Για το κυκλοφοριακό της πόλης του Αγίου Νικολάου
Άγιος Νικόλαος, εμπορικό κέντρο

Περασμένες μέρες ο πρώην Δήμαρχος κ. Γ. Μενεγάκης αποφάσισε να δημοσιοποιήσει  την άποψή του για τα κυκλοφορικά θέματα της πόλης όπως σχεδιάζονται από την δημοτική αρχή .

Ακόμα και αν διαφωνεί κανείς μαζί του , η δημοσιοποίηση της άποψης του είναι σημαντικό ζήτημα αφού συμβάλει στον διάλογο που πρέπει να υπάρξει για το σοβαρότερο ίσως ζήτημα ποιότητας ζωής στην πόλη του Αγ. Νικολάου .

Επίσης η δημοσιοποίηση της θέσης του Εμπορικού συλλόγου εμφανίζεται τώρα, μετά την έγκριση της μελέτης, ενώ είχε την δυνατότητα , κατά την συζήτηση που έγινε με την παρουσίαση της μελέτης στην επιτροπή κυκλοφορίας του Δήμου , και στην δημοτ. κοινότητα Αγ. Νικολάου , και όπου είχαν προσκληθεί όλοι οι φορείς, να την καταθέσει για να απαντηθεί και από τον μελετητή , αν είναι εφικτή ή όχι .

Με την ευκαιρία αυτή νομίζω λοιπόν , ότι καλό είναι να ξαναδούμε τη φιλοσοφία που υπάρχει , πίσω από την παρέμβασή μας αυτή .

Είναι απολύτως σαφές ότι για να καταλήξουμε σε κάποια πρόταση πρέπει να συμφωνήσουμε σε κάποιες βασικές αρχές σχεδιασμού. Αλλιώς θα υπάρχει διάλογος σε ώτα μη ακουόντων .

Επίσης θα πρέπει να τονισθεί ότι καμιά λύση δεν είναι πανάκεια , αφού δεν μπορούμε να γκρεμίσουμε την πόλη μας και να την ξαναχτίσουμε εξ αρχής με τις νέες προδιαγραφές . Που σημαίνει ότι η όποια λύση επιλεγεί θα έχει και ‘‘παρενέργειες’’ . Και η όποια πολιτική απόφαση έχει και το κόστος της . Αλλά δεν είναι δυνατόν να μένουμε απαθείς και να παρακολουθούμε τις εξελίξεις περιμένοντας τον από μηχανής θεό να μας λύσει το άλυτο πρόβλημα.

Όσα θα καταγράψω παρακάτω δεν είναι η πρώτη φορά που τα γράφω και τα λέω . Θεωρώ απλά ότι αν ξαναειπωθούν ίσως αρχίσουν , σιγά σιγά , να γίνονται κατανοητά .

  1. Η πόλη σχεδιάστηκε για άλλα μεγέθη ( πληθυσμιακά και κυκλοφοριακά πριν 65 χρόνια ) και άλλα μεγέθη καλείται να διαχειριστεί σήμερα . Ο πληθυσμός της πόλης, περίπου 13.000 τον χειμώνα, την καλοκαιρινή περίοδο καλείται να διαχειριστεί τουλάχιστον τριπλάσιο πληθυσμό !!! εξ αιτίας των ξενοδοχειακών μονάδων και των τουριστ. καταλυμάτων αλλά και των διερχομένων ή ημερήσιων επισκεπτών της .
  2. Το δύσκολο ανάγλυφο της πόλης δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογία για την διατήρηση διπλών κινήσεων στους στενούς δρόμους μας αφού δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν αυξημένα κυκλοφοριακά φορτία . Αυτός είναι και ο λόγος των μονοδρομήσεων που έχουν επιβληθεί διαδοχικά εδώ και χρόνια και που ισχύουν και σήμερα. Οι μονοδρομήσεις είναι λοιπόν περίπου υποχρεωτικές για να εξυπηρετείται και η παρόδια στάθμευση αφού οι χώροι στάθμευσης στο παλιό σχέδιο είναι ουσιαστικά ανύπαρκτοι .
  3. Το λιμάνι μας έχει αλλάξει λειτουργία, εξυπηρετώντας σήμερα μόνο κρουαζιερόπλοια και ημερόπλοια . Η μετακίνηση του λιμανιού σε άλλη θέση εκτός πόλεως, που θα έδινε λύση σε πολλά ζητήματα, είναι μάλλον ανέφικτος στόχος σήμερα. Και λόγω οικονομικών συνθηκών , αλλά και διότι – σήμερα πλέον – όλο το θαλάσσιο μέτωπο του Δήμου έχει ‘’τουριστικοποιηθεί’’ . Θα πρέπει λοιπόν με κάποιο τρόπο να διευκολύνεται η πρόσβαση των επισκεπτών μας στο λιμάνι . Η λύση της γέφυρας στην περιοχή της Κιτροπλατείας ή η διαμόρφωση πλατφόρμας εξωτερικά της μαρίνας είναι λύσεις μακροπρόθεσμες , υλοποιήσιμες μεν , αλλά που πρέπει να ωριμάσουν και να γίνουν αποδεκτές από την κοινωνία . Άρα πρέπει να διαχειριστούμε τον κυκλοφοριακό φόρτο που δημιουργεί η λειτουργία του λιμανιού .
  4. Τα όποια μέτρα ληφθούν θα πρέπει να έχουν ως τελικό στόχο την δυνατότητα – στο μέλλον – η περιοχή από το δημαρχείο και προς το λιμάνι και την λίμνη, να μπορεί να μετατραπεί σε δρόμους πεζής κυκλοφορίας και κυκλοφορίας μέσων μαζικής μεταφοράς . Συνακόλουθο και απαραίτητο είναι και η λειτουργία αστικής συγκοινωνίας . Επομένως τα μέτρα λοιπόν αυτά θα πρέπει να λειτουργούν – μερικώς – και αποτρεπτικά της εύκολης χρήσης των πάσης φύσεως οχημάτων στο κέντρο .
  5. Η παραπάνω λογική αποτελεί πλέον ευρωπαϊκή οδηγία για τις κυκλοφοριακές μελέτες που πρέπει να ακολουθούν τα πρότυπα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που έχουν ως στόχο της διευκόλυνση κίνησης των πεζών και την αποτροπή κίνησης οχημάτων στο κέντρο της πόλης .
  6. Η τραγικά ελλιπής στελέχωση των ελεγκτικών μηχανισμών ( Αστυνομία , Λιμενικές αρχές, δημοτική αστυνομία ) σε συνδυασμό με τον απύθμενο ωχαδερφισμό που μας διακρίνει ως πολίτες , οδηγεί υποχρεωτικά σε μέτρα που θα περιορίζουν την ανάγκη αστυνόμευσης και θα εμποδίζουν – όσο γίνεται – την καταπάτηση του ΚΟΚ . Παρ’ όλα ταύτα αν δεν υπάρξει στοιχειώδης συμόρφωση των συμπολιτών θα ταλαιπωρούμαστε όλοι ομαδικώς .
  7. Η πόλη του Αγ. Νικολάου έχει μιά βασική κυκλοφοριακή μελέτη , εδώ και 25 χρόνια , η οποία κατά διαστήματα αναθεωρείται , όπως επιβάλλεται λόγω νέων δεδομένων .

Με βάση τα παραπάνω ζητήσαμε από τον μελετητή που ασχολείται με τα κυκλοφοριακά της πόλης εδώ και χρόνια, να εξετάσει μιά σειρά σημειακές παρεμβάσεις για βελτίωση τοπικών  σημειακών κυκλοφοριών μέσα στην πόλη αλλά και την δυνατότητα μονοδρόμησης του παραλιακού δρόμου χωρίς υπόδειξη κατεύθυνσης , καθώς και την μονοδρόμηση της γέφυρας .

Για τις σημειακές παρεμβάσεις θα μας παραδώσει σε 2η φάση κατασκευαστικά σχέδια ( οριζοντιογραφίες ) που θα υλοποιηθούν τμηματικά .

Για την βελτίωση της στάθμευσης , αφ’ ενός θα αναζητηθούν αδόμητα οικόπεδα για μίσθωση και αφ’ εταίρου θα ‘’ανασάνει’’ ο χώρος στάθμευσης στον ελαιώνα με την μετακίνηση του δήμου σύντομα .

Για την μονοδρόμηση του παραλιακού προέκυψε ότι είναι υλοποιήσιμη η πρόταση με κατεύθυνση από Αμμούδι προς το λιμάνι (είσοδος στην πόλη) . Τα κυκλοφοριακά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για την επιβεβαίωση της πρότασης, ήταν οι υφιστάμενες παλαιότερες κυκλοφοριακές μετρήσεις με την κατάλληλη προσαρμογή τους ( με τεχνικούς συντελεστές ‘’προβολής’’ ) στα σημερινά δεδομένα .

Για την μονοδρόμηση της γέφυρας προέκυψε ότι με τα υφιστάμενα στοιχεία δεν μπορεί να προταθεί τελική λύση ( κατάργηση ή όχι της μονοδρόμησης ) αν δεν υπάρξουν νέες μετρήσεις . Αν υπήρχαν επομένως ζητήματα επιβολής λύσεων στον μελετητή , θα είχε επιβληθεί και αυτό το μέρος. Καλό είναι λοιπόν να μην απαξιώνουμε τους συνεργάτες μας. Εξ άλλου ο συγκεκριμένος μελετητής έχει συνεργαστεί με 5 δημάρχους διαδοχικά . Από το 1989 μέχρι σήμερα συνεχώς .

Με βάση όλα τα παραπάνω το δημοτ. συμβούλιο, κατά πλειοψηφία, αποφάσισε την υλοποίηση της πρότασης που διαμόρφωσε ο μελετητής με πρόσθετο στοιχείο την μέτρηση των κυκλοφοριακών φόρτων την καλοκαιρινή περίοδο μετά την εφαρμογή των κυκλοφοριακών αλλαγών ώστε να προχωρήσουμε στην συμπλήρωση των μέτρων , αν προκύψει κάτι τέτοιο από τα νέα κυκλοφοριακά φορτία .

Η μονοδρόμηση του παραλιακού έχει σαν στόχο και την αισθητική και ποιοτική αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου με διαμόρφωση ανετότερου χώρου για την κίνηση των πεζών αλλά και στοιχείων ενδιαφέροντος (π.χ. γλυπτά ).

Η πόλη μας , για να παραμείνει ενεργή στο σημερινό, έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, χρειάζεται συνολική αναβάθμιση . Αλλιώς θα φθίνει συνεχώς .

Θα κλείσω αυτό το σύντομο ενημερωτικό με την ευχή και την επισήμανση , όσοι έχουν απόψεις και τις καταθέτουν, να επισημαίνουν παράλληλα στους συνδημότες μας και την υποχρέωση συμμόρφωσης τους με τον ΚΟΚ και με τα μέτρα που λαμβάνονται, ώστε να μην χρειάζεται η αστυνόμευση που ενοχλεί όλους, αλλά και που δεν υπάρχει στην έκταση που την χρειαζόμαστε.

Αντώνης Ζερβός
Δήμαρχος Αγίου Νικολάου

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos