Ισότητατου Νίκου Ταβλά
“Περί την ύπαρξη εμφύλων διακρίσεων κατά των γυναικών” και άλλων τινών στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοικήσεως. Είναι άραγε εκεί το πρόβλημα; Με περισσή φροντίδα, και πολύ σκέψη μπορώ να πω διάβασα δημοσίευμα της εφημερίδας σας, προηγουμένων ημερών υποψηφίας Νομαρχιακής Συμβούλου.

 
Το δημοσίευμα αυτό φέρεται υπογράφουσα υποψηφία νομαρχιακή σύμβουλος στις προσεχείς εκλογές ως αυτοαποκαλείται κατά την άποψή μου προώρως, αφού η ιδιότητα του υποψηφίου αποκτάται μόνο με την κατά τον νόμο υποβολή της υποψηφιότητας και διαρκεί μέχρι του χρόνου τη οριστικοποιήσεως των αποτελεσμάτων.
 
Με την ευκαιρία της επιστολής σας και μόνο αυτής κ. υποψηφία Νομαρχιακή Σύμβουλε, θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω μαζί σας. Να διαφωνήσω όμως εντονότατα με το υπό μορφή ερωτήσεως προβαλλόμενο θέμα σας: ότι οι εκλογές για την αυτοδιοίκηση είναι ανδρικό ή γυναικείο παιγνίδι;
 
Οι εκλογές στην τοπική αυτοδιοίκηση αγαπητή μου κυρία, δεν είναι, ούτε ανδρικό, ούτε γυναικείο παιχνίδι. Είναι θεσμική διαδικασία που γίνεται για ην διαχείριση υποθέσεων που με αφορούν και σας αφορούν, κατά διαφορετικό ίσως τρόπο τον ένα από τον άλλο.
 
Κυρίως όμως αφορούν και τον υπογράφοντα και μαζί αυτόν και όλους τους κατοίκους του νομού, αφού όλοι εμείς οι άλλοι, οι πολλοί, οι μη επίδοξοι νομαρχιακοί σύμβουλοι, είμεθα μέλη-πολίτες της τοπικής κοινωνίας που ζούμε και δραστηριοποιούμεθα επαγγελματικά στον πανέμορφο τούτο τόπο.
 
Κατ΄ απόλυτο θεσμική αξίωση, η διαχείριση των τοπικών υποθέσεων διεξάγεται από τους εκπροσώπους οι οποίοι θα επιλεγούν από μια νόμιμα προδιαγεγραμμένη και συνταγματικά κατοχυρωμένη διαδικασία. Την διαδικασία των εκλογών. Η εκλογή διακρίνεται σε δύο επί μέρους διαδικασίες. Η πρώτη αφορά στην πρόταση – επιλογή των υποψηφίων για την συγκρότηση των ψηφοδελτίων. Για την διαδικασία αυτή θα μπορούσα – όπως καλώς γνωρίζεις – να πω πολλά. Επί του παρόντος θα σιωπήσω γιατί αυτό θαρρώ επιβάλει κυρίως η κρισιμότητα της περιόδου εις την οποία εισερχόμεθα μετά από λίγες μέρες, οπότε καθώς πιστεύετε και είναι μάλλον βέβαιο, θα αποκτήσετε και την ιδιότητα της υποψηφίας νομαρχιακής συμβούλου.  
 
Η δεύτερη αφορά στην προτίμηση -επιλογή η οποία γίνεται μόνο με την ψήφο του πολίτη την κρίσιμη ημέρα των εκλογών. Η ανάδειξη – δηλαδή το ποιοι θα επιλεγούν – αφορά το εκλογικό σώμα το οποίο καλείται να προτείνει με την ψήφο του ποιοι θα τον εκπροσωπήσουν και ποιους θα απορρίψει με το δικό του, πιστεύω, αλάθητο αισθητήριο. Εδώ ενυπάρχει το μεγάλο πρόβλημα. Το δύσκολο πρόβλημα το οποίο θεωρώ ότι είναι και το ουσιαστικότερο γιατί με απλά λόγια κατά τη διαδικασία της διαμόρφωσης της βουλήσεως η τελευταία αγγίζεται και πολλές φορές βιάζεται από εξωγενείς παράγοντες στους οποίους η αναφορά δεν είναι του παρόντος.
 
Είναι το πρόβλημα το οποίο επιτυχώς είχε αναλυθεί σε μια σποδαία ομιλία του καθηγητού του Συνταγματικού Δικαίου κ. Δ.Τσάτσου, η οποία δόθηκε στην Νεάπόλη πρίν από λίγες ημέρες. Είναι το πρόβλημα της “εκλογικής πελατείας” και του τρόπου διαμόρφωσής της.  Στο πρόβλημα αυτό θα περίμενα να αναφερθείτε ως υποψηφία Νομαρχιακή σύμβουλος στις ρχόμενες εκλογές.
 
Πιστεύετε ότι η πολιτική βούληση διαμορφώνεται και εκφράζεται ελευθέρως και αβιάστως; Εάν ναι τότε ασφαλώς στις εκλογικές διαδικασίες δεν υπάρχει “άρρεν ή θήλυ”. Προτείνεται ο αξιότερος και εκλέγεται ο πλειοψφίσας επίσης αξιότερος χωρίς την διάκριση του “άρρενος ή του θήλεως”.
 
Εάν όμως πιστεύετε ότι η διαμόρφωση της πολιτικής βουλήσεως και η υλοποίηση της δεν είναι αποτέλεσμα ελευθέρας και αβιάστου εκφράσεως της βουλήσεως του κάθε ολίτη, τότε και η άποψή σας μπορεί να υλοποιηθεί. Πιστεύω όμως ότι είναι πολύ ακραία η περίπτωση του “είσαι άξια αλλά δεν σε ψηφίζω γιατί είσαι γυναίκα”.  Δυστυχώς κυρία υποψηφία Νομαρχιακή Σύμβουλε, τουλάχιστον στον τόπο μας – γιατί αλλού δεν έχω άποψη -, το πρόβλημα που επιχειρείτε ακροθιγώς να θίξετε δεν εστιάζεται στις ως εσείς αποκαλείται και εγώ αναγκάστηκα να προσφύγω για να εννοήσω σε ειδικούς, επειδή δεν γνώριζα την ουσία του νοήματος των “έμφυλων διακρίσεων”.
 
Το κυρίαρχο πρόβλημα το οποίο από χρόνια ταλανίζει τον τόπο μας δεν είναι το, ως σεις αποκαλείτε, παιγνίδι μεταξύ ανδρών και γυναικών. Η κακοδαιμονία εστιάζεται αλλού “και δή αφύλως”. Στα ερωτήματα που θα πρέπει να αποτελούν και το κυριότερο κεφάλαιο της αυτοκριτικής των ημερών για τον κάθε υποψήφιο που θα θελήσει ν εκδηλώσει την υποψηφιότητά του.  Μπορώ να προσφέρω εκλεγόμενος, εγκαταλείποντας περαιτέρω κάθε επαγγελματική ενασχόληση μου, ή τουλάχιστον μη ταυτίζοντας αυτήν με την ενασχόλησή μου επι των δημοτικών πραγμάτων;
 
Έχω τις γνώεις του αντικειμένου το οποίο καλούμαι να υπηρετήσω ή θα τις μάθω – όσο μπορώ βέβαια – όταν εκλεγώ παιδευόμενος ή παιδευομένη περί την αυτοδιοίκηση; Υπερέχει όμως πριν από την λήψη της αποφάσεως η αυτοκριτικά αναγκαία απάντηση στο ερώτημα: τι έχω προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο μέχρι σήμερα σε όλη μου την διαδρομή και την δραστηριότητα στην τοπική κοινωνία για να ζητήσω σήμερα – πρόσωπο με πρόσωπο την ψήφο του εκλογέα ή προσπαθούν να με επιβάλουν και με επιβάλουν άλλοι ενώ δεν είμαι ικανός ούτε για την προσφορά μου, ούτε στην γνώση του αντικειμένου; και τέλος είμαι απολύτως προετοιμασμένος και έχω πεισθεί ότι εκλεγόμενος τα όποια συμφέροντά μου θα παραμείνουν εκτός του δήμου ή της Νομαρχίας;
 
Μόνο με την υλοποίηση των σκέψεων αυτών από τον κάθε προτεινόμενο ως υποψήφιο ο μέσος πολτης και εγώ προσωπικά θα ανακτήσω τον σεβασμό και την υπόληψή του και στον θεσμό της τοπικής αυτοδιοικήσεως. Θα πρέπει να επισημάνω προς άρση πάσης παρεξηγήσεως και συσχετισμού ότι, οι σκέψεις μου αυτές αποτυπώνονται με αφορμή την επιστολή σας και κυρίως στο σημείο που αναφέρεσε στις ως αποκαλείτε “έμφυλες διακρίσεις κατά των γυναικών ή πολιτικό παιγνίδι μεταξύ ανδρών και γυναικών”.
 
Δεν έχουν συγκεκριμένο αποδέκτη. Οι σκέψεις αυτές που ανάφερα αμέσως προηγουμένως γράφονται μέσα σε ένα γκρίζο και μελαγχολικό προεκλογικό περιβάλλον με αφορμή την επιστολή σας αυτή. Θα μπορούσαν όμως να είναι ο μπούσουλας του κάθε υποψηφίου όταν ο ίδιος – απαντώντας καταφατικά στον έλεγχο της αυτοκριτικής που έχει κάνει πρίν από την πρόταση της υποψηφιότητάς του, και αποφασίσει ότι δικαιούται ζητήσει την ψήφο του εκλογικού σώματος και του ψηφοφόρου αδιακρίτως φύλου “αφύλως” κατά την σκέψη της συντάκτριας.
 
Έτσι μόνο έτσι υλοποιείται η νομικά κατοχυρωμένη ισονομία μεταξύ ανδρών και γυναικών, απαλλαγμένη παιγνιδιών και τις εκλογές της τοπικής αυτοδιοικήσεως. Τέλος είμαι υποχρεωμένος να επαναλάβω ως απάντηση στα όσα γράφετε τον επίλογο του καθηγητή Δ. Τσάτου στην Νεάπολη:
 
Υπάρχει ένα ελπιδοφόρο μήνυμα. ……”Βλέπω τις κοινωνίες να ανησυχούν και υτό δεν σου κρύβω συντρόφισσα ότι με ευχαριστεί……”
 
 
ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ι. ΤΑΒΛΑΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Print Friendly, PDF & Email

Από manos