ERASMUS….. DIGITAL  ICT: DIG ICT Το  ταξίδι  συνεχίζεται…….
όλοι μαζί

Στο πλαίσιο του διετούς Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus + KA226 με τίτλο “DIGITAL ICT: DIG-ICT” πραγματοποιήθηκε στο διάστημα από 28 Μαρτίου έως 1  Απριλίου 2022 η τρίτη μετακίνηση  εκπαιδευτικών και μαθητών του 1ου ΓΕΛ Αγίου Νικολάου στην Τουρκία.

Έχοντας ξεκινήσει το πρόγραμμα αυτό πριν από  πέντε μήνες, στο ξεκίνημα του σχολικού έτους, τον Οκτώβριο, εκπαιδευτικοί και μαθητές από τον Άγιο Νικόλαο (Ελλάδα), το Emirdag  (Τουρκία), την  Βαρσοβία  (Πολωνία) και την Focsani ( Ρουμανία ) συναντήθηκαν στην πόλη  Nevsehir και συγκεκριμένα στο σχολείοNENE HATUN MESLEKI ve TEKNIK ANADOLU LISESI

Στόχος του προγράμματος DIG-ICT είναι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές να γνωρίσουν σημαντικά και χρήσιμα εργαλεία της ψηφιακής τεχνολογίας που μπορούν να ενσωματώσουν και να υποστηρίξουν την εκπαιδευτική  διαδικασία. Applications, Holograms, 3D Glasses, Virtual Reality είναι κάποιες από τις έννοιες που απασχόλησαν τους εκπαιδευτικούς και του μαθητές στις καθημερινές συναντήσεις τους στα εργαστήρια Τεχνολογίας και Πληροφορικής.

Κυριακή  27/03/2022

Ξεκινήσαμε το μεγάλο ταξίδι μας νωρίς το πρωί για να φτάσουμε μετά από τρείς πτήσεις,  Ηράκλειο – Αθήνα – Κωνσταντινούπολη – Nevsehir, στον προορισμό μας, στην Τουρκία. Όλα  έδειχναν ότι θα ήταν μία συναρπαστική εμπειρία. Η πτήση με το Boeing 777  της Τ.Α. από την Αθήνα στην Κωνσταντινούπολη, τα υπέροχα τοπία που βλέπαμε από ψηλά, το μικρό αεροδρόμιο ( Havalimani ) στην Καππαδοκία, όλα ήταν πρωτόγνωρα…. Όταν  προσγειωθήκαμε μας περίμενε ένα λεωφορείο το οποίο μας μετέφερε στον  προορισμό  μας, στο Nevsehir.

Η πόλη βρίσκεται σε απόσταση 290 χλμ.  από την πρωτεύουσα  Άγκυρα  στην  ιστορική  περιοχή  της Καππαδοκίας. Παρόλο που το Nevsehir βρίσκεται κοντά στις υπόγειες πόλεις, τις καμινάδες των νεράιδων, τα  μοναστήρια, τα καραβανσεράι  και τις λαξευμένες σε βράχο εκκλησίες της Καππαδοκίας  και έχει μερικά ξενοδοχεία, η  πόλη δεν είναι από μόνη της τουριστικό κέντρο. Το 2015, μια τεράστια υπόγεια πόλη ανακαλύφθηκε κάτω από το κέντρο της.

Ήταν πλέον απόγευμα. Αφού ξεκουραστήκαμε λίγο, βγήκαμε για δείπνο σε ένα παραδοσιακό εστιατόριο όπου γευτήκαμε κάποια από τα ιδιαίτερα πιάτα της τούρκικης κουζίνας, τόσο διαφορετικά από αυτά που έχουμε συνηθίσει.  Ούτε  πατάτες, ούτε μακαρόνια, ούτε καν ψωμί… Πίτες, κεμπάπ, σαλάτες και kunefe… Διαφορετικά, αλλά ωραία…

Νωρίς για ύπνο, ανυπομονώντας για  την  εβδομάδα που ξεκινούσε.

Δευτέρα  28/03/2022

‘Ο,τι και να είχαμε φανταστεί , ήταν λίγο μπροστά σ’ αυτό που μας περίμενε στο πρώτο πρωινό μας στην Καππαδοκία.  Αυτό που βλέπαμε από το παράθυρο  ξεπερνούσε  κάθε προσδοκία μας. Ο ουρανός ήταν γεμάτος από αερόστατα….  Μικρά, μεγαλύτερα, πολύχρωμα, άλλα πετούσαν χαμηλά, άλλα ψηλότερα…. Μία  πανδαισία χρωμάτων μας καλωσόριζε……

Διανύοντας μια μικρή διαδρομή που περνούσε από το Πανεπιστήμιο της πόλης, φτάσαμε στο σχολείο που μας είχε προσκαλέσει. Είναι ένα Τεχνικό Λύκειο Θηλέων με ενδιαφέρουσες ειδικότητες, όπως Μαγειρική, Ζαχαροπλαστική, Γραφιστική κ.α.   Λειτουργεί με 19 τάξεις, 50 καθηγητές και 570 μαθητές και βρίσκεται σε κεντρική συνοικία του Nevsehir. Μας υποδέχτηκαν η διευθύντρια, ο υποδιευθυντής και οι καθηγητές γιατί οι μαθήτριες ήταν στις τάξεις τους εκείνη την ώρα. Ενώ μας ξεναγούσαν στους χώρους του σχολείου ένας ήχος μας ξάφνιασε. Όμορφη, παραδοσιακή μουσική ακούστηκε και αμέσως είδαμε τις μαθήτριες να βγαίνουν από τις τάξεις – ήταν ο ήχος για το κουδούνι. Περάσαμε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων που είχε προετοιμαστεί κατάλληλα για να φιλοξενήσει το πρόγραμμά μας.

Αφού γνωριστήκαμε με τις μαθήτριες από τα σχολεία των άλλων χωρών εταίρων, Πολωνία, Ρουμανία, Τουρκία, παρακολουθήσαμε όλες μαζί τις παρουσιάσεις που είχαμε ετοιμάσει για να συστηθούμε.      Είδαμε  βίντεο  που  είχε  ετοιμάσει  κάθε  ομάδα  για  να  παρουσιάσει  στους  εταίρους   τις  ομορφιές,  τα  ήθη  και  τα  έθιμα  του  τόπου  της.

Ένας πλούσιος μπουφές πρωινού μας περίμενε που τον είχαν επιμεληθεί οι μαθήτριες των τμημάτων Μαγειρικής και Ζαχαροπλαστικής. Ευκαιρία να πιούμε  μαζί τους λίγο τσάι που δεν λείπει ποτέ από κανένα πρωινό, μεσημεριανό ή βραδινό γεύμα τους.

Συνεχίσαμε τις δράσεις του προγράμματος παρακολουθώντας εργαστήρια σχετικά με τις ειδικότητες του σχολείου. Το μεσημέρι, περιηγηθήκαμε στα όμορφα στενά της πόλης και ήρθαμε σε επαφή με την καθημερινότητα των ντόπιων.

Έπρεπε να αποχωριστούμε για λίγο, να ξεκουραστούμε, για να ξαναβρεθούμε αργότερα. Η ημέρα έκλεισε όμορφα με μία βραδινή έξοδο στο κέντρο της πόλης

ERASMUS….. DIGITAL  ICT: DIG ICT Το  ταξίδι  συνεχίζεται…….
πως πλάθονται τα κεραμικά

Τρίτη 29/03/2022

Έτοιμες  και  γεμάτες αγωνία και ανυπομονησία  ξεκινήσαμε ακολουθώντας διαφορετική διαδρομή για το σχολείο. Για να γνωρίσουμε την ιστορία της πόλης,   επισκεφθήκαμε το Μεσαιωνικό Κάστρο του Nevsehir που χτίστηκε από τους Σελτζούκους γύρω στο 1100 για να προστατεύσει τις εμπορικές διαδρομές από την Ανατολή και το Νότο.  Έχει τέσσερις κυκλικούς πύργους σχετικά μικρούς σε σύγκριση με το άλλο Μεσαιωνικό Κάστρο της Ανατολίας. Το κάστρο ανακαινίστηκε πρόσφατα και είναι επισκέψιμο μαζί με την  Rock City που βρίσκεται από κάτω, μία από τις πολλές υπόγειες πόλεις που υπάρχουν στην περιοχή.

Η θέα από ψηλά ήταν μαγευτική και ο ήχος που έφτανε στα αυτιά μας ήταν από τις αυλές των κοντινών σχολείων, παιδικές φωνές και μουσική για το διάλειμμα και από τα πολλά τζαμιά το κάλεσμα του μουεζίνη για προσευχή.

Φτάσαμε στο σχολείο όπου συνεχίσαμε τα εργαστήρια σχετικά με τον Προγραμματισμό ( IT skills )  και τις Εφαρμογές  (apps ).

Το απόγευμα, είχαμε την τύχη να ξεναγηθούμε στο Πανεπιστήμιο της πόλης από την φίλη μας Zeynep και τον πατέρα της που είναι Καθηγητής εκεί. Εντυπωσιακά κτήρια, Βιβλιοθήκη που λειτουργεί όλη μέρα ( και νύχτα ) κάθε μέρα, υπερσύγχρονο κλειστό γυμναστήριο – Sports Arena, Συνεδριακό Κέντρο και πολλές άλλες υποδομές απαραίτητες για την σωστή και εύρυθμη λειτουργία του  από το 2007 που  ιδρύθηκε. Συνεχίσαμε την περιήγηση στην ευρύτερη περιοχή του Πανεπιστημίου όπου συχνάζουν οι  φοιτητές και οι φοιτήτριες και  σφύζει  από ζωή κάθε ώρα της ημέρας.

Τετάρτη 30/03/2022

Στο  πλαίσιο της συνεργασίας των σχολείων, την Τετάρτη φιλοξενηθήκαμε στο Bahcesehir Koleji, ένα ιδιωτικό κολλέγιο που δέχεται μαθητές από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο. Οι χώροι του Κολλεγίου είναι προσεγμένοι, πλήρως εξοπλισμένοι και καλύπτουν όλα τα ενδιαφέροντα. Οδηγός μας η Gulbahar, καθηγήτρια Αγγλικών, που αγαπάει πολύ την Ελλάδα και μελετάει τις τοιχογραφίες στις ορθόδοξες  εκκλησίες και στα μοναστήρια που υπάρχουν  λαξευμένα στους βράχους της Καππαδοκίας.

Στο  Εργαστήριο Πληροφορικής,  συνεχίσαμε  την επιμόρφωση  για  το IT skills με εκπαιδευτικό που ήρθε από την Αττάλεια ειδικά γι’ αυτό το λόγο, στην αίθουσα 3D παρακολουθήσαμε βίντεο κατάλληλα  διαμορφωμένα για διάφορα γνωστικά αντικείμενα, όπως Φυσική (κύκλος του νερού), Βιολογία (κύτταρο), Μαθηματικά (Στερεομετρία) και στην αίθουσα VR μάθαμε για τα ολογράμματα. Ξεναγηθήκαμε στο Γυμναστήριο όπου δοκιμάσαμε τις δεξιότητές μας στην τοξοβολία, στο Chess  room, στο Lego room, στο Drama room, στο Music room, στο Art room, στην αίθουσα Αγγλικής Λογοτεχνίας και γευματίσαμε στην τραπεζαρία του κολλεγίου με τους φιλόξενους μαθητές του, με τους οποίους αναπτύξαμε φιλικές σχέσεις .

Το απόγευμα επισκεφθήκαμε την κοντινή πόλη Avanos που αποτελεί πόλο έλξης χιλιάδων τουριστών. Το διασημότερο ιστορικό χαρακτηριστικό της κωμόπολης αυτής, εξακολουθεί να είναι επίκαιρο και πολύ ορατό σήμερα, είναι η παραγωγή πήλινων αγγείων. Είναι επίσης η μεγαλύτερη οικονομική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή. Το εμπόριο κεραμικών και τα αμέτρητα εργοστάσια αγγειοπλαστικής χρονολογούνται από την εποχή των Χετταίων, και ο κεραμικός πηλός από την κόκκινη λάσπη του ποταμού Kızılırmak  (Κόκκινος ποταμός) που την διασχίζει, χρησιμοποιούνταν από πάντα. Αποτελεί δημοφιλή προορισμό λόγω της ελκυστικής παλιάς πόλης με τα λιθόστρωτα δρομάκια και τη θέα στο ποτάμι.

Πέμπτη   31/03/2022

Η επαρχία της Καππαδοκίας έχει πολλά ενδιαφέροντα αξιοθέατα και σίγουρα δεν μπορεί κάποιος να τα δει  όλα σε λίγες ημέρες. Οι οικοδεσπότες μας φρόντισαν ώστε να δούμε κάποια από τα σημαντικότερα.

Επισκεφθήκαμε την υπόγεια πόλη Kaymakli  που απέχει 20χλμ από το Nevsehir. Ανακαλύφθηκε το 1964 και χρονολογείται στην Πρώιμη Βυζαντινή Εποχή. Οι πρώτοι τέσσερις όροφοι που είναι ανοιχτοί για περιήγηση αποτελούνται από αποθήκες τροφίμων και κρασιού, εκκλησία, αγωγούς εξαερισμού, πηγάδια νερού και στρόγγυλες κυλινδρικές πόρτες πάχους 55-60 πόντων, ύψους 1,70–1,80 μ. και βάρους 500 κιλών που ανοίγουν από μέσα. Στενοί διάδρομοι συνδέουν τα δωμάτια μεταξύ τους.

Πηγαίνοντας  για την Monks Valley (Pasabag) όπου κυριαρχούν τα Fairy Chimneys (καμινάδες των νεράιδων) σταματήσαμε σε ένα από τα εργαστήρια κεραμικής και διδαχτήκαμε τα μυστικά της τέχνης αυτής.

Περπατήσαμε ανάμεσα στους ιδιαίτερους βράχους, που μοιάζουν με μικρά Μετέωρα, δεν χορταίναμε το θέαμα σ’ αυτή την περιοχή με το ιδιαίτερο ανάγλυφο, σεληνιακό θα λέγαμε, και χανόμασταν στα μονοπάτια  βγάζοντας φωτογραφίες, προσπαθώντας να πάρουμε μαζί μας αυτό το μαγικό τοπίο.

Στην επιστροφή , κάναμε μία μικρή παράκαμψη για το Open Air Museum του Goreme,  το κορυφαίο αξιοθέατο της Καππαδοκίας,  μια τεράστια συλλογή από ιστορικά μοναστήρια και σπηλαιώδεις εκκλησίες που εμφανίζουν εκλεκτά δείγματα αρχαίων βυζαντινών τοιχογραφιών. Πάνω από 600 εκκλησίες φτιαγμένες από μαλακό βράχο καλύπτουν το τοπίο   και όπως μας είπε ο ξεναγός μας, μπορεί να υπάρχουν ακόμα περισσότερες. Ιδιαίτερη  εντύπωση μας έκανε η λεγόμενη Μαύρη Εκκλησία, λόγω της τεχνοτροπίας στις τοιχογραφίες.

Παρασκευή   01/04/2022

Τελευταία ημέρα…..

Ημέρα αποχαιρετισμού….

Η πτήση της επιστροφής ήταν πρωινή κι όσο κι αν δεν μας ήταν ευχάριστο έπρεπε να αφήσουμε πίσω  τους καινούριους φίλους μας  και αυτή την όμορφη  χώρα  που μας υποδέχθηκε και μας φιλοξένησε έτσι ώστε να αισθανόμαστε σαν στο σπίτι μας. Ξέραμε όμως πως  δεν θα χαθούμε και θα συνεχίζαμε να επικοινωνούμε με κάθε δυνατό τρόπο.

Άλλωστε, το ταξίδι συνεχίζεται……..