τόσα ποδήλατα στον Άγιο Νικόλαο, τα βλέπεις μια μέρα το χρόνο«Το ποδήλατο μου, ήταν πάντοτε δικό μου…» . Ο Κ.Μακεδόνας μας καλεί με το γνωστό λαικό άσμα να τραγουδήσουμε και να χορέψουμε. Όμως οι ρυθμοί της σύγχρονης ζωής μας τραβούν και προσπαθούν να μας παγιδεύουν σε άλλους δρόμους. Αφορμή του σημερινού σημειώματος είναι ο πρόσφατος «εορτασμός» στη πόλη μας της “Ημέρας χωρίς Αυτοκίνητο” αλλά και η δημοσιοποίηση στον Τύπο της κυκλοφοριακής μελέτης για την Ιεράπετρα (ομολογώ σε ορισμένα σημεία, ζήλεψα). Η μαζική συμμετοχή των παιδιών κυρίως, που συνέρρευσαν κατά εκατοντάδες έδωσε, όπως συμβαίνει πάντα άλλωστε, τον εορταστικό τόνο. Η εκδήλωση με τον τρόπο που εξελίχτηκε τελικά, πήρε όλα τα χαρακτηριστικά του «επετειακού» ( από το τίποτα κάτι είναι κι αυτό και δεν υποτιμώ τη προσπάθεια) με κίνδυνο πεί κανείς ότι …βγήκε η υποχρέωση.

Νομίζω ότι η ελάχιστη υποχρέωση που προκύπτει με αφορμή την Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο δεν είναι ο «εορτασμός» αλλά η λήψη μέτρων, ο προγραμματισμός, ο σχεδιασμός ως έμπρακτη απόδειξη ότι το μήνυμα ..ελήφθη. Για μια πόλη πιο φιλική, για εναλλακτικό τρόπο ζωής, για πεζοπορία, για ποδηλασία , για Αστική Συγκοινωνία κλπ. Μη νομίζετε ότι όλα αυτά ανάγονται σε θεωρητικό επίπεδο. Πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας «τρέχουν» πολλά θέματα και πολύ σύντομα θα αποδειχτεί ότι δεν εξυφαίνονται και τα καλύτερα σενάρια. Καλές είναι οι παραινέσεις : Tο ποδήλατο στις μετακινήσεις σας διότι δεν ρυπαίνει, είναι αθόρυβο, είναι οικονομικό, δεν καταλαμβάνει χώρο, είναι αγχολυτικό και διώχνει το στρες κλπ.

Όμως οι υπάρχουσες συνθήκες είναι πραγματικά τραγικές. Ο ποδηλάτης κυκλοφορεί ως υποψήφιο θύμα από τα λοιπά τροχοφόρα, με μεγάλη πιθανότητα, για να μην πώ βεβαιότητα, για ζημιές ή ατύχημα από τη κατάσταση των δρόμων ( λακκούβες, σπασμένα γυαλιά, κλπ.). Σε αντίστοιχη κατάσταση βρίσκονται τα πεζοδρόμια, η κίνηση των ΑΜΕΑ κλπ. Την ίδια στιγμή στην πόλη υπάρχει ένα εγκαταλελειμμένο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής που ούτε στο ελάχιστο δεν έχει επιτελέσει το σκοπό του, με άφαντο τον εξοπλισμό του, χωρίς προγράμματα για τα σχολεία, υποβαθμισμένο, με χαμηλωμένα τα ..φώτα!!!

Κατά τ’ άλλα υποτίθεται ότι αγωνιούμε και προβληματιζόμαστε για την ποιότητα ζωής για τον τουρισμό, για τη οικονομική κρίση κλπ. Φιλοδοξούμε να αναστρέψουμε τη κατάσταση, να κτίσουμε ένα σύγχρονο, εναλλακτικό, ανθρωποκεντρικό, οικολογικό μοντέλο για το τόπο μας.

Ποια είναι άραγε  η θέση που επιφυλάσσεται στην ποδηλασία, την πεζοδρόμηση, τα Μ.Μ.Μ. ; Τι προβλέπουν τα μέχρι τώρα σχέδια της κυκλοφοριακής μελέτης του Αγίου Νικολάου ; Τι προβλέπει η μελέτη για την ανάπλαση του Παραλιακού μετώπου και όχι μόνο ; Πόσοι και ποιοι ποδηλατόδρομοι ; Τι θα πούμε στα παιδιά για το μέλλον; Ότι τα καλέσαμε για να περάσει η ώρα;

Η σύγχρονη τεχνολογία του ποδηλάτου επιτρέπει την άνετη κίνηση χωρίς κατ΄ανάγκην να ζείς σε μια πόλη όπως η Λάρισσα ή η Πέστη. Είναι αδιανόητο, κατά τη γνώμη μου, μια σύγχρονη και εναλλακτική κυκλοφοριακή πρόταση για την περιοχή του Αγίου Νικολάου, με ορίζοντα, τουλάχιστον 10ετίας, να μην περιλαμβάνει ένα ικανό δίκτυο ποδηλατόδρομων, ανταποκρινόμενο στο αίτημα για αλλαγή του προτύπου συμπεριφοράς, ενθάρρυνση της άθλησης, και επαφής με το περιβάλλον.

Παράλληλα η πόλη εμφανίζει άλλο τουριστικό προφίλ, δίνοντας ευκαιρίες στους επισκέπτες να χαρούν από κοντά την ομορφιά του τόπου. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι ποδηλατόδρομοι (με ειδική διαγράμμιση στο οδόστρωμα) είναι κοινός τόπος για κάθε πόλη που σέβεται τον εαυτό της. Είναι τόσο αυτονόητοι όσο και οι ειδικοί χώροι για τη κίνηση των πεζών (πεζοδρόμια), όσο και οι ειδικές ρυθμίσεις για άλλα οχήματα.

Σε παλιότερη πρόταση μου που είχα υποβάλει και επίσημα στο Δήμο και τη μελετητική ομάδα είχα προτείνει και επανέρχομαι :Ένα τέτοιο δίκτυο ποδηλατόδρομων μπορεί να περιλαμβάνει, εκτός και άλλων προτάσεων :

Δίκτυο Παραλιακού : Κιτροπλατεία, Ακτή Θεμιστοκλέους, Ακτή Κουνδούρου, Αμμούδι, Χαβάνια (όλο το παραλιακό μέτωπο)

Δίκτυο Παραποτάμιου : Αθλητικό κέντρο Αμμούδας, Παραποτάμιος, Ικάρου, Αναπαύσεως, Πλαζ ΕΟΤ, Γαργαδόρος με κατάληξη τον Αλμυρό.

Δίκτυο Αστικού Κέντρου : Γέφυρα, Λατούς, Κοντογιάννη, Ρ.Καπετανάκη, Σ,Βενιζέλου, Πλατεία, Ρ.Κουνδούρου, Λίμνη.

Μια άλλη πρόταση που κατατέθηκε πρόσφατα, υιοθετείται και μπαίνει σύντομα σε εφαρμογή από Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων είναι η καθιέρωση Μηναίου Ποδηλατικού γύρου στην πόλη από τους μαθητές. Με δεδομένα σημεία εκκίνησης και τερματισμού, και χωρίς αξιόλογη παρεμπόδιση της κυκλοφορίας, οι μαθητές θα στέλνουν διαρκώς το μήνυμα τους, προς πάσα κατεύθυνση. Η ιδέα είναι εξαιρετική και θα μπορούσε να υποστηριχτεί από την Οικολογική Κίνηση και από άλλους φορείς και να στεφθεί με μεγάλη επιτυχία.

ΥΓ. Για την Αστική Συγκοινωνία, προς στιγμήν, θέλω μόνο να μεταφέρω ένα σχετικό απόσπασμα από την εισήγηση του μελετητή της Ιεράπετρας που ταιριάζει : «.. βασικό σημείο είναι ότι οι μεμονωμένες και αποσπασματικές παρεμβάσεις, μπορεί να εμπεριέχουν κίνδυνο εκφυλισμού των μέτρων γι αυτό και η μελέτη δεν επιτρέπει την αποσπασματική ή μερική υλοποίηση»

Άγιος Νικόλαος  21/10/2009

Μανόλης Μαρκάκης

Μέλος της Οικολογικής Κίνησης Μεραμβέλου.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos