Αντώνης Στρατάκης

Νομάρχης Λασιθίου

Σχετικά με το κείμενο που δημοσιεύθηκε, πριν από μερικές μέρες από τον συνδυασμό «Το Λασίθι στην Πλώρη» με τίτλο «Η πρώτη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου το 2008», ο Νομάρχης Λασιθίου Αντώνης Στρατάκης μας έστειλε τη παρακάτω δήλωση:

Προς αποφυγή εσφαλμένων εντυπώσεων στο αναγνωστικό κοινό γνωστοποιούμε τα παρακάτω για τη Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση (ΣΠΕ) της χωροταξικής μελέτης ΣΧΟΟΑΠ Ιτάνου.

Ο Δήμος Ιτάνου είχε υποβάλλει τη μελέτη ΣΠΕ στο ΥΠΕΧΩΔΕ, η οποία είχε συνταχθεί σε συνεργασία με τις υπηρεσίες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Τελικά οι υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ μας ζήτησαν αντί της διαδικασίας ΣΠΕ να στείλουμε τα απαιτούμενα δικαιολογητικά ώστε να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία εξαίρεσης από τη ΣΠΕ, η οποία επιτρέπεται για τις χωροταξικές μελέτες που είχαν ξεκινήσει πριν από τη θεσμοθέτηση αυτού του νέου θεσμού.
Σημειωτέον ότι η ίδια διαδικασία τηρείται σε όλες τις αντίστοιχες μελέτες ΣΧΟΟΑΠ σε όλη την Ελλάδα, όπως προκύπτει και από έγγραφες κατευθύνσεις της διαχειριστικής αρχής του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση η εξαίρεση δεν σημαίνει έκπτωση επί των περιβαλλοντικών ζητημάτων, όπως υπαινίσσεται ο κ. Ανηψητάκης. Η συγκεκριμένη μελέτη, η οποία είναι παλαιότερη των θεσπισμένων ΣΠΕ, έχει, ήδη, ενσωματώσει την περιβαλλοντική διάσταση στον γενικότερο σχεδιασμό.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι, κατά την κατάρτισή της, ελήφθη υπόψη:
α. το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Κρήτης, του 2003.
β. η φέρουσα ικανότητα των περιοχών (ιδιαίτερα σε σχέση με το υδάτινο δυναμικό)
γ. η επάρκεια των υποδομών και δ. στοιχεία για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία του Νομού Λασιθίου.

Πρόκειται, λοιπόν, για σχεδιασμό που υπήρχε πριν την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας για τη ΣΠΕ στο εθνικό δίκαιο και επομένως θα ήταν αλυσιτελής η μη εξαίρεσής της. Για παράδειγμα τα ΣΧΟΟΑΠ έχουν χρονικό ορίζοντα το 2008 και κατά συνέπεια, μόνον δια της εξαιρέσεως, θα μπορούσε να είναι δυνατή η έγκαιρη ολοκλήρωσή τους. Από τα προαναφερόμενα συνάγεται ότι η εξαίρεση είναι ζήτημα λειτουργικό και με κανένα τρόπο δεν σημαίνει άρση των περιβαλλοντικών παραμέτρων, καθώς, ως, ήδη, ανεφέρθη, έχουν ενσωματωθεί στον αρχικό σχεδιασμό. Με αυτήν την έννοια η μελέτη ΣΧΟΟΑΠ, μεταξύ άλλων, αντανακλά και το «πνεύμα» της ΣΠΕ.
Σε ότι αφορά τη μελέτη του Δήμου Ιτάνου για το υδάτινο δυναμικό, αξίζει να υπομνησθεί ότι πρόκειται για επικαιροποίηση παλαιότερης μελέτης, εγκεκριμένης από τη Διεύθυνση υδάτινων πόρων της Περιφέρειας, της οποίας η χρονική διάρκεια λήγει τον Ιανουάριο του 2009.
Ως προς το ουσιαστικό θέμα που αφορά την ενημέρωση του κοινού για τα ενδεχόμενα περιβαλλοντικά προβλήματα από την εφαρμογή του χωροταξικού σχεδιασμού, επισημαίνουμε ότι οι πολίτες έλαβαν γνώση του περιεχομένου της μελέτης ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Ιτάνου στα πλαίσια των δύο δημόσιων παρουσιάσεων που έγιναν στο Παλαίκαστρο, αλλά και από τις αντίστοιχες συζητήσεις και αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Ιτάνου.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η τελική μελέτη υπήρξε καρπός αυτής της διαβούλευσης, καθώς έλαβε υπόψη τις σχετικές γνώμες που εκφράστηκαν. Με αυτήν την έννοια αδυνατούμε να κατανοήσουμε τις αιτιάσεις του περί εξωθεσμικών πιέσεων. Εξάλλου η πολιτεία μας αλλά και τα δείγματα γραφής που έχουμε δώσει κατά τον χρόνο της νομαρχιακής μας θητείας μαρτυρούν περί του αντιθέτου.
Σε σχέση με το επίμαχο θέμα της απώλειας του εγγράφου του ΥΠΕΧΩΔΕ, απλά, πρόκειται για σφάλμα των αρμόδιων υπηρεσιών του, οι οποίες το απέστειλαν σε άλλον παραλήπτη και όχι στη γραμματεία του Νομαρχιακού Συμβουλίου. Εξάλλου η έγκριση του ΥΠΕΧΩΔΕ για την απαλλαγή του ΣΧΟΟΑΠ Ιτάνου από τη σύνταξη ΣΠΕ έχει περιέλθει κανονικά στην υπηρεσία μας, ως επιβλέπουσα τη μελέτη (Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Περιβάλλοντος).
Είναι επομένως απαράδεκτη η καλλιέργεια υποψίας από τον κ. Ανηψητάκη περί της «περίεργης απώλειας του εγγράφου», προφανώς για να δημιουργήσει εντυπώσεις, καθώς προσπαθεί να σπεκουλάρει, πολιτικά, επί ενός θέματος καθαρά δημοσιοϋπαλληλικής γραφειοκρατίας που ανέκυψε λόγω της αβελτηρίας (για να μην χρησιμοποιηθεί άλλη σκληρότερη λέξη…) των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΕΧΩΔΕ. Εάν, μετά από όσα παραθέσαμε, εξακολουθεί να έχει επιφυλάξεις θα πρέπει να απευθυνθεί στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Κλίνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στο ζήτημα του προϋπολογισμού της Νομαρχίας. Είναι εμφανές ότι ο κ. Ανηψητάκης αδυνατεί να κατανοήσει ότι η εγγραφή των ταμειακών υπολοίπων στον προϋπολογισμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης είναι μια τυπική, τεχνικής φύσεως, διαδικασία που αφορά τα συνεχιζόμενα έργα και θα έπρεπε, πράγματι, να ψηφιστεί, χωρίς προσκόμματα, για να μπορούν να πληρωθούν οι λογαριασμοί του προηγούμενου έτους.
Βέβαια, εάν επιμένει να λάβει γνώση του περιεχομένου των κωδικών του προϋπολογισμού της Νομαρχίας ας μπει στον κόπο να επισκεφθεί τις υπηρεσίες μας για να ενημερωθεί πληρέστερα περί των τεχνικών ζητημάτων που άπτονται της κατάρτισης και εκτέλεσής του. Έτσι, κατά τη διαδικασία της επόμενης τροποποίησής του, αναμένουμε, στη βάση της αποκτηθείσας γνώσης, τη θετική ψήφο του και όχι τη στείρα άρνησή του.
Απλά, προς ενημέρωση των πολιτών, θα τονίσουμε ότι η άρνηση της ψήφισης της τροποποίησης του προϋπολογισμού ισοδυναμεί με αδυναμία εκτέλεσής του με όλες τις αρνητικές συνέπειες για την ομαλή λειτουργία της Νομαρχίας (π.χ. αδυναμία χορήγησης προνοιακών επιδομάτων, πληρωμή εργατών δακοκτονίας κ.λ.π.).
Τέλος, σημειώνουμε ότι η όποια κριτική είναι αποδεκτή υπό την προϋπόθεση να είναι γόνιμη και εποικοδομητική. Όμως είναι πολιτική αφέλεια να στηρίζει, κανείς, τον αντιπολιτευτικό του λόγο στη βάση της άγνοιας των στοιχειωδέστερων λειτουργιών του Νομαρχιακού Συμβουλίου, πολύ δε περισσότερο όταν διανύουμε, ήδη, το δεύτερο έτος της τετραετίας.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos