Περιοχή Λίμνης

Άγιος Νικόλαος

Η Δημοτική Αρχή Αγίου Νικολάου στη ανάγκη εφαρμογής μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την αποτελεσματική διαχείριση της κυκλοφορίας στην πόλη του Αγίου Νικολάου, έχει θέσει κάποιους στόχους που τους θεωρεί εφαρμόσιμους, όπως άλλωστε κατά καιρούς προβάλλονται από ειδικούς επιστήμονες και που ακούστηκαν και στην τελευταία ημερίδα που διοργάνωσε το ΤΕΕ με θέμα την ‘’ Κινητικότητα στον Αστικό Χώρο’’.

Αυτοί είναι: ο περιορισμός της χρήσης του Ι.Χ. αυτοκινήτου και δικύκλου, τα κίνητρα για την επιλογή των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) σε συνδυασμό με τη ύπαρξη χώρων στάθμευσης και η προώθηση εναλλακτικών μορφών μετακίνησης, όπως τα ποδήλατα και φυσικά το περπάτημα, έτσι ώστε να μάθουμε όλοι να λέμε ΟΧΙ στην καθημερινή χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτων και δικύκλων .
Οι στόχοι όμως αυτοί όπως καταλαβαίνουμε είναι μακροπρόθεσμοι και η εφαρμογή των μέτρων θα γίνεται σταδιακά, ώστε να μπορέσουμε, ελπίζουμε, να φθάσουμε στην εποχή εκείνη που θα χρησιμοποιούμε το Ι.Χ. μας μόνο όταν πραγματικά θα είναι ανάγκη.
Ξεκινήσαμε λοιπόν φέτος με την ανάθεση της επικαιροποίησης της κυκλοφοριακής μελέτης. Θεωρούμε όμως ότι είναι απαραίτητο να ληφθούν κάποια πρακτικά μέτρα για τον άμεσο περιορισμό της κυκλοφορίας .

ΓΙΑΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ Ο ΔΑΚΤΥΛΙΟΣ.
Ο Άγιος Νικόλαος, όπως εξ άλλου και οι περισσότερες πόλεις με παρόμοια χαρακτηριστικά παρουσιάζουν έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, που στην πόλη μας επιτείνονται για τους επιπλέον λόγους της στενότητας των δρόμων, των μεγάλων κλίσεων τους, λόγω του λοφώδους της πόλης, της έλλειψης ικανοποιητικού αριθμού οργανωμένων χώρων στάθμευσης κ.λ.π.
Επειδή τα προβλήματα αυτά οξύνονται χρόνο με το χρόνο, λόγω της ευκολίας απόκτησης Ι.Χ. αυτοκινήτων και δικύκλων και βέβαια κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες, νομίζουμε ότι επιβάλλεται πια μια απόφαση για περιορισμό στην κυκλοφορία , όπως είναι ο δακτύλιος.
Αυτό γιατί η μετατροπή του κάθε δρόμου σε αγωγό κυκλοφορίας , ισοπεδώνει μορφολογικά την πόλη, εξαφανίζοντας ιδιαιτερότητες και χαρακτηριστικά και μάλιστα γίνεται ένα αφιλόξενο περιβάλλον. Κάθε πόλη όμως πρέπει να είναι αναγνώσιμη και αναγνωρίσιμη. Να είναι ένα ‘’βιβλίο’’ με αμείωτο ενδιαφέρον, πλούσια σε σημεία αναφοράς, σε ερεθίσματα για τον επισκέπτη και για τον κάτοικο.
Μια ανθρώπινη πόλη πρέπει να σε παρακινεί να περπατήσεις, να βρίσκεσαι στο δρόμο, που είναι κατεξοχήν δημόσιος χώρος της, δηλαδή η πόλη πρέπει να είναι απλή και φιλική.
Όμως βλέπουμε ότι ο δρόμος ουσιαστικά αποκόπτει τον εκατέρωθεν αστικό ιστό σαν αποτέλεσμα του μεγέθους της κυκλοφορίας που δέχεται, αλλά και της ροής με υψηλές ταχύτητες.
Άλλες επιπτώσεις από την κυκλοφορία είναι αυτές που αφορούν την ρύπανση και τον θόρυβο, όπως και οι κοινωνικές επιπτώσεις.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, σε λίγα χρόνια ένα μεγάλο μέρος της ελευθερίας μετακίνησης με ιδιωτικά αυτοκίνητα θα μας αφαιρεθεί.
Ο Δακτύλιος λοιπόν για λίγες ώρες δημιουργεί ένα δίκτυο πεζόδρομων στο κέντρο της πόλης, το οποίο έστω και προσωρινά θα δώσει προτεραιότητα στον πεζό.
Όπως προτείνεται από την επιτροπή κυκλοφορίας του Δήμου Αγίου Νικολάου, ο Δακτύλιος θα περιβάλλει την πολεοδομική ενότητα του λιμανιού και της Κιτροπλατείας με σκοπό να την προστατεύσει για κάποιες ώρες. Από την εμπειρία από άλλες πόλεις , φαίνεται ότι οι κάτοικοι αποδέχονται να υφίστανται τις πρόσθετες καθυστερήσεις, αφού αποκτούν ως αντάλλαγμα μια περιοχή κατοικίας με ανθρώπινες συνθήκες περιβάλλοντος.
Για την εφαρμογή του όμως ικανοποιούνται οι προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση των οχημάτων, που διαφορετικά θα έμπαιναν μέσα στον δακτύλιο.

α. Χώροι Στάθμευσης: Ελεύθεροι χώροι στάθμευσης: Περιοχή κολυμβητηρίου, ΕΟΤ, όπισθεν αποθηκών Ε.Α.Σ Μεραμπέλου, Νομαρχία, Λαγκός, Περιφερειακός ΜΑΡΙΝΑΣ, περιοχή Λυκείου- Εργατικών κατοικιών, Νοσοκομείου μετά τις 22:00. Ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης: ΜΑΡΙΝΑ, Νοσοκομείο, REX, επί Εθνικής Αντιστάσεως.
β. Αστική συγκοινωνία: Έχει γίνει συνεννόηση με το ΚΤΕΛ για δρομολόγηση αστικής συγκοινωνίας σε δύο διαδρομές με πυκνότητα ανά 15 min. Πρέπει να σημειωθεί ότι η δημόσια συγκοινωνία εκτός από το πλεονέκτημα της στην εξοικονόμηση ενέργειας ( 5 φορές μικρότερη κατανάλωση ενέργειας από αυτή των Ι.Χ.) και οδικού χώρου, αποτελεί και κοινωνική πολιτική προς αυτούς που δεν έχουν ή δεν μπορούν να χρησιμοποιούν αυτοκίνητο ( άτομα τρίτης ηλικίας, νέοι κάτω των 18 ετών κ.λ.π.)
γ. Επαρκής Αστυνόμευση από τις αρμόδιες αρχές (Τροχαία, Δημοτική Αστυνομία και Λιμενική Αστυνομία). Συγκεκριμένα απαιτείται αστυνόμευση στην πλατεία και στην γέφυρα, ενώ θα γίνεται συνεχής περιπολία της τροχαίας μέσα στο δακτύλιο.
δ. Επαρκής σήμανση, τόσο για τον δακτύλιο, όσο για τους χώρους στάθμευσης και την αστική συγκοινωνία. Ήδη έχει γίνει καταγραφή των απαιτήσεων σε σήματα.
ε. Κάρτες εισόδου, που θα επιτρέπουν στους μόνιμους κατοίκους την είσοδο – έξοδο στο δακτύλιο. Κάρτα εισόδου θα γίνεται μετά από σχετική προσκόμιση απόδειξης ΟΤΕ ή ΔΕΗ στον Δήμο και μόνο για ένα όχημα. Επίσης κάρτα εισόδου θα δοθεί στα ΑΜΕΑ και σ’ αυτούς που έχουν κινητικά προβλήματα μετά από σχετική βεβαίωση του συλλόγου των ΑΜΕΑ.
στ. Για τις παραβάσεις θα βεβαιώνεται πρόστιμο 200€ από την Δημοτική Αστυνομία και τις άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.
ζ. Επαρκής ενημέρωση και προβολή από τα Μ.Μ.Ε. και με ενημερωτικό έντυπο υλικό.

Τα οφέλη από την εφαρμογή του Δακτυλίου είναι πολλά, με κυριότερους ωφελημένους τους πεζούς. Οι πεζοί είναι οι κυριότεροι παράγοντες της ζωντάνιας μιας πόλης όταν οι μετακινήσεις γίνονται με τα πόδια, μπαίνει ένας μεγάλος στόχος για την βιωσιμότητα της πόλης. Εξ άλλου το περπάτημα είναι άσκηση του σώματος, είναι ένα έργο που δεν καταναλώνει ενέργεια, είναι προϋπόθεση για την κοινωνικότητα της πόλης.
Ας έχουμε βέβαια υπόψη μας, ότι μεγάλο ρόλο παίζει το μήκος περπατήματος, η ποιότητα της διαδρομής ο σκοπός της μετακίνησης και οι κλιματικές συνθήκες. Γενικά οι υποχρεωτικές μετακινήσεις πρέπει να είναι σύντομες και οι μέγιστες αποστάσεις κατά τον καθηγητή Αραβαντινό είναι 300μ. με 500μ., που για τον Άγιο Νικόλαο οι αποστάσεις είναι μικρότερες.
Βέβαια ας μην ξεχνούμε ότι μαζί με τους πεζούς ωφελημένοι είναι και οι άνθρωποι με κινητικά προβλήματα , οι γονείς να τα καροτσάκια των παιδιών τους, αλλά και οι ξένοι επισκέπτες μας που εξοικειωμένοι με τις απαγορεύσεις στις χώρες τους , έχουν όχι μόνο συνηθίσει αλλά και προτιμούν το περπάτημα.
Όσον αφορά τώρα την παράμετρο του εμπορίου και της οικονομίας γενικότερα η εμπειρία από άλλες πόλεις, έδειξε ότι τελικά τα οφέλη είναι σημαντικότερα από αυτά με την κίνηση με Ι.Χ. αυτοκίνητα και δίκυκλα
Δεν πρέπει βέβαια να παραβλέψουμε και κάποιες αρνητικές επιπτώσεις από την κυκλοφοριακή επιβάρυνση των περιφερειακών- εξωτερικών δρόμων του δακτυλίου, πιστεύουμε όμως ότι επειδή δεν έχει μεγάλη διάρκεια (15 Ιουλίου έως 31 Αυγούστου) και επειδή όλοι μας επιθυμούμε το καλό της πόλης μας, θα γίνει από όλους μας προσπάθεια για την καλή εφαρμογή του.
Όπως γίνονται σε πολλές πόλεις εκστρατείες προώθησης των μέσων μαζικής μεταφοράς, της χρήσης ποδηλάτου, του βαδίσματος κ.λ.π. με στόχο τον περιορισμό της κυκλοφορίας των Ι.Χ. αυτοκινήτων και δικύκλων, έτσι και στην πόλη του Αγίου Νικολάου θα πρέπει να γίνουν οι αντίστοιχες κινήσεις,
Πρόκειται για μια κοινωνική πρόκληση.
Μειωμένες μετακινήσεις με ιδιωτικό μεταφορικό μέσο δεν σημαίνει στέρηση κινητικότητας. Η προσπέλαση της πόλης μπορεί να βελτιωθεί, αν αλλάξουν οι τρόποι μετακίνησής. Αν όχι η πόλη κινδυνεύει να παραλύσει.
Οι κάτοικοι πρέπει να επιδείξουν συμπεριφορές πιο υπεύθυνες και πιο πειθαρχημένες.

Αφροδίτη Κωστάκη- Βαρκαράκη  Καναβάκης Σταύρος
Αρμόδια Αντιδήμαρχος Πρόεδρος της Επιτροπής Κυκλοφορίας

Print Friendly, PDF & Email

Από manos