Ένα μέρος από την έκθεση

Μηχανικά 1978 – 2006

Την έκθεση του Γιάννη Παρμακέλη, Μηχανικά, εγκαινίασε το βράδυ της Παρασκευής (16/6) στο ξενοδοχείο Minos Beach στον Αγιο Νικόλαο, ο Υπουργός Πολιτισμού Γιώργος ουλγαράκης.
Τον καλλιτέχνη τίμησαν με την παρουσία τους, εκτός από τον Υπουργό, η πρέσβειρα της Χιλής, ο Πρόεδρος του ΕΟΤ, βουλευτές από το Λασίθι και το Ηράκλειο, αλλά και καλεσμένοι από τη Κρήτη, και από άλλα μέρη της χώρας.

Για το Ιδρυμα Γεωργίου και Αριστέας Μαμιδάκη που διοργάνωσε την έκθεση Παρμακέλη, μίλησε η κ. Τζίνα Μαμιδάκη, αναφερόμενη στις εκθέσεις που μέχρι σήμερα έχει διοργανώσει. “Η έκθεση Μηχανικά, είπε η κ. Μαμιδάκη, παρουσιάζει έναν καταξιωμένο Κρητικό καλλιτέχνη, με τον οποίο μας ενώνει φιλία, αλλά μα και αγάπη για τη σύγχρονη τέχνη και αποτελεί για μας ιδιαίτερη τιμή και χαρά. Μοναδικός γνώστης του τόπου, της ιστορίας, της ψυχής, και των ατελείωτων αναζητήσεων της τέχνης, αποτελεί τον ιδανικό δημιουρό για μία έκθεση που αντανακλά τη λάμψη του πνεύματος, της τέχνης και του φυσικού τοπίου της Κρήτης.”

Ο Υπουργός με το αναμνηστικό γλυπτό που του προσέφερε η κ. Μαμιδάκη

Γιώργος Βουλγαράκης, Τζίνα Μαμιδάκη

Ο Υπουργός Πολιτισμού Γιώργος Βουλγαράκης, μιλώντας για τον καλλιτέχνη είπε ότι, ο Γιάννης Παρμακέλης, είναι ένας καλλιτέχνης που επέδρασε αποφασιστικά στη πολιτική συνείδηση των νέων της πρώτης μεταπολιτευτικής περιόδου, με τη γλυπτική ενότητα, «Μάρτυρες και Θύματα». Μια σειρά ανθρωποκεντρικών γλυπτών, με αναφορές στην επτάχρονη δικτατορία. Τα γεωμετρικά γλυπτά της επόμενης περιόδου, που εκτίθενται εδώ, με τίτλο «Μηχανικά», μεταθέτουν τους στόχους, αλλά όχι και τη προβληματική του δημιουργού. Στο επίκεντρο τώρα βρίσκεται το περιβάλλον του ανθρώπου κατασκευαστή, η φύση σε σχέση με τη τεχνική και η σύγχρονη πραγματικότητα.

Ανάλυση από τον επιμελητή της έκθεσης

Τάκης Μαυρωτάς

Στο έργο του γλύπτη αναφέρθηκε διεξοδικά ιστορικός τέχνης και επιμελητής της έκθεσης Τάκης Μαυρωτάς. «Η έκταση και η περίμετρος του όγκου των «γεωμετρικών» αυτών κατασκευών, που δανείζονται τις αναφορές τους από τη γενίκευση των στοιχείων του τεχνολογικού μας πολιτισμού, θαρρείς ότι κατευθύνουν την κίνησ τους, έτσι ώστε η μάζα τους να μην είναι πεπερασμένη, αλλά να γίνεται η αφορμή για τη σύνδεση της φόρμας του με το άπειρο. Ο γλύπτης καταφέρνει να μετατοπίσει το στόχο του από τη στατικότητα στην κίνηση και από τον όγκο στη γραμμή. Η λεπτή επιφάνεια του ανοξείδωτου μετάλλου, του διφανου πλεξιγκλάς ή του ξύλου, με την εύκαμπτη ή εύπλαστη υπόστασή τους, του έδωσαν την ευκαιρία να αποδώσει οποιαδήποτε επιδέξια μορφική του σύλληψη. Ο Παρμακέλης προχωρεί από την ενορατική νόηση του φυσικού κόσμου σε νέες και ολοένα ακριβέστερες «μηχανικές» φόρμες. Ο κόσμος τω έργων του καθρεφτίζει το τεχνολογικό παρόν και αισθητοποιεί τη γνώση μας για τη σύγχρονη πραγματικότητα. Επινοεί νέες φόρμες μιας εντελώς αυτόνομης γλυπτικής έκφρασης, που τον φέρνουν στην απέναντι όχθη από τις αρχικές οραματικές του κατακτήσεις, όταν ήταν μόνιμα αντιμέτωπος με το πεπρωμένο της ανθρώπινης μορφής και την αξεπέραστη δύναμη της φύσης».

Δυο λόγια από τον καλλιτέχνη

Γιάννης Παρμακέλης

Ο Γιάννης Παρμακέλης γεννήθηκε το 1932 στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε γλυπτική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα με  Κρατική υποτροφία. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του, διακρίθηκε με δυο βραβεία και πέντε επαίνους στη Γλυπτική και το Σχέδιο. Συνέχισε τις σπουδές του για τρία χρόνια (1961 – 1964) με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) στην Ecole de Beaux Arts του Παρισιού, κοντά στους γλύπτες Zadtkine και Couturier. Δίδαξε ελεύθερο σχέδιο στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο (Δοξιάδη) στις σχολές Διακοσμητών από το 1968 έως το 1976. Έχει κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές. Είναι αθηγητής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών.

Μετά τις ομιλίες, εγκαινιάστηκε η έκθεση και στη συνέχεια η βραδιά έκλεισε με δείπνο γύρω από την πισίνα του ξενοδοχείου. Η έκθεση θα παραμείνει στο ξενοδοχείο μέχρι 30 Σεπτεμβρίου.

Print Friendly, PDF & Email

Από manos