν μάλλον απογοητευτική αν εξαιρέσουμε την περίοδο του Αυγούστου.

 

  • Τι εθνικότητες επισκέφθηκαν την περιοχή μας;

Γιώργος ΒαρδάκηςΤο κυρίαρχο στοιχείο της φετινής χρονιάς ήταν η μεγάλη αύξηση στις αφίξεις Ρώσων, αλλά και πολιτών από τις ευρωπαϊκές πρώην σοβιετικές δημοκρατίες. Εδώ θα ήθελα να σημειώσω ότι για όλες τις παραπάνω εθνικότητες, η Ιεράπετρα θεωρείται πλέον «ώριμος» προορισμός χάρη στο Μάνο Δομαζάκη, που εδώ και μια οκταετία έχει ξεκινήσει συνεργασίες με αντίστοιχα γραφεία και θα πρέπει σαν περιοχή να τον ευχαριστήσουμε γι αυτό. Τη χρονιά που μας πέρασε άρχισαν να αναδεικνύονται και νέες αγορές, όπως αυτές της Πολωνίας και του Ισραήλ και εδραιώθηκαν αυτές της Τσεχίας, Σλοβακίας και Ουγγαρίας. Βεβαίως το σπουδαιότερο γεγονός ήταν ότι ανέκαμψαν οι παραδοσιακές αγορές της περιοχής μας (Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία).

 

  • Ποιες είναι οι προοπτικές για την επόμενα χρόνια;

Τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί για του χρόνου δείχνουν μια πολύ αισιόδοξη εικόνα. Με τα σημερινά δεδομένα λοιπόν θα έλεγα ότι η επόμενη χρονιά προδιαγράφεται καλύτερη από τη φετινή. Και λέω με τα σημερινά δεδομένα γιατί ο τομέας του τουρισμού είναι τόσο ευαίσθητος που  ακόμα και ένα τυχηματικό γεγονός είναι ικανό να ανατρέψει καταστάσεις.

 

  • Τι γνώμη έχετε για τον τουρισμό κρουαζιέρας;

Ο τουρισμός κρουαζιέρας είναι ένας πολύ δυναμικά αναπτυσσόμενος τουρισμός για την Ελλάδα. Επί της ουσίας η πατρίδα μας είναι ακόμα παρθένο έδαφος αφού η ύπαρξη του καμποτάζ, μέχρι πρόσφατα, ουσιαστικά απαγόρευε την κρουαζιέρα.

Όσο αφορά την κρουαζιέρα στην περιοχή μας, θα μου επιτρέψετε να μην είμαι τόσο αισιόδοξος. Τα πρόχειρα και ασυνάρτητα πρώτα βήματα που έγιναν φέτος νομίζω έδειξαν σε όλους μας ότι για να γίνει η Ιεράπετρα σταθμός για κρουαζιερόπλοια χρειάζεται πολλή και κυρίως σοβαρή δουλειά, οργάνωση και υποδομές.

 

  • Μπορεί η τουριστική αγορά της Ιεράπετρας να αντέξει νέες τουριστικές μονάδες; Χρειάζεται ο τόπος νέες τουριστικές μονάδες;

Θα έλεγα ότι η περιοχή μας έχει μεγάλη ανάγκη από νέες τουριστικές μονάδες υψηλού επιπέδου ώστε να καθιερωθεί σαν κύριος τουριστικός προορισμός. Έχουμε την ευτυχία, το πρόβλημα της τουριστικής υπανάπτυξής μας σε σχέση με τη βόρεια Κρήτη να είναι πλέον πλεονέκτημα αφού ξεπεράσαμε τους σκοπέλους της άναρχης και άκριτης «υπερανάπτυξης» της δεκαετίας του 90 και τώρα με τα υφιστάμενα, σαφώς πιο ελεγχόμενα πλαίσια, μπορούμε να ελπίζουμε σε ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον μας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το βασικό εξαγώγιμο προϊόν μας είναι το περιβάλλον μας, αφού οι παραλίες της νότιας Κρήτης είναι αν όχι οι καλύτερες, τουλάχιστον από τις καλύτερες της Ευρώπης.

 

  • Υστερεί η περιοχή σε σχέση με άλλες περιοχές;

ΧρυσήΗ μόνη υστέρηση της περιοχής μας είναι η απόσταση από τις πύλες εισόδου (αεροδρόμια) και φυσικά το οδικό δίκτυο. Ζούμε σε μια περιοχή που η απαίτηση για ένα αξιοπρεπές οδικό δίκτυο κοντεύει να καταντήσει ουτοπικό ανέκδοτο. Και μόνο το γεγονός ότι κάποιοι από τους «θεσμικούς παράγοντες» του νομού μας πανηγύριζαν σχετικά πρόσφατα, για το άνοιγμα μετά από 7 χρόνια του δρόμου στο Σεληνάρι, δείχνει ότι δυστυχώς πολλά αυτονόητα για άλλες περιοχές πράγματα, στην περίπτωσή του Λασιθίου φαντάζουν βουνά. Με την υφιστάμενη αλλά και την προβλεπόμενη κατάσταση στο οδικό δίκτυο, η απόσταση από το αεροδρόμιο Ηρακλείου ήταν και είναι μεγάλη και δυστυχώς το αεροδρόμιο της Σητείας, παρότι το υποστηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις, λόγω γεωγραφικής θέσης δεν είναι ικανό να αλλάξει τα δεδομένα της περιοχής.

Όσο αφορά λοιπόν στις υποδομές, αν κάποτε θέλουμε να προχωρήσουμε παραπέρα, καλό θα είναι να αναλογιστούμε επιτέλους τα λάθη του παρελθόντος, όταν αντί να υποστηρίζουμε όλοι, σα νομός Λασιθίου, ένα αεροδρόμια στο κέντρο του νομού που θα εξυπηρετούσε και θα ανέπτυσσε όλες τις πόλεις, κοιτάζαμε να έχουμε ο καθένας το αεροδρόμιο και το λιμάνι του και να αλλάξουμε τρόπο σκέψης.

 

  • Μπορεί να γίνει επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου;

Η επιμήκυνση της περιόδου δυστυχώς δεν είναι κάτι το απλό ή το μονοσήμαντο. Όσοι φέρνουν σαν παράδειγμα τα χρόνια πριν το 2000, θα πρέπει να συνυπολογίσουν ότι τότε ο ανταγωνισμός από χώρες με θερμότερα κλίματα ήταν ανύπαρκτος σε αντίθεση με σήμερα. Τα βασικά προϊόντα που πουλάμε (ήλιος και θάλασσα) στα άκρα της περιόδου φθίνουν, οπότε για το συγκεκριμένο μοντέλο τα γραφεία θα οδηγήσουν τον τουρίστα αλλού. Για να υπάρχει επιμήκυνση θα πρέπει να αναπτυχθούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού, που θα λειτουργούν συμπληρωματικά στο βασικό προϊόν. Όλα αυτά όμως χρειάζονται πολλή δουλειά και επιτέλους, ουσιαστική βοήθεια από την πολιτεία.

  • Τι ζητά η Ένωση ξενοδόχων από τις τοπικές αρχές;

Η Ένωση ξενοδόχων δε ζητά από τις τοπικές αρχές τίποτα παραπάνω απ’ ότι θα ζητούσε ο μέσος Γεραπετρίτης για την περιοχή του. Ζητά σεβασμό στον πολίτη από την πολιτεία, ζητά απλά καθημερινά πράγματα, όπως σοβαρή λειτουργία του νοσοκομείου μας, καθαριότητα στους δημόσιους χώρους, ευκολία πρόσβασης και σήμανση στα διάφορα σημεία ενδιαφέροντος, τακτικά και σταθερά δρομολόγια του  ΚΤΕΛ στις τοπικές διαδρομές.
Print Friendly, PDF & Email

Από manos