Με ένα κλασικό αριστούργημα του παγκόσμιου κινηματογράφου συνεχίζονται οι εβδομαδιαίες προβολές, που διοργανώνει η Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου σε συνεργασία με τον Π.Α.Ο.Δ.Α.Ν.
Την Τρίτη 21 Νοεμβρίου στις 21:30, στο δημοτικό κινηματοθέατρο REX, προβάλλεται σε επανέκδοση η ιταλική ταινία “Πριν την Επανάσταση – Prima della Rivoluzione”, παραγωγής 1964 και διάρκειας 115’ . Την σκηνοθεσία υπογράφει ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς της 7ης τέχνης, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι και πρωταγωνιστούν η Αντριάνα Αστι και ο Φραντσέσκο Μπαρίλι.
Το “Πριν την Επανάσταση” αφηγείται τις προσπάθειες του νεαρού μαρξιστή Φαμπρίτσιο να βρει ψυχολογική ισορροπία και πολιτικό νόημα στη ζωή του. Γόνος μεσοαστικής οικογένειας στην Πάρμα στις αρχές της δεκαετίας του ‘60, πνίγεται μέσα στην αβεβαιότητα και στα διλήμματα που γεννιούνται ανάμεσα στα διδάγματα του αριστερού δασκάλου του και στην καθολική ανατροφή του. Αποφασίζει να χωρίσει από την Κλέλια, μια όμορφη, αλλά κενή κοπέλα της τάξης του, επειδή εκείνη αντιπροσωπεύει όλα όσα αυτός θέλει να αποφύγει.
Λίγες ώρες μετά από μια θυελλώδη συζήτηση με τον φίλο του Αγκοστίνο, στην οποία αναφύονται για άλλη μια φορά τα αδιέξοδα της γενιάς τους και το χάσμα με τις απαιτήσεις των γονιών τους, πληροφορείται για τον τραγικό του θάνατό από πνιγμό, τον οποίο αποδίδει σε αυτοκτονία. Διέξοδο στην υπαρξιακή του απελπισία θα βρει στο πρόσωπο της θείας του, Τζίνα, η οποία επισκέπτεται την Πάρμα, κατατρεγμένη από τους δικούς της δαίμονες. Ενάντια στις επιταγές της ηθικής και τις κοινωνικές νόρμες, ο Φαμπρίτσιο θα συνάψει ερωτική σχέση με τη θεία του, σαν μια τελευταία αντίδραση ενάντια στο κατεστημένο. Όμως αυτή η μυστική και απαγορευμένη αγάπη, θα του δημιουργήσει ακόμα περισσότερα συναισθηματικά προβλήματα, καθώς θα καταδείξει την αδυναμία του να υλοποιήσει τα επαναστατικά του οράματα και οδηγεί τελικά στη συντριβή του ιδεαλισμού του…
Στη δεύτερη του ταινία, ο 23χρονος Μπερτολούτσι, ξεκινά με μια φράση του Ταλεϊράνδου και στη συνέχεια αναμειγνύει αυτοβιογραφικό υλικό και το “Μοναστήρι της Πάρμας” του Σταντάλ, για να αποτυπώσει με τολμηρό δυναμισμό την υπαρξιακή και πολιτικοκοινωνική αμφισβήτηση της εποχής του. Απομακρύνεται από το ρεύμα του νεορεαλισμού της προηγούμενης μυθικής γενιάς των συμπατριωτών του και αγκαλιάζει το κίνημα της nouvelle vague, που εκείνη την περίοδο στη γειτονική Γαλλία αμφισβητούσε σαρωτικά τους κατεστημένους σημειολογικούς κώδικες του αφηγηματικού κινηματογράφου.
Εκφράζει τους προβληματισμούς και τα πολιτικά, ηθικά και κοινωνικά αδιέξοδα της δικής του γενιάς, σε μια εποχή που αυτή η αμφισβήτηση θα οδηγούσε νομοτελειακά λίγα χρόνια αργότερα στο Μάη του ’68 και στα βραχύβια φοιτητικά κινήματα σε ολόκληρο τον Δυτικό κόσμο, για να καταλήξει κυνικά στον συμβιβασμό.
Χρησιμοποιεί αυτή την πρόδηλα ημι-αυτοβιογραφική αφήγηση (η πρωταγωνίστρια ήταν η κατά επτά χρόνια μεγαλύτερή του σύντροφος και πρώτη του σύζυγος) για να αντικατοπτρίσει όλους τους φόβους και αβεβαιότητες της δικής του πορείας και τη μετουσιώνει σε ένα γεμάτο αυτοπεποίθηση, αυθάδεια και δημιουργικότητα κινηματογραφικό εγχείρημα. Οδηγεί το σινεμά της χώρας του ένα βήμα μπροστά, με μια εξαιρετική ταινία, που από τον τίτλο της ακόμα αποδεικνύεται προφητική για το μέλλον.
Περισσότερες πληροφορίες για την ταινία, τους συντελεστές, φωτογραφίες, αφίσες, trailer, συνεντεύξεις στην ιστοσελίδα της Λέσχης Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου (kileagn.com).