Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας, ποιμαντορική εγκύκλιος για το Πάσχα
Ο Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας, Κύριλλος

† ΚΥΡΙΛΛΟΣ

ΕΛΕῼ ΚΑΙ ΧΑΡΙΤΙ ΘΕΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΙΕΡΑΠΥΤΝΗΣ ΚΑΙ ΣΗΤΕΙΑΣ ΤΩ ΙΕΡΩ ΚΛΗΡΩ ΚΑΙ ΤΩ ΘΕΟΦΡΟΥΡΗΤΩ ΛΑΩ ΤΗΣ ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΙΕΡΑΠΥΤΝΗΣ ΚΑΙ ΣΗΤΕΙΑΣ ΧΑΡΙΝ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΝ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ


«Εξηγέρθη ως ο υπνών Κύριος, και ανέστη σώζων ημάς»

(Κοινωνικό Μεγάλου Σαββάτου).

Αγαπητοί μου αδελφοί,

Αφού διαπλεύσαμε «το μέγα της νηστείας πέλαγος» της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, βιώσαμε με κατάνυξη τα σεπτά Πάθη και προσκυνήσαμε τον Σταυρό του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, εορτάζουμε σήμερα με λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια την ένδοξη Ανάσταση Του και με ανεκλάλητη χαρά αναφωνούμε το κοσμοσωτήριο άγγελμα: «Χριστός Ανέστη»!

Το Πάσχα είναι η κορυφαία εορτή, «πανήγυρις πανηγύρεων», που εορτάζεται σαράντα ημέρες αλλά και κάθε Κυριακή. Ενώ για τους Εβραίους ήταν η εορτή της θαυματουργικής διάβασης τῆς Ἐρυθρᾶς Θάλασσας και της απελευθέρωσής τους από τους Αιγυπτίους, για τον νέο λαό του Θεού, το γένος των Χριστιανών, είναι το πέρασμα από τον θάνατο στη ζωή. Με την Ανάσταση του Κυρίου συντρίβεται η δύναμη του διαβόλου, θεραπεύεται το «μέγα τραύμα», ο άνθρωπος και νεκρώνεται ο αδυσώπητος εχθρός του, ο θάνατος, που στην εικόνα της εις Άδου καθόδου παριστάνεται με γέροντα αλυσσοδεμένο.

Ο Χριστός εξανέστη του τάφου «τριήμερος, ως εκ κήτους Ιωνάς», που ο ίδιος υπέδειξε ως προτύπωση της δικής Του τριήμερης ταφής και Ανάστασης, με την οποία έγινε «πρωτότοκος εκ των νεκρών» (Κολ. 1, 18) και η απαρχή για την ανάσταση όλων των απ᾽ αιώνος κεκοιμημένων. Είναι ο μόνος που ανέστη αυτεξουσίως εκ του εσφραγισμένου μνήματος και «συνανέστησε παγγενή τον Αδάμ», δηλ. όλο το γένος του Αδάμ, τον κάθε άνθρωπο.

Η θεωθείσα με την Ανάσταση ανθρώπινη φύση του Κυρίου δεν υπόκειται πλέον στους φυσικούς νόμους, τη φθορά και τον θάνατο. Ο αναστημένος Χριστός εμφανίζεται «εν ετέρα μορφή» (Μαρκ. 16,12), σε μια νέα μορφή, η οποία είναι ελεύθερη από κάθε περιορισμό και ανάγκη. Όπως ακούμε στα ένδεκα Εωθινά Ευαγγέλια του Όρθρου των Κυριακών για τις εμφανίσεις Του μετά την Ανάσταση, εισέρχεται «των θυρών κεκλεισμένων», η Μαρία η Μαγδαληνή στον κήπο του μνημείου και οι οδοιπόροι προς τους Εμμαούς μαθητές του Λουκάς και Κλεόπας, παρόλο που συνομιλεί και συνοδοιπορεί αρκετή ώρα μαζί τους, δεν τον αναγνωρίζουν, επειδή «οι οφθαλμοί αυτών εκρατούντο του μη επιγνώναι αυτόν» (Λουκ. 24,16), αλλά ούτε και οι μαθητές που ψαρεύουν στην Τιβεριάδα θάλασσα και τρώει μαζί τους.

Όπως το σώμα του αναστημένου Χριστού, έτσι και τα σώματα όλων των ανθρώπων δεν θα υπόκεινται στους φυσικούς νόμους, όταν θα αναστηθούν, και τα οστά θα λάβουν σάρκα και νεύρα και ψυχή, σύμφωνα με την Προφητεία του Προφήτου Ιεζεκιήλ (Ιεζ. 37, 1-14), για να παρουσιασθούν κατά τη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου. Αυτή τη βεβαιότητα της κοινής μας αναστάσεως, που προσδοκούμε και ομολογούμε στο Σύμβολο της Πίστεως, και την προοπτική «της άλλης βιοτής της αιωνίου» εορτάζουμε το Πάσχα. Γιατί, σύμφωνα με τον Απόστολο των Εθνών Παύλο: «αν οι νεκροί δεν ανασταίνονται, τότε ούτε ο Χριστός έχει αναστηθεί. Κι αν ο Χριστός δεν έχει αναστηθεί, η πίστη μας είναι μάταιη» (Α  Κορ. 16-17).

Επομένως, η εκ νεκρών Ανάσταση του Χριστού είναι θεμέλιο της πίστεώς μας. Γι  αὐτό και η Εκκλησία μας αποκαλείται «Εκκλησία της Αναστάσεως» και είναι το Σώμα του Αναστάντος Χριστού. Μέσα στη λειτουργική και μυστηριακή ζωή της, η Ανάσταση γίνεται καθημερινό βίωμα. Με τη συμμετοχή μας στη Θεία Ευχαριστία, η οποία είναι το κατ’ εξοχήν Πασχάλιο μυστήριο, που τελείται οπωσδήποτε την Κυριακή, ημέρα της Αναστάσεως του Κυρίου, αλλά και σε κάθε γιορτή, έχουμε τη δυνατότητα πρόγευσης και βίωσης της ατελεύτητης Βασιλείας του Θεού από τώρα εδώ στη γη.

Αγαπητοί μου αδελφοί,

Ζούμε στην εποχή της ευδαιμονίας και της ευζωΐας, της αποθέωσης του ατομισμού και του δικαιωματισμού, των ποικίλων ανταγωνισμών και των συγκρούσεων, όπως είναι ο πόλεμος που μαίνεται πάνω από ένα χρόνο στην Ουκρανία μεταξύ Χριστιανών Ορθοδόξων. Όμως, ας μην απογοητευόμαστε. Γιατί σήμερα, όπως έλεγε ο όσιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, «ο Χριστός μας πέρασε από τον θάνατο στη ζωή. Γι᾽ αυτό σήμερα “θανάτου εορτάζομεν νέκρωσιν, άδου την καθαίρεσιν”. Χάθηκε ο θάνατος… Σήμερα γιορτάζουμε την “απαρχή” της “άλλης βιοτής, της αιωνίου”, της ζωής κοντά Του… Τώρα δεν υπάρχει χάος, θάνατος, νέκρωση, Άδης. Τώρα, όλα είναι χαρά, χάρις στην Ανάσταση του Χριστού μας. Αναστήθηκε μαζί Του η ανθρώπινη φύση. Τώρα μπορούμε κι εμείς να αναστηθούμε, να ζήσουμε αιώνια κοντά Του…».

Πατρικά και καρδιακά εύχομαι η χαρά της Αναστάσεως και το ανέσπερο, άδυτο και υπέρλαμπρο φως του Χριστού, που ανέτειλε από τον κενό και ζωηφόρο τάφο Του, να πλημμυρίζει και να φωτίζει τις καρδιές και τον νου όλων μας και να νοηματοδεί την ύπαρξή μας. Ο Αναστάς Ιησούς Χριστός να μας αξιώσει να ζήσουμε τη νέα βιοτή που μας προσφέρει με την ελπίδα της προσωπικής μας Αναστάσεως, και με έργα πίστεως, αγάπης, ελπίδας, δικαιοσύνης, με αγαλλίαση, καταλλαγή, ειρήνη και συγχωρητικότητα. Αμήν!

Αδελφοί, «Χριστός Ανέστη!», 

«Αληθώς Ανέστη» ο Κύριος!                                                                    Άγιον Πάσχα 2023

Με ολόθερμες αναστάσιμες ευχές

Ο Επίσκοπός σας

† Ο Ιεραπύτνης και Σητείας KYΡΙΛΛΟΣ,

ευχέτης όλων σας προς τον Αναστάντα Κύριο

Print Friendly, PDF & Email

Από giorgos